2018-01-06, 17:45
  #61957
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
När denne "erkänt duktiga" statsvetare fick frågan vad hon såg i kristallkulan för SD:s framtid - och hur det kommer att gå i valet 2018 för partiet ifråga - då svarar människan att SD nu med sina 15% ligger ungefär där de kommer att hamna i valet. Valresultatet blir med andra ord ca 15% enligt henne.

Hur kan en statsvetare på besök i Sveriges Radio på frågan om vad SD fick i valet 2014 svara: "Åhh... jag är så dålig på siffror. Men jag har för mig att de fick kring 13%... Men jag vet faktiskt inte. Rätta mig gärna om jag har fel..." ??? Men konstigt nog var hon väldigt säker på att de inte kommer att öka mer fram till valet 2018. SD:s tak blir uppenbarligen kring 15%...? Fjanterier, trams och nonsens som alla normalbegåvade begriper!

Så hon vet inte vad SD fick vid förra valet men hon vet vad SD kommer att få vid nästa val? Jisses...

15% verkar vara helt taget ur luften. Visserligen fick SD ca 15% hos SIFO, SCB och ett par andra opinionsinstitut under oktober och november, men månadssnittet var över 17%. Dessutom fick SD högre siffror i december. 18,1% i snitt: www.status.st. Och SIFO gav SD 16,5% då. SD har även haft högre snittsiffror i flera års tid, sedan år 2015 faktiskt. De har aldrig legat under 18% under denna tidsperiod (bortsett från okt och nov 2017).

Så det finns absolut ingenting som tyder på att SD skulle få 15% vid nästa val. Och om en person som inte vet vad SD fick vid senaste valet påstår det, så vet man att det är ännu osannolikare.

Det verkar inte vara kunskap som hon försöker sprida. Är det propaganda?
__________________
Senast redigerad av -Info- 2018-01-06 kl. 17:54.
2018-01-06, 20:55
  #61958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Säger inte att det är så. Avskriver det dock inte som konspirationsteori och heeeelt osannolikt. OI's är 100% politiskt obundna medan all annan aktivitet bland etablissemanget är anti-SD?

1. Skulle man vilja sänka SD samtidigt som man inte missar dom värre än 2014 är detta bästa vägen.

2. Är du så jävla naiv så du tror att deras mål är att ge ut de siffror som mätningarna säger? Deras mål är självklart att mäta bäst av instituten.

3. Mm, den genomsnittlige väljaren jämför säkert med mätningar 1 år tillbaka i tiden. Mkt troligt

1. Japp! Redan 2014 satte sig 6 opinionsinsitut ner och kom gemensamt överens om att de synkront skulle haussa SD strax efter valet för att sedan köra ner dem i botten under 2017 för att till sist låta dem spurta (lagom mycket) under 2018. Till deras stora lycka råkar dessutom de två enda instituten som inte är med i komplotten också manipulera SD:s siffror vid ungefär samma tidpunkter och med ungefär samma siffermässiga förändringar.

2. Några frågor infinner sig:

2A) På vilket sätt skulle Sentio och Yougov träffa totalen bättre genom att inte ge SD de siffror som man faktiskt mätt upp? Blir de andra partiernas siffror mer rätt ifall man manipulerar SD till 5PE lägre än de siffror deras mätning visar?

2B) Ifall vi ponerar att Sentios sänkning av SD med 5PE på något magiskt sätt faktiskt gjorde att totalen mättes mer rätt. Vilken nytta har Sentio av det när det inte finns några verkliga siffror att jämföra med?

2C) Menar du att inget av övriga Opinionsinstitut (exl. Sentio och Yougov) vill vara bäst på att mäta totalen. Är deras verksamhet endast skapad för att manipulera SD:s siffror?


