2018-12-04, 21:26
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Men om man har en lite större vit korv som är både tjockare och mycket längre så har jag det... men den serveras inte hur som, när helst till vem som helst och den sitter fast på mig men lovar att den är god eller neutral att smaka på men inte bita på (skojar ju, fast ändå kanske inte, kunde inte hålla mig ) tumbs up for me

Det bästa är väl att göra sin egen julkorv (om man ids) som man gjorde förr i tiden, fabricerad mat som oftast av billigare pris smakar därefter

Korv hör hemma på julbordet. Självklart.
Köttkorv, etc
Välgjord köttkorv är riktigt god mat. I synnerhet god som grov korv.

I övrigt som ett lagom tillbehör till julbordet med lite Västervik Grov till.
Eller kanske ännu bättre när man äter julmat dagarna efter själva julafton.

Men jag tar min chans att sky min absoluta dåliga billighet över vidriga Prinskorv.

´
Citera
2018-12-04, 22:36
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Korv hör hemma på julbordet. Självklart.
Köttkorv, etc
Välgjord köttkorv är riktigt god mat. I synnerhet god som grov korv.

I övrigt som ett lagom tillbehör till julbordet med lite Västervik Grov till.
Eller kanske ännu bättre när man äter julmat dagarna efter själva julafton.

Men jag tar min chans att sky min absoluta dåliga billighet över vidriga Prinskorv.

Jo det håller jag med om att prinstjorven är inte bra, men grov blodkorv då? Vad tycker du om den?
Tycker att vanlig vit köttkorv kan va gott med lite bitig potatismos och löksås med senap ev lite rödbetssallad. Det känns juligt men det är det nog inte för jag äter den ganska ofta, du vet denna:

https://www.google.com/search?q=k%C3%B6ttkorv&tbm=isch&source=iu&ictx=1&f ir=lESV8fwANFnI7M%253A%252CPxrbfmc2C7-J7M%252C_&usg=AI4_-kTjc6nE7U4rQsoKJAtldt8BUTZszw&sa=X&ved=2ahUKEwis8e mrkIffAhUCKewKHRL6DJ8Q_h0wD3oECAcQEA#imgrc=x5HWZCq oC-oxtM:
Citera
2018-12-04, 22:37
Medlem
Memmajemmas avatar
Som finska så ska det självklart vara kålrots-och morotslåda samt finsk rödbetssallad (rosolli) på julbordet, annars är det inte jul för mig!
Citera
2018-12-04, 22:41
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Som finska så ska det självklart vara kålrots-och morotslåda samt finsk rödbetssallad (rosolli) på julbordet, annars är det inte jul för mig!

Självklart! Lådorna är obligatoriska... dom ska vara hemlagade oxå
Citera
2018-12-04, 22:43
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Självklart! Lådorna är obligatoriska... dom ska vara hemlagade oxå

Exakt, alltid hemlagad även om det tar sin tid. Fast det är ju det som är charmen och först då kommer jag i julstämning.

Lådorna lagas enligt mormors gamla recept 🙂
Citera
2018-12-04, 23:37
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Jo det håller jag med om att prinstjorven är inte bra, men grov blodkorv då? Vad tycker du om den?
Tycker att vanlig vit köttkorv kan va gott med lite bitig potatismos och löksås med senap ev lite rödbetssallad. Det känns juligt men det är det nog inte för jag äter den ganska ofta, du vet denna:

https://www.google.com/search?q=k%C3%B6ttkorv&tbm=isch&source=iu&ictx=1&f ir=lESV8fwANFnI7M%253A%252CPxrbfmc2C7-J7M%252C_&usg=AI4_-kTjc6nE7U4rQsoKJAtldt8BUTZszw&sa=X&ved=2ahUKEwis8e mrkIffAhUCKewKHRL6DJ8Q_h0wD3oECAcQEA#imgrc=x5HWZCq oC-oxtM:

Har aldrig, vart jag än har varit stött på blodkorven. Har således ingen åsikt.

´
Citera
2018-12-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma

Hur gör du/ni rödbetssalladen? Eller vad innehåller den om du/ni inte gör den själva? Hade inte hört talas om den finska (rosolli) tidigare, så jag kollade upp en del recept. Det kan innehålla antingen rödlök, gul lök eller purjolök. Ättiksgurka eller saltgurka. Vissa innehåller ättika i grädd/rödbetsspadblandningen medan det inte finns med i andra recept, och ibland kan det vara hårdkokta ägg som garnering. Något recept hade sill som ingrediens också. Det finns med andra ord en del varianter. Blev i alla fall nyfiken, och kanske prövar att göra egen i år.
Citera
2018-12-05, 21:55
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Jag kör med grädde och ljus sirap samt salt och vitpeppar.

Hade en idé om långkål och mitt nya recept. Fel då tycker jag nu.
smält smör, stilla värma, oändligt med grönkål. Salta lite.
Rör om. Bli gott.
Tillsätt skinkspad. (finns i färdigkokta skinkor eller om du kokt själv)
Låt sjuda samman till grön uppstudsig grönkål med massor av smak av skinkspad. Bli mjuk.
Häll på grädde. Så mycket som du med dig själv inser är gott. (nyttigt glömmer vi)
Börja lite.... koka in. Forsätt på samma vis tills det blir en grön stuvning, s.k. Långkål!
Avsluta med enkla kryddor såsom salt och mald vitpeppar tills det smakar himmelen.

Jag gör ca.. 2-3 kilo tillagad Grönkål (går åt massor färsk grönkål) över hela juletiden då det är så förbenat gott och passar till så mycket!! Julbord, kalkon, större fisk m.m. och till kött. Revben i smyg på kvällen med långkål... blir det bättre...?

Senast redigerad av mjukmjukare 2018-12-05 kl. 22:06.
Citera
2018-12-05, 22:05
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:

Har inte ätit blodkorv så tyvärr, ingen åsikt....

´
Citera
2018-12-05, 22:40
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Köttbullar, saltgurkastil - Normala köttbullar, fast, med hackad smörgåsgurka.

https://minfil.com/c2d2R6m5bb/20181205_545859_jpg
https://minfil.com/A7d6Rbm8bb/20181205_215920_jpg

Edit: smak ??? = Helt ok, för er som planerar julbordskrytbygge.
Senast redigerad av Godhetsknarkaren 2018-12-05 kl. 22:43.
Citera
2018-12-05, 22:43
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Köttbullar, saltgurkastil - Normala köttbullar, fast, med hackad smörgåsgurka.

https://minfil.com/c2d2R6m5bb/20181205_545859_jpg
https://minfil.com/A7d6Rbm8bb/20181205_215920_jpg

Säkert gott. Absolut.
Låter som något jag skulle gilla.

Men det låter inte Svenskt Julbord alls.
Har aldrig hört om detta runt jul.

´
Citera
2018-12-05, 23:35
Medlem
Godhetsknarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Säkert gott. Absolut.
Låter som något jag skulle gilla.

Men det låter inte Svenskt Julbord alls.
Har aldrig hört om detta runt jul.

´
Nej, det är en ny "uppfinning" men om man vill ha den på ett märkbart julbord så lär man väl komma ihåg gurkbitarna man fick i munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in