Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-22, 17:25
Medlem
Hur ser det egentligen ut i Göteborg?
2017-11-22, 17:28
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajjmkajjm
Hur ser det egentligen ut i Göteborg?
I morse snöade det. Nu är det mest regn som kommer, västkustväder 😱
2017-11-22, 17:41
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Varför måste byggbolagen locka med 100k SEK rabatt per rum i nyprod? Folk måste ju bo...

Stockholm är inte Sverige.
2017-11-22, 17:43
Ettor och tvåor, kkr/m2, median, härlett via booli.se:s slutbud

Göteborg
nov13: 32,4
nov14: 39,4
nov15: 42,6
nov16: 51,2
..
jun: 52,7
jul: -
aug: 56,0
sep: 55,2
okt: 54,7
1-22 nov: 52,4
---16-22 nov: 52,2

Mölndal
nov13: 22,9
nov14: 29,9
nov15: 35,7
nov16: 38,6
..
jun: 45,2
jul: -
aug: 48,4
sep: 45,8
okt: 49,7
1-22 nov: 42,4
---16-22 nov: 39,5 (7 objekt)

=>
Mölndal steg över 100% på mindre än fyra år. Verkar klappa ihop nu.
=>
Typexempel på sådant som bankerna borde ha sett. Dvs de borde begripet att DE SJÄLVA var de som med sina lånebeslut drev iväg priserna ur jämviktsläge.

Denna överraskande lilla spread mellan Göteborg och Mölndal visar också att det bara var bankernas lånestorlek som avgjorde marknadspriserna. Om Herr X beviljades Y miljoner i lån, så köpte han nåt för Y miljoner. Och fanns det inget i Göteborg, så fick det bli i Mölndal. Därav priskonvergens. Nu lär spreaden öka igen, dvs jag tippar att Mölndal kraschar mycket mer än Göteborg.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-11-22 kl. 18:11.
2017-11-22, 17:46
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ett sådant uttalande visar att du inte förstår hur marknaden fungerar. Priserna anpassas hela tiden efter all tillgänglig information så att sälja innan andra har sett samma sak går inte.

Du behöver inte förutsätta att alla andra är dumma i huvudet hela tiden. Det är inte speciellt svårt att förstå hur man prissätter en obligation utifrån nominellt belopp och ränta kontra aktuell dagsränta och förväntat ränteutveckling.

Däremot så är det tveksamt om marknaden som helhet verkligen matematiskt kan reduceras till enkla modeller av DSGE-typ som förutsätter perfekt informerade aktörer, ergodicitet, frånvaro av emergens osv.

På en perfekt fungerande marknad av den typ du antar så skulle ingen någonsin få en avkastning utöver någon slags allmän tillväxt av indextyp, boom-bust-cykler skall inte förekomma och finanskriser bör heller inte uppstå. Tycker du att den verkliga ekonomin i världen verkar fungera på det sättet?
2017-11-22, 17:50
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Vill du dela med dig om dina tankar kring hur Riksbanken kommer hantera räntan låt säga de närmaste 5 åren?

Vad är sannolikheten för att räntan blir 2-6 % högre inom X tidshorisont?

Jag har skrivit om mina tankar i det ämnet och det skulle vara intressant att höra någon annans resonemang.

Svensk bolåneränta bygger på att någon vill ha bolåneobligationerna utfärdade på svensk mark. Enkelt sett så finns det riskfria alternativ (Amerikanska Statsobligationer, Obligationer i Euro etc.) som sätter räntan för huruvida någon vill låna i svensk valuta.

Stiger Svensk inflation, till säg 4%, så kommer ingen vilja låna ut till 3%, då köpkraften, och kronan rimligtvis kommer förminskas med 1% per år över lånetiden. Detta är realränta, dvs, vad man får ut efter avkastningen rensats från inflation.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Visst är prisökningen på bostäder abnorm när man jämför med lönerna. Det är det väl knappast någon som ifrågasätter? Hursomhelst tror jag inte att marknaden kommer att krascha fullständigt. Myndigheterna verkar ju ha bestämt sig för att höja folks månadsutgift nu lite försiktigt med amorteringskraven. Håller Riksbanken räntorna låga ett par år till (även till priset av fallande krona) kan man nog desarmera en del av bomben.

