Citat:
Ursprungligen postat av
zepofan
Jo, men under färd när generatorn laddar så värms batteriet ändå av laddningen, dessutom är det ju inte då uppvärmning behövs. Egentligen är det inte så korkat som det låter, om man inte värmer batteriet när det är riktigt kallt så tappar det i starteffekt. Använder man lite av batteriets kapacitet för att istället värma batteriet så vinner man mer i starteffekt än vad man tagit för uppvärmningen. Trots att jag har jobbat en hel del med dessa bila så minns jag faktiskt inte varför batterivärmaren togs bort.
Njae, batteriet både tar emot och ger ifrån sig ström lättare när det är varmt, så ett element under batteriet vid körning kan nog underlätta att absorbera energi. Värme vid stillastående hade varit svårt att lösa, en dos värme ett par tre timmar innan start hade nog gjort susen! Men hur skall du styra det?
Som kuriosa kan jag nämna att jag jobbade som mekaniker på volvo nåt år på 80-talet, då fanns det en serviceinstruktion att koppla ur batterivärmaren vid service.....så även volvo har haft den här funktionen.