2017-12-20, 11:21
Medlem
för 17 minuter sedan

Då återupptas förhandlingen i rättegången om mordet på Tova Moberg, där hennes 22-åriga expojkvän står åtalad för mord och grov kvinnofridskränkning. 22-åringen förnekar brott.

Genom sin försvarsadvokat Bo Karlsson medger 22-åringen skadeståndskrav i händelse av fällande dom.

Vittnet uppger att hon är bästa kompis med Tova Moberg och hon sörjer henne djup och brottas med gråten när hon sätter sig i vittnesstolen. Jag mår inte bra säger kompisen.

Senast redigerad av simpesolsken 2017-12-20 kl. 11:43.
Citera
2017-12-20, 11:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Äh det är bara en liten detalj.
Det är helhetsbilden som är viktig, och den är kristallklar.

Hoppas du har rätt!
Om det nu var Moa som vittnade(?) så hittade jag på sid 471 i FUP:

"När Tova och Billy gjorde slut så skickade Billy ett sms där det stod att han skulle ta livet av
sig och ta med Tova i graven. Tova visade det för Moa. Tova var livrädd för att Billy skulle
göra något mot hennes familj bara för att hon hade varit tillsammans med en idiot.
"

Så antingen är det Nathalie(?) och inte Moa som vittnade (eller så minns försvarsadvokaten fel, fast det är väl inte så troligt).
Citera
2017-12-20, 11:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
"Ordföranden kontrollerar händelseförlopp och utfrågningen trappar ner i intensitet. 22-åringen bedömer att Tova Mobergs revbensskada uppstod när hon föll på en dammsugare efter att han knuffat henne"

"Vem knuffar vem först när Tova Moberg ramlar över dammsugaren undrar försvararen. Hon drog i hans tröja och kämpade allt hon hade för att ta hans telefon. Han knuffar till henne för att värja sig mot henne förklarar 22-åringen. Efteråt blev hon ännu argare förklarar han och det slutar med att han slog till henne på armen"

Den där dammsugar-historien är ny för mig. Den fanns väl inte med i FUP vad jag kan minnas. Men Billy har ju haft tid att konstruera om alla händelseförlopp. Till sin fördel, förstås!

Att fortsätta bråka med Billy efter att ha fått en revbensskada/fraktur, är inte troligt. Gör ju skitont!
Men enligt Billy så fortsätter hon, så att han blir tvungen att slå henne på armen.

Vilken jävla tomte!!

Ja, till Moa hade Tova sagt att Billy hade knuffat eller slagit henne och till skolsköterskan sa hon att hon ramlat på isen. (sid 471 FUP)

Om hon ramlat över dammsugaren, varför ljuga till skolsköterskan??

Nej, inget som kommer ut från hans mun är sanning. Lögn, lögn, lögn....och då blir det fel.
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-20 kl. 11:59.
Citera
2017-12-20, 12:09
Medlem
Supertack för all uppdatering från rättegångarna.
Citera
2017-12-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 98479871

Snälla, sett som spoiler.

Ursäkta mig, jag är ny. Jag satte som spoiler nu och kan göra det på längre inlägg om det uppskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av Nejtillskatt
Supertack för all uppdatering från rättegångarna.

Varsågod!

för en timme sedan

Det nya vittnet mår inte lika dåligt som det förra vittnet. Det här vittnet är skolkamrat med Tova Moberg och är en av dem som Tova Moberg inte fick umgås med längre på grund av relationen med 22-åringen. Tova sa inte uttryckligen att det var 22-åringen som hindrade dem från att umgås, men de hade kontakt ändå via sociala medier. De träffades "liksom i smyg", "när vi var tillsammans fick hon säga att hon gjorde något annat till honom" berättar skolkamraten.

