2017-11-21, 18:13
  #60757
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Jag slänger ut en fråga i all hast här: Finns det möjligen en liten risk att även Sentio (och Yougov) underskattar SD något i opinionen för närvarande? Finns det en risk att även dessa institut - medvetet eller omedvetet - rycks med i den "trend" som nu tycks råda där M ökar och ökar och ökar... och att SD därmed hamnar allt för lågt vid viktningar och andra korrigeringar? Bara en tanke...

Jag har kollat statistiken sedan valet 2014 och dessa institut ligger alltid runt 20-35 procent över medelvärdet för samtliga institut. Sista två månaderna har medelvärdet gått ner kraftigt, men Sentio och Yougov ligger stadigt mellan 20-25 procent högre i mätningarna.

Som sagt, det ska bli oerhört spännande att följa just Sentio i november och decembermätningarna. Det är först där som vi ser hur trenden ser ut.
2017-11-21, 18:20
  #60758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
"Svenska kyrkan har betydelse i de allra flesta svenskars liv.

Inte minst är Svensk kyrkan fortfarande den största förvaltaren av vårt kulturarv, och för oss socialkonservativa nationalister är det otänkbart att lämna det i händerna på ett vänsterliberalt etablissemang, som inte förstår dess värde för samhällets gemenskap och sammanhållning.

Vi kan helt enkelt inte ge upp och ge vänsterliberalerna fritt spelrum.

Tvärtom, Sverigevänner, vi ska utmana – och vi ska vinna!

Så se nu till att rösta i kyrkovalet – och se till att alla ni känner gör detsamma!"

http://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/talmanus-jimmie-aakessons-sommartal-paa-sommarfestivalen-2017-2122264

...o detta tolkade du till att SD ville ha egen majoriet i kyrkovalet 2017?
2017-11-21, 20:00
  #60759
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
...o detta tolkade du till att SD ville ha egen majoriet i kyrkovalet 2017?

Jag tolkar inte, utan citerar.
2017-11-21, 20:41
  #60760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag tolkar inte, utan citerar.

Okay...men hur tolkade du det då?
2017-11-21, 20:45
  #60761
Medlem
kolsyratkaffe123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
https://www.svd.se/jimmie-akesson-satsar-pa-invandrarvaljare-stor-potential
Fan jag hoppas inte att Åkesson börjar fjäska för islam nu. Då lämnar jag SD och skapar ett eget parti.
När han säger både kristna och muslimer så hoppas jag att han menar de muslimer som är sekulära på riktigt. Och inte dom som måste bära hijab och bli special behandlade. Jag röstar på SD för att stoppa islamiseringen av Sverige och förstörelsen av vår kultur. Jag hoppas att Åkesson börjar prata om skika hem folk och ompröva deras asyl. För de som tex måste få specialbehandlingar pga av att de är muslimer kan inte vara kvar om vi ska bygga upp folkhemmet igen. Det ser ut som att han fortfarande vill stoppa Islmiseringen och ta de invandrare som är bra. när han säger – Vi bygger en folkrörelse, och då måste det finnas utrymme för människor som inte är födda här men vill vara en del av den svenska gemenskapen. SD måste förstå att vi måste kasta ut folk som vårt samhälle ska fixas för att situationen har blivit så dålig. Sverige har cirka 10% av befokningen muslimsk och de mästa vill inte anpassa sig.

Det är säkerligen dom Muslimer han talar om.
Och det är ju dom som först och främst tvingas att leva med extremisterna som vill påtvinga alla Islam, jag tror att SD har stor potential att locka Muslimska väljare som är friska i huvudet.
Om inget annat parti talar om extremismen och tar det på allvar så kommer de ju att dra sig till det enda partiet som gör det. De har ju själva flytt ifrån extremismen och ser den nu växa i landet som de har flytt till medans äckliga naiva idiot politiker står och runkar av extremister helt öppet och öser pengar över dom.

Om något så hatar väl Muslimer som är friska i huvudet extremister mer än vad någon annan gör.
SD kan säkert locka till sig mång av dessa, de måste bara få sitt budskap fram själva så att det inte hela tiden kommer ifrån hysteriska vänster extremister hela tiden som yrar om rasism.
2017-11-21, 21:06
  #60762
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Okay...men hur tolkade du det då?

Att de ska vinna kyrkovalet.
2017-11-21, 21:10
  #60763
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag har kollat statistiken sedan valet 2014 och dessa institut ligger alltid runt 20-35 procent över medelvärdet för samtliga institut. Sista två månaderna har medelvärdet gått ner kraftigt, men Sentio och Yougov ligger stadigt mellan 20-25 procent högre i mätningarna.

