2017-11-28, 16:55
Medlem
pillenottens avatar
När jag gjorde lumpen så tror jag efterträdaren till "valpen" var ganska ny, där fanns en extremt begåvad finess, nämligen en värmeplatta under batteriet som då skulle hålla batteriet varmt och vid god kräm om det blev sådär 20-30minusgrader - den fick ström från.........(trumvirvel): batteriet!!
Citera
2017-11-28, 17:51
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patraux
Att man måste klicka två gånger för att låsa upp passagerardörren på caddy 09.
Kan förstå att den säkerhetsfunktionen finns till lastutrymmet men fan inte till passagerardörren....
Är likadant på min "Caddy" -96. Alltså en Cadillac då. Där låser ett tryck upp förardörren och två de övriga. Kan tänka mig att det är för att spara på låsmekanismerna. Onödigt att de används omd e inte behövs.
Citera
2017-11-28, 17:58
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det där stämmer nog på de flesta moderna bilar (typ nyare än 10 år?) övht. På min måste även serviceläget (av)-aktiveras innan torkarna rör sig på, alltså om jag tryckt till spaken och ställt torkarna rakt upp efter jag stängt av bilen så står de still även vid start, fram till att jag trycker till spaken åt nåt håll. Just för att man inte ska drabbas av överraskningar. Jag misstänker att även andra har det.
Jag tycker iaf det är smidigare att regnsensorn alltid är på om man har valt auto då.. Då slipper man ju bry sig om att röra reglaget alls. Att kasta ett öga på torkarreglaget för att försäkra sig om att den stod i läge 0 när det var is ute blev ju en ren reflex.
Citera
2017-11-28, 18:01
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Volvo 240 och 940 placering av tanklock. Ena på höger andra på vänster sida av bilen samma tillverkare och byggda samtidigt
Det är för övrigt ren idioti att bilindustrin inte har enats om en standard för evigheter sedan.
Hur många gånger har man inte fått gå ur en firmabil eller lånad för att kolla var locket sitter!
Nu finns en liten pil vid mätaren men det är först på senare år.
Beror på att Volvo 760 som kom 1982 som 940 bygger på var designad till stor del för amerikanska marknaden där alla tanklock sitter på vänster sida. Så det var en genomtänkt grej.
Citera
2017-11-28, 18:02
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
När jag gjorde lumpen så tror jag efterträdaren till "valpen" var ganska ny, där fanns en extremt begåvad finess, nämligen en värmeplatta under batteriet som då skulle hålla batteriet varmt och vid god kräm om det blev sådär 20-30minusgrader - den fick ström från.........(trumvirvel): batteriet!!

Utan att vara insatt i just hur det fungerade, så kan jag tänka mig att värmaren fick (trumvirvel) ström från generatorn när motorn snurrade!
Citera
2017-11-28, 18:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Utan att vara insatt i just hur det fungerade, så kan jag tänka mig att värmaren fick (trumvirvel) ström från generatorn när motorn snurrade!
Jo, men under färd när generatorn laddar så värms batteriet ändå av laddningen, dessutom är det ju inte då uppvärmning behövs. Egentligen är det inte så korkat som det låter, om man inte värmer batteriet när det är riktigt kallt så tappar det i starteffekt. Använder man lite av batteriets kapacitet för att istället värma batteriet så vinner man mer i starteffekt än vad man tagit för uppvärmningen. Trots att jag har jobbat en hel del med dessa bila så minns jag faktiskt inte varför batterivärmaren togs bort.
Citera
2017-11-28, 18:37
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jo, men under färd när generatorn laddar så värms batteriet ändå av laddningen, dessutom är det ju inte då uppvärmning behövs. Egentligen är det inte så korkat som det låter, om man inte värmer batteriet när det är riktigt kallt så tappar det i starteffekt. Använder man lite av batteriets kapacitet för att istället värma batteriet så vinner man mer i starteffekt än vad man tagit för uppvärmningen. Trots att jag har jobbat en hel del med dessa bila så minns jag faktiskt inte varför batterivärmaren togs bort.

