2017-11-20, 21:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Frågan är om han alls kunde flyga. Jag vill hävda att det säkerställda dokumenterade underlaget säger att han INTE kunde flyga. Punkt.
Det "säkerställda dokumenterade underlaget" du själv hänvisar till säger dock raka motsatsen - i klartext:
We know that in the months before the September 11, 2001 attack Hani Hanjour rented planes at several small airports on the outskirts of New York City and Washington DC. The 9/11 Commission Report mentions these local flights and suggests that Hanjour was scouting the terrain: familiarizing himself with possible suicide targets.
Citat:
Läs gärna hela artikeln och se om du har några invändningar: http://911truth.org/hani-hanjour-evidence-suppressed-fbi-commission/
Citat:
- Att 9/11-kommissionen i bästa fall är grovt vilseledande när den säger att Hanjour efter åratal av misslyckade sporadiska försök till slut trots allt ”persevered”, som förklaring till dennes certifikat.
Det skriver inte kommissionen alls. Det de skriver är att han framhärdade (persevered) och slutförde sin träning trots att två instruktörer, varav den ena för flygsimulatorn, avrådde honom att fortsätta. Sin licens fick han först flera månader senare..

Citat:
- Att 9/11-kommissionen i bästa fall är grovt vilseledande när den citerar en nu försvunnen israelisk elitsoldat vid påstått namn, ”Eddy Shalev”, som påstår tvärtemot samtliga andra instruktörers vittnesmål, att Hanjour var en ”good” pilot som dessutom visade tecken på att ha blivit tränad av en militär stridspilot.
Det gör inte kommissionen alls. De citerar FBI/PENTTBOM-utredningen. 9-11 kommissionen vare sig träffade eller intervjuade Eddy Shalev. Ska du gnälla är det alltså på FBI - inte ditt favorithatobjekt CIA...

Citat:
- Att certifikaten INTE återspeglade Hanjours verkliga (obefintliga) flygkunskaper och därför i bästa fall måste vara utfärdade MOT gällande FAA-regler och då antagligen på grund av privatiseringen av certifieringsprocessen och därmed incitamenten att godkänna så många aspiranter som möjligt oavsett kunskaper = $$$$$ ...

Det är ungefär 10 års väntelista på att bli en DPE (Designated Pilot Examiner).
Därefter väntar utbildning, träning och tester innan man får börja licensiera piloter.
Varannat år måste man vidareutbilda sig och varje år måste man närvara på informationsmöten.
En DPE som godkänner för stor andel elever faller automatiskt under övervakning och om någon godkänner över 90% av eleverna måste de genomgå ytterligare utbildning och tester innan de får fortsätta..
Det är långt ifrån så godtyckligt, slafsigt och "mutbart" som du försöker få det till... Men om du tror att en DPE gladeligen slarvar bort all den utbildningen och den ekonomiska tryggheten det innebär att vara en DPE för att tjäna några dollar extra så får det väl stå för dig, det är självklart inte omöjligt att det kan ske - men knappast troligt eller vanligt som du verkar försöka vinkla det till..
https://en.wikipedia.org/wiki/Designated_Pilot_Examiner
http://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=734283
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-11-20 kl. 21:38.
Citera
2017-11-21, 10:06
Medlem
Citat:
- Inte en liten Cessna, än mindre en jättelik Boeing 757. Alls.

Som jag uppfattar det ser vi här ett intressant (och möjligen naturligt) feltänk!

Onopono tycks tro att det är svårare att flyga ett stort plan än ett litet.
Men; varför skulle det vara så?
I själva verket menar jag att det är tvärtom.
Ett litet Cessna flygs verkligen "för hand", och det handlar mycket om vad som i pilot-kretsar brukar kallas för "seat-of-the-pants".
Man måste hela tiden känna och reagera på vad flygplanet "har för sig"
En 757:a däremot som är rätt trimmad och konfigurerad, den kommer att i princip flyga sig själv i den riktning som "spaken pekar". Och om spaken pekar mot Pentagon så flyger planet dit.
Att Hanjour sedan inte klarade av att komma fram på rätt höjd får han korrigera genom en vårdslös och kanske också farlig 360-graders sväng i dykning, men det är faktiskt inte speciellt svårt för en person med basala flygkunskaper, och det hade Hanjour.

