Citat:
Ursprungligen postat av
Ejejj
Jag jämförde Q2 2014 med Q2 2017. Ledsen att det blev fel årtal i tabellen.
Ingen fara. Det viktiga var väl att mäta under de senaste åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ejejj
Hur som helst verkar jag ha varit otydlig med min poäng i inlägget, då du helt verkar ha missat den.
Nej, som du kan läsa i mitt svar adresserar jag den. Men du måste läsa vad jag skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ejejj
Vad jag tycker det ser ut som är att en väldigt stor del av hushållens ökade förmögenhet utgörs av ökade värden på tillgångar, alltså ej sparande. Mina två stora antaganden är då att svenska hushålls aktier och fonder i snitt har utvecklats som svenska börsens generalindex, samt att svenska hushålls bostadsrätters värde i snitt har följt HOX bostadsrättsindex. Två antaganden som jag tycker känns rimliga; vad tycker du?
Detta är inte en fråga om tyckande.
Företags börsvärde stiger inte bara av sig självt. Om du tror det så kan du ju starta ett företag och prova.
Det investeras ganska mycket. Vissa mer vissa mindre. Jag kommer inte ihåg hur mycket det är för Ericsson men det är väldigt mycket.
Dessa investeringar leder i genomsnitt till stigande intjäningsförmåga och därmed stigande värde. Och som jag skriver så får väl dessa investeringar ses som "sparande". I alla fall i den betydelse vi talar om här som är värdetillväxt. Detta skrev jag i mitt svar men jag ser inte att du bemöter det på något sätt. Om du har invändning mot det får du väl komma med en saklig sådan. Annars får du acceptera det.
Det som kan sägas stiga i värde, utan direkt investering är mark. Och det är kopplat till att det är en begränsat resurs och vi har tillväxt och därmed råd med mer. (Tillväxten är inte gratis utan det är tack vare aktieägarnas investeringar. Så egentligen stiger markpris pga investeringar, men det är indirekt).
Tittar vi på markprisändring de senaste 4 åren så har den varit ca 2400 SEK/kvm boyta. Om vi bara antar att en typisk lägenhet är 75 kvm, så skulle det bli en värdeökning för BR-innehavare på 180 mdr för dessa år.
Dvs av de 3465 mdr kan du säga att 180 mdr har BR-innehavarna inte sparat ihop utan snyltat till sig av aktieägarnas investeringar. Nu har du 3285 mdr kvar.