Förresten det förra vittnet berättade att hon inte träffat 22-åringen tidigare, men visste vem han var. Den här skolkamraten däremot känner 22-åringen och han har periodvis varit med när hon umgåtts med Tova Moberg.

för en timme sedan

Skolkamraten berättar om en fest som hon arrangerade där Tova var med, men plötsligt försvann. Den förklaring som kamraten fick senare var att Tova Moberg blivit hämtad av pojkvännen. Han har medgett att han hämtade Tova och knuffade henne i väggen den kvällen. Händelsen finns också beskriven i Tova Mobergs dagbok.

för 44 minuter sedan

Försvararen ställer nu frågorna och kommer in på åtalspunkten 1, mord, och inriktar sig på uppgifter från mordkvällen och söndagen. Då var Tova anmäld försvunnen. Där finns uppgifter om att skolkamraten. Men efter uppmaning att läsa tredje stycket i förhöret från ordföranden, så väljer försvararen att dra tillbaka sin fråga.

för 44 minuter sedan

Därmed tar tingsrätten lunch till klockan 13.15
Senast redigerad av simpesolsken 2017-12-20 kl. 12:25.
Citera
2017-12-20, 12:44
Medlem
Solklar kvinnofridskränkning
Synd att hon inte hann få skyddade personuppgifter
Citera
2017-12-20, 12:50
Medlem
Typiskt att han ser sig själv som ett offer och beskyller henne för samma sak...
Oftast så är det kvinnans fel i såna här rättegångar iallafall enligt förövaren.
Som oftast är större i helgen starkare än kvinnan.
Även det mentala försöker han förstöra.

Stod det inte i fuppen att hand inneboende låst in sig på rummet eller dylikt när han hörde att Billy var otrevlig mot Tova?
Citera
2017-12-20, 13:37
Medlem
för 12 minuter sedan

Då återupptas förhandlingen vid Hudiksvalls tingsrätt efter lunch och under tiden har försvaret lämnat in ytterligare bevisning. Det handlar om uppgifter från mobiltelefonstillverkaren och hur telefonen lagrar bilder och hur de raderas.

Detta för att ifrågasätta trovärdigheten i bilderna som beskriver en hotfull konversation som 22-åringen uppger att han aldrig haft

för 10 minuter sedan

En person frågar: Hej Torbjörn vad menar du med följande, jag citerar " Där finns uppgifter om att skolkamraten"

Slarvigt av mig. Försvararen var på väg att säga att där finns uppgifter om att skolkamraten berättat om att Tova Moberg hade iakttagits kliva in i en bil. Men försvararen drog tillbaka frågan efter en uppmaning från ordföranden att även läsa tredje stycket i förhöret. Försvararen drog då tillbaka sin fråga.

för 7 minuter sedan

Vi har nu första vittnet efter lunch och det är en kamrat till Tova Moberg som berättar om hur Tova förklarade att de inte längre kunde umgås på grund av missnöje från 22-åringen. Vid samma tillfälle visade Tova Moberg skador på halsen som hon dolt med hjälp av en halsduk. Vittnet uppger att Tova Moberg förklarade att det var 22-åringen som hade orsakat skadorna. Strypmärken. Den här kamraten var även hon med till polisen för att få råd kring hur de kunde hjälpa Tova Moberg att få slut på det våld hon utsattes för. Polisen uppmanade dem att se till så att Tova själv gick till polisen, eller att hennes föräldrar fick den information som kamraterna hade.

för 2 minuter sedan

Tova Moberg fick inte gå på studentbalen för att 22-åringen skulle bli sur i så fall. Men de gjorde slut innan dess och då planerade Tova att gå på balen tillsammans med en kamrat.

Åklagaren ställer frågor kring när kamraten fick veta att det var slut. Tova berättade det. Vittnet såg inte de skador hon hade då. Tova berättade att 22-åringen inte ville att hon skulle vara med på idrotten. Det hände att Tova Moberg förklarade att hon glömt gympakläderna för att slippa vara med berättar kamraten som talar kortfattat och med låg röst.

för en minut sedan

Försvararen ställer frågor om studentbalen. Är du säker att du hört det här direkt av Tova? Ja, vi tre brukade hänga ihop, säger skolkamraten.

Ordföranden påminner åklagaren om att det blir mer och mer av ledande frågor, innan nästa vittne kallas till tingssal 1.
Citera
2017-12-20, 13:48
Medlem
för 3 minuter sedan

Ännu en kamrat har tagit plats i vittnesstolen och hon berättar att Tova Moberg berättade för henne om sin hemliga dagbok. Den förde Tova för att hon ville att 22-åringen inte skulle komma undan om han dödade henne. Inte ordagrant citerat, men sammanfattningsvis är det vad detta vittne uppger under åklagarens frågestund. Hon berättar också att Tova Moberg berättade för henne om "första gången han slog mig synligt" Annars brukade han slå henne på ryggen och magen där det inte syntes, förklarar vittnet som med eftertryck säger tack när hon får ordförandens tillåtelse att lämna tingssalen. Hon kramar en kamrat på väg ut.
Citera
2017-12-20, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpesolsken
Ursäkta mig, jag är ny. Jag satte som spoiler nu och kan göra det på längre inlägg om det uppskattas.