Och; nej, jag är inte pilot själv, men jag känner (och har flugit med, i cockpit) personer som är det, både en (& två-)motoriga Piper&Cessna och stora jetliners.
Jag kan inte gå in på vilka jetliners, för min närvaro i cockpit var inte riktigt "by the book"....(förr fick "civilister" åka med i jump-seat, men inte numera...)

/T
Citera
2017-11-21, 14:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Som jag uppfattar det ser vi här ett intressant (och möjligen naturligt) feltänk!

Onopono tycks tro att det är svårare att flyga ett stort plan än ett litet.
Men; varför skulle det vara så?
I själva verket menar jag att det är tvärtom.
Ett litet Cessna flygs verkligen "för hand", och det handlar mycket om vad som i pilot-kretsar brukar kallas för "seat-of-the-pants".
Man måste hela tiden känna och reagera på vad flygplanet "har för sig"
En 757:a däremot som är rätt trimmad och konfigurerad, den kommer att i princip flyga sig själv i den riktning som "spaken pekar". Och om spaken pekar mot Pentagon så flyger planet dit.
Att Hanjour sedan inte klarade av att komma fram på rätt höjd får han korrigera genom en vårdslös och kanske också farlig 360-graders sväng i dykning, men det är faktiskt inte speciellt svårt för en person med basala flygkunskaper, och det hade Hanjour.

Och; nej, jag är inte pilot själv, men jag känner (och har flugit med, i cockpit) personer som är det, både en (& två-)motoriga Piper&Cessna och stora jetliners.
Jag kan inte gå in på vilka jetliners, för min närvaro i cockpit var inte riktigt "by the book"....(förr fick "civilister" åka med i jump-seat, men inte numera...)

/T
Så, du menar alltså att det borde räcka med Cessna-träning för världens alla trafikpiloter? Är det ”rätt-tänk”, menar Du?
Citera
2017-11-21, 15:40
Medlem
Citat:
Så, du menar alltså att det borde räcka med Cessna-träning för världens alla trafikpiloter? Är det ”rätt-tänk”, menar Du?

Självklart räcker det inte med Cessna-träning för att bli en bra trafikpilot.
Men, för att ta över en redan flygade jet-liner och flyga i i Pentagon är det en väldigt bra grund!
Lite Boeing simulator-träning på det och du är klar för ditt uppdrag!

När det gäller den rena "stick-and-rudder"-känslan så får man den betydligt bättre i en Cessna än i en jetliner, det vet alla som flugit bägge typerna!
Det har ju i diskussioner efter en del sentida haverier med jet-liners också framförts synpunkter på att (vissa av) nutidens jet-piloter helt enkelt inte kan "hand-flyga" tillräckligt bra, vilket kan bli avgörande i en kris-situation.

Jag är som du förstår helt övertygad om att det var Hanjour som flög.
Han var säkerligen en riktigt dålig pilot, men för hans (ur flygsynpunkt) enkla uppdrag räckte det bra!

/T
Citera
2017-11-21, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Självklart räcker det inte med Cessna-träning för att bli en bra trafikpilot.
Men, för att ta över en redan flygade jet-liner och flyga i i Pentagon är det en väldigt bra grund!
Lite Boeing simulator-träning på det och du är klar för ditt uppdrag!
Och kan man enligt i princip samtliga sinsemellan oberoende instruktörer inte (ens) flyga en liten Cessna så är även det en ”bra grund” för att flyga, låt säga, en Boeing 757?

