2017-11-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Ettor och tvåor, kkr/m2, median, härlett via booli.se:s slutbud

Göteborg
nov13: 32,4
nov14: 39,4
nov15: 42,6
nov16: 51,2
..
jun: 52,7
jul: -
aug: 56,0
sep: 55,2
okt: 54,7
1-22 nov: 52,4
---16-22 nov: 52,2

Mölndal
nov13: 22,9
nov14: 29,9
nov15: 35,7
nov16: 38,6
..
jun: 45,2
jul: -
aug: 48,4
sep: 45,8
okt: 49,7
1-22 nov: 42,4
---16-22 nov: 39,5 (7 objekt)

=>
Mölndal steg över 100% på mindre än fyra år. Verkar klappa ihop nu.
=>
Typexempel på sådant som bankerna borde ha sett. Dvs de borde begripet att DE SJÄLVA var de som med sina lånebeslut drev iväg priserna ur jämviktsläge.

Denna överraskande lilla spread mellan Göteborg och Mölndal visar också att det bara var bankernas lånestorlek som avgjorde marknadspriserna. Om Herr X beviljades Y miljoner i lån, så köpte han nåt för Y miljoner. Och fanns det inget i Göteborg, så fick det bli i Mölndal. Därav priskonvergens. Nu lär spreaden öka igen, dvs jag tippar att Mölndal kraschar mycket mer än Göteborg.

I Mölndal byggs det rätt mycket, inte Järfälla mycket(och det är ju inte direkt Tensta och Rinkeby som är grannar heller), men ändå rätt mycket i relation till befolkningsmängd, mycket välbehövligt skall jag väl säga, hela Mölndals C håller på att byggas om och det var på tiden. Det har periodvis även påverkat kontorsvakanserna, SCA(Essity) flyttade till exempel till ett nybyggt kontor i Mölndal C och då tomställdes 39 000 m2 kontor som ägdes av norska Northbridge, som köpte fastigheten för 700 miljoner(via Nordea markets), Balder köpte sedan den tomställda byggnaden för 350 miljoner, deras planer är att bygga bostäder i fastigheten men för tillfället hyr Volvo Group de där 39 000 m2. Bra affär av Selin.

Edit: Var visst 365 miljoner.

Citat:
Köper Europahuset för 365 miljoner. Nordea Market köpte i april 2007, för norska kunders räkning, fastigheten Bastuban 1, även känt som Europahuset, i Mölndal för ett pris som Fastighetsvärlden bedömde till cirka 700 miljoner kronor. Sålde gjorde amerikanska Blackstone.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-11-22 kl. 19:11.
2017-11-22, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det beror på att reallöneökningarna varit stora. De har ökat mycket de senaste 20 åren. (Jag har frågat dig hur det varit med din lön, men utan svar. Du kanske går på bidrag och det rä därför du är så oförstående).

Och att man tittar på vad utgifterna är er månad är väldigt relevant då det är det folk betalar.
Fö är det inte bara vi som talar om utgifter per månad.
De som inte kan räkna brukar släpa fram det som ett problem. T ex vid räntehöjning.

Jag känner en bidragstagare som är sjuk, din satan och hon är inte lika dum i huvudet som du är. Tycker dessutom att det är en dygd i dagens Sverige att inte betala skatt utan tvärtom förstöra det om det går. Finns ju inget stopp på massinvandringen.

Jag har inte upplevt reallöneökningar någon gång under mitt yrkesverksamma liv på 2000-talet. Nöjd med svaret? Även om just jag hade haft löneökningar på 7% om året betyder inte det att alla har haft så stora löneökningar i snitt varje år. Inflationen är drygt 6% om året och sådana löneökningar har inte förekommit i snitt, långt ifrån. Existerar inga reallöneökningar, tvärtom, eftersom inflationen överstiger BNP-utvecklingen.