Poängen var bara att föreningar inte kommer att gå i konkurs lika enkelt nu som på 90-talet. Även med rätt kraftiga räntehöjningar lär avgifterna ligga under jämförbara hyror. Om nu bolånetorskar hamnar i tält på en soptipp någonstans lär ju folk som nu bor i hyresrätt kunna passa på att sänka sina boendekostnader lite?

Det blir säkert personliga tragedier och rejäl kris för staten men det betyder inte att bostadsrättsföreningar går omkull numera. Bara att en massa bostadsrättsinnehavare gör det.

Och givetvis finns undantag. De föreningar som är värst ute verkar vara nya ombildningar som är maxbelånade och som dessutom har slitna hus som kommer att kräva rejält med kostsamt underhåll i närtid.

Vad bygger du dina påståenden på, om jag får fråga? Du kan inte kolla i närområdet och dra en slutsats när vissa byar i landsbygden har sett en värdestegring på 500% på kåkar.

Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Skulle du vilja förklara lite mer ingående, eller alternativt om du har någon blogg eller liknande? Intressanta saker du tar upp som helt gått mig förbi och jag sitter inte på kunskapen att hänga med helt heller.

Edit: menar just det sista stycket du skrev.

Korta de som bygger mest, korta de som lånar ut mest till byggbolagen. Tror du som jag så är det en god idé. Bankerna håller i obligationerna rätt länge innan dessa är helt fyllda.

Vad jag menar med att Pensionsfonder och Försäkringsbolag äger obligationerna, syftar helt och håller till att det är endast AAA-ratade produkter du får använda folks pensioner och försäkringstagares insättningar till att spekulera i.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Standard för vad? I min förening är skulden under 2000 per m2. Standard är nog runt 5000-6000. 20 000 per m2 känns som en rejäl överdrift, speciellt att det skulle vara någon sorts standard.

Är din förening nybyggd, i en storstad? Jag säger nej, och om du säger ja så snackar du skit.

Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Hej!

Du borde ha svaret på en fråga som jag ställt här tidigare men som ingen verkar ha kompetens att besvara:

Innebär flytande valuta att RB har fulla styrmedel över realräntan - eller kan denna påverkas även av andra inhemska eller internationella faktorer? Dvs kan realräntan börja dra iväg uppåt trots att RB håller nere reporäntan? Eller kommer kapital som flyr landet enbart att synas genom växelkursen?

Om kronan i sin tur sjunker relativt anra valutor - hur påverkar det inflationen?

Tycker den här mekanismen är viktig för att klargöra sannolikheten för hastigt stigande räntor eller stigande räntor överhuvudtaget.

Vänliga hälsningar!

/Johan

Grym fråga.

RB har, likt många andra centralbanker (inkl. ECT, FED, BoJ, etc.) ett enda mål. "Att ha en inflation runt 2% på lång sikt.". Dom kan reglera räntan hur dom vill genom att reglera RB-räntan genom köp och försäljning av statsobligationer. Utfärdar man fler så sjunker räntan, köper man tillbaka fler, så går räntan upp.
Räntan kan påverkas av internationella faktorer, Citat från första svaret: Svensk bolåneränta bygger på att någon vill ha bolåneobligationerna utfärdade på svensk mark. Enkelt sett så finns det riskfria alternativ (Amerikanska Statsobligationer, Obligationer i Euro etc.) som sätter räntan för huruvida någon vill låna i svensk valuta.

Stiger Svensk inflation, till säg 4%, så kommer ingen vilja låna ut till 3%, då köpkraften, och kronan rimligtvis kommer förminskas med 1% per år över lånetiden. Detta är realränta, dvs, vad man får ut efter avkastningen rensats från inflation.

Sjunker kronan i relation till andra valutor, så förlorar vi köpkraft då priser på ex bensin, olivolja, bomull etc stiger då dessa handlas i dollar. Frakt blir dyrare, vilket ger effekten att tomaten på ICA blir dyrare.

Det finns alltså en princip som bygger på jämviktsläge, genom att man måste motsvara den som är störst realräntemässigt, dvs USA i detta fall. Annars har vi en kapitalflykt. Deprecierar kronan så kommer riksbanken behöva höja, för annars har vi strax hyperinflation. Du kan ju gå in på Avanza och investera i statsobligationer i något annat land. Där har du kapitalflykten. Kan jag investera till 1% realränta så har jag det hellre än -0.5%.

