2017-11-28, 18:45
Medlem
Andersdamaans avatar
De senaste åren så har det varit litet småspartanskt på julbordet då jag och hustrun har firat ensamma, men i år så kommer mina systrar med makar och halvpluton ungar, så denna jul blir litet rikligare.

Här är matsedeln som det ser ut nu:

Gravad vitlöksströmming. (Den viktigaste rätten tillsammans med skinkan enligt mig.
Inlagd sill.
Löksill.
Senapssill.
Gravad lax med hovmästarsås.
Jansson.
Julskinka.
Köttbullar.
Prinskorv.
Långgrillade revbensspjäll.
Rödbetssallad.
Brysselkål.
Långkål.
Kokt potatis.
Ostar.
Vört och knäckebröd.

Julmust och julöl.
Snapsen som jag precist satt (Fänkål, pomerans, kardemumma och äppelskal.)

Efterrätterna får någon annan fixa, men jag befarar att syrran kommer dragande med sin fruktade ris a´la Malta som ingen annan än hon äter av!
Citera
2017-11-28, 18:54
Medlem
Readyfreddies avatar
Har aldrig i hela mitt liv ätit Jansson innan jag tog mod till mig förra veckan och lagade en enligt konstens alla regler. Själva potatisen och "såsen" gick att äta men när man kom till bitar av fet smält fisk i fet gräddig sås blev det rätt kväljande.
Kan möjligen göra en variant utan fisk och med en halv burk spad, fast då kan man ju lika gärna låta bli helt.

Får jag sill, köttbullar, prinskorv, potatis och skinka är jag mer än nöjd.
Citera
2017-11-28, 19:49
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Har aldrig i hela mitt liv ätit Jansson innan jag tog mod till mig förra veckan och lagade en enligt konstens alla regler. Själva potatisen och "såsen" gick att äta men när man kom till bitar av fet smält fisk i fet gräddig sås blev det rätt kväljande.
Kan möjligen göra en variant utan fisk och med en halv burk spad, fast då kan man ju lika gärna låta bli helt.

Ja gillar man inte ansjovis så är ju inte Janssons det bästa valet av maträtt direkt! Om man inte gillar ansjovis så kan man göra en Janssonsvariant på matjessill. Riktigt gott faktiskt!
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-11-28 kl. 20:35.
Citera
2017-11-28, 22:18
Medlem
mjukmjukares avatar
Halländsk Långkål.

Grönkål stilla pocherat länge i skinkspad och buljong.
Mjuk, smakfull och fin stuvas den i grädde och kryddas stilla.
Underbar kål på bordet.

Citera
2017-11-28, 22:22
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGreyspoon13
Kör Julbordet ganska traditionsenligt med Ägg, Janssons, Potatisgratäng, Prinskorv, Revbensspjäll, Sill i alla möjliga inläggningar, Köttbullar, Lutfisk, Brysselkål, Rödbetssallad, Sillsallad, Rödkål, Vörtbröd, Julskinka, Julost och Julmust.

Potatisgratäng???
Nej tack.

Janssons Frestelse.
Absolut.
Citera
2017-11-28, 22:27
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Om du menar lutfisken - så är jag beredd att hålla med... Ofärdig sådan är direkt ogott.

Sällan är ofärdig lagad mat gott.
Gäller det mesta.

Men när man äter Lutfisk.... aldrig utan Möllers Senapssås till den mjöliga potatisen.
Och den skinnfria fisken som faller isär.
Ljuvligt!!

Citera
2017-11-28, 23:10
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Ja gillar man inte ansjovis så är ju inte Janssons det bästa valet av maträtt direkt! Om man inte gillar ansjovis så kan man göra en Janssonsvariant på matjessill. Riktigt gott faktiskt!

Fick även prova en variant med kapris istället för ansjovis. Blev väldigt trevligt det med måste jag säga. Fast jag är barnsligt förtjust i just ansjovis så för mig smäller det alltid högst
Citera
2017-11-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Potatisgratäng???
Nej tack.

Janssons Frestelse.
Absolut.

Janssons frestelse fanns med på den listan. Så potatisgratängen ersätter ju inte Janssons. På sätt och vis kan jag förstå att man har med potatisgratäng också. Speciellt med tanke på att det kan finnas vegetarianer, men även för att kokt potatis annars brukar serveras. Om man nu bortser från den där finska lådan (potatislåda). Att erbjuda potatisgratäng kan alltså vara ett alternativ istället för dessa (kokt potatis, vegetarisk Janssons samt potatislåda). Om jag får gissa.
Citera
2017-11-28, 23:27
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Janssons frestelse fanns med på den listan. Så potatisgratängen ersätter ju inte Janssons. På sätt och vis kan jag förstå att man har med potatisgratäng också. Speciellt med tanke på att det kan finnas vegetarianer, men även för att kokt potatis annars brukar serveras. Om man nu bortser från den där finska lådan (potatislåda). Att erbjuda potatisgratäng kan alltså vara ett alternativ istället för dessa (kokt potatis, vegetarisk Janssons samt potatislåda). Om jag får gissa.

Just detta. Alla är tyvärr inte vänner av Ansjovis, även om jag är det.
Citera
2017-11-28, 23:31
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vilka sillar brukar du köra?

Gillar de flesta inläggningar bland köpesillen, men Löksillen är riktigt fin, Senapssillen och Vitlökssillen. Den sista verkar i alla fall Abbas ha lagt på hyllan. Trist!

Japp. Borde lägga in egen!
Senast redigerad av MrGreyspoon13 2017-11-28 kl. 23:38.
Citera
2017-11-29, 12:11
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Fick även prova en variant med kapris istället för ansjovis. Blev väldigt trevligt det med måste jag säga. Fast jag är barnsligt förtjust i just ansjovis så för mig smäller det alltid högst
Det där lät intressant! Frugans föräldrar är indier, och medan svärfar inte bryr sig så mycket om hinduistiska kostregler osv så är svärmor mera strikt! Hon totalvägrar kött även i fiskform! Därför så skulle det vara kul att få kunna erbjuda henne ett Janssonsmässigt vego-alternativ som inte bara smakar vanlig potatisgratäng! Stort tack för tipset!
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-11-29 kl. 12:14.
Citera
2017-11-29, 14:16
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Det där lät intressant! Frugans föräldrar är indier, och medan svärfar inte bryr sig så mycket om hinduistiska kostregler osv så är svärmor mera strikt! Hon totalvägrar kött även i fiskform! Därför så skulle det vara kul att få kunna erbjuda henne ett Janssonsmässigt vego-alternativ som inte bara smakar vanlig potatisgratäng! Stort tack för tipset!

Vad roligt att det väckte lite nyfikenhet! Hoppas det landar i god jord hos svärmor om du väljer att servera det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in