Njae, batteriet både tar emot och ger ifrån sig ström lättare när det är varmt, så ett element under batteriet vid körning kan nog underlätta att absorbera energi. Värme vid stillastående hade varit svårt att lösa, en dos värme ett par tre timmar innan start hade nog gjort susen! Men hur skall du styra det?

Som kuriosa kan jag nämna att jag jobbade som mekaniker på volvo nåt år på 80-talet, då fanns det en serviceinstruktion att koppla ur batterivärmaren vid service.....så även volvo har haft den här funktionen.
Citera
2017-11-28, 18:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Njae, batteriet både tar emot och ger ifrån sig ström lättare när det är varmt, så ett element under batteriet vid körning kan nog underlätta att absorbera energi. Värme vid stillastående hade varit svårt att lösa, en dos värme ett par tre timmar innan start hade nog gjort susen! Men hur skall du styra det?

Som kuriosa kan jag nämna att jag jobbade som mekaniker på volvo nåt år på 80-talet, då fanns det en serviceinstruktion att koppla ur batterivärmaren vid service.....så även volvo har haft den här funktionen.
Ja, det är Volvo jag talar om också, TGB 11-13. Att ett batteri arbetar bättre när det är varmt må vara sant, men när bilen väl börjat ladda så värms ju batteriet upp av laddströmmen. Problemet var ju att få igång bilen när det var riktigt kallt och därför fanns batteriplattan med värme i, och den styrdes helt manuellt av/på om jag minns rätt. Möjligen satt det någon liknande funktion som det gör i eluppvärmda rutor där strömmen slås av när det är tillräckligt varmt.
Citera
2017-11-28, 18:56
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ja, det är Volvo jag talar om också, TGB 11-13. Att ett batteri arbetar bättre när det är varmt må vara sant, men när bilen väl börjat ladda så värms ju batteriet upp av laddströmmen. Problemet var ju att få igång bilen när det var riktigt kallt och därför fanns batteriplattan med värme i, och den styrdes helt manuellt av/på om jag minns rätt. Möjligen satt det någon liknande funktion som det gör i eluppvärmda rutor där strömmen slås av när det är tillräckligt varmt.

Utan att dra det i långbänk, så var det personbilar jag menade. Kommer inte ihåg vilka modeller som hade det? 240,740,360? Troligtvis var det 740! Eller tom modellen innan 740-760!
Citera
2017-11-28, 19:03
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Nu har inte elmotorn utvecklats mycket de senaste 100 åren, däremot har batteritekniken gått framåt rätt rejält. Det var dels pga batterierna och dels pga den billiga oljan som gjorde att elbilen dog ut.
Tack och lov att den gjorde det. Vem fan vill ha en elbil. Hemskt att de börjar komma tillbaka nu. . Lika mkt känsla som en elrullstoll el elscooter. Nu är ju dessutom bilarna väldigt bränslesnåla för den som tycker sånt är viktigt.
Citera
2017-11-28, 19:16
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Tja, förmodligen av den enkla anledningen att det omöjligt kan fungera, eftersom förbrukningen för värmeplattan dränerar batteriet mer än vad kylan gör - tänk "perpeetum mobile" typ!
Tanken var ju inte att värma batteriet under färd, utan under nattparkeringen.
Citera
2017-11-28, 19:25
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Efter mer än 2 och ett halvt år så ska jag förtydliga. På en Volvo S40 som vi hade på jobbet så fick man först trycka på On, eller vad det nu stod, och sedan sedan kunde man låsa farten.

Men på de Mecedes jag haft så trycker jag inte på On eller liknande. Man behöver alltså inte aktivera farthållaren först för att sedan ställa in farten.
Jaha, ja det verkar ju onekligen vara dumt. Säkert nån sorts löjlig säkerhetsgimmick som att på V70R av förra generationen så behövde man krångla en hel del för att slå av antispinnet istf att bara trycka p en knapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in