Och, om du tränat endast 3 gånger i en Boeing 737-simulator och då varit helt clueless och därpå försvunnit som en ”fog” för att sedan nekas att återuppta sin träning trots återkommande ansökningar? Är det också ”en bra grund”?

Och, den avsevärda skillnaden i instrumentering mellan 737 vs. 757 är med samma logik, även det ”en bra grund”?

Citat:
När det gäller den rena "stick-and-rudder"-känslan så får man den betydligt bättre i en Cessna än i en jetliner, det vet alla som flugit bägge typerna!
Det har ju i diskussioner efter en del sentida haverier med jet-liners också framförts synpunkter på att (vissa av) nutidens jet-piloter helt enkelt inte kan "hand-flyga" tillräckligt bra, vilket kan bli avgörande i en kris-situation.
Det finns ett antal intervjuade trafikpiloter som å andra sidan säger att handstyrning av en liten Cessna inte på något sätt är jämförbar med dito av en jättelik Boeing 757, att man då ”överagerar” kontrollen där endast ytterst små rörelser får dramatiska konsekvenser.

Är det därför som du menar att Hanjours obefintliga kunskaper i att ensam flyga en Cessna till och med är en fördel när han därpå sätter sig i en Boeing 757-cockpit för första gången?

Citat:
Jag är som du förstår helt övertygad om att det var Hanjour som flög.
Är det samme Hanjours dokumenterat obefintliga flygkunskaper trots åratal av sporadisk träning, som gör dig så övertygad?

Citat:
Han var säkerligen en riktigt dålig pilot,
Så, då håller du med mig om att den nu försvunne f.d. israeliske elitsoldaten, Eddy Shalevs vittnesmål (i.e. tränad av en stridspilot) är minst sagt suspekt?

Citat:
men för hans (ur flygsynpunkt) enkla uppdrag räckte det bra!

/T
Sorry om det verkar som att jag raljerar, men jag måste ändå fråga. Har jag förstått dig rätt om jag säger att, ’ju sämre pilot’ = ’ju bättre kandidat för rollen som pilot av Flight 77’?

Är det en korrekt tolkning?
Citera
2017-11-21, 21:07
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Att 9/11-kommissionen i bästa fall är grovt vilseledande när den citerar en nu försvunnen israelisk elitsoldat vid påstått namn, ”Eddy Shalev”, som påstår tvärtemot samtliga andra instruktörers vittnesmål, att Hanjour var en ”good” pilot som dessutom visade tecken på att ha blivit tränad av en militär stridspilot.

Här har du din "försvunne" pilot:

EDDY GUIGUI SHALEV
12 HAMETSILTAYIM ST
MAALE ADUMIM
ISRAEL
http://www.pilot-database.com/EDDY%20GUIGUI-SHALEV%20-PILOT

Enligt FAA fick han sin senaste licens (Airline Transport Pilot) 11 augusti 2015 och sin senaste flyginstruktör-licens 23 juni i år (giltig till 2019)
https://amsrvs.registry.faa.gov/airmeninquiry/Main.aspx
Citera
2017-11-21, 21:32
Avstängd
Jodå, det kan mycket väl vara samme Eddy Shalev som tvärtemot samtliga dokumenterat intervjuade instruktörer påståd att Hanjour var en ”good” pilot som till och med visade tecken på att vara tränad av en stridspilot, förvisso. Problemet är att vi fortfarande inte vet det eftersom Shalev fortfarande inte har intervjuats av oberoende aktör (t.ex. journalist) och bekräftat det han påstås säga av 9/11-kommissionen.

Intressant hemort, btw. Ma'aleh Adumim byggd med början som ockuperat ”settlement” från Yom Kippur-kriget och framåt. Om det är den relevanta Eddy Shalev, så minskar det givetvis inte misstankarna om att denne definitivt har tjänat på att det verkligen var 19 dumma arabiska islamister som låg bakom 9/11-attackerna.

