2017-11-26, 21:31
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Då garanterar du fel. Jag har länkat det han sade.
Så bra att du vet då.
Vad du tycker och tänker rör mig inte i ryggen.
Vi har lokala byfånar där jag bor som jag kan fråga vad de tror och tycker om jag mot förmodan skulle vilja ha detta perspektivet på en fråga.
Citera
2017-11-26, 21:36
Medlem
Grisbrottarens avatar
Ska man vara lite välvillig, så kan man väl gissa att Martin Strid uttrycker sig klumpigt, men inte är rasist i egentlig mening, och använder begreppet människa på ett lite eget sätt, där han lägger vissa egenskaper i det, som inte framgår för den som lyssnar på honom och som han bör förklara tydligare innan han använder begreppet på sitt säregna sätt.

Vad han menar med människa, skulle troligen lättare förstås om han använde ett begrepp som modern, och då syftande på att islam i flera avseenden syns medeltida för en modern svensk, då den religionen inte genomgått de både moderniserande och urvattnande processerna som reformationen och skiljandet från staten utgjort i kristendomen; för att nu inte ta upp att vårt samhälle i stort (till skillnad från de med muslimsk majoritet) sekulariserats och istället för kristendom som bärande princip och grund har den mer vaga och föränderliga humanismen, där det är människan själv som stiftar de lagar hon ska följa och inte någon gud eller urgammal bok och myt.

Men står man i en talarstol och är företrädare lokalt för ett parti, så ska man minsann kunna uttrycka sig på ett sätt som inte kan missförstås av partivännerna och som inte ens kan vantolkas av de politiska motståndarna.
Citera
2017-11-26, 21:36
Medlem
Kan detta vara en "infiltratör" som med avsikt försöker att skada partiet?
Inget skulle förvåna längre..
Citera
2017-11-26, 21:38
Medlem
Lao Tzus avatar
Det ska tydligen röra sig om en SDare från Borlänge. Kan det vara det som gjorde att han kände sig tvingad att ta bladet från munnen? Är Borlänge huvudsakligen muslimskt eller svenskt?
Citera
2017-11-26, 21:40
Medlem
used66s avatar
vem kom på att det var en bra ide att idioten skulle upp i talarstol(l)en? den sista striden för den dumme martin. inte överraskad över att uttalanden som detta framförs. är man begränsad rent intellektuellt så är man.
Citera
2017-11-26, 21:41
Medlem
Gabriel2017s avatar
Jag uppfattade talet som luddigt och forcerat, men det jag uppfattade lät inte bra.
Det verkar som SD egna kastar de saftigaste köttbenen till SD hatarna, i MSM.
Nu kommer det här bli en lång följetong i medierna och vara den största nyheten en lång tid framöver.
Fokus kan nu flyttas ifrån andra ämnen som är besvärande för MSM.
Valkampanjen har redan börjat...
Själv känner jag många muslimer och de är förstås 100% människor, med sin kultur och sin tro, islam.
Deras lojalitet är hos sina landsmän och sin tro, egentligen blir man aldrig en svensk.
Citera
2017-11-26, 21:49
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Han säger inte "humanist" i början utan "människa" och sedan "human". Strax efter säger han: "Om man är ex-muslim, då är man ganska långt ut på skalan för att bli fullt ut människa."

Precis, han menar alltså att de som upphört att vara muslimer är mer "humana" än de som är muslimer och att islamister är de minst humana.

Han har blandat ihop ordet "human" med ordet "människa". Det var där det blev tokigt.
Citera
2017-11-26, 21:53
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Så bra att du vet då.
Vad du tycker och tänker rör mig inte i ryggen.
Vi har lokala byfånar där jag bor som jag kan fråga vad de tror och tycker om jag mot förmodan skulle vilja ha detta perspektivet på en fråga.

Du borde ju vara intresserad av vad han faktiskt säger.
Hån kommer inte vinna denna diskussion heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Ska man vara lite välvillig, så kan man väl gissa att Martin Strid uttrycker sig klumpigt, men inte är rasist i egentlig mening, och använder begreppet människa på ett lite eget sätt, där han lägger vissa egenskaper i det, som inte framgår för den som lyssnar på honom och som han bör förklara tydligare innan han använder begreppet på sitt säregna sätt.

Vad han menar med människa, skulle troligen lättare förstås om han använde ett begrepp som modern, och då syftande på att islam i flera avseenden syns medeltida för en modern svensk, då den religionen inte genomgått de både moderniserande och urvattnande processerna som reformationen och skiljandet från staten utgjort i kristendomen; för att nu inte ta upp att vårt samhälle i stort (till skillnad från de med muslimsk majoritet) sekulariserats och istället för kristendom som bärande princip och grund har den mer vaga och föränderliga humanismen, där det är människan själv som stiftar de lagar hon ska följa och inte någon gud eller urgammal bok och myt.

