Citat:
Ursprungligen postat av
atfc
Vill du dela med dig om dina tankar kring hur Riksbanken kommer hantera räntan låt säga de närmaste 5 åren?
Vad är sannolikheten för att räntan blir 2-6 % högre inom X tidshorisont?
Jag har skrivit om mina tankar i det ämnet och det skulle vara intressant att höra någon annans resonemang.
Svensk bolåneränta bygger på att någon vill ha bolåneobligationerna utfärdade på svensk mark. Enkelt sett så finns det riskfria alternativ (Amerikanska Statsobligationer, Obligationer i Euro etc.) som sätter räntan för huruvida någon vill låna i svensk valuta.
Stiger Svensk inflation, till säg 4%, så kommer ingen vilja låna ut till 3%, då köpkraften, och kronan rimligtvis kommer förminskas med 1% per år över lånetiden. Detta är realränta, dvs, vad man får ut efter avkastningen rensats från inflation.
Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Visst är prisökningen på bostäder abnorm när man jämför med lönerna. Det är det väl knappast någon som ifrågasätter? Hursomhelst tror jag inte att marknaden kommer att krascha fullständigt. Myndigheterna verkar ju ha bestämt sig för att höja folks månadsutgift nu lite försiktigt med amorteringskraven. Håller Riksbanken räntorna låga ett par år till (även till priset av fallande krona) kan man nog desarmera en del av bomben.
Poängen var bara att föreningar inte kommer att gå i konkurs lika enkelt nu som på 90-talet. Även med rätt kraftiga räntehöjningar lär avgifterna ligga under jämförbara hyror. Om nu bolånetorskar hamnar i tält på en soptipp någonstans lär ju folk som nu bor i hyresrätt kunna passa på att sänka sina boendekostnader lite?
Det blir säkert personliga tragedier och rejäl kris för staten men det betyder inte att bostadsrättsföreningar går omkull numera. Bara att en massa bostadsrättsinnehavare gör det.
Och givetvis finns undantag. De föreningar som är värst ute verkar vara nya ombildningar som är maxbelånade och som dessutom har slitna hus som kommer att kräva rejält med kostsamt underhåll i närtid.
Vad bygger du dina påståenden på, om jag får fråga? Du kan inte kolla i närområdet och dra en slutsats när vissa byar i landsbygden har sett en värdestegring på 500% på kåkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Skulle du vilja förklara lite mer ingående, eller alternativt om du har någon blogg eller liknande? Intressanta saker du tar upp som helt gått mig förbi och jag sitter inte på kunskapen att hänga med helt heller.
Edit: menar just det sista stycket du skrev.
Korta de som bygger mest, korta de som lånar ut mest till byggbolagen. Tror du som jag så är det en god idé. Bankerna håller i obligationerna rätt länge innan dessa är helt fyllda.
Vad jag menar med att Pensionsfonder och Försäkringsbolag äger obligationerna, syftar helt och håller till att det är endast AAA-ratade produkter du får använda folks pensioner och försäkringstagares insättningar till att spekulera i.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Standard för vad? I min förening är skulden under 2000 per m2. Standard är nog runt 5000-6000. 20 000 per m2 känns som en rejäl överdrift, speciellt att det skulle vara någon sorts standard.
Är din förening nybyggd, i en storstad? Jag säger nej, och om du säger ja så snackar du skit.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Hej!
Du borde ha svaret på en fråga som jag ställt här tidigare men som ingen verkar ha kompetens att besvara:
Innebär flytande valuta att RB har fulla styrmedel över realräntan - eller kan denna påverkas även av andra inhemska eller internationella faktorer? Dvs kan realräntan börja dra iväg uppåt trots att RB håller nere reporäntan? Eller kommer kapital som flyr landet enbart att synas genom växelkursen?
Om kronan i sin tur sjunker relativt anra valutor - hur påverkar det inflationen?
Tycker den här mekanismen är viktig för att klargöra sannolikheten för hastigt stigande räntor eller stigande räntor överhuvudtaget.
Vänliga hälsningar!
/Johan
Grym fråga.
RB har, likt många andra centralbanker (inkl. ECT, FED, BoJ, etc.) ett enda mål. "Att ha en inflation runt 2% på lång sikt.". Dom kan reglera räntan hur dom vill genom att reglera RB-räntan genom köp och försäljning av statsobligationer. Utfärdar man fler så sjunker räntan, köper man tillbaka fler, så går räntan upp.
Räntan kan påverkas av internationella faktorer, Citat från första svaret: Svensk bolåneränta bygger på att någon vill ha bolåneobligationerna utfärdade på svensk mark. Enkelt sett så finns det riskfria alternativ (Amerikanska Statsobligationer, Obligationer i Euro etc.) som sätter räntan för huruvida någon vill låna i svensk valuta.
Stiger Svensk inflation, till säg 4%, så kommer ingen vilja låna ut till 3%, då köpkraften, och kronan rimligtvis kommer förminskas med 1% per år över lånetiden. Detta är realränta, dvs, vad man får ut efter avkastningen rensats från inflation.
Sjunker kronan i relation till andra valutor, så förlorar vi köpkraft då priser på ex bensin, olivolja, bomull etc stiger då dessa handlas i dollar. Frakt blir dyrare, vilket ger effekten att tomaten på ICA blir dyrare.
Det finns alltså en princip som bygger på jämviktsläge, genom att man måste motsvara den som är störst realräntemässigt, dvs USA i detta fall. Annars har vi en kapitalflykt. Deprecierar kronan så kommer riksbanken behöva höja, för annars har vi strax hyperinflation. Du kan ju gå in på Avanza och investera i statsobligationer i något annat land. Där har du kapitalflykten. Kan jag investera till 1% realränta så har jag det hellre än -0.5%.
Detta är för komplicerat för lekmän och gemene man att relatera till bostadsmarknaden, vilken tråden handlar om. Men en hög inflation leder i stort till att ingen vill låna ut i SEK utan att få en hög avkastning på kapital, men om inflationen är hög så kommer valutan depreciera i samma takt om inte räntan höjs då banker inte vill låna av centralbanken utan att få verklig utdelning. Så om inflationen är 3%, och bolåneräntan är 2%, så kommer ingen utfärda dessa, och då kommer räntan stiga till 3%+eventuell riskpremie.
Detta är en jävla bomb. Svensk ekonomi kommer gå åt helvete.