Du är den systemlojale som alltid hejat på skuldsättningen hos privatpersoner och hela stater. Detta har inte stärkt någon köpkraft alls och visar bara hur värdelöst ditt KPI är. Det fungerar bara som propagandaverktyg. Löneökningarna överträffar det där indexet. Det där indexet omfattar inte husprisernas utveckling. Du pratar bara strunt som vanligt, din moderatbankmupp. Din politik leder till västs katastrof därför att den är planekonomisk. Du är precis som en sovjetbyråkrat.

Din idiot! Försöker lura på folk att köpa ettor i Sigtuna för 2 miljoner bara för att de månatliga utgifterna går att hantera.
Senast redigerad av Mertillen 2017-11-22 kl. 19:01.
2017-11-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jag tror inte vi får se någon jätterea, det kommer att tillhandahållas likviditet så att prisfallet stannar vid 20-30% eller så. Men även vid mindre prisfall än så är det stora problemet att sedelpressen stannat. Det går inte längre att öka BNP:n bakvägen med några % varje år i form av ökande lånestockar till bostäder.
Oklart vilken sedelpress du avser. Mängden kontanter minskar tvärtom.

Sedan får du förklara hur BNP ökas bakvägen. BNP är omsättning av levererat värde. Lånestock något helt annat.

Citat:
Visst kan vi i Sverige skära ner på bidragen men det brukar vara så att politikerna drar sig för detta tills katastrofen är ett faktum.
Har för mig att Göran Persson sänkte akassan så att facket skulle förstå att de inte hade något fortsatt stöd från (S) för deras galenskaper som förstört Sverige under decennier.

Citat:
Även säkerhetsstyrkorna kommer att behöva anställa kanske 100.000 ordningshållare (obeväpnad polis med fjärderbatonger och piska) som leds i grupper om 10 av en furir (fast anställd polis) med kpist och där ett kompani om 5 grupper leds av en kapten som gått ut gymnasiet och har pistol (mest av symboliska skäl). Och mitt i all röra åker de fåtal besuttna i bil med säkerhetsvakter på fotstegen.
Har det varit så i Schweiz?
2017-11-22, 19:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Det jag illustrerade vad vad som skulle hända om Riksbanken inte håller samma räntehöjningstakt som FED. Utan istället gör som du och ditt medhåll tydligen lyckats kosntatera: Hålla räntan låg i Sverige.

Konsekvenserna av det här är ju rätt förskräckande. Eftersom FED verkar hålla betydligt högre takt än RB.

Men har inte fler europeiska länder samma problem som vi? Du tror inte att FED kommer att sakta ned sin räntehöjning om den skapar alltför stort kaos i Europa?

/Johan
2017-11-22, 19:03
Bannlyst
Citat:
Oklart vilken sedelpress du avser. Mängden kontanter minskar tvärtom.

Smarta troll, där. Det beror på den tekniska utvecklingen på den politiska viljan. Det är illa att kontanterna minskar och att kortbetalningarna ökar. 5 dagar till och SCB presenterar utvecklingen för penningmängden för oktober.
Senast redigerad av Mertillen 2017-11-22 kl. 19:06.
2017-11-22, 19:05
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Så tänker vi nog alla.

Mitt eget blygsamma kapital har redan flytt till den amerikanska börsen.

Men det viktiga här om man ska korta bostadsutvecklingsföretagen är ju tajming. Det är ju flera faktorer som ska peka i samma riktning samtidigt. Till exempel prisnedgång OCH lågkonjunktur. På vilket kronfall och inflation adderar.

Annika Winsth går ju ut idag och vill härleda kronfallet till bostadsmarknaden. Men tittar man på en långtidsgraf så ser det inte så alarmerande ut utan kronan ser ut att följa pendlingen mellan 8 och 8,5 dollar.

Vad menar DU tyder på att vi närmar oss en sådan riktigt ond spiral just nu? Borde det inte synas på obligationsmarknaden?

