2017-11-24, 22:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad du skriver är irrelevant. För tredje gången? Tro vad du vill så att du lämnar mig ifred men glöm att jag rättar in mig i de led varifrån jag har lämnat. Tänker själv, du vet. Ni folkpartister är totalitärt lagda allihop, jag vet och jag viftar bort er hur retsamt det än må vara. Har för mig att du är "liberal".

Du kan fetglömma att jag kallar ökningen av penningmängden för något annat än inflation eftersom mer pengar är inflaterad mängd pengar. Nyspråk Orwell varnade för ändrar ingenting. Fast du! För att vissa sak fatta skriver jag ofta "den verkliga inflationen". Då kanske även du fattar vad jag menar.

Lite känsligt märker jag att man inte accepterar påståendet av den låga inflationen men jag kan ana varför. Då påvisas statistiskt hur dåligt dagens Sverige fungerar. Tvärtemot propagandabilden. Som det heter, det är en dygd att tänka kritiskt.
Ok jag ger upp. Eftersom du vill vara korkad och ha fel så går det inte att göra något åt dig.
2017-11-24, 23:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Vi pratar väl fortfarande om reavinster/reaförluster på bostadsfastigheter vad jag kan se?

Ja.

Citat:
Men om jag tolkar dig rätt så tror du att reaförlusten en kostnad för ett bostadsbolag men inte för en privatperson som äger en fastighet?

Jag förstår att du vill fly bort ifrån ditt påstående och börja prata om annat, men jag håller till det saken gäller. Att du gör fria tolkningar här om vad jag tror om detta nya som du börjar prata om har inget med mig att göra.
2017-11-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag förstår att du vill fly bort ifrån ditt påstående och börja prata om annat, men jag håller till det saken gäller. Att du gör fria tolkningar här om vad jag tror om detta nya som du börjar prata om har inget med mig att göra.

Kan du svara på frågan istället för att svamla runt för att undvika att svara på den obekväma frågan?
2017-11-24, 23:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kan du svara på frågan istället för att svamla runt för att undvika att svara på den obekväma frågan?

Jag håller mig till det saken gäller, nämligen att du påstod att reaförluster vid bostadsförsäljning är en boendekostnad. Detta är fel har jag sagt till dig.

Varför försöker du hela tiden fly från den diskussionen och styra in på stickspår?

Varför googlar du inte lite och kollar upp om ditt påstående är rätt eller fel?
2017-11-24, 23:13
Medlem
Citat:
Jag håller mig till det saken gäller, nämligen att du påstod att reaförluster vid bostadsförsäljning är en boendekostnad. Detta är fel har jag sagt till dig.

Varför försöker du hela tiden fly från den diskussionen och styra in på stickspår?

Varför googlar du inte lite och kollar upp om ditt påstående är rätt eller fel?

Ja, jag vidhåller att reaförlust/värdeminskning på en bostad är en bostadskostnad.

Kan du nu förklara varför det inte är det samtidigt som förlusten är en kostnad för ett fastighetsbolag?

Jag behöver inte googla, det är du som stått för påståendet så bevisbördan står på din sida. Dessutom vet jag att värdeminskningen är en kostnad i bägge fallen.
Det är du som på nåt känslomässigt sätt försöker få det till nåt annat och då får du tamig fan bevisa det.
2017-11-24, 23:17
Medlem
VemBudars avatar
Någon som vet när regeringen ger besked om det skärpta amorteringskravet?
2017-11-24, 23:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, jag vidhåller att reaförlust/värdeminskning på en bostad är en bostadskostnad.

Då vidhåller du något felaktigt, en investering som leder till förlust är just en kapitalförlust.

Citat:
Kan du nu förklara varför det inte är det samtidigt som förlusten är en kostnad för ett fastighetsbolag?

Jag har hittills inte gjort ett enda påstående om en förlust för ett företag är en kostnad, detta är bara dina ord. Du är också ospecifik här när du säger "förlust" jämfört med ovan då vi pratade om reaförlust. Samma sak med "kostnad" jämfört med det mer specifika "boendekostnad" ovan.

Vad saker är beror ibland på de specifika omständigheter som gäller men det centrala i diskussionen ovan är om det är en investering i t.ex. aktier, bostad eller om det är ett köp av en konsumtionsprodukt som t.ex. en bil som förväntas falla i värde.

Det är detta som avgör om en värdeminskning räknas som kostnad eller reaförlust och det spelar ingen roll vad du personligen tror om de specifika aktiernas eller bostadens prisutveckling.

Citat:
Jag behöver inte googla, det är du som stått för påståendet så bevisbördan står på din sida. Dessutom vet jag att värdeminskningen är en kostnad i bägge fallen.
Det är du som på nåt känslomässigt sätt försöker få det till nåt annat och då får du tamig fan bevisa det.

