2017-11-28, 21:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Garantier för att aldrig bli attackerade, tror jag att NK aldrig kommer att köpa. Libyen är ett färskt minne för NK..

Så, då är det "the next best thing" som NK shoppar efter : Cash and goods !

(detta är så jag ser det !)
Sant. NK har ju koll på hur det gick för Libyen så en bättre deal än Gaddafi vill de ha.

Landet går troligen på knäna ekonomiskt (det är inte helt lätt att veta eftersom det är knapphändig/otillförlitlig information som kommer från NK). Så pengar, olja, mat behövs nog hårt.

Förresten, den strategi som faktiskt pågår... att knäcka landet ekonomiskt... är det verkligen vad USA önskar!? Om jag vore sydkorean eller japan så hade jag varit lite rädd för att om regimen kollapsar att de i en dödsryckning trycker på alla avfyringsknappar som finns att tillgå.
Senast redigerad av Madagascar 2017-11-28 kl. 21:58.
Citera
2017-11-28, 22:08
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant. NK har ju koll på hur det gick för Libyen så en bättre deal än Gaddafi vill de ha.

Landet går troligen på knäna ekonomiskt (det är inte helt lätt att veta eftersom det är knapphändig/otillförlitlig information som kommer från NK). Så pengar, olja, mat behövs nog hårt.

Förresten, den strategi som faktiskt pågår... att knäcka landet ekonomiskt... är det verkligen vad USA önskar!? Om jag vore sydkorean eller japan så hade jag varit lite rädd för att om regimen kollapsar att de i en dödsryckning trycker på alla avfyringsknappar som finns att tillgå.

Kineserna sålde för 244 miljoner dollar i oktober. Detta är "officiella" siffror, lägg till det smuggling etc. Jag tror knappast DFR Korea går på knäna, det gör det mesta själv - importerar en del bränsle, konsumtionsvaror och mat. DFRK är ju rikt på råvaror och har en ganska avancerad industri, för att vara ett så pass utsatt land, inte minst inom missilområdet!

Skall man kolla på inkomster så är det ganska så opakt. DFRK sålde för 91 miljoner dollar till Kina i oktober, hur mycket inofficiellt? Hur mycket vapen till Mellanöstern och Afrika? Hur mycket på annan verksamhet. Ganska mycket är gissningen.
Citera
2017-11-28, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Över Hokaido sägs det.

Den här gången hade din nos fel, både vab beträffar längd och bana
Citera
2017-11-28, 22:28
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Den här gången hade din nos fel, både vab beträffar längd och bana

Min nos säger ingenting om "bana", jag refererade till högst preliminära uppgifter som florerat: "sägs det". Dock framtstår det som klart att missilen har en range på 13 000 km.
Citera
2017-11-28, 22:47
Medlem
Citat:
Min nos säger ingenting om "bana", jag refererade till högst preliminära uppgifter som florerat: "sägs det". Dock framtstår det som klart att missilen har en range på 13 000 km.

Uppgifter gör gällande att den landade väster om Japan, det är dock inte omöjligt att den uppmätta parabeln (bana) visar en teoretisk räckvidd på 1300km.
Även om den når långt så är min uppfattning att träffnogrannheten fortfarande är låg
Citera
2017-11-28, 22:52
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

Vad säger din nos om motorn ?

Var det den beryktade motorn för fast bränsle som man väntat på ?

Jag tror att vi kan ha att göra med denna ökända uppgradering.
Citera
2017-11-28, 23:04
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Uppgifter gör gällande att den landade väster om Japan, det är dock inte omöjligt att den uppmätta parabeln (bana) visar en teoretisk räckvidd på 1300km.
Även om den når långt så är min uppfattning att träffnogrannheten fortfarande är låg

Det var längesedan som man lyckades montera en kamera i Scud som jämför bilden med en karta. En sådan kan vara mycket noggrann. Om den dessutom avfyras på natten så kan den nog hitta Washington. Det kan i alla fall jag göra på en satellitbild modell midnatt och jag är inte så bra på amerikansk geografi.
Citera
2017-11-28, 23:07
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vad säger din nos om motorn ?

Var det den beryktade motorn för fast bränsle som man väntat på ?

Jag tror att vi kan ha att göra med denna ökända uppgradering.

Jag har ingen aning. Att döma av de experter som jag försöker följa har ingen antytt att det skulle vara fastbränsle, men det finns helt säker i piplinen.

Detta säger en amerikansk bedömare om nattens uppskjutning:
"The higher apogee and longer flight time suggest that today’s test involved a Hwasong-14 similar to the one fired on 28 July, but with a second stage powered by four small engines derived from the Soviet R-27 missile, instead of just two.”
https://twitter.com/38NorthNK/status/935627792896667649
Citera
2017-11-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det var längesedan som man lyckades montera en kamera i Scud som jämför bilden med en karta. En sådan kan vara mycket noggrann. Om den dessutom avfyras på natten så kan den nog hitta Washington. Det kan i alla fall jag göra på en satellitbild modell midnatt och jag är inte så bra på amerikansk geografi.

Det där var nästan lite kul, men det är inte så misilnavigation fungerar...
Citera
2017-11-28, 23:14
Medlem
FlashyBears avatar
Det är 4D-schack som handlar Bad Romance.

Trump och Putin vill bli vänner.
Kongressen är emot.
Putin ber sin kompis Kim att skjuta lite fyrverkerier hit och dit.
Trump hävdar att man kan handla NK 'only by getting along with Mr. Putin'.
Kongressen till slut ger upp.
Sanktionerna lyfts. Först från Ryssland, sedan från NK. NK låter bli med avfyrningar, men jobbar vidare med sina fyrverkerier.

Trump och Putin blir vänner. McCain dör. Peace
Citera
2017-11-28, 23:24
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jag har ingen aning. Att döma av de experter som jag försöker följa har ingen antytt att det skulle vara fastbränsle, men det finns helt säker i piplinen.

Detta säger en amerikansk bedömare om nattens uppskjutning:
"The higher apogee and longer flight time suggest that today’s test involved a Hwasong-14 similar to the one fired on 28 July, but with a second stage powered by four small engines derived from the Soviet R-27 missile, instead of just two.”
https://twitter.com/38NorthNK/status/935627792896667649

Såpass. Då kan vi kanske vänta oss att Trump skaffar en bot som kan twittra i diplomatiska ordalag.
Citera
2017-11-28, 23:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det är 4D-schack som handlar Bad Romance.

Trump och Putin vill bli vänner.
Kongressen är emot.
Putin ber sin kompis Kim att skjuta lite fyrverkerier hit och dit.
Trump hävdar att man kan handla NK 'only by getting along with Mr. Putin'.
Kongressen till slut ger upp.
Sanktionerna lyfts. Först från Ryssland, sedan från NK. NK låter bli med avfyrningar, men jobbar vidare med sina fyrverkerier.

Trump och Putin blir vänner. McCain dör. Peace
Kul spaning.

Men varför vill Putin och Trump bli vänner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in