Detta är för komplicerat för lekmän och gemene man att relatera till bostadsmarknaden, vilken tråden handlar om. Men en hög inflation leder i stort till att ingen vill låna ut i SEK utan att få en hög avkastning på kapital, men om inflationen är hög så kommer valutan depreciera i samma takt om inte räntan höjs då banker inte vill låna av centralbanken utan att få verklig utdelning. Så om inflationen är 3%, och bolåneräntan är 2%, så kommer ingen utfärda dessa, och då kommer räntan stiga till 3%+eventuell riskpremie.

Detta är en jävla bomb. Svensk ekonomi kommer gå åt helvete.
2017-11-22, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Är din förening nybyggd,

i en storstad?

Jag säger nej, och om du säger ja så snackar du skit.

1) Nej
2) Ja
3) Genomsnittsbelåningen i bostadsrättsföreningar är inte 20 000 per m2, utan ligger nog som sagt rejält mycket lägre än så. Genomsnittsbelåningen i nybyggnation är nog generellt högre dock.
2017-11-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Folk ska ha den ersättning dom har idag och dom flesta andra västeuropeiska länder, ca 25000 brutto för okvalificerat arbete. PUNKT. Sen ska det finnas akassa som man kan leva någorlunda ok på utan extravaganser.
Kan vi göra så att du anställer de som är arbetslösa och betalar dom den lönen. Och så betalar kunderna det dom tycker att det är värt. Och du lägger mellanskillnaden från egen ficka.

Citat:
Har jag sagt att jag är arbetslös?? Jag jobbar heltid och håller på fixar extrajobb varannan helg och drar snart in 40 000 brutto+ 5000 kr netto i passiva inkomster från Spanien. Jag har varit arbetslös frivilligt förut i flera år dock och gått hemma, spelat tvspel och knullat tjejer och haft det jävligt bra =)
Men det kan vi lösa så att du betalar boende och uppehälle till folk som går hemma, spelar datorspel, super, knullar etc.
Finns ingen som hindrar dig att göra det. Då är det problemet borta.

Citat:
Jag pratar för alla människors rätt att ha drägliga liv med ok löner och akassa.
Inget problem när du tar på dig skyldigheten att ordna det.

Citat:
Jag har själv varit ung och haft skitjobb och sparade ihop till en bostadsrätt, sen kommer något jävla as som dig och ska halverera löner och hade förstört någon som mig, hela livet och kronisk fattigdom.
Jag säger bara att folk ska få betalt efter vad köparen är beredd att betala.

Men visst är det lite avslöjande att du säger att du får halverad lön då.

Citat:
Folk har rätt att överleva och få bidrag när dom får sparken och du och alla andra ska betala skatt för det så vi inte ser folk svälter ihjäl och är hemlösa bara för det blir lågkonjunktur eller arbetsbrist på firman. Det finns även folk som blir mobbade och inte klarar av att arbeta eller som blir psykiskt och fysiskt sjuka. Fattar du!
Inget problem när du tar på dig skyldigheten att ordna det.

Citat:
Flytta ifrån Europa till något hemskt u-land där folk slår ihjäl varandra, rånar såna som dig och svälter ihjäl. Varför har du inte gjort det redan ditt omänskliga känslolösa kräk?
Behövs ju inte. Du, AFA och andra kriminella finns ju redan här.
2017-11-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gör så här, alla borde vara skuldfria eller ha +/- 0 vid pension.
Varför i all världen skall man vara skuldfri vid 65??
Jag ser sådana fantasier då och då. Är det från extremt giriga som är sura för att dom inte får ärva tillräcklig.
Varför ska era föräldrar behöva leva sparsamt för att ger er stora tillgångar.

Citat:
Tillgångar i bostad räknas inte.
Varför skulle man inte räkna tillgångar i bostäder, fastigheter eller fastighetsbolag.
Verkar skvatt galet.

Citat:
Lägg in det i kostnadskalkylen så hamnar du rätt.
Det var inte kostnader utan utgifter jag räknade fram.
Berätta istället vad problemet med den boendeutgiften var.

