2017-11-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Villor verkar dock inte påverkas direkt. Och det kan vara lika så dyra som BR i innerstaden.

Det ger inte riktigt stöd för kreditåtstramningen. Och vi ser inte (ännu) att skulder ökar mindre.

Det som har gått att se däremot är att produktion av villor lunkat på som vanligt och att produktion av BR ökat drastiskt.
Det skulle väl snarare vara ett skäl till att prisökningen på BR stannat av.

Jodå, det finns stöd men orkar inte lägga fram dem. Seriöst less på denna tråd.
2017-11-28, 20:44
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
En referens till någon trovärdig källa på att ränteintäkter inte är skattepliktiga räcker.
Dock har inte det kommit fram än. Varför är det svårt.
Frågan är ledande. Felstälĺd. Ovärdigt länka baskunskaper.
2017-11-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Det har enligt mig redan gått ner 10%, är det verkligen lönt att vänta ytterligare? Det sker ju inkomst ökningar varje år också, så det är bara spekulation enlig mig att vänta mer nedgång i så fall.

2016-07-08

(Endast för Trilskes skull)
2017-11-28, 20:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det där brukar nämnas ibland. Dock ser jag ingen grund för det. Staten delar inte ut någon hjälp. Den tar.

Men tror man nu på detta så bör den tron vara tämligen konstant. Den ligger således inte bakom några variationer.

Det är inte så lätt att skapa inflation. De senaste årens tappra försök av RB borde väl intyga detta.

Det sätt vi sett fungera i t ex Zimbabwe och Venezuela är att det sker när man lyckats haverera produktionen i landet. Och att svenska staten skulle ge sig på det tvivlar jag dock på.
Staten lånade ut billiga pengar till Swedbank vid förra finanskrisen vill jag minnas. Hästsvansen åkte till Baltikum för att tvinga dessa att inte vidta åtgärder som fått Swedbank att antagligen hamna på obestånd och pressa både SEB och Nordea.

Så nej, du har fel som vanligt.
2017-11-28, 20:55
Medlem
Citat:
Så här står det: "Tillträde Preliminärt kvartal 4, 2019"

Det är två år till tillträde. Det är väl tvärtom så att detta måste vara extremt attraktivt eftersom folk uppenbarligen "köpt" något med tillträde så långt bort i framtiden.

Hade det varit tillträde i November 2017 hade det varit ett problem.

Hur många intresserade köpare får ni om ni annonserar ut er bil med tillträdet i November 2019?

Spekulanter vill köpa så långt i framtiden, boende vill det inte. Ska man köpa på spekulation och tror att marknaden kommer gå upp för evigt så är det bäst att skriva på för så långt in i framtiden som möjligt.

Ingen som vill ha en bostad köper en lägenhet som de får om 2 år. Det sitter alltså ett gäng spekulanter och ett byggbolag med skägget i brevlådan.
2017-11-28, 20:58
Medlem
Citat:
Så här står det: "Tillträde Preliminärt kvartal 4, 2019"

Det är två år till tillträde. Det är väl tvärtom så att detta måste vara extremt attraktivt eftersom folk uppenbarligen "köpt" något med tillträde så långt bort i framtiden.

Hade det varit tillträde i November 2017 hade det varit ett problem.

Hur många intresserade köpare får ni om ni annonserar ut er bil med tillträdet i November 2019?

Det är ganska normalt att gå ut 2-3 år innan tillträde, skulle dom börja sälja låt säga 6 månader innan inflyttning har dom ju i princip byggt på spekulation, i ett sådant scenario har dom alltså investerat i projektet utan att veta om dom har några slutkunder.

De PEAB projekt jag följer i min kommun(för att se hur nyproduktionen går) har inflyttning vintern 2019/2020 och våren 2020.

Säljstart för det med inflyttning vintern 2019/2020 var den 15:e oktober, där har ca 45% av bostäderna bokats, i det andra projektet är det 5 bostäder kvar, utav 117.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-11-28 kl. 21:00.
2017-11-28, 20:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
2010-05-17

Ja det går inte att skilja på bubbelbabblarnas inlägg från 2010 mot idag. Det borde leda till viss eftertanke men det existerar inte i deras sinne.
2017-11-28, 20:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av envackerblomma
Vi hade en bubbla. Den sprack.

Är det rimliga priser nu då tycker du?
2017-11-28, 21:00
Medlem
Mitt sista inlägg och reflektion i denna tråd:

Det är helt sjukt hur mycket tid vissa stammisar i denna tråd verkar ha. Det är nästan som om den här tråden vore er största hobby. Jag har själv skrivit en hel del inlägg men jag är ju rena amatören i jämförelse med er som närmast kan liknas vid yrkesskribenter.

Min personliga gissning är mer generell, och därför målar jag med bredare pensel och nöjer mig med att säga att; "Sveriges ekonomi och samhället i stort kommer på sikt att gå åt helvete." Det finns inga parametrar längre som talar till Sveriges fördel på längre sikt. Är man ung är mitt råd att lämna det här landet efter man har fixat en bra utbildning. Helst bör man bege sig utanför Europas gränser.
2017-11-28, 21:01
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Nu har vi inte sett var detta slutar ännu, men i högsta grad intressant att se så fort en marknad vänder och det på absolut noll förändrade förutsättningar. Sitter själv i en relativt nyköpt brf, så helt oberörd är jag inte.

Är den lågt belånad Kvm/m2 och du har tänkt att bo under många år så skall du egentligen bortse från priserna, visst inte kul att se värdet minska och speciellt inte när den stora smällen kommer. Men då gäller det bara att ligga lågt och vara iskall. Visst kanske blir ett par år med radhusbiff i worst case scenario men någon gången vänder det upp igen.

Sitter man inte på någon lägenhet så gäller såklart Rothschild's den äldstes citat "när det flyter blod på gatorna då investerar man".
2017-11-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är ganska normalt att gå ut 2-3 år innan tillträde, skulle dom börja sälja låt säga 6 månader innan inflyttning har dom ju i princip byggt på spekulation.

De PEAB projekt jag följer i min kommun(för att se hur nyproduktionen går) har inflyttning vintern 2019/2020 och våren 2020.

Säljstart för det med inflyttning vintern 2019/2020 var den 15:e oktober, där har ca 45% av bostäderna bokats, i det andra projektet är det 5 bostäder kvar, utav 117.

Ja att det där Peabbygget på Råsundastadions gamla tomt (Derby, hajar ni) var alldeles åt helvete för dyrt spekulerade vi om redan nån gång i somras i tråden vill jag minnas.
2017-11-28, 21:03
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det går inte att skilja på bubbelbabblarnas inlägg från 2010 mot idag. Det borde leda till viss eftertanke men det existerar inte i deras sinne.

Eller är det ett bevis på att åtgärder redan skulle kommit 2010? Eller att det var då den skapades?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in