2017-11-22, 02:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken
Viket jävla moras.

Det är klart att ingen reagerar när Thomas står och ser på när hans partner blir trakasserad och tagen på könsapparaten utan att ingripa.

Vad är det här för jävla människor?
Det är människor som saknar ryggrad och ställer sig själva och den position och fördelar deras arbete ger dem framför sina flickvänners, hustrurs/döttrars integritet och säkerhet.
Det är inte svårare än så.

Som ursäkt målar man upp scenarion över hur hemskt det kan bli om en konfrontation skulle ske.

Detta beteende hittar du över allt i samhället helt fristående från sexuella trakasserier/övergrepp.
Vem står upp mot chefer/ledargestalter som mobbar anställda/medarbetare och hur ofta tas dessa fall till högre ort?

Skulle hävda att det är så utbrett i samhället att vi alla har sett eller upplevt det i vår närhet.

Jag har gjort det flera gånger på arbeten där man velat bli av med anställda.
I idrottsföreningar där man velat få spelare / medlemmar att sluta.
Inom politiken där duktiga personer manövrerats ut på felaktiga grunder.
I opinionen där vanligt folk som engagerat sig i t.ex bygdens väl blir kallade "rättshaverister" för att kunna avfärdas och ingen bryr sig om hens argument utan det blir snarare viktigare att inte ge den utpekade "rättshaveristen" rätt i sak. Att bevis saknas för denna etikettering är egalt. Och en indirekt försäkran om att ingen kollar hur det egentligen ligger till.

Så det finns många exempel på hur denna mekanism fungerar bara man tar sig lite tid och ser sig runt omkring om vad som faktiskt sker i sin närhet.
Citera
2017-11-22, 02:48
Medlem
Någon som vet när Arnault kom till Sverige,och vilket år han och Frotsenson blev ett par?
Senast redigerad av vigusa 2017-11-22 kl. 02:49. Anledning: felstavning
Citera
2017-11-22, 02:50
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Någon som vet när Arnault kom till Sverige,och vilket år han och Frotsenson blev ett par?

1969 och 1974.
Citera
2017-11-22, 03:24
Medlem
careers avatar
Kulturscenen Forum, som JCA alltså startade 1989, den första pjäsen där (1989) var "Sebastopol". Av Katarina Frostensson med Jean-Claude Arnault som regissör. Lotten Gustafsson spelade enda rollen (monodram).
Senast redigerad av career 2017-11-22 kl. 03:27.
Citera
2017-11-22, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
(FB) Tråden om Jean Claude Arnault

81-86 var han i Frankrike som chef för den ambulerande regionoperan i Paris kranskommuner ( se ovan ).

Maila dem och kolla att det stämmer. Nuförtiden ljuger äckel hela tiden om allt möjligt. Min gissning är att han ljuger om det. Han var chef, för det toabås där han sög av för pengar.
Citera
2017-11-22, 04:36
Medlem
careers avatar
2009 och 1997...

Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Jag visste inte vem det var så jag googlade och vad hamnade jag , jo på Flashback och tråden om Stig Larsson.
Fula Gubben skrev 2009-01-26, 21:44: Det är för mycket intellektuella resonemang och för lite äckligt skvaller i denna tråd. Detta måste åtgärdas.

Alltså: när Stickan stod på topp så hängde han en del med en annan klippa i den sena 80-talsparnassen, nämligen den suspekte fransmannen (alla fransmän är suspekta) Jean-Claude Arnault, som förestod prestigefyllda litterära aftnar, och någon bar eller vad fan det var. Forum hette stället. Han är (var?) även gift med muntergöken Katarina Frostenson, numera i Svenska Akademien.

Snacket på den tiden var att Frostenson satt hemma och försökte skriva en ny diktsamling alternativt ta livet av sig, samtidigt som herrarna Larsson och Arnault var ute och raggade litteratur-groupies (såna fanns det!) i övre tonåren. En bekant i svängen då berättade att Stig Larsson satt och höll hov i centrum av allas uppmärksamhet, och med jämna mellanrum leddes unga Konstfack-studerande tjejer fram till honom för att "presenteras" och gissningsvis okulärbesiktigas inför eventuella sexuella äventyr.

FINNS MKT MER OM HONOM I STIG LARSSON TRÅDEN !
Briljant som bara den om Jean-Claude av Fula Gubben.

Ja, det finns en del om Arnault i Stickan-tråden.

Till exempel (2009):
Citat:
Jag känner en tjej som blivit utsatt för Arnoults uppvaktning någon gång under 90-talet senare hälft. Frostensson skall ha varit fullt på det klara om han intresse fö yngre damer och även gett sitt medgivande till detta. Kanske för att slippa själv, kvinnan verkar ju tämligen blodfattig.
Citat:
Arnault är egentligen inte värd att kommentera eftersom jag tycker han är en osympatisk typ. Han riktar in sig på tjejer som precis debuterat med en diktsamling och försöker locka dit dem till fotostudion. Han arbetar nämligen som fotograf också.

........................