Även den som jobbar på McDonalds klarar den utan problem.
2017-11-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
högbelånad, 3% amortering, 3% nettoränta (efter ev. ränteavdrag)
Boendeutgift i form av Avgift+kapitalutgift= 8674/mån. (2974/kvm och år)

högbelånad, 3% amortering, 5% nettoränta (efter ev. ränteavdrag)
Boendeutgift i form av Avgift+kapitalutgift= 10607/mån. (3636/kvm och år)

Vänta...
Vänta..
snart kommer harangerna om att om man amorterar sparar man till sig själv och att det bara är att ta upp nya lån för att amortera (kan kanske fungera för en lågbelånad men inte generellt eller ens för majoriteten), och att räntan faktiskt är en slags amortering (verkligen att leva i förnekelse)...
Jag kan förstå att folk som aldrig tänkt på detta inte omedelbart inser av sig själv.
Men när ni får allt serverat på silverfat är det obegriplig varför informationen inte går in. Varför är detta så svårt att förstå. Grundskolematematik räcker.

Vi provar igen om ser om något fragment fastnar. Antag stillastående reallöner:
Kod:
Lön    Skuld    Skuld/lön    Boränta    KPI-ändring    Utgift/Lön

1000    5000    5.00        4.60
%        3.00%        16.10%
1030    5000    4.85        4.60%        3.00%        15.63%
1061    5000    4.71        4.60%        3.00%        15.18%
1093    5000    4.58        4.60%        3.00%        14.73%
1126    5000    4.44        4.60%        3.00%        14.30%
1159    5000    4.31        4.60%        3.00%        13.89%
1194    5000    4.19        4.60%        3.00%        13.48%
1230    5000    4.07        4.60%        3.00%        13.09%
1267    5000    3.95        4.60%        3.00%        12.71%
1305    5000    3.83        4.60%        3.00%        12.34%
1344    5000    3.72        4.60%        3.00%        11.98
Ovan kan vi se hur skulden minskar i relation till lön för varje år. Trots amorteringsfrihet.
Och hur därför kapitalutgifter minskar år efter år.
2017-11-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Alpha och Sven-Banan har alltid försökt att lura folk i att titta på de månatliga utgifterna, endast.
Det beror på att reallöneökningarna varit stora. De har ökat mycket de senaste 20 åren. (Jag har frågat dig hur det varit med din lön, men utan svar. Du kanske går på bidrag och det rä därför du är så oförstående).

Och att man tittar på vad utgifterna är er månad är väldigt relevant då det är det folk betalar.
Fö är det inte bara vi som talar om utgifter per månad.
De som inte kan räkna brukar släpa fram det som ett problem. T ex vid räntehöjning.
2017-11-22, 18:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Svensk bolåneränta bygger på att någon vill ha bolåneobligationerna utfärdade på svensk mark. Enkelt sett så finns det riskfria alternativ (Amerikanska Statsobligationer, Obligationer i Euro etc.) som sätter räntan för huruvida någon vill låna i svensk valuta.

Detta är för komplicerat för lekmän och gemene man att relatera till bostadsmarknaden, vilken tråden handlar om. Men en hög inflation leder i stort till att ingen vill låna ut i SEK utan att få en hög avkastning på kapital, men om inflationen är hög så kommer valutan depreciera i samma takt om inte räntan höjs då banker inte vill låna av centralbanken utan att få verklig utdelning. Så om inflationen är 3%, och bolåneräntan är 2%, så kommer ingen utfärda dessa, och då kommer räntan stiga till 3%+eventuell riskpremie.

Detta är en jävla bomb. Svensk ekonomi kommer gå åt helvete.

Så tänker vi nog alla.

Mitt eget blygsamma kapital har redan flytt till den amerikanska börsen.

Men det viktiga här om man ska korta bostadsutvecklingsföretagen är ju tajming. Det är ju flera faktorer som ska peka i samma riktning samtidigt. Till exempel prisnedgång OCH lågkonjunktur. På vilket kronfall och inflation adderar.

Annika Winsth går ju ut idag och vill härleda kronfallet till bostadsmarknaden. Men tittar man på en långtidsgraf så ser det inte så alarmerande ut utan kronan ser ut att följa pendlingen mellan 8 och 8,5 dollar.

Vad menar DU tyder på att vi närmar oss en sådan riktigt ond spiral just nu? Borde det inte synas på obligationsmarknaden?

/Johan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in