/Johan
Vem fan är Annika Winsth?
Du vill veta vad jag anser tyder på att vi närmar oss en ons spiral? Säg att USA inflation på 2 år skulle stiga till 4% (svenska bostadsobligationer på 6%) ... Vi hamnar där om statsobligationerna hänger med inflationen. Det kan ta ett par år, men hinner inte lönerna ifatt (Vilket är absurt att tro att de skulle göra) så är vi där om ett par år.
2017-11-22, 19:08
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Konsekvenserna av det här är ju rätt förskräckande. Eftersom FED verkar hålla betydligt högre takt än RB.

Men har inte fler europeiska länder samma problem som vi? Du tror inte att FED kommer att sakta ned sin räntehöjning om den skapar alltför stort kaos i Europa?

/Johan

Vi hade inte en bostadskris. Kolla vilka andra länder belåningen och bostadsmarknaden stegrat i.

Det finns olia marknader. Aktiemarknaeden, obligationsmarknaden, fastighetsmarknaden, räntemarknaden. Det behöver råda jämvikt.

Konsekvenserna är chaos.
2017-11-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För att man inte ärver skulder i Sverige. När man dör så kan arvingarna i praktiken lämna nycklarna hos banken, ifall lånet överstiger det dåvarande värdet på huset och eventuella andra tillgångar (vilket är osäkert om man har några).

Därför ligger det i bankens intresse att lägga upp en amorteringstid som garanterar att man ligger plus när man dör, oavsett hur dåligt bostadsmarknaden skulle gå. Att kräva att man är 100% skuldfri vid pension är lite väl mycket begärt, men varje ansvarsfull bank borde kräva amortering motsvarande deras mest negativa prognos för bostadspriserna fram till din genomsnittliga livsålder. Samt fokusera det till arbetsför ålder dvs. när man har råd att amortera.
Varför skulle det inte räcka för en bank med att belåningsgraden på tillgången är under någon gräns. Och att man klarar av att betala ränta med sin pension.
Banken kan göra en simpel stresstest. Klara man den är det ok.

De jag köpte av senast var pensionärer en bit upp i åren men hade lån när dom sålde. Och varför skulle inte det gå bra?

(Däremot kan banker vara griniga när det gäller att ta nya lån för pensionärer. Det uppmärksammades lite i media när en (S)-politiker menade att pensionärerna skulle ta banklån för att betala fastighetsskatt. När det då framkom att bankerna inte gick med på det så var allt bankernas fel. Inte den kriminella fastighetsskatten).
2017-11-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det reflekterar vad man tror räntan I genomsnitt kommer vara under hela perioden och sedan lägger man på en riskpremie. Givetvis beaktas också alternativa placeringar.

Det fokusera förstås inte på slutdagen I perioden som du antog.

Jag antog inte alls något sådant, dock undrar jag vad 10-åringen gick för 2007, då kan vi ju se hur rätt dom låg givet att vi har facit.
2017-11-22, 19:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Jag antog inte alls något sådant, dock undrar jag vad 10-åringen gick för 2007, då kan vi ju se hur rätt dom låg givet att vi har facit.

Jaså du skrev så här:

Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Så det du säger är att för 10 år sedan reflekterade priset på 10-åringen att vi idag har minusstyrränta?
2017-11-22, 19:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det beror på att reallöneökningarna varit stora. De har ökat mycket de senaste 20 åren. (Jag har frågat dig hur det varit med din lön, men utan svar. Du kanske går på bidrag och det rä därför du är så oförstående).

Och att man tittar på vad utgifterna är er månad är väldigt relevant då det är det folk betalar.
Fö är det inte bara vi som talar om utgifter per månad.
De som inte kan räkna brukar släpa fram det som ett problem. T ex vid räntehöjning.
Bostadspriserna har ökat betydligt snabbare, vilket är problemet.
2017-11-22, 19:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Du menar att det är din åsikt? Varför borde man vara skuldfri eller ha 0 i nettotillgångar vid pension?
Om du har bostadslån kvar, kvitta dem mot kontanter/värdepapper på banken vid uträkningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in