Som sagt, det ska bli oerhört spännande att följa just Sentio i november och decembermätningarna. Det är först där som vi ser hur trenden ser ut.


Jo, men Sentio (i genomsnitt) har alltid visat mer eller mindre samma trend som andra OI (genomsnitt).

Vill man kolla på absoluta siffrorna, ja då kanske kan man kolla på Sentio/Yougov, även om jag personligen tittar på genomsnittet och typ adderar ett par PE (genomsnittet i oktober var 18% - då vet jag att SD ligger på ca 20-22% osv.)

Vill man kolla på trenden, då fungerar genomsnitten minst lika bra. Sentio ÄR skakigt.

Faktum är att SD fick 2-års-time-low i alla OI i oktober/november.
2017-11-21, 21:20
  #60764
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag svamlar inte, jag återberättar vad Åkesson sagt offentligt. Har du inge koll???
SD gjorde ett väldigt bra val i Kyrkovalet ditt spån.
2017-11-21, 21:21
  #60765
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
"Svenska kyrkan har betydelse i de allra flesta svenskars liv.

Inte minst är Svensk kyrkan fortfarande den största förvaltaren av vårt kulturarv, och för oss socialkonservativa nationalister är det otänkbart att lämna det i händerna på ett vänsterliberalt etablissemang, som inte förstår dess värde för samhällets gemenskap och sammanhållning.

Vi kan helt enkelt inte ge upp och ge vänsterliberalerna fritt spelrum.

Tvärtom, Sverigevänner, vi ska utmana – och vi ska vinna!

Så se nu till att rösta i kyrkovalet – och se till att alla ni känner gör detsamma!"

http://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/talmanus-jimmie-aakessons-sommartal-paa-sommarfestivalen-2017-2122264
Och SD "vann" dvs gick fram kraftigt jmf föregående val.
2017-11-21, 21:28
  #60766
Medlem
kolsyratkaffe123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Ja jag hoppas att det är såna som Nalin Pekgul och inte såna som måste ha hijab på sig och ha moskeer överallt. Tyvär så är dom minoriteten och majoriteten är inte ISIS krigare men de som jag nyss sa att jag hoppades att de inte försökte locka till. Det skulle vara bra om SD gick ut med att de ville ha en Hijab och Burkha ban.

Hijab tycker jag inte ska förbjudas, Burka däremot ja. Men jag anser också att maskering ska vara förbjudet att bära offentligt.
Så att vänsterextremister t ex som bär maskering vid demonstrationer ska tas in ifall de vägrar att ta av sig maskeringen, de bär ju den så att de kan kasta sten och begå kriminella gärningar utan att bli igenkända. Och Burka borde ju klassas som en maskering.

Hijab däremot bryr jag mig inte om, det enda som räknas är att de har ett val. Man borde istället bli hårdare med bestraffning utav religiöst tvång. Och då menar jag inte bara våldsamt tvång, utan också hets. Att man ska ha nolltolerans mot idioter som försöker att hetsa till sig religiös lydnad, idiot föräldrar som behandlar sina döttrar som piss för att de inte vill bära slöja t ex. De kanske inte slår henne, men de utsätter henne för psykologisk tortyr för att tvinga henne till att bära den. Istället för att förbjuda Hijab så tycker jag att det är bättre ifall vi försöker att göra allt vi kan för att kvinnor ska få välja själva så självständigt som möjligt, och då måste vi attackera religiös extremism i hemmet och ge mer stöd för de som utsätts av det.

Att vilja förbjuda Hijab är lite som att förbjuda Jeans ifrån mångas perspektiv.
Och om folk tvingats till att bära Jeans så hade det inte varit Jeansen som var problemet och behövde förbjudas, utan själva tvånget.
2017-11-21, 21:39
  #60767
Medlem
kolsyratkaffe123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Har vanligt folk verkligen jeans på huvudet?

Vadå, har inte du det?
Har hela mitt liv varit en lögn!?

Hatt då?
Kanske ett bättre exempel, det finns ju faktiskt rätt så många olika religiösa hattar. Ska de förbjudas också?
Folk får väl ha på sig vad de vill. Vill någon bära Hijab därför att de tycker att det är fint eller utav religiösa skäl så är det väl deras ensak?
Bara de väljer det själva så är det väl inga problem?
2017-11-21, 21:44
  #60768
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och SD "vann" dvs gick fram kraftigt jmf föregående val.

Inget parti storsatsade som SD i kyrkovalet. Ingen partiledare åkte landet runt som Åkesson inför kyrkovalet. Och så kom de inte ens över 10%... "vinna"...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in