3. Det är möjligt för att inte säga troligt att den genomsnittlige väljaren inte jämför mätningar ett år tillbaka i tiden! Men ändå så har du inga problem med att tro att den genomsnittlige väljarem på väg in i valbåset efter att ha just tagit del av Demoskops senaste OU där SD uppmätts till 24,3% lägger mindre tonvikt på det än hen gör på Demoskops mätning på 18.3% ifrån november 2017 (en mätning som hen för övrigt inte noterade överhuvudtaget eftersom hen fullständigt skiter i opinionsundersökningar innan valrörelsen är igång).
__________________
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-01-06 kl. 21:03.
2018-01-06, 21:26
  #61959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Explodera inte, snälla du, och du behövs här

Att man är nervös på flera av instituten är jag övertygad om (under galgen, dvs valet). Att man är ganska nöjd (har varit) att kunna ge SD låga siffror mellan valen är jag också helt övertygad om (under lång tid var det ju 87% som hördes, som slagträ varje gång SD kom upp på tapeten, dvs en liten minoritetsåsikt var allt de representerade [försökte/försöker man få det till]). Men man vill förstås inte framstå som en inkompetent pajas på valdagen, så vissa åtgärder kommer att utföras. Och att det inte går att mäta SD beror, precis som även du påtalar, beror på att SDare för allt i världen inte vill ha med opinionsinstituten att göra (vilket bla har utretts av Krispan på ett lysande sätt). Vad vi i åsikter kanske mer skiljer oss i är "varför" och hur knuten ska lösas upp. Jag tycker personligen att det är helt förståeligt varför SDare agerat/agerar, med tanke på hur både institut och deras egna pressinformatörer/"analytiker" agerat genom åren (samt efterföljande "analyserande" artiklar skriven av PK-pressen).
Nåja, inget kommer nog att ses förrän efter valet utom mindre försök till justeringar och, just det, damage control, senare, i den allmänna islossningen som blir resultatet.

Då hittade vi ju några punkter där vi är överens. Jag sammanfattar dem nedan bara för att förtydliga vad jag menar.

1 Instituten är nervösa.

Jag tror det är väldigt många av dem som har nerverna utanpå kroppen. Till skillnad från många andra så tror jag att det beror på yrkesstolthet. För en statistiker/marknadsanalytiker är det säkerligen mer förnedrande att uppfattas som en yrkesmässig klant än för många andra yrkesgrupper. Magkänslan säger dem att deras resultat på SD är fel men de undrar nog hur i h-e de skall åtgärda det. Varje möjlighet de får att "kalibrera" sina metoder/verktyg är ju samtidigt dagen då det är blodigt allvar.

2. Det finns nog en del medarbetare på instituten som har ett horn i sidan på SD och som också är glada att SD:s siffror visar lite sämre än vad "Sverigevännerna" tror. Det finns nog t.o.m ett par lite mer helhjärtade "aktivister" som avrundar SD:s siffror lite kreativt så att kanske en 0.5PE försvinner vid någon mätning. Jag är dock tämligen säker på att de förstnämnda SD-ogillarna bekymras av sin magkänsla och inser att någonting är fel och att det borde åtgärdas.

3. SD-väljarna är avogt inställda till OU
Nu tror jag inte SD-väljarna är speciellt pissedoff på just att OU mäter SD fel. Det är snarare det allmänna stigmat att halvoffentligt tillkännage att du föredra SD som är problemet.


En av huvudanledningarna till att jag själv inte tror att OI manipulerar undersökningarna är för att det inte gynnar instituten. I USA fick instituten löpa gatlopp efter presidentvalet och de var ju inte de onda som slog dem hårdast. Det var de goda som var arga och besvikna för att instituten hade fel (och då var de inte alls lika fel ute som man kan misstänka att svenska OU är på SD).
__________________
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-01-06 kl. 21:29.
2018-01-06, 21:49
  #61960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så hon vet inte vad SD fick vid förra valet men hon vet vad SD kommer att få vid nästa val? Jisses...

