2016-11-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ok o ok. Vi är många som kan köra bil då vi lärde oss att köra innan en lag sa att vi kör ihjäl oss. Tror inte ens jag ägde vinterdäck till mina första tre bilar.
Det som hände nu var att det kom stora mängder snö som inte smälte bort direkt. Med andra ord en mkt o anlig företeelse.
Med andra ord är det skillnad på vinterväglag o vinterväglag.

Nu gillade jag att retas i denna tråd då det kaos som var inte drabbade mig. Jag körde på barmark o först på måndagen började det att småsnöa här. Då åkte självklart vinterdäcken på på ena bilen som måste användas.
Men att så många i Sthlm gav sig ut på vägarna begriper jag faktiskt inte. Hade jag råkat ut för samma sak o inte hade ett samhällsviktigt jobb så hade jag tagit ledigt från jobbet.

Felet här är vår lagstiftning som tillåter oss att välja. Vi får men måste inte köra med dubbdäck fören 1/12. Här borde lagen skrivas om. Inom hela perioden så ska vinterdäck användas om vinterväglag råder. Då har man inget val.
Du är antagligen hyffsat ung. Men vi som var med förr har inte samma syn på vinterdäck o vi kan hantera en bil med sommardäck när det är tveksamt väder. Man kör inte ihjäl sig bara för att det är vinter.

Där jag bor har vi vinter i 6-7mån och kört i vinterväglag i 30år,sen att jag på det är yrkeschaufför borde göra att jag vet vad jag pratar om.
Citera
2016-11-15, 14:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanders
Där jag bor har vi vinter i 6-7mån och kört i vinterväglag i 30år,sen att jag på det är yrkeschaufför borde göra att jag vet vad jag pratar om.
Ok. Du vet av erfarenhet att man per automatik kör ihjäl sig när det är en snöflinga i luften?
Citera
2016-11-18, 11:08
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Körde omkring med blanka sommarsulor idag änga problem, quattro <3

Fyrhjulsdriften hjälper dig ju att komma iväg, men när du ska stanna har du ingen nytta av den...
Citera
2017-11-21, 11:38
Avslutad
Feministisk snöröjning - igen?

Kaos i biltrafiken i Sthlm idag, är anledningen samma som förra året - den av det rödgrönrosa styret uttalat s k feministiska snöröjningen som skall prioritera ned vägar och prioritera upp gångbanor?

https://www.expressen.se/nyheter/alla-avgangar-och-ankomster-med-arlanda-express-installda/
Citera
2017-11-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Kaos i biltrafiken i Sthlm idag, är anledningen samma som förra året - den av det rödgrönrosa styret uttalat s k feministiska snöröjningen som skall prioritera ned vägar och prioritera upp gångbanor?

https://www.expressen.se/nyheter/alla-avgangar-och-ankomster-med-arlanda-express-installda/

Kollade snökaoset via några sidor och ja det ser ut som 3-5cm snö, här har vi fått 4-5dm och allt flyter på som vanligt.
Citera
2017-11-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair

Kaoset nu beror ju i första hand på att folk är alldeles för dåligt förberedda på vintern, och på snöovädret i sig, det borde du väl inse? Skulle inte alldeles för många inte ha total amnesi efter förra vinterns upplevelser på vägarna, så skulle kanske fler vara ute i god tid med att få på vinterdäck och bra sådana, och lära sig hantera vinterväglag bättre.

Plötsligt och ymnigt snöfall går inte att trolla bort i ett nafs, och med massor med trafik på vägarna så blir det ju extra svårt att komma fram med snöröjningen med.

Att det sen är mycket bra att man lägger hög prioritering på att ploga gångbanor, trottoarer etc, då det i städer och samhällen är många som har stora behov av att kunna ta sig fram säkert till fots, för man har kanske inte bil.