Men står man i en talarstol och är företrädare lokalt för ett parti, så ska man minsann kunna uttrycka sig på ett sätt som inte kan missförstås av partivännerna och som inte ens kan vantolkas av de politiska motståndarna.

Nej så där får man inte säga.

Jag tror han kommer från ett kristet håll, han pratar om att vara "fullt ut människa, human" och menar att muslimer inte är det. Utifrån våra kristna värderingar och människosyn så är ju inte rättrogna muslimer det, eftersom de är muslimer och har helt andra värderingar.

Vi svenskar är väldigt arroganta och tror att alla är som oss, att alla har samma värderingar som oss. Om fler vore som Martin Strid och tog reda på vad islam innebar innan man beviljade bidrag till saker och ting, så hade vi aldrig hamnat här där vi är idag. Då hade vi stämt i bäcken och inte som nu försöker stämma i forsen.

Han har lite små sakfel, alla ser inte likadant på avfällighet osv, men han har rätt i sak, islam är inte en vad vi menar med human och tolerant religion. Den kräver total underkastelse. Sedan är vissa modigare och vågar frångå den muslimska vägen och tar inte så allvarligt på att deras synder kommer att tynga ned dem och de ramla ned i de sju olika helvetena som andra.

Mina kvinnliga muslimska kvinnor säger att islam är en mycket svår religion, och jag anser inte att det är något som Sverige på något vis skall uppmuntra. Det var nog också det han ville ha sagt.

Motionen han talar om har med kultur att göra.
Citera
2017-11-26, 21:56
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det ska tydligen röra sig om en SDare från Borlänge. Kan det vara det som gjorde att han kände sig tvingad att ta bladet från munnen? Är Borlänge huvudsakligen muslimskt eller svenskt?

Borlänge har länge varit en katastrof.
Citat:
INSÄNDARE: Det är inte lätt att vara tjej i Borlänge i dag - jagas av män som vill ta en mellan benen
Detta var droppen! Att du som tjej inte ens kan gå ut och ha kul i Borlänge utan att någon ska ta dig mellan benen (milt sagt ). Att du inte ska kunna gå ut utan att din bästa kompis bryter ihop och säger "det här var droppen" för att just hon upplevt samma sak. De är inte nöjda förrän de tagit dig mellan benen och kan skratta och säga till dig när polisen kommer att "Men du var snygg, så jag fick göra det".

Jag bryter ihop och känner att nu är botten nådd och att han inte får göra såhär mot min kompis, den här fantastiska tjejen. Att nu är botten nådd.

Det är inte kul att gå en promenad längre för att motionera i Borlänge, när du måste kolla dig om axeln var tredje minut, för att just jag eller någon man känner upplevt sexuella trakasserier.

När du blivit jagad genom halva Borlänge, efter att du slutat jobbet klockan 16 och fem tonåringar inte är nöjda förrän de fått känna med några fingrar i ditt underliv. Det är inte lätt att vara tjej någonstans i dag.

Jag vill tacka vakten utanför Liljan och polisen som tog oss på allvar i dag, och världens bästa V!

Frida

http://www.dt.se/opinion/insandare/i...n-mellan-benen

Borlänge farligast i landet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10238150.ab

Kolla de här rubrikerna här på flashback
https://www.flashback.org/sok/borl%C3%A4nge

Det känns skönt att vi har koll på prioriteringarna i det här landet...
Senast redigerad av Gertrud1 2017-11-26 kl. 22:01.
Citera
2017-11-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Kan detta vara en "infiltratör" som med avsikt försöker att skada partiet?
Inget skulle förvåna längre..
Inte alls omöjligt. Titta bara på vilka som gömmer sig bakom Fateheme afghankvinnans rygg.
Citera
2017-11-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
SD hade något på gång tror jag. De hade lyckats bli någerlunda "rumsrena" och t.o.m. Moderaterna började gå tillbaka till sina rötter. Det kanske skulle finnas en möjlighet? Sedan kommer detta. Han har verkligen stängt dörren nu, den som sakta började öppnas upp lite. Hur fan ska någon kunna samarbeta efter detta? JÅ borde riva sitt hår.

Detta. Jimmie och MK hade precis talat dagen innan om jag minns rätt att det är viktigt att ha så lite skandaler som möjligt och så kommer denna tokstolle fram. Det är som att, kunde han inte bara tänkt igen detta en extra gång innan han gick ut på scen och framförde det??? Fanns det inte en enda tanke om att detta kanske inte är så himla smart att säga???
Citera
2017-11-26, 22:09
Medlem
Sperssons avatar
.
I ärlighetens namn var det nog INGEN som förstod vad Martin Strid egentligen babblade om.
Procent människa hit och procent människa dit. Ska man vara hög eller låg procent?
Senast redigerad av Spersson 2017-11-26 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in