2017-11-28, 17:25
Medlem
En annan fråga lite snabbt... Vad händer på Ställegården idag? Kan inte se att någon bor där idag... Hur brukas stället? Står det och förfaller? Utförs det något arbete på GL's gamla marker? Vem äger osv?
Citera
2017-11-28, 17:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stavro
En annan fråga lite snabbt... Vad händer på Ställegården idag? Kan inte se att någon bor där idag... Hur brukas stället? Står det och förfaller? Utförs det något arbete på GL's gamla marker? Vem äger osv?

Saras syster äger.
Citera
2017-11-28, 17:44
Medlem
En annan fråga, vad hände med barnet?
Citera
2017-11-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
En annan fråga, vad hände med barnet?

Det blev såvitt jag förstår så att sonen hamnade hos en fosterfamilj som tar hand om honom nu.

SL's syster äger Ställegården då, precis som jag misstänkte. Fortfarande nyfiken på om det pågår någon verksamhet på gården idag? Eller om det bara står och förfaller?

Funderar på att köra dit en dag och titta lite, skulle vara intressant att komma ut till likplatsen också... Har lagt så mycket tid på detta fallet så känner att jag nästan måste till Norra Förlösa och se platserna själv, inte bara på bild. Men man vill ju inte heller dra någon onödig uppmärksamhet till sig...
Citera
2017-11-28, 20:07
Medlem
Jag tror att:

Martins pappa utförde dådet. Elak man som uppfostrat sönerna till att bli våldsamma mön med låg moral. Martin, som redan manipulerar Sara, manipuleras av sin pappa till att påverka henne. Få henne att låna pengar till honom. Pappan ville att Sara skulle ha en fullmakt över Görans tillgångar så att han kunde sno åt sig resten.
Sara visste ingenting om mordet i förväg. Kanske visste hon ingenting om Martins inblanding. Kanske har hon varit hotad och nedbruten nog att inte våga, orka, kunna tänka.
Martin är medskyldig till mordet, men sköt inte.
Martins pappa planerade att döda Sara också. När Martin motsatte sig blev han ett hot för sin pappa. På något sätt har han lyckats få Martin att vara tyst. Martin och Sara måste vara livrädda för honom.
Vad Martin sa till TT var hans efterblivna sätt att försöka imponera.
Citera
2017-11-28, 20:48
Medlem
Sådär. Sista avsnittet ute.

Intressant att en till person säger "okkams rakkniv".

Jag tycker att spår är ute för mycket och fiskar kring MT och SL att de skulle vara oskyldiga. De missar att det kanske är så att ALLA TRE är lika mycket skyldiga

Kom ihåg dessutom att "jämstäldhetsivrarna" är de som allra mest vill att kvinnor ska ses som offer för män. Inte att de ska ta eget ansvar i brottsfall.

Jag har väldigt såvrt att polisen kommer göra något annolrunda efter en sån här "granskning" som är mer på aftonbladetnivå.

Älskar även "här kan vi inte berätta något i detalj eftersom vi då röjer XX" "Nu får vi alltså höra saker som säger att vi är bra som ifrågasätter".

Trams.
Citera
2017-11-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
Sådär. Sista avsnittet ute.

Intressant att en till person säger "okkams rakkniv".

Jag tycker att spår är ute för mycket och fiskar kring MT och SL att de skulle vara oskyldiga. De missar att det kanske är så att ALLA TRE är lika mycket skyldiga

Kom ihåg dessutom att "jämstäldhetsivrarna" är de som allra mest vill att kvinnor ska ses som offer för män. Inte att de ska ta eget ansvar i brottsfall.

Jag har väldigt såvrt att polisen kommer göra något annolrunda efter en sån här "granskning" som är mer på aftonbladetnivå.

Älskar även "här kan vi inte berätta något i detalj eftersom vi då röjer XX" "Nu får vi alltså höra saker som säger att vi är bra som ifrågasätter".

Trams.

Tycker jag inte alls dom missar. Dessutom fiskas det inte i att MT eller SL är oskyldiga. Det man däremot bygger detta runt, är ju det faktum att dom är dömda till ett långt fängelsestraff för mord, där det i utredningen fortfarande kvarstår vissa icke utredda frågetecken som potentiellt sätt skulle kunna påverka utgången. Det vill säga att de två som idag är dömda, KAN vara oskyldiga till vad dom dömts för, utan istället borde dömas efter andra brottsrubriceringar. Det är ju liksom det som är hela grejen med denna utredningen, så det hade ju varit en aning konstigt för Spår att ta upp detta överhuvudtaget om man inte tänkt förhålla sig till detta faktum, inte sant? Det är ju hela grunden för att man ens tog upp detta.

