2017-11-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
Har följt utvecklingen på kronofogdens hemsida där exekutiva auktioner, på framförallt fastigheter och bostadsrätter, ökat ofantligt mycket under senare tid. Nu har viden vänt, rent ut sagt åt det diamentralt motsatta hållet.

För ungefär ett år sedan kunde två till tre objektet ligga ute till försäljning (jag var själv på en auktion) när bostadsrätter skulle säljas i Södertälje och Stockholm. Kan avslöja att det blev påtok för dyrt för mig, det spekulerades vilt på auktionen, så blev sittandes tyst på min stol men det var underhållande ska jag säga, riktigt uppfriskande när priset flög upp i skyarna. Nu kanske man tänker sig att det var familjer eller par som budade på en lägenhet, men så var inte fallet. Utan det var folk ute efter att göra ett snabbt klipp som konkurrerade mot varandra. Men vad har jag noterat sedan dess? Jo, nu har utbudet ökat från några styckna fastigheter (i hela landet ) till att ligga stabilt kring 150st/veckan, och... flertalet av dessa fastigheter förblir osålda - se denna länk:

https://www.kronofogden.se/67264.html#query/*

Och dessa: https://www.kronofogden.se/67251.html#query/*

https://www.kronofogden.se/67241.html#query/*

Är inte detta ett tydligt tecken på att bostadsbubblan är ett faktum och att bankerna (fodringsägarna) inte kan få tillbaka hela sitt belopp? Vad händer om ytterligare fastigheter nästa vecka och veckan efter det osv. inte kan säljas på marknaden för det begärda pris de sätter, kan det eskalera eller jämnar det ut sig?
Ett typiskt pris verkar vara runt 600 KSEK.
T ex detta: https://www.kronofogden.se/67792.html

Jag är lite osäker på vad detta har med någon bostadsbubbla att göra. Det verkar mest vara folk på landet som inte klarat att behålla bostaden.
Fanns för all del några få i städer också. Här är en i "Uppsala" https://www.kronofogden.se/67577.html

Var det menat som en skämt-tråd?
2017-11-24, 20:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trams, den är tiondelar hit eller dit, hjälper inte mot de facto höjda inkomstskatter( genom ej höjda brytpunkter), bränsleskatter, stigande elpriser, stigande fordonsskatter etc.

Hur ska det kunna vara mer än tiondelar menar du när räntorna ligger på 1,29% för Avanza och ned till 0,69% för Nordnet? Konkurrensen hårdnar om bolånekunderna och det är förstås bra om man inte är en bubbelbabblare.

Citat:
Nu är minskat konsumtionsutrymme och stigande skuldkvot lika med sämre möjligheter för ökad skuldsättning.

Du besvarade inte frågan du citerade: "Vilka skatter och avgifter som rör ägt boende stiger menar du och har du sett att banksparandet är på rekordhöga nivåer?". Nytt försök?

Citat:
Kreditkramare verkar desperata, gammal statistik från när räntorna sänktes kontinuerligt och priserna steg tas som intäkt för att att det är lugn segling. Tyvärr, herr kreditkramare, nu sjunker priserna eller står stilla beroende på objekt. Hävstången är borta och med den kommer förtroendet bomarknaden sjunka allt mer.

Återigen skriver du något som är irrelevant för det du citerade.
2017-11-24, 20:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
[
Citat:
QUOTE=Svenne-i-Banan|62431261]Hur ska det kunna vara mer än tiondelar menar du när räntorna ligger på 1,29% för Avanza och ned till 0,69% för Nordnet? Konkurrensen hårdnar om bolånekunderna och det är förstås bra om man inte är en bubbelbabblare.

Under den period du anger gick räntorna ned med med hela procentenheter, nu är det tiondelar och nej, alla kommer inte rusa till Nordnet, både Avanza och Nordnet är mindre spelare på bolånemarknaden.

Citat:
Du besvarade inte frågan du citerade: "Vilka skatter och avgifter som rör ägt boende stiger menar du och har du sett att banksparandet är på rekordhöga nivåer?". Nytt försök?
Du pallar inte diskutera väsentligheter då du vet att du inte har något i sak att komma med.
Din disponibla inkomst är det som styr, det är inte enbart de kostnader som är relaterade till boendet som gör att du känner dig rik eller fattig, har du 5000 kvar på kontot efter allt är betalt skiter du om det är + 500 kr genom minskade bolånekostnader och - 700 kr i skatter och avgifter, du ser - 200 kr.

Jobbade du inte på bank?

Citat:
Återigen skriver du något som är irrelevant för det du citerade.