Har själv kört bil sen 1978 i alla väder, och alla typer av fordon, över fjällen i Norge etc. och i princip aldrig haft några stora problem att klara mig på vägarna genom vintern. Där andra har problem och upplever kaos, där kör jag oftast vidare som inget hänt och undrar vad de andra pysslar med...
Citera
2017-11-21, 12:06
Medlem
elbels avatar
Samhällkalops, men landsbygden klarar sig

"Vafan är det här, fryst regn?!?!" - ansvariga i stockholm än en gång
Citera
2017-11-21, 12:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Var ute på vägarna i det mest drabbade området (södra och centrala Stockholm) i förmiddags. Totalstopp på E4 och Liljeholmsbron. Rätt segt...

Problemet var inte dålig snöröjning för bilarna utan problemet var halka som gjorde att bussar och andra tunga fordon fastnade i minsta uppförsbacke och totalblockerade trafiken. Dessutom rätt många hetsblattar som orsakade krockar pga dålig körstil. Det var inga problem att ta sig fram med bil om man körde normalt och lugnt, särskilt om man har vinterdäck.

Däremot blir det förstås lite jobbigt för cyklister och rörelsehindrade/barnvagnar etc när inte gång-, cykelbanor och trottoarer hinner röjas. Men det kom faktiskt rätt mycket snö på ganska kort tid. Finns ingen chans att man hinner röja allt på en gång.

Jag har tidigare varit mycket kritisk till hur vinterväghållningen funkar i Stockholm, men än så länge tycker jag denna gång att kritiken bara är gnäll från världsfrånvända lattemorsor, inflyttade skåningar och låtsashipsters. Folk måste chilla lite och förstå att det inte går att hålla undan all snö och is omedelbart och konstant när det är ett pågående snöfall. Ska dock bli intressant att se hur länge det dröjer innan man plogat överallt. Tidigare år kunde det ta flera veckor innan det var klart - inte acceptabelt.
Citera
2017-11-21, 12:31
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kaoset nu beror ju i första hand på att folk är alldeles för dåligt förberedda på vintern, och på snöovädret i sig, det borde du väl inse? Skulle inte alldeles för många inte ha total amnesi efter förra vinterns upplevelser på vägarna, så skulle kanske fler vara ute i god tid med att få på vinterdäck och bra sådana, och lära sig hantera vinterväglag bättre.

Plötsligt och ymnigt snöfall går inte att trolla bort i ett nafs, och med massor med trafik på vägarna så blir det ju extra svårt att komma fram med snöröjningen med.

Att det sen är mycket bra att man lägger hög prioritering på att ploga gångbanor, trottoarer etc, då det i städer och samhällen är många som har stora behov av att kunna ta sig fram säkert till fots, för man har kanske inte bil.

Har själv kört bil sen 1978 i alla väder, och alla typer av fordon, över fjällen i Norge etc. och i princip aldrig haft några stora problem att klara mig på vägarna genom vintern. Där andra har problem och upplever kaos, där kör jag oftast vidare som inget hänt och undrar vad de andra pysslar med...

Jag är inte riktigt säker på om du menar att det blir säkrare säkrare till fots med den feministiska snöröjningen i Stockholm, eller om du talar om någon helt annan snöröjning. Det lät i alla fall inte på många fotgängare och kollektivtrafiksresenärer här i Stockholm förra vintern att det skulle ha blivit säkrare att ta sig fram till fots med den nya feministiska snöröjningen. Om den feministiska plogningens invigning förra året från feminismens och politiska korrekthetens främsta fanförare Aftonbladet:

Citat:
Allt prat om feministisk snöröjning faller lika platt som tanterna på hala trottoarer. Ambulanserna har gått i skytteltrafik de senaste dygnen.
Citat:
SMHI hade varnat, ändå verkade snöstormen komma som en total överraskning för de ansvariga i Stockholms stad, lokaltrafiken, SJ och Trafikverket. Det fanns ingen som helst beredskap.
Citat:
I all hast ställdes de flesta busslinjer in. Tvärbanan rapporterade vagnfel, spårfel och växelfel. Pendeltåg och tunnelbana gick på halvfart och blev snart överfulla. I går kväll fick tusentals stockholmare pulsa fram på oplogade trottoarer för att över huvud taget komma hem. Och Stockholm är stort, folk fick vandra i timmar.