Så, status? Fortfarande försvunnen. Säg gärna till här om någon hittar honom med en säkerställd positiv identifiering. Och glöm ej, antingen är det han + certifikaten som ljuger, eller så är det samtliga övriga sinsemellan oberoende flygskolor/instruktörer. Det eftersom uppgifterna är fullständigt oförenliga.

Kan inte flyga alls vs. stridspilot-liknande flygkunskaper = oförenligt.
Citera
2017-11-21, 21:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jodå, det kan mycket väl vara samme Eddy Shalev som tvärtemot samtliga dokumenterat intervjuade instruktörer påståd att Hanjour var en ”good” pilot som till och med visade tecken på att vara tränad av en stridspilot, förvisso. Problemet är att vi fortfarande inte vet det eftersom Shalev fortfarande inte har intervjuats av oberoende aktör (t.ex. journalist) och bekräftat det han påstås säga av 9/11-kommissionen.

Intressant hemort, btw. Ma'aleh Adumim byggd med början som ockuperat ”settlement” från Yom Kippur-kriget och framåt. Om det är den relevanta Eddy Shalev, så minskar det givetvis inte misstankarna om att denne definitivt har tjänat på att det verkligen var 19 dumma arabiska islamister som låg bakom 9/11-attackerna.

Så, status? Fortfarande försvunnen. Säg gärna till här om någon hittar honom med en säkerställd positiv identifiering. Och glöm ej, antingen är det han + certifikaten som ljuger, eller så är det samtliga övriga sinsemellan oberoende flygskolor/instruktörer. Det eftersom uppgifterna är fullständigt oförenliga.

Kan inte flyga alls vs. stridspilot-liknande flygkunskaper = oförenligt.

Hur länge är man "försvunnen" i din bok -tills man knackar på hemma hos dig och säger "hej"?
Sluta tramsa, karln är aktiv pilot och flygutbildare än idag - inte nån CIA-agent..
Samme Eddy Guigui Shalev flyttade dessutom enligt amerikanska adressregister till Gaithersburg, Maryland (Washington) i april 2001...

Att en massa journalister inte har intervjuat honom beror nog på att väldigt få journalister lider av konspirationsteoretiska syndrom (dessutom förstår de flesta tänkande människor att det är totalt irrelevant - Eddy kan mycket väl ha upplevt att Hani var duktig även om flera andra instruktörer upplevde att han inte var det..).. Men varför söker du inte upp honom själv om du undrar något? Eller är det som vanligt för mycket begärt - precis som när du fick instruktioner för att göra en FOIA-request angående NISTs intervjuer men ändå inte orkade försöka utan hellre bara fortsätter tjata om samma trams år ut och år in??

Slutligen - att en jude bor i Israel.. ja, jag vet faktiskt inte ens hur jag ska bemöta dumheten i det "argumentet" du försöker tråckla ihop av det faktumet..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-11-21 kl. 21:47.
Citera
2017-11-21, 21:48
Avstängd
I min bok är en positiv identifiering något mycket enkelt och elementärt. Ansvarig utredare bekräftar att bosättar-Eddy är samma Eddy som Commercial Air Charter-Eddy samt att bosättar-Eddy intervjuas och bekräftar uppgifterna som rapporteras av 9/11-kommissionen.

En mycket kritisk intervju eftersom uppgifterna står helt i strid med samtliga övriga intervjuade instruktörers. Den motsättningen varken adresseras eller löses på ett adekvat sätt av Kommissionen. Man går på försvunne Eddy och certifikaten.
Citera
2017-11-21, 21:54
Avstängd
Citat:
I min bok är en positiv identifiering något mycket enkelt och elementärt. Ansvarig utredare bekräftar att bosättar-Eddy är samma Eddy som Commercial Air Charter-Eddy samt att bosättar-Eddy intervjuas och bekräftar uppgifterna som rapporteras av 9/11-kommissionen.

En mycket kritisk intervju eftersom uppgifterna står helt i strid med samtliga övriga intervjuade instruktörers. Den motsättningen varken adresseras eller löses på ett adekvat sätt av Kommissionen. Man går på försvunne Eddy och certifikaten.

