2015-04-15, 05:05
Medlem
nimzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Peugeot 204-304 hade samma olja till både motor och växellåda, gick inget bra växla efter ett tag
Ja just det, hade jag helt glömt bort... tror de också hade en tvärställd motor där fläktremmen gick s a s "runt hörnet".
Citera
2015-04-15, 05:11
Medlem
nimzos avatar
Oljepluggen på Saab 900 som är av dimensionen 1/2", som gjord för att dras rund med en 13mm nyckel, som man kanske kan förvänta sig använda på en svensk bil.
Citera
2015-04-15, 05:28
Medlem
GetJannes avatar
På Nissan micra -90 öppnas också bakluckan inifrån kupén, dock via en spak. Problemet med det är att när man stänger dörren efter att man har dragit i spaken så åker bakluckan upp en liten bit av lufttrycket för att sedan stängas å bli låst igen... Alltså kan man inte stänga dörren innan man gått och öppnat bakluckan fullt :/
Citera
2015-04-15, 06:23
Medlem
grytslynas avatar
Scanias låsmekanism för dörrarna är inte helt genomtänkt. Dels så sitter handtaget exakt där man har knät, med resultatet i att man låser hytten stup i kvarten under färd. Handtagen är även utformade som ganska stora paddlar som det blir rätt bra shvung i när man stänger dörrarna så att säga. Betänk då hur en lastbil ofta används.. Mycket in och ut. Hårda tag. Tidspress. etc

(man öppnar dörren och smackar igen den - handtaget låser sig. Man är utelåst från sin egen lastbil. Yes.)
Citera
2015-04-15, 06:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nimzo
Oljepluggen på Saab 900 som är av dimensionen 1/2", som gjord för att dras rund med en 13mm nyckel, som man kanske kan förvänta sig använda på en svensk bil.
Man använder väl rätt verktygsdimention ?
I annat fall kan man väl ändå inte skylla på bilen eller dess konstruktion.
Citera
2015-04-15, 07:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det där är en myt. Haft en 343:a med B14 och remdrift.
Den gjorde ca 60-70 km/h på backen som du skriver, men inte mer än så.
Mycket svårt att hålla bilen från att snurra i den farten bakåt men det gick.
Och trots den fantastiskt slöa skitmotorn (som för övrigt inte var Volvos) så gick den faktiskt något fortare framåt än så.
Om du kände till hur konstruktionen fungerar, så skulle du veta att man visst kan åka lika fort både framåt och bakåt.
Däremot är det inte att rekomendera att backa i högre hastigheter (har själv provat, kändes som det gick i 100, men var nog i själva verket 35).

Berätta gärna vad det skulle vara som hindrade dessa bilar att kunna åka lika fort i båda riktningarna, jag är nyfiken.
Citera
2015-04-15, 07:54
Medlem
För tio år sedan hade jag en mazda 323, jag tror att det var en 87:a. Inför en ombesiktning så skulle jag byta länkarmarna bak på den. På "insidan" av bilen så satt de fästa med en 15 cm lång bult. På vänstersidan drogs den ut bakåt vilket funkade jättebra. På högersidan så skulle den av någon jävla anledning dras ut framåt och där satt bensintanken. Det var bara att börja montera bort tanken och för att göra detta så var jag tvungen att montera bort baksätet för att komma åt bultarna som höll tanken.

Det fanns gott om plats för att dra ut bulten bakåt på båda sidorna så jag kan inte begripa varför konstruktören ville att den skulle framåt istället.
Citera
2015-04-15, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Min Subaru Forester 2.5 turbo manuell år 2010 har en syntetisk klädsel som är så jävla statisk att det inte ens är roligt. Man sitter och lipar en stund innan man kliver ur, för man vet att man får en sjujäkla kyss när man skall stänga dörren. Fy faan.

För att inte få en stöt så håller du i karossen/dörren när du sätter ned foten i backen när du kliver ur:
1) öppna dörren
2) håll i metall på dörren eller karossen, sätt ned foten i marken
3) kliv ur medan du fortfarande håller i metall

...tog mig också 5 år av dagliga stötar innan jag fick reda på det (ganska självklara) tipset.

You can thank me later ;-)
Citera
2015-04-15, 08:05
Medlem
En polare hade en Peugeot 307cc med elproblem. Den behövde bogseras. Problemet var bara att öglan att montera i fronten för bogsering låg i bagaget. Bagaget gick bara att öppna om det var ström på bilen, vilket ju var problemet. I instruktionsboken stod det något i stil med "ta bilen till verkstad för att öppna luckan" i ett sådant fall. Vilket ju var just vad vi försökte... Fick sätta startkablar på bilen för att kunna öppna bagageluckan, plocka fram öglan och bogsera...
Citera
2015-04-15, 08:18
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Eller "Volvo 66" som den också hette.

Tulpantraktorn!
Citera
2015-04-15, 08:27
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
En polare hade en Peugeot 307cc med elproblem. Den behövde bogseras. Problemet var bara att öglan att montera i fronten för bogsering låg i bagaget. Bagaget gick bara att öppna om det var ström på bilen, vilket ju var problemet. I instruktionsboken stod det något i stil med "ta bilen till verkstad för att öppna luckan" i ett sådant fall. Vilket ju var just vad vi försökte... Fick sätta startkablar på bilen för att kunna öppna bagageluckan, plocka fram öglan och bogsera...

På Citroën blev problemet ännu värre på grund av hydraliken. När jag jobbade som billackerare på Volvo under åttitalet fick vi in en Citroën. Vi var ju inte vana med det märket och det var ju innan centrallåset fanns på var och varannan bil. Det var sista jobbet innan helgen så den lämnades i lackboxenboxen när den var målad. På måndag när vi kom dit hade bilen låst sig, handskfacket stod öppet och en liten lampa där hade tömt batteriet och hydralfjädrarna hade tömts så bilen stod på underredet. Det slutade med att vi fick slå in en ruta för att komma åt att ladda upp batteriet!
Citera
2015-04-15, 08:33
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Fast det var ju test och försök som alla tillverkare håller på med.

Visst men det passar ändå med trådens rubrik tycker jag. När vi ändå pratar om SAAB var man tvungen att lägga i backen för att får ur nyckeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in