De som tagit bilen fastnade i köer, gatorna var glashala och de dubbfria stockholmsdäcken fick inget fäste. Bilar, lastbilar och bussar halkade hit och dit, en del fastnade i snödrivorna och stoppade upp resten av trafiken.
Citat:
I dag råder fortfarande kaos i trafiken, E4:an blockeras av övergivna lastbilar och personbilar. Snön är inne på tredje dygnet men fortfarande finns ingen sand på stadens trottoarer. I morse halkade folk fortfarande runt och riskerade benbrott, inte ens Stureplan var sandad. Södersjukhuset rapporterar en fyrdubbling av antalet frakturer och benbrott.
Citat:
Men den feministiska snöröjningen har inte funkat i Stockholm. Snöhögar blockerar gångbanor, övergångsställen och busshållplatser. Barnvagnar fastnar och en rullstol kan inte ta sig fram på Stockholms gator.

I ren desperation över att varken kollektivtrafik eller gångtrafik fungerade stängdes flera skolor under gårdagen. Stockholm är inte Norrland, det är svårt att röja en stad med ett par miljoner människor, men någon måtta får det vara. Skolor i Stockholms innerstad ska vara öppna även när det snöar.
https://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article23889514.ab

När trottoarer m.m. sedan äntligen blev plogade och sandade, så blev det bilvägarnas tur. Nu kunde förvisso äntligen bussarna gå, men istället plogade man då igen trottoarer och busskurer med snövallar. Du får gärna förklara hur det blir säkrare och bättre för fotgängarna att man först plogar rent trottoaren, för att sedan ploga bilvägen och fylla trottoaren med en snövall. Det är sådant som vi icke-feminister inte begriper.

Sedan vet jag inte riktigt vad fjällen har med det hela att göra. Jag tvivlar på att bilvägarna i fjällen är plockerade med hundratusentals personbilar, bussar, lastbilar, långtradare m.m. som gatorna och kringlederna i Stockholm. Det är inte snön som är ogenomtränglig, utan alla miljarder ton skrot på vägen.
Senast redigerad av Europe 2017-11-21 kl. 12:55.
Citera
2017-11-21, 12:34
Medlem
SkateBlinds avatar
Samma sak år efter år, det kan inte komma som en chock att det kan snöa på vinterhalvåret. Folk är för dåligt förberedda, vinterdäcken på i sista sekund eller kanske inte förrän det är snö och halka. Man förvånas över att det blir halt på våta vägar när det fryser på. Hur kan man bara missa det varje år? Om man tänker på att i princip allt norr om Stockholm inte får kaos så fort första flingan faller?
Citera
2017-11-21, 13:15
Medlem
Karmans avatar
Det är viktigt att man även och lika fort som bilvägar, snöröjer gångbanor och cykelvägar. Annars uppstår en uppenbar orättvisa. Många skattebetalare åker kollektivt, cyklar och går och det behöver uppmuntras dessutom. Kalla det "feministisk snöröjning" eller vad fan som helst, viktigt är det hur som helst.
Citera
2017-11-21, 13:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Kollade snökaoset via några sidor och ja det ser ut som 3-5cm snö, här har vi fått 4-5dm och allt flyter på som vanligt.

Jag kan hålla med om att vissa inte är direkt förberedda med dåliga däck, ovana förare som kanske inte kört i snö tidigare men det går inte att jämföra en väg uppe i norr där det kör några få bilar i timmen med flera tusen bilar, lastbilar, bussar osv. Jag är också från norra delen av landet men har bott i stockholm i en massa år och det är inte samma sak även om norrlänningar självklart är mycket bättre förare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in