15% verkar vara helt taget ur luften. Visserligen fick SD ca 15% hos SIFO, SCB och ett par andra opinionsinstitut under oktober och november, men månadssnittet var över 17%. Dessutom fick SD högre siffror i december. 18,1% i snitt: www.status.st. Och SIFO gav SD 16,5% då. SD har även haft högre snittsiffror i flera års tid, sedan år 2015 faktiskt. De har aldrig legat under 18% under denna tidsperiod (bortsett från okt och nov 2017).

Så det finns absolut ingenting som tyder på att SD skulle få 15% vid nästa val. Och om en person som inte vet vad SD fick vid senaste valet påstår det, så vet man att det är ännu osannolikare.

Det verkar inte vara kunskap som hon försöker sprida. Är det propaganda?

Madestam spekulerar i ett valresultat för SD mellan 15-17%, eftersom det är de resultat opionsundersökningarna som hon läser visar för tillfället. Med motiveringen att hon inte tror att SD kommer röra på sig så mycket. Jag tror inte hon försöker bedriva någon särskild propaganda. Hon verkar bara vara helt oinsatt. Eftersom hon inte vet vad de olika partierna fick i senaste valet så är hon okunnig helt enket. Hon vet säkert inte om att SD brukar vara underskattade. Och hon är en av landets mest anlitade statsvetare...

Roligt också att programledarna lägger fram det som ett faktum att intresset för politik och medvetenheten är högre på Södermalm i Stockholm än på landsbyggden. Kollade just valdeltagandet i Värmland ( som ena programledaren kommer ifrån) och kan konstatera att det är högre än Stockholms kommun och att tex Grums har högre valdeltagande än många distrikt inne på Södermalm.
__________________
Senast redigerad av Tagganer 2018-01-06 kl. 21:50. Anledning: .
2018-01-06, 22:03
  #61961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
1. Japp! Redan 2014 satte sig 6 opinionsinsitut ner och kom gemensamt överens om att de synkront skulle haussa SD strax efter valet för att sedan köra ner dem i botten under 2017 för att till sist låta dem spurta (lagom mycket) under 2018. Till deras stora lycka råkar dessutom de två enda instituten som inte är med i komplotten också manipulera SD:s siffror vid ungefär samma tidpunkter och med ungefär samma siffermässiga förändringar.

2. Några frågor infinner sig:

2A) På vilket sätt skulle Sentio och Yougov träffa totalen bättre genom att inte ge SD de siffror som man faktiskt mätt upp? Blir de andra partiernas siffror mer rätt ifall man manipulerar SD till 5PE lägre än de siffror deras mätning visar?

2B) Ifall vi ponerar att Sentios sänkning av SD med 5PE på något magiskt sätt faktiskt gjorde att totalen mättes mer rätt. Vilken nytta har Sentio av det när det inte finns några verkliga siffror att jämföra med?

2C) Menar du att inget av övriga Opinionsinstitut (exl. Sentio och Yougov) vill vara bäst på att mäta totalen. Är deras verksamhet endast skapad för att manipulera SD:s siffror?


3. Det är möjligt för att inte säga troligt att den genomsnittlige väljaren inte jämför mätningar ett år tillbaka i tiden! Men ändå så har du inga problem med att tro att den genomsnittlige väljarem på väg in i valbåset efter att ha just tagit del av Demoskops senaste OU där SD uppmätts till 24,3% lägger mindre tonvikt på det än hen gör på Demoskops mätning på 18.3% ifrån november 2017 (en mätning som hen för övrigt inte noterade överhuvudtaget eftersom hen fullständigt skiter i opinionsundersökningar innan valrörelsen är igång).

Hen? Skärp dig.

1. Sentio/Yougov manipulerar ej. De jämför och tar höjd (vid ett sånt antagande). Är väl bäst säga det för du verkar tro att jag är 100% övertygad när jag leker djävulens advokat.

2ab. Vad tror du är viktigast? Att ha en hygglig chans att träffa alla partier fantastiskt bra eller att ha en fantastisk chans att träffa totalen bäst av instituten? Lägger man sig på 25% på SD (5 PE mindre än vad deras mätning egentligen säger) och valresultatet säger 30% så har man ändå ett kraftigt försprång på övriga institut. Ett försprång som skulle vara helt borta om deras mätningar överskattat SD.