Nej, det är du som inte kan svara, då börjar du tramsa.
2017-11-24, 20:58
Medlem
batakis avatar
Jag har följt kronofogdens försäljningar här i "mitt" län och grannlänen. Någon ökning kan jag inte påstå att jag sett under det här året. Jag vill också påstå att du har fel på punkt 1 och 2.

1. Kronofogden säljer för det pris som fordringsägaren(vanligen banken) accepterar. Ofta ligger det runt marknadspris, men man kan göra fynd. Det har gjorts ett antal här de senaste åren, tyvärr inte på de auktioner jag varit på.
2. De flesta objekt jag sett säljas häromkring har inte legat till försäljning hos vanlig mäklare innan fogden har sålt huset. Men du har rätt att fogden tar bra mycket mer betalt än en vanlig mäklare, han får ju inte konkurrera med de vanliga mäklarna!
2017-11-24, 21:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Under den period du anger gick räntorna ned med med hela procentenheter, nu är det tiondelar och nej, alla kommer inte rusa till Nordnet, både Avanza och Nordnet är mindre spelare på bolånemarknaden.

Nu var det räntepressen som Avanza och Nordnet stod för som diskuterades och den kan förstås inte bli mer än tiondelar när räntorna ligger på dessa nivåer. Att alla inte kommer låna från dem ändå förändrar inte det jag skrev på något sätt.

Citat:
Du pallar inte diskutera väsentligheter då du vet att du inte har något i sak att komma med.
Din disponibla inkomst är det som styr, det är inte enbart de kostnader som är relaterade till boendet som gör att du känner dig rik eller fattig, har du 5000 kvar på kontot efter allt är betalt skiter du om det är + 500 kr genom minskade bolånekostnader och - 700 kr i skatter och avgifter, du ser - 200 kr.

Du besvarar inte heller denna gång vilka skatter och avgifter det är som stiger som du skrev här:

Citat:
Däremot stiger skatter och avgifter och skuldsättningen för de med högst lån.

Kanske dags att backa från påståendet om du inte kan svara på det istället för att bluddra om annat ovidkommande?
2017-11-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ta vilken ekonomibok som helst så får du lära dig att kapitalförluster eller kapitalvinster vid en bostadsförsäljning inte räknas som en boendekostnad.

Så du säger att ett fastighetsbolag räknar inte reavinster som vinster?
2017-11-24, 22:28
Medlem
ingen som har koll på kungsbacka kommun?
2017-11-24, 22:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Så du säger att ett fastighetsbolag räknar inte reavinster som vinster?

Du skrev något märkligt här men även om det var din mobil som ändrade vad du skrev så påstod jag inget sådant. Ett tips, läs vad jag faktiskt skrev och ta reda på fakta innan du påstår att andra har fel. Detta är grundläggande kunskap som du borde ha koll på.
2017-11-24, 22:33
Medlem
Citat:
Du skrev något märkligt här men även om det var din mobil som ändrade vad du skrev så påstod jag inget sådant. Ett tips, läs vad jag faktiskt skrev och ta reda på fakta innan du påstår att andra har fel. Detta är grundläggande kunskap som du borde ha koll på.

Ok, är reaförluster kostnader för ett fastighetsbolag?
2017-11-24, 22:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ok, är reaförluster kostnader för ett fastighetsbolag?

Varför byter du ämne? Du sa att en förlust vid försäljning av en bostad är en boendekostnad, det är detta vi diskuterar och du har helt fel.

Jag förstår att du inte har koll på detta men du borde rimligen inte häva ur dig att jag inte har koll när du inte har torrt på fötterna. Kolla gärna upp lite själv innan du kommer med sådana påståenden, det är inte första gången du gått fel på detta sätt.
2017-11-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
ingen som har koll på kungsbacka kommun?
https://husmask.se/

Inga signifikanta ändringar där. Räkna dock med att priserna går ner något när folk börjar bli nojiga på riktigt.
2017-11-24, 22:55
Medlem
Citat:
Varför byter du ämne? Du sa att en förlust vid försäljning av en bostad är en boendekostnad, det är detta vi diskuterar och du har helt fel.

Jag förstår att du inte har koll på detta men du borde rimligen inte häva ur dig att jag inte har koll när du inte har torrt på fötterna. Kolla gärna upp lite själv innan du kommer med sådana påståenden, det är inte första gången du gått fel på detta sätt.

Vi pratar väl fortfarande om reavinster/reaförluster på bostadsfastigheter vad jag kan se?

Men om jag tolkar dig rätt så tror du att reaförlusten en kostnad för ett bostadsbolag men inte för en privatperson som äger en fastighet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in