2016-07-08, 10:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janolle
Pga ändrade förhållanden måste jag fatta beslut
om jag ska köpa hus nu eller inte. Ska man vara
kall och vänta ut marknaden och se om priser på
hus sjunker om ett tag eller bara bita i det sura
äpplet och slå till nu? Perspektivet är att jag ändå
måste köpa hus inom ett år för mina barns skull
då jag vill skaffa någon permanent bas. Planen
är att hyra något om jag inte köper nu. Jag har
råd att köpa något nu men vill inte göra en
dålig affär. Vad tycker ni? Det handlar om att
hitta boende i närförort till en av Sveriges största
städer.

Var kall och vänta in kraschen, det har enligt bubbelbabblarna varit rätt strategi hittills
2016-07-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag har känt flera personer genom åren som spenderar varenda krona varje månad.

Det verkar dock enligt min erfarenhet att folk som bor i hyresrätter är mer benägna att leva så. Mina erfarenheter är förstås inte nödvändigt representativa för befolkningen i hela sverige. Men bor man i en hyresrätt så behöver man troligtvis mindre buffert för oförutsedda kostnader. Bor man i ett hus så behöver man tänka betydligt mer långsiktigt och buffra för dyra renoveringar.

De som äger dyra bostäder har i allmänhet bättre inkomster också. Det skulle också kunna förklara de större marginalerna. Så det kanske är annorlunda i mindre städer där hus är billigare.

Jag vill gärna tro det men är inte helt säker. Sambon min är höginkomsttagare och hennes förhållningssätt till pengar när hon stod ensam på en BR var om möjligt ännu värre än idag. Hur man än vänder och vrider på det så finns det i absoluta tal mätt en mängd som lever på marginalen och skulle få stora problem med 3k mindre i plånboken. Hade jag inte sett det med egna ögon hade jag aldrig trott det för det är så overkligt i min värld. Priset på en vara har ingen som helst betydelse för henne om pengar finns på kontot. Vidare så har vi barnfamiljer med många mikrolån där banken beviljat huslån och sedan har man dragit på sig billån, barn och kreditkortsbetalningar i efterhand.
2016-07-08, 10:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Jag vill gärna tro det men är inte helt säker. Sambon min är höginkomsttagare och hennes förhållningssätt till pengar när hon stod ensam på en BR var om möjligt ännu värre än idag. Hur man än vänder och vrider på det så finns det i absoluta tal mätt en mängd som lever på marginalen och skulle få stora problem med 3k mindre i plånboken. Hade jag inte sett det med egna ögon hade jag aldrig trott det för det är så overkligt i min värld. Priset på en vara har ingen som helst betydelse för henne om pengar finns på kontot. Vidare så har vi barnfamiljer med många mikrolån där banken beviljat huslån och sedan har man dragit på sig billån, barn och kreditkortsbetalningar i efterhand.

Ni beskriver väl båda samma verklighet som även jag ser. Många har ingen som helst känsla för ekonomi och spenderar alla pengar de har, och ibland mer, på rena skitsaker. Andra prioriterar kvalitet som t.ex. bostad och får genom det mycket pengar över tack vare ett billigare boende. Dessa pengar investeras sedan klokt och då kan man inte undvika att bli rik trots att man kan unna sig mycket gott i livet.
2016-07-08, 10:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janolle
Pga ändrade förhållanden måste jag fatta beslut
om jag ska köpa hus nu eller inte. Ska man vara
kall och vänta ut marknaden och se om priser på
hus sjunker om ett tag eller bara bita i det sura
äpplet och slå till nu? Perspektivet är att jag ändå
måste köpa hus inom ett år för mina barns skull
då jag vill skaffa någon permanent bas. Planen
är att hyra något om jag inte köper nu. Jag har
råd att köpa något nu men vill inte göra en
dålig affär. Vad tycker ni? Det handlar om att
hitta boende i närförort till en av Sveriges största
städer.
Ärligt talat. Vissa tror det går upp (jag bland dem). Andra tror det går ner. Ingen vet så alla bara gissar.

Hade jag varit dig så hade jag köpt något nu även om jag trott på en nedgång.

Att flytta först till en hyresrätt för att sedan flytta igen senare samma år låter onödigt jobbigt. Under tiden klämmer ni ihop er i ett temporärt boende i väntan på att marknaden skall sjunka och ni kan börja era liv senare, kanske om ett par månader eller om ett år. Du kommer garanterat inte kunna tajma köpet så det sker på botten. En nedgång kan också bli långvarig så ni bor kvar i hyresrätten i flera år medan du spekulerar i en fortsatt nedgång. Sedan finns risken att priserna ökar och du fortsätter vänta på en nedgång och blir allt mer bitter.