2c. De skapades innan SD kom in i riksdagen..De har inget intresse av att ändra sina metoder. Dom vill mäta så bra som möjligt utan att korrigera upp SD till rimliga nivåer. Du tror verkligen att t.ex. Sjöström tror SD ligger på 16% i nuläget? Skulle man vilja ge mer korrekta siffror skulle man utan problem kunna skriva upp SD utan att ändra metoderna (genom att sänka övriga partier lika mkt %-uellt).

3. Detta handlar inte om den genomsnittlige väljaren. Vet ej hur du fick för dig det.
__________________
Senast redigerad av Djimmie 2018-01-06 kl. 22:09.
2018-01-06, 22:08
  #61962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
En av huvudanledningarna till att jag själv inte tror att OI manipulerar undersökningarna är för att det inte gynnar instituten. I USA fick instituten löpa gatlopp efter presidentvalet och de var ju inte de onda som slog dem hårdast. Det var de goda som var arga och besvikna för att instituten hade fel (och då var de inte alls lika fel ute som man kan misstänka att svenska OU är på SD).

Klart som fan dom fick löpa gatlopp när dom goda blev arga

Du kan inte jämföra PK'ns högborg Sverige med USA heller. Fick de löpa gatlopp efter 2014 här tycker du?
2018-01-06, 22:45
  #61963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Klart som fan dom fick löpa gatlopp när dom goda blev arga

Du kan inte jämföra PK'ns högborg Sverige med USA heller. Fick de löpa gatlopp efter 2014 här tycker du?
Gatloppen(en) kanske redan är inkalkylerade. Allt för saken (som på ett eller annat, kanske indirekt, handlar om ekonomiska/politiska incitament). Men nu tror jag själv att jag är för konspiratorisk.
2018-01-06, 23:46
  #61964
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så hon vet inte vad SD fick vid förra valet men hon vet vad SD kommer att få vid nästa val? Jisses...

15% verkar vara helt taget ur luften. Visserligen fick SD ca 15% hos SIFO, SCB och ett par andra opinionsinstitut under oktober och november, men månadssnittet var över 17%. Dessutom fick SD högre siffror i december. 18,1% i snitt: www.status.st. Och SIFO gav SD 16,5% då. SD har även haft högre snittsiffror i flera års tid, sedan år 2015 faktiskt. De har aldrig legat under 18% under denna tidsperiod (bortsett från okt och nov 2017).

Så det finns absolut ingenting som tyder på att SD skulle få 15% vid nästa val. Och om en person som inte vet vad SD fick vid senaste valet påstår det, så vet man att det är ännu osannolikare.

Det verkar inte vara kunskap som hon försöker sprida. Är det propaganda?

(Sista fetningen är min)

Hon visste inte vad SD fick i förra valet men att de kommer att få runt 15% den 9 september 2018 det var hon rätt säker på... Och hon ska alltså vara expert på detta område...??? Dumheten vet inga gränser längre. Propaganda eller djup ignorans? Tja... lite av båda förmodligen.

Om du har nerver av stål, kan du lyssna själv vad statsvetaren Jenny Madestam tänkte och tyckte om 'Valåret 2018' i "Morgonpasset i P3" på Sveriges Radios hemsida. Stålsätt dig ordentligt först och ta ett djupt andetag, för det är denna dynga som idag sprids till främst förstagångsväljarna:

