Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Jag är inte riktigt säker på om du menar att det blir säkrare säkrare till fots med den feministiska snöröjningen i Stockholm, eller om du talar om någon helt annan snöröjning. Det lät i alla fall inte på många fotgängare och kollektivtrafiksresenärer här i Stockholm förra vintern att det skulle ha blivit säkrare att ta sig fram till fots med den nya feministiska snöröjningen. Om den feministiska plogningens invigning förra året från feminismens och politiska korrekthetens främsta fanförare Aftonbladet:
https://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article23889514.ab
När trottoarer m.m. sedan äntligen blev plogade och sandade, så blev det bilvägarnas tur. Nu kunde förvisso äntligen bussarna gå, men istället plogade man då igen trottoarer och busskurer med snövallar. Du får gärna förklara hur det blir säkrare och bättre för fotgängarna att man först plogar rent trottoaren, för att sedan ploga bilvägen och fylla trottoaren med en snövall. Det är sådant som vi icke-feminister inte begriper.
Sedan vet jag inte riktigt vad fjällen har med det hela att göra. Jag tvivlar på att bilvägarna i fjällen är plockerade med hundratusentals personbilar, bussar, lastbilar, långtradare m.m. som gatorna och kringlederna i Stockholm. Det är inte snön som är ogenomtränglig, utan alla miljarder ton skrot på vägen.
Tror du försöker övertolka det jag skrev i nån iver att försöka hitta fel när det inte finns nåt fel i det jag skrev.
Enkelt förklarat, så är det viktigt att fotgängare och cyklisten kan ta sig fram säkert, för att de ska kunna göra det på vintern så behövs bra snöröjning som prioriterar detta.
Givetvis är det viktigt att vägarna också snöröjs, men det är betydligt enklare för de flesta att se till att de är väl förberedda på vinterväglag och har bra vinterdäck på sin bil i god tid.
Många fotgängare kan inte ta sig fram utan stora besvär om det inte plogats och sandats ordentligt, t ex äldre. De flesta bilar klarar att ta sig fram i 10 cm snö om man bara har ordentliga däck och lite vinterkörvana.
Vad exakt som ska plogas först och prioriteras mest kanslåke får vägas från plats till plats och fall till fall. Oavsett vilket man plogar först så finns ju risken att man sen plogar ut snö där man plogade tidigare. Detta kan såklart undvikas om man inte är totalt korkad, och oavsett vad man började att ploga först. Så din fråga är egentligen irrelevant och bara ett sätt för dig att bjäffa lite...
Personligen så står jag gärna ut med att det plogas först på gångbanor (i många fall men inte alla och alltid, för det beror på...) och klarar att köra fast det inte är nyplogat på vägen.
Vad fjällen hade med det att göra? Ja, jag bara beskrev att jag och många andra kan klara att köra på vägar med betydligt sämre väglag än efter en snöyra i Sthlm där stadsborna så ofta får stora problem.