Kort och gått köp det du vill ha och har råd med, när du behöver det. Använd inte ditt primärboende som spekulationsobjekt. När du väl flyttat in och ser att marknaden dyker med ett par 100k. Så kommer du ändå ta det med en axelryckning, sedan tänder du grillen och öppnar en öl till. variation på 300k i pris ger i praktiken 200kr/månad högre eller lägre månadskostnad.
2016-07-08, 11:30
Medlem
Tack för input. Det där med grillen och ölen låter
inte så dumt som den kvinna jag är. 😀
2016-07-08, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Var kall och vänta in kraschen, det har enligt bubbelbabblarna varit rätt strategi hittills

Tråden har inte kännetecknats av "bubbelbabblare som inväntat rätt köptillfälle i 15 års tid". Faktiskt är det så att ordet "bubbelbabblare" antyder en grupp människor i tråden som inte kan motivera förekomsten av boprisbubbla. Har kvaliteten på våra inlägg verkligen varit så dåliga?
2016-07-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Tråden har inte kännetecknats av "bubbelbabblare som inväntat rätt köptillfälle i 15 års tid". Faktiskt är det så att ordet "bubbelbabblare" antyder en grupp människor i tråden som inte kan motivera förekomsten av boprisbubbla. Har kvaliteten på våra inlägg verkligen varit så dåliga?

Det har enligt mig redan gått ner 10%, är det verkligen lönt att vänta ytterligare? Det sker ju inkomst ökningar varje år också, så det är bara spekulation enlig mig att vänta mer nedgång i så fall.
2016-07-08, 13:14
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Nja är väl mer så att det suttit folk i trådens en 2010 och hävdat att priserna ska kollapsa med allt från 1% till 50%.

Sedan 2010 har priserna för Sverige gått upp med 50% så de som väntade eller hoppades på en krasch hart hittills haft tvärfel. Därmed inte sagt att de även fortsättningsvis kommer ha fel. Men även om priserna skulle kollapsa med 30% skulle priserna stå högre än 2010.

Så en viss försiktighet ödmjukhet från båda sidorna kunde vara önskvärt.

Dock är de flesta i tråden säkert ansvarsfulla vuxna med marginaler vilket gör att vi som inte stenhårt tror på en krasch även om det skulle bli en krasch inte kommer drabbas, vi kommer snarare byta upp upp vårt boende i det scenariot. Det finns inget egensyfte i att priserna evigt stiger. På det personliga planet får de gärna krascha 50%. Mindre skatt att betala och jag kan köpa större.

Faran är de som är som den flickvän/sambo som beskrev i tråden. De som tar dagen som den kommer, handlar så länge det finns pengar på kontot och skiter i resten och tänker att det löser sig ändå. Dessa människor figurerar inte i trådar som denna och det är dem som är problemet. Men de kommer aldrig lära sig förrän de sitter i skiten rejält oavsett.
2016-07-08, 13:47
Bannlyst
Fast ödmjukhet från mig i den här frågan? Med finanskris och riksbankernas aktioner sedan 8 år? Med en befolkning i hela världen som inte fattar hur stor den verkliga inflationen är eller vad som framkallar den (bankerna). Tvärtemot tro har hög inflation skapat skuldsatta stater och befolkningar, inte resursstarka stater och banker och människor. Ser ju djäkligt bra ut det här...fast det har inte jag anledning att tycka.
2016-07-08, 15:52
Medlem
Bästa rådet är att leva efter sina tillgångar.
Har man inte råd så ska man låta bli, så enkelt är det.
Att köpa saker på lånade pengar fungerar så länge det sker värdeökning i dagsläget ser jag inte några ökningar på världsmarknaden överhuvudtaget. Köp om du har tillgångar eller om du skiter i din ekonomi.
Festen är nu slut.
Dessutom har kostnader för byggen minskat(jaja de skriver tvärtom, gääsp), tack vare polsk arbetskraft på varenda bygge. Så marginalerna är högre plus att fusket är större. Snacka om att man blir lurad när man köper nyproducerat idag.
Senast redigerad av Taskigt 2016-07-08 kl. 16:13.
2016-07-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Ja det blir trevligt.

Som Stefan Ingves sa igår: "När reporäntan återgår till det normala inom några år kommer även boräntorna återgå till det normala, dvs. 5-6 %".

Något väldigt många inte har råd med.
2016-07-08, 16:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Ja det blir trevligt.

Som Stefan Ingves sa igår: "När reporäntan återgår till det normala inom några år kommer även boräntorna återgå till det normala, dvs. 5-6 %".

Något väldigt många inte har råd med.

Har Ingves någon gång i historien lyckats med någon prognos?
Nej du behöver inte svara för han har alltid haft fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in