2017-11-21, 14:35
Medlem
vargvids avatar
Kan vara för att alla jävla töntar som inte har bytt till vinterdäck eller lägger ner pengar på riktiga däck och kör nå halvbillig all around-däck eftersom "jag bor ju i Stockholm här kommer det ingen snö".
Citera
2017-11-21, 14:37
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Finns ingenting att se här. Samma sak varje år. År in och år ut. Folk är dumma i huvudet. Sthlm vilken jävla skithåla.

Har Löfven uttalat sig något ännu om detta trafikkaos? Några politiska reaktioner? Åkesson?

Feministisk snöröjning av den feministiska regeringen frågor på det
Citera
2017-11-21, 14:38
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Varför är det så? Är det själva vägarna? För mycket trafikanter? Eller ren inkompetens rent allmänt?

I första hand belastningen. I andra hand finns det många som inte borde ha körkort. Kan inte påstå att det skulle vara specifikt för Stockholm, snarare tvärtom, däremot får dessa inkompetenta förare för stor inverkan på trafiksituationen jämfört med mindre orter.

Vägarna är helt okej om än underdimensionerade. Det är köer varje dag mellan 0600 - 2000.
Citera
2017-11-21, 14:42
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAVYSEALTEAM6

Haha. Ja. Så är det nog. Det är viktigare med trottoarerna än vägarna som redan har problem utan snö med köer och annat skit.
Citera
2017-11-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
I första hand belastningen. I andra hand finns det många som inte borde ha körkort. Kan inte påstå att det skulle vara specifikt för Stockholm, snarare tvärtom, däremot får dessa inkompetenta förare för stor inverkan på trafiksituationen jämfört med mindre orter.

Vägarna är helt okej om än underdimensionerade. Det är köer varje dag mellan 0600 - 2000.

Jo i och för sig. Osäkra trafikanter påverkar såklart. Men precis som du skrev så tyckte jag inte det var något större fel på vägarna i sig i Stockholm när jag varit där. Dock har jag aldrig besökt staden på vinterhalvåret.
Citera
2017-11-21, 14:49
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam
Förstår ärligt talat inte problemet. Jag har bott i Stockholm förut, och det slår aldrig fel. Minsta lilla snö så blir det totalt kaos. Regnar det ordentligt så blir det direkt 40km/h på 70väg för att folk inte kan köra bil. I norra Sverige kan det komma 3dm snö på 1h och trafiken flyter på som vanligt, förutom någon enstaka baltisk lastbil som kör fast någonstans. Helt jävla otroligt att det varje år är samma sak nere i Stockholm. Riktiga imbeciller rakt igenom.
Om du läser lite högre upp i tråden och funderar på vad en sådant antal fordon skulle göra med din lilla skitstad i Norrland kanske du kan förstå skillnaden. Ni har 3 bilar som passerar per timme och ingen jäkel har bråttom för det är knappt någon som jobbar. Parasiterna i Norrland lever på skattepengar från Stockholm (kommunalt utjämningsbidrag i kronor per invånare).
Citera
2017-11-21, 14:54
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAVYSEALTEAM6
Tja du...inga frågor men jag kan berätta följande: När jag nämnde detta på fikapausen på jobbet idag så blev det tyst och de tittade på mig som om jag vore en idiot....
Citera
2017-11-21, 15:16
Medlem
Körde för omväxlings skull bil idag och blev stående i mycket lång kö i innerstaden vid en lång svagt sluttande uppförsbacke. Det tog ca 15 minuter att komma förbi den lastbil som orsakade stoppet.

Det visade sig vara en lastbil som framfördes av en person från en icke skidåkande nation.
Citera
2017-11-21, 15:16
Medlem
AndersM79s avatar
Tycker det är märkligt att snöröjningen fungerar så dåligt. Här i Helsingborg är fastighetsägaren ansvarig för snöröjningen på gångbanan utanför sina hus, så dessa behöver kommunen ej bry sig om, utan kan koncentrera sig på de andra.

Det är ju inte samma personer som kör de stora vägplogarna som de mindre cykelvägsmaskinerna, så det borde väl plogas samtidigt?

Förr hade (i Helsingborg) dessutom 'alla med traktor' (bönder mm) avtal med kommunen som gav dem (bra) betalt för att ploga, vilket innebar att så fort det kom två snöflingor i kors så kom det en traktor och plogade, om det så var kl 2 på lördagsnatten i lugnaste villagatan.
Citera
2017-11-21, 15:21
Medlem
l150s avatar
Jag har kört snö 3 vintrar i Stockholm.
Det är fan inte enkelt att få allting att klaffa hela tiden.
Ett år så kom det ett tidigt snöfall/kaos två veckor innan jouren hade börjat.
Mängder med bilar, bussar, cyklar, lastbilar, dubbelparkeringar, olyckor etc.
Vissa områden skulle plogas för minsta lilla snöflinga, medans andra körde man ut först efter 8 cm snö.
Områden som var uppdelade mellan massa firmor vilket ledde till att man körde över en väg för att det sen skulle komma någon på trottoaren och putta ut skiten på vägen igen.
Sen är det inte så enkelt att trolla bort snö i en storstad. När jag körde snö i Nordvärmland så var det bara att putta ut den i skogen så kunde den ligga där till mars.
Samtliga jag kände som körde snö jobbade arslet av sig, körde långa pass med fullgas.
Självklart var inte alla några stjärnor. Vissa dök upp packade, dök inte upp alls, maskiner som strulade osv.
Citera
2017-11-21, 15:24
Medlem
-
Citera
2017-11-21, 15:33
Medlem
fittslems avatar
Dom som förtjänar mest skit är idioterna i trafiken som kör av vägen och blockerar för