Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Det är ganska normalt att gå ut 2-3 år innan tillträde, skulle dom börja sälja låt säga 6 månader innan inflyttning har dom ju i princip byggt på spekulation, i ett sådant scenario har dom alltså investerat i projektet utan att veta om dom har några slutkunder.
De PEAB projekt jag följer i min kommun(för att se hur nyproduktionen går) har inflyttning vintern 2019/2020 och våren 2020.
Säljstart för det med inflyttning vintern 2019/2020 var den 15:e oktober, där har ca 45% av bostäderna bokats, i det andra projektet är det 5 bostäder kvar, utav 117.
Det jag ville peka på är att det rimliga är att folk köper bostäder med tillträde om 2-3 månader. Att man då får så mycket som 25% när det är två år till tillträde måste betyda att dessa bostäder är extremt prisvärda.
Jag känner i sig folk som har köpt nyproduktion långt i förväg men då har det också varit så att:
* de väldig gärna vill bo i nyproducerat.
* den bostaden var i ett område de gärna vill bo i eller med speciell utsikt.
Och det begränsar ned mängden köpare ganska drastiskt.
Nja, det mesta som produceras tillverkas på spekulation. Antingen av producenten eller av någon återförsäljare.
Kontorsfastigheter lär tillverkas på spekulation. Det lär väl knappt förekomma att man säkrat långa hyreskontrakt innan bygget startar.