Alla tre kan vara lika skyldiga som du säger. Men det har ju inte åklagaren/polisen lyckats komma fram till.

MT är ju i någon mån garanterat inblandad, han har ju kunnat återge information som stämmer väl med GL kropp när den återfanns. Dessutom pekade han ut platsen, så han är definitivt inblandad.

SL är enbart utpekad av MT till TT, någon annan bevisning finns inte emot henne. Det finns en del andra märkliga indicier, men inga bevis. Faktum är att hon kan inte ens placeras med säkerhet på mordplatsen vid eller runt mordtillfället.

Den tredje personen, ÅT utreddes aldrig, trots att polisen såg honom som misstänkt. Han ljög i förhör, han hade ekonomiskt motiv för mordet, det var hans vapen som användes, kroppen hittades på hans mark. Allt detta visste polisen, man misstänkte honom, men åklagaren valde att aldrig utreda honom. Varför vet ju inte vi, för hon vägrar konsekvent att svara på frågor om detta.

Så nog finns det fog för att lyfta de frågor som Spår lyft. Det är inget fiskande från några jämställdhetsivrare. Det är en journalistisk gärning som påvisar ett antal ganska allvarliga brister i både domarna och utredningen.
Citera
2017-11-28, 21:20
Medlem
Saras personlighet ligger henne i fatet. Hon låter dryg och obrydd i intervjuer, men det kan lika gärna röra sig om djup osäkerhet och noll självkänsla.
När hon började öppna upp sig för Spår så kunde man ana en djup återhållen rädsla.

Jag tror att det var MT och pappan som utförde dådet. Sara anade hur det låg till men vågade inte göra något, förmodligen ville hon inte heller tro det då MT blev pappa åt hennes barn. Rädsla och förnekelse kan sitta djupt.
Citera
2017-11-28, 21:58
Medlem
Jag undrar om MT och SL hade blivit dömda om Kaj Linna hade fått resning innan deras rättegång
Citera
2017-11-28, 23:01
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stavro
Tycker jag inte alls dom missar. Dessutom fiskas det inte i att MT eller SL är oskyldiga. Det man däremot bygger detta runt, är ju det faktum att dom är dömda till ett långt fängelsestraff för mord, där det i utredningen fortfarande kvarstår vissa icke utredda frågetecken som potentiellt sätt skulle kunna påverka utgången. Det vill säga att de två som idag är dömda, KAN vara oskyldiga till vad dom dömts för, utan istället borde dömas efter andra brottsrubriceringar. Det är ju liksom det som är hela grejen med denna utredningen, så det hade ju varit en aning konstigt för Spår att ta upp detta överhuvudtaget om man inte tänkt förhålla sig till detta faktum, inte sant? Det är ju hela grunden för att man ens tog upp detta.

Alla tre kan vara lika skyldiga som du säger. Men det har ju inte åklagaren/polisen lyckats komma fram till.

MT är ju i någon mån garanterat inblandad, han har ju kunnat återge information som stämmer väl med GL kropp när den återfanns. Dessutom pekade han ut platsen, så han är definitivt inblandad.

SL är enbart utpekad av MT till TT, någon annan bevisning finns inte emot henne. Det finns en del andra märkliga indicier, men inga bevis. Faktum är att hon kan inte ens placeras med säkerhet på mordplatsen vid eller runt mordtillfället.

Den tredje personen, ÅT utreddes aldrig, trots att polisen såg honom som misstänkt. Han ljög i förhör, han hade ekonomiskt motiv för mordet, det var hans vapen som användes, kroppen hittades på hans mark. Allt detta visste polisen, man misstänkte honom, men åklagaren valde att aldrig utreda honom. Varför vet ju inte vi, för hon vägrar konsekvent att svara på frågor om detta.

Så nog finns det fog för att lyfta de frågor som Spår lyft. Det är inget fiskande från några jämställdhetsivrare. Det är en journalistisk gärning som påvisar ett antal ganska allvarliga brister i både domarna och utredningen.
Med tanke på Åk*s agerande känner jag mig tveksam. Är han GM?
Säkert att MT och även S är inblandade men Åk*, finns inte hök hak osv på honom i FUP.
Så detta fall känns inte utrett..
Senast redigerad av Pandalina4 2017-11-28 kl. 23:05.
Citera
2017-11-28, 23:52
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonderslagen
Jag undrar om MT och SL hade blivit dömda om Kaj Linna hade fått resning innan deras rättegång

På vilket sätt hade Kaj Linnas resning påverkat detta fall? Det är helt olika omständigheter i fallen.
Citera
2017-11-29, 02:26
Medlem
tjenaretjenares avatar
Vilken adress bodde Åke på? Ser förresten att han flyttat ett gäng mil norrut sen stod väl Martin skriven hemma hos S.L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in