Citat:

Ursprungligen postat av 
MeanME

Så bra att du vet då.
Vad du tycker och tänker rör mig inte i ryggen.
Vi har lokala byfånar där jag bor som jag kan fråga vad de tror och tycker om jag mot förmodan skulle vilja ha detta perspektivet på en fråga.

Du borde ju vara intresserad av vad han faktiskt säger. 
Hån kommer inte vinna denna diskussion heller. 
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Grisbrottaren

Ska man vara lite välvillig, så kan man väl gissa att Martin Strid uttrycker sig klumpigt, men inte är rasist i egentlig mening, och använder begreppet människa på ett lite eget sätt, där han lägger vissa egenskaper i det, som inte framgår för den som lyssnar på honom och som han bör förklara tydligare innan han använder begreppet på sitt säregna sätt.
Vad han menar med människa, skulle troligen lättare förstås om han använde ett begrepp som modern, och då syftande på att islam i flera avseenden syns medeltida för en modern svensk, då den religionen inte genomgått de både moderniserande och urvattnande processerna som reformationen och skiljandet från staten utgjort i kristendomen; för att nu inte ta upp att vårt samhälle i stort (till skillnad från de med muslimsk majoritet) sekulariserats och istället för kristendom som bärande princip och grund har den mer vaga och föränderliga humanismen, där det är människan själv som stiftar de lagar hon ska följa och inte någon gud eller urgammal bok och myt.
Men står man i en talarstol och är företrädare lokalt för ett parti, så ska man minsann kunna uttrycka sig på ett sätt som inte kan missförstås av partivännerna och som inte ens kan vantolkas av de politiska motståndarna.

Nej så där får man inte säga.
Jag tror han kommer från ett kristet håll, han pratar om att vara "fullt ut människa, human" och menar att muslimer inte är det. Utifrån våra kristna värderingar och människosyn så är ju inte rättrogna muslimer det, eftersom de är muslimer och har helt andra värderingar. 
Vi svenskar är väldigt arroganta och tror att alla är som oss, att alla har samma värderingar som oss. Om fler vore som Martin Strid och tog reda på vad islam innebar innan man beviljade bidrag till saker och ting, så hade vi aldrig hamnat här där vi är idag. Då hade vi stämt i bäcken och inte som nu försöker stämma i forsen. 
Han har lite små sakfel, alla  ser inte likadant på avfällighet osv, men han har rätt i sak, islam är inte en vad vi menar med human och tolerant religion. Den kräver total underkastelse. Sedan är vissa modigare och vågar frångå den muslimska vägen och tar inte så allvarligt på att deras synder kommer att tynga ned dem och de ramla ned i de sju olika helvetena som andra. 
Mina kvinnliga muslimska kvinnor säger att islam är en mycket svår religion, och jag anser inte att det är något som Sverige på något vis skall uppmuntra. Det var nog också det han ville ha sagt. 
Motionen han talar om har med kultur att göra.