1997...
Vidare om Arnault, intressant inlägg i tråden om (FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige från idag:
Citat:
...om Arnaults beteende redan för 20 år sedan, i april 1997. Det nämns i en artikel i Expressen publicerad några timmar efter Matilda Gustafssons artikel i DN. https://www.expressen.se/kultur/jens...-att-forklara/
Citat:
"Han är fixerad vid unga tjejer". Akademien betalade kulturarbetaren som...utpekas för sextrakasserier.

Expressen 1997-04-06

Citat:
Kulturarbetaren som anklagas för sextrakasserier av flera unga kvinnor har fått stora summor pengar av staten för att driva sin rörelse. Också Svenska Akademien har ställt upp med pengar - trots att mannens egen revisor konstaterat att bokföringen innehåller allvarliga brister. "Jag kan se löpsedlarna framför mig", har revisorn sagt.

Sexterror i kultureliten. Nödrop från ung kvinna till Svenska Akademien

Expressen 1997-04-05

Citat:
Ett nödrop från en ung kvinna avslöjar en sexskandal i den svenska kultureliten. En känd kulturpersonlighet anklagas av flera unga praktikanter och alu-arbetare för bland annat sexuella trakasserier.

En av kvinnorna varnar för kulturarbetaren i ett desperat brev som hon har skickat till flera myndigheter och kulturinstitutioner som stött mannens verksamhet.
I brevet, som bland annat skickats till Svenska akademiens ständige sekreterarae Sture Allén, skriver den unga kvinnan att hon var...
Citera
2017-11-22, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Gubben ser ju jävligt sliskig ut, men har han gjort något brottsligt?
Det allvarliga är att han bevisligen, ständigt, säger rent ut att han ska förstöra karriären för folk som inte tiger.

Brottsligt? Vet ej.
Totalt belastande för hela akademien, som känt till och tillåtit det: ja.
För kulturministerna? : ja
För nobelpriset och festligheterna? : ja

Hoppas kungafamiljen visar prov på lite kompass, och bojkottar skiten.
Citera
2017-11-22, 07:54
Medlem
Jean-Claude på svenska wiki:
Citat:
<nästan ingenting>
"Sidan redigerades senast den 21 november 2017 kl. 23.42."
Citera
2017-11-22, 08:10
Medlem
Frihetskrigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Jean-Claude på svenska wiki:

Ja, och?
Citera
2017-11-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetskriget
Ja, och?
Kan du inte läsa innantill?
Hela texten är borttagen.

Kom att tänka på en annan sak:
hur fick Katarina Frostenson sin plats i Svenska Akademien? Kände JCA vissa galningar som satt på stolarna? Tänker närmast på Lars Gyllensten och Pär Wästberg.
Senast redigerad av Kickan 2017-11-22 kl. 08:36.
Citera
2017-11-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Med all respekt, oavsett förmodat "psykologiskt spel", är det inte bättre att rättsväsendet hanterar solklara våldtäkter. Din postmoderna variant där slaskpress och pöbeljustis agerar åklagare och domare decennier efteråt känns sämre.

"Solklara våldtäkter" kan oftast utredas och utmynna i straffansvar, våldtäkter som upplevdes som motvillig sex tio år tidigare måste nog betraktas som just det även idag — alltså motvillig sex.

Jag håller med om att det är bättre om rättsväsendet hanterar våldtäkter. Rättsväsendet skipar dock inte helt rättvisa i egentlig mening och kommer aldrig göra eftersom det är så svårt att avgöra vad som har hänt bakom stängda dörrar i många av våra våldtäktsmål.

Det som händer nu, när alla oförätter genom tiderna ska dras upp i media är inte det jag önskar mig, varken nu eller i framtiden.
Samtidigt, kan jag ha överseende med det som händer just nu, i namnet #metoo. För mig ser jag det som ett stort avstamp, och en slags upprättelse, som förhoppningsvis leder till en förbättring i hur vi, i framtiden, hanterar våra relationer både från män och kvinnors sida.
Citera
2017-11-22, 09:57
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.A
Jag håller med om att det är bättre om rättsväsendet hanterar våldtäkter. Rättsväsendet skipar dock inte helt rättvisa i egentlig mening och kommer aldrig göra eftersom det är så svårt att avgöra vad som har hänt bakom stängda dörrar i många av våra våldtäktsmål.

Det som händer nu, när alla oförätter genom tiderna ska dras upp i media är inte det jag önskar mig, varken nu eller i framtiden.
Samtidigt, kan jag ha överseende med det som händer just nu, i namnet #metoo. För mig ser jag det som ett stort avstamp, och en slags upprättelse, som förhoppningsvis leder till en förbättring i hur vi, i framtiden, hanterar våra relationer både från män och kvinnors sida.

Förr i världen, när folk inte var så rörliga, utövades social kontroll av känsliga sexuella frågor genom skvaller och utpekande. Nu för tiden, med internet och andra överföringsmetoder för information, överförs den här kontrollen till olika "sociala medier" och diskussionforum typ Flashback. McLuhan var framsynt och inför de begreppet: The Global Village.
Gammelmedia kan inte kontrollera detta och prövar nu på olika strategier för att inte bli helt avhängda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in