Jag är väldigt tacksam för att du hjälper oss, vet att det finns fler!

Ibland är tonen lite hård på tråden, jag tycker att man ha lite tolerans mot varandra om det blir fel. Kan trösta dig med att alla råkar ut för det någon gång.

Citera
2017-12-20, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är väldigt tacksam för att du hjälper oss, vet att det finns fler!

Ibland är tonen lite hård på tråden, jag tycker att man ha lite tolerans mot varandra om det blir fel. Kan trösta dig med att alla råkar ut för det någon gång.

Tack!

för 25 minuter sedan

Jag har ingen aning om vilket vittne i raden som nu sitter i vittnesstolen, men det är ännu en kamrat till Tova Moberg som berättar om hur Tova Moberg bröt kontakten med henne på grund av 22-åringen. Tova mådde inte bra av relationen och då sa kompisen att vi kan inte längre vara vänner om du fortsätter vara med honom. När det hände sprang Tova Moberg ifrån henne, de befann sig i Guldsmeden vid spelkiosken. Strax efter ser kamraten 22--åringen och när hon når Tova på telefon så förklarar Tova att hon sprang för att hon inte fick vara på stan för 22-åringen. Hon berättar om ett annat tillfälle när de fick gömma sig hemma hos Tova för att 22-åringen var på väg dit, och Tova fick inte umgås med dem för honom. Han kommer dit, men åker och då går de ner igen utan ytterligare kommentarer från Tova om saken.

för 23 minuter sedan

Vid ett tillfälle så tittade kamraterna på bilder och där fanns en bild på Tova med blåöga. Är det vad jag tror? frågar kamraten. Ja, svara Tova och sedan pratade hon inte mer om saken. Det var svårt att prata med Tova om saker som gällde 22-åringen förklarar kamraten.

för 22 minuter sedan

Kamraten berättar att Tova Moberg ringde upp henne och då frågade kamraten om det var slut med 22-åringen. Detta för att kamraten förklarat för Tova att hon inte orkade med att Tova var med 22-åringen. Svaret från Tova var att relationen var slut.

för 21 minuter sedan

Det har gått snabbt, och nästa vittne är inte här än. Därför tar tingsrätten en kort paus
Citera
2017-12-20, 14:28
Medlem
för 12 minuter sedan

Vi har nästa vittne på gång, som även hon är en god vän till Tova Moberg. De lärde känna varandra redan i grundskolan men precis som med några av de andra kamraterna som hörts idag så bröts umgänget. De brukade umgås å stan och på bussen.

I början var relationen bra mellan Tova och 22-åringen, men sedan blev det sämre. Det vet hon av det hon sett som meddelanden och av vad Tova Moberg berättade för henne. 22-åringen hade sagt till Tova att först måste han och hon få tillit i deras relation innan Tova kunde umgås med det här vittnet. De umgicks i smyg, när 22-åringen var upptagen med annat. Det här var medan de gick på Bromangymnasiet.

för 7 minuter sedan

Nästan varje gång vi sågs visade Tova Moberg upp meddelanden där 22-åringen kallade henne för olika fula saker berättar vittnet. Tova Moberg sa flera gånger att hon fortfarande var så kär i honom men att hon insåg att det inte var en bra relation.

Vittnet berättar också att en gång när de var hemma hos Tova fick kamraterna gömma sig i badrummet för att 22-åringen skulle komma dit, och han ville inte att de skulle umgås med Tova.

för 3 minuter sedan

Har ni pratat med varandra om det här efteråt? Undrar försvararen när vittnet räknar upp vilka som hon känner av övriga vittnen den här dagen. Försvararen undrar om vissa uppgifter är sådana som hon hört av andra, eftersom hon inte nämnt dem i polisförhören. På det svarar vittnet att hon fått uppgifterna av Tova.

för 2 minuter sedan

Därmed är vi klara för idag säger ordförande. Tre förhör återstår under morgondagen innan det blir pläderingar. Därmed är det tack för idag från Hudiksvalls tingsrätt. Tack för att du följt oss i den här direktrapportering. Vi återkommer i morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in