Edit: Det finns en stor andel ”judar” i Israel och i andra länder som är starkt kritiska till stölden av allt palestinskt land. Bor man på just stulet palestinskt land som ockupant så råder det inget tvivel om att man har tjänat på 9/11. Det måste betraktas som årtusendets Jackpot.

Jude ≠ Israel ≠ Sionist.
Citera
2017-11-21, 22:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

En mycket kritisk intervju eftersom uppgifter går helt i strid med samtliga övriga intervjuade instruktörers. Den motsättningen varken adresseras eller löses på ett adekvat sätt av Kommissionen. Man går på försvunne Eddy och certifikaten.

EDDY GUIGUI SHALEV
- fick sin första amerikanska pilotlicens (baserad på sin israeliska) 27 november 2000
- inflyttad till Gaithersburg, Maryland (Washington) i april 2001
- flög med Hani Hanjour i augusti 2001
- uppdaterade sin single och multiengine pilot license hos FAA senast 2015
- uppdaterade sin flight instructor license hos FAA senast 2017

Men du har nog rätt - FAA's register vimlar antagligen av killar som heter Eddy Guigui Shalev med israelbaserade pilotlicenser och instruktörsbefogenheter... Vi får helt enkelt bara hålla tummarna att han dyker upp hemma hos dig i sällskap med ett knippe frågvisa journalister och bevisar sin existens snart...

- eller varför intervjuar du honom inte själv om det är vad som krävs i din bok - är du inte intresserad egentligen?
Citera
2017-11-21, 22:19
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
- eller varför intervjuar du honom inte själv om det är vad som krävs i din bok - är du inte intresserad egentligen?
Och vad hade det hjälpt om t ex en journalist hade intervjuat? Onopono hade garanterat hittat någon med en koppling till Israel på redaktionen och bara tolkat det som ytterligare bevis på allt är kopplat till en sionistisk superkonspiration där viktigast av allt var att en person skulle uppge att Hanjour var en bra pilot som möjligen hade blivit tränad utav en stridspilot.

Skulle det inte räcka så stipulerar han bara att det han säger och hela tiden sagt egentligen betyder något annat än det han säger.

Enklare förklaringar som t ex att Hanjour kanske testade gränser och "siktade" in sig på olika mål/byggnader, gjorde skarpa dykningar som fick det att verka som att han tränats av en stridspilot, att Eddy kan arabiska och hade lättare att förstå Hanjour eller att Hanjour bara hade en bra dag behöver inte ens övervägas eftersom det finns kopplingar till Israel.

Backar man tillbaka det hela lite så har vi med hjälp utav onoponos egna källor bekräftelse på att Hanjour kunde flyga. Det enda han lyckas prestera som motargument är att han stipulerat ett eget hittepåspråk där "inte kan flyga alls" inte säger något om den faktiska förmågan att flyga. Alla inklusive onopono är alltså överens om att Hanjour kan flyga men onopono vill inte erkänna det.

Tittar man sedan på varför det skulle vara intressant så är det bara för att onopono inbillat sig att det krävdes mästerliga kunskaper för att träffa en 431 meter bred byggnad i öppet landskap. Något som onopono inte gärna vill diskutera eftersom onopono för länge sen insett hur bortgjord han är på den punkten.

Istället så skall allt fokus ligga på att misskreditera ett vittne, vars vittnesmål varken gör till eller från i frågan om det är möjligt att Hanjour kan ha parkerat ett plan i en gigantisk byggnad. Hade det funnits argument för att Hanjour inte kunde göra detta så hade diskussionen möjligen varit intressant men i brist på det så får vi bevittna en dåres envisa, lögnaktiga och fullständigt misslyckade försök att flytta målstolparna åt alla håll som går men helst mot Israel.
Senast redigerad av kurrekotte 2017-11-21 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in