http://sverigesradio.se/morgonpassetip3 (börjar ca 27 minuter in i programmet)
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2018-01-06 kl. 23:56.
2018-01-07, 00:32
  #61965
Medlem
Jag har märkt att de är väldigt tysta. Jag tror att partiledningen tänker ut en ny strategi för 2018. Förhoppningsvis kikar de på det som jag förespråkat och sen att de blir hårdare. Jag tror att om de gör de så kommer de växa. De får inte glömma att de är nationalister. https://sv.m.wikiquote.org/wiki/Jimmie_%C3%85kesson . Titta på denna länk vad Åkesson har sagt förut.
2018-01-07, 00:51
  #61966
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Jag har märkt att de är väldigt tysta. Jag tror att partiledningen tänker ut en ny strategi för 2018. Förhoppningsvis kikar de på det som jag förespråkat och sen att de blir hårdare. Jag tror att om de gör de så kommer de växa. De får inte glömma att de är nationalister. https://sv.m.wikiquote.org/wiki/Jimmie_%C3%85kesson . Titta på denna länk vad Åkesson har sagt förut.

Skulle tro att de överlägger om vad de ska ha för inställning till moderaterna. Nu har det klarnat att så fort M får tillbaks väljare från sd så slutar deras trevare mot sd. En "medlare" mellan M och sd var Ann Heberlein, inte ett knyst om det på senare tid när hennes parti växer och sd krymper. Jag tror att hon är representativ för den moderata partilinjen.
Alltså: sverigedemokraternas ev. väljare måste väl få veta före valet om sd kommer att stödja Alliansen utan att få något för det, så att säga.
De mer ideologiskt övertygade hoppas att sd ska bli största parti med 20, 25 procent och kunna diktera villkoren, så att säga. Att det då skulle bli sd som bjöd in andra partier till samarbete..
2018-01-07, 01:14
  #61967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Skulle tro att de överlägger om vad de ska ha för inställning till moderaterna. Nu har det klarnat att så fort M får tillbaks väljare från sd så slutar deras trevare mot sd. En "medlare" mellan M och sd var Ann Heberlein, inte ett knyst om det på senare tid när hennes parti växer och sd krymper. Jag tror att hon är representativ för den moderata partilinjen.
Alltså: sverigedemokraternas ev. väljare måste väl få veta före valet om sd kommer att stödja Alliansen utan att få något för det, så att säga.
De mer ideologiskt övertygade hoppas att sd ska bli största parti med 20, 25 procent och kunna diktera villkoren, så att säga. Att det då skulle bli sd som bjöd in andra partier till samarbete..
Jag tror att om man ska få väljare så måste man ta en hårdare och tuffare linje som jag har förespråkat. Åsiktskoridoren dog i december 2017 och folk har blivit tröttare på massinvandringenoch mångkulturen och mer insett att det kommer kärvas en hårdare politik för att lösa problemen idag. SD har blivit messigare de senaste 2 åren och nu har M och S skitsnack blivit tuffare och lagt sig med SDs nivå. Titta på den dät länken jag skickade och titta var Åkesson sa 2010 till 2000. Så måste SD bli igen.
__________________
Senast redigerad av J39 2018-01-07 kl. 01:32.
2018-01-07, 02:59
  #61968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Normalt pratar man inte politik med folk man känner eller på jobbet. I mediayrken är det kanske naturligt, men helt onaturligt i vissa andra miljöer. På banken osar det borgerlighet. I min teknikvärld pratades aldrig politik. Vad folk skulle rösta på var i princip omöjligt att veta säkert.

Att dra slutsatser om valresultat utifrån vilka vi har omkring oss är mycket svårt. Det som är allmängiltigt för mig är det inte för någon annan etc. Att Sd underskattas är jag helt övertygad om men också att många som pratar som om de vore helt säkra Sd väljare kanske inte är det i alla fall. Så var det inför valen 2010 och 2014 och den här gången kommer ännu fler att rösta som de tänker och pratar inom familjen.

Hm, mja, så är det nog, att banken har massa stålar behöver väl inte betyda att personalen rröstar blått/sd?

Vi som jobbar inom den producerande gruppen i samhället röstar i det mesta inte blått, dock finns en hel del som röstar på sd, men det kan man väl inte klandra dem för.

Att rösta borgerligt på SD är väl ett nödvändigt ont.tyvärr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in