Du kom med påståendet att en reaförlust vid bostadsförsäljning är en boendekostnad och detta har förstås du bevisbördan för.Men nu har jag ändå förklarat för dig vad som gäller om du vill hålla dig till den terminologin som alla ekonomer använder sig av.

Nu vill du kanske inte hålla dig till hur detta definieras av ekonomer men då är uttalanden som detta väldigt konstiga:

Citat:
Ja, du kan ju visa den ekonomibok som säger att värdeminskningar inte är kostnader.

Ja nu har du fått tillräckligt mycket information om detta serverat på ett silverfat men då du har visat dig vara faktaresistent lär väl inte det hjälpa. Du kommer fortsätta hävda felaktigheter utan att försöka styrka något av det du säger och förmodligen utan att ens googla upp saken själv.
2017-11-24, 23:38
Medlem
Jag väntar på nästa smäll i den här enorma utförsbacken utan broms!

Vad tror ni?

Priserna ner med 10% till, byggarbetare som får gå hem, mäklare som börjar säga sanningen, statistiken blir ännu tydligare.

Så går hela skiten åt helvete!

Jag vill inte ens tänka på hur hårt belånade Svenssons är. Utlandssemestrar, bilar och ta mej fan allt lånar man till. Black Friday... Kreditköp!
2017-11-24, 23:39
Medlem
Citat:
Då vidhåller du något felaktigt, en investering som leder till förlust är just en kapitalförlust.

Bra då är vi ju överens på den punkten, så varför är det då inte en förlust för en bostadsägare?

Citat:
Jag har hittills inte gjort ett enda påstående om en förlust för ett företag är en kostnad, detta är bara dina ord. Du är också ospecifik här när du säger "förlust" jämfört med ovan då vi pratade om reaförlust. Samma sak med "kostnad" jämfört med det mer specifika "boendekostnad" ovan.

Så det finns alltså förluster som inte är kostnader? Vad skulle det specifikt kunna tänkas vara?

Citat:
Det är detta som avgör om en värdeminskning räknas som kostnad eller reaförlust och det spelar ingen roll vad du personligen tror om de specifika aktiernas eller bostadens prisutveckling.

Kan du citera mig på det där? Jag vill nog snarare minnas att jag hänvisade till den senaste tidens ras på bostadsmarknaden.

Citat:
Du kom med påståendet att en reaförlust vid bostadsförsäljning är en boendekostnad och detta har förstås du bevisbördan för.Men nu har jag ändå förklarat för dig vad som gäller om du vill hålla dig till den terminologin som alla ekonomer använder sig av.

Nu vill du kanske inte hålla dig till hur detta definieras av ekonomer men då är uttalanden som detta väldigt konstiga:

Ja nu har du fått tillräckligt mycket information om detta serverat på ett silverfat men då du har visat dig vara faktaresistent lär väl inte det hjälpa. Du kommer fortsätta hävda felaktigheter utan att försöka styrka något av det du säger och förmodligen utan att ens googla upp saken själv.

En förlust = kostnad, det borde till och med en bananräknare på chiquita förstå.
2017-11-24, 23:40
Medlem
prettyinpurples avatar
Tungt att sitta högbelånad på en bostadsrätt i Stockholms innerstad idag. Vi har alla väntat på att priserna ska falla. Att ligga i nivå med New York och London är inte hållbart, svenskar och stockholmare tjänar mycket mindre och vår marknad är inte speciellt internationellt eftertraktad. Kanske att hus i skärgården kan sälja till rika araber men det stannar där.
2017-11-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Jag väntar på nästa smäll i den här enorma utförsbacken utan broms!

Vad tror ni?

Priserna ner med 10% till, byggarbetare som får gå hem, mäklare som börjar säga sanningen, statistiken blir ännu tydligare.

Så går hela skiten åt helvete!

Jag vill inte ens tänka på hur hårt belånade Svenssons är. Utlandssemestrar, bilar och ta mej fan allt lånar man till. Black Friday... Kreditköp!

50000 byggnadsarbetare i Stockholm som blir arbetslösa och flyttar tillbaka hem till byhålan de kommer ifrån vore intressant att se.
2017-11-24, 23:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bra då är vi ju överens på den punkten, så varför är det då inte en förlust för en bostadsägare?

Läste du inte vad jag skrev, jag förklarade det i detalj för dig.

Citat:
Så det finns alltså förluster som inte är kostnader? Vad skulle det specifikt kunna tänkas vara?

Se ovan.

Citat:
En förlust = kostnad, det borde till och med en bananräknare på chiquita förstå.

Som väntat är du helt faktaresistent, du lever i din egen lilla bubbla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in