Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Ja, jag delar din uppfattning att livstid ligger i farans riktning för Billy, jag tror mer på 16-18 pga av den låga åldern, även om han ligger på rätt sida för livstid.
Men vad är det enligt dig som gör denna FU till den bästa du läst? Håller med om stark indiciekedja, men tyvärr saknas teknisk bevisning som binder tokfan till mordet.
Teknisk bevisning är också en "indicium" som har ett sannolikhetsvärde! Ibland en indiciekedja har mer bevisningsvärde än den tekniska undersökningar som DNA- provet har. Allt ingår i sannolikhetsteori! Vi kan prata om det mera efter att tingsrättens dom har kommit.
Citera
2017-11-27, 22:04
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast det räcker om man utesluter annan gärningsman så är det lika starkt som utom rimligt tvivel.
Vilket man har gjort genom att kartlägga gärningsman och offer i detalj, och genom det så ryker han oavsett att man saknar direkt teknisk bevisning som binder honom till kroppen. Därför har man genom ett gediget arbete sett till så att åtalet håller.
Så gediget vet jag inte. Billy är ingen sprinter på det intelligenta planet så det var ett smalt arbete att få till indiciekedjan. Han har ju bjudit på det mesta, han har missat allt mer eller mindre. Att hitta Tovas dagbok var inget detektivarbete. Så gediget vet jag inte.
Citera
2017-11-27, 22:07
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Teknisk bevisning är också en "indicium" som har ett sannolikhetsvärde! Ibland en indiciekedja har mer bevisningsvärde än den tekniska undersökningar som DNA- provet har. Allt ingår i sannolikhetsteori! Vi kan prata om det mera efter att tingsrättens dom har kommit.
Ta det lugnt, varför alla utropstecken?
Vi får se vad som händer, det ska finnas ett resonemang i domen. Sedan är jag övertygad om att det är Billy som är gärningsmannen. Men det ska bevisas.
Citera
2017-11-27, 22:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Så gediget vet jag inte. Billy är ingen sprinter på det intelligenta planet så det var ett smalt arbete att få till indiciekedjan. Han har ju bjudit på det mesta, han har missat allt mer eller mindre. Att hitta Tovas dagbok var inget detektivarbete. Så gediget vet jag inte.

Tja, det räcker för att fälla honom och det var väl inte riktigt hans bjudning du diskuterade va?
Du vill ha det till att man inte har teknisk bevisning och då är caset inte lika bra ansåg du. Men du ett indiciefall är inte att förakta så länge man utesluter annan gm. Åklagaren har i alla fall intelligensen med sig och de mordutredare som gjort förundersökningen. Imponerande helt klart.
Citera
2017-11-27, 22:23
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Tja, det räcker för att fälla honom och det var väl inte riktigt hans bjudning du diskuterade va?
Du vill ha det till att man inte har teknisk bevisning och då är caset inte lika bra ansåg du. Men du ett indiciefall är inte att förakta så länge man utesluter annan gm. Åklagaren har i alla fall intelligensen med sig och de mordutredare som gjort förundersökningen. Imponerande helt klart.
Jag vill inte ha det till något alls.
Jag kan bara konstatera att det saknas teknisk bevisning som binder B till mordet, och det kan du väl inte ha någon annan åsikt över?
Jag kan till skillnad från dig inte se någon överintelliges som behövdes för detta åtal.
Det som drog ut på tiden var att det saknades teknisk bevisning och eller ett erkännande, trots en mängd förhör i olika teman så som vädjan, övertygelse om bevis och i vissa fall även hot/information om livstidsstraff inte hjälpte.
Citera
2017-11-27, 22:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag vill inte ha det till något alls.
Jag kan bara konstatera att det saknas teknisk bevisning som binder B till mordet, och det kan du väl inte ha någon annan åsikt över?
Jag kan till skillnad från dig inte se någon överintelliges som behövdes för detta åtal.
Det som drog ut på tiden var att det saknades teknisk bevisning och eller ett erkännande, trots en mängd förhör i olika teman så som vädjan, övertygelse om bevis och i vissa fall även hot/information om livstidsstraff inte hjälpte.

Jaha, har du källa på att man drog ut på tiden för just det du nämner som teknisk bevisning?
Tycker att det är normaltid för mord om inte till och med lite tidigare än normalt.
Jag skrev inte överintelligens så lägg inte ord i min mun utan förhåll dig till vad jag egentligen skriver.
Erkännande är inget dom drar ut på tiden för det är ett som är säkert. Så det är ju jättebra att du inte vill ha det till något alls, men det låter inte riktigt så. Du kanske har missat robusta mordfall där indiciekedjan fäller dom för mord? Finns ju många fall som är av indicietyp.
Citera
2017-11-27, 22:42
Medlem
En av dom sista låtarna som Tova lyssnade på.

https://www.youtube.com/watch?v=JSXAB4vlACU

Kan se framför mig hur hon ligger där i den mörka sängen, blåslagen och med tårarna rinnandes ned för kinden Usch fyfan vilket monster han är!! Ge tjejerna en liten dos extra uppskattning idag killar.
Citera
2017-11-27, 22:44
Moderator
KomissarieBecks avatar
Nu har jag plöjt igenom rad för rad i de första 1960 sidorna och skall nog snart vara i mål med de resterande sidorna också.

Det är ju som många påpekat redan och inte minst förhörsledarna så förbannat irriterande och höra alla dessa. Kommer inte ihåg,tror jag,som jag minns det,har inte riktigt koll etc etc etc.

Nog att det är en snorvalp som super och knarkar om vartannat som säkert kan leda till dåligt närminne men även efter lång tid i häktet så kommer han ju för fan inte ihåg vad han käkade till frukost.

Är det någon i tråden som vet hur snorungen var före mordet.....

Var han precis lika avtrubbad då också dvs ingen aning om det är måndag eller fredag.
Morgon eller kväll, sommar eller vinter...

Enkelt uttryckt är han så puckad eller är det helt enkelt en skicklig linje som han håller i förhöret dvs kommer man inte ihåg något så kan man heller inte bli överbevisad av fakta......

Han försöker ju egentligen bara vid ett enda tillfälle så här långt i FUP visa sig på styva linan och det är ju angående vad han ser från köksfönstret ner mot vägen där Tova blev enligt utsago upphämtad av en bil.

När han får se polisen rekonstruktion så påpekar han snabbt att han kan se att det kommer en liten bil.... Då svarar förhörsledaren: Nej det är den absolut största Opel kombin som vi använder........

Åter till frågan: Hur pass med i matchen var Billy tidigare dvs före mordet???
Citera
2017-11-27, 22:45
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Jaha, har du källa på att man drog ut på tiden för just det du nämner som teknisk bevisning?
Tycker att det är normaltid för mord om inte till och med lite tidigare än normalt.
Jag skrev inte överintelligens så lägg inte ord i min mun utan förhåll dig till vad jag egentligen skriver.
Erkännande är inget dom drar ut på tiden för det är ett som är säkert. Så det är ju jättebra att du inte vill ha det till något alls, men det låter inte riktigt så. Du kanske har missat robusta mordfall där indiciekedjan fäller dom för mord? Finns ju många fall som är av indicietyp.
Vad har du ätit ikväll för att vara så tyken?
Ge dig och för en saklig debatt, jag lägger inte ord i din mun.
Källan är väl FU där man kan läsa sig till att det var många och långa förhör som inte gav ett pillevitt.
Senast redigerad av Champagneoclock 2017-11-27 kl. 22:48.
Citera
2017-11-27, 22:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Samma med styckmordet i Örebro på Eva var det tejp med. Att de aldrig lär sig...

Norrahamamr-hökensås....? Elelr var det sopsäckar o tändvätska på billtema bara?

Med kort, cctv och tidslig och rumslig anslutning.

Det är ingen som ser mig, ingen som ser mig, ingen som ser mig...
Senast redigerad av Lonnrot 2017-11-27 kl. 22:57.
Citera
2017-11-27, 22:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Vad har du ätit ikväll för att vara så tyken?
Ge dig och för en saklig debatt.

Du får först föra en saklig debatt själv och gillar du inte att bli ifrågasatt kanske du ska fundera innan du skriver. Jag förmodar att du ingen källa har på ditt påstående helt enkelt utan skriver dina åsikter om att det drog ut på tiden utan en egentlig källa.

Nej, det kan man inte läsa sig till din tomte. Sitt för fan och skilj på dina åsikter kontra fakta.
Åklagaren är säkerligen mycket nöjd med resultatet och domstolen kommer att få tänka själva, så det blir inga problem. Och sluta dra in oskyldiga i det här med tejpen och placeringen det är så unket och så svagbegåvat.
Citera
2017-11-27, 22:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Så är det förstås, men man avser kanske fr.a. graverande teknisk bevisning när man för det på tal, dvs. sånt som kan bevisa brott i sig självt eller i förening etc. Eller som kommer väldigt nära det, eller som tvingar fram förklaringsbörda el erkännande etc.

Sen är det ju alltid från fall till fall vad det betyder och hur långt det räcker, så det stämmer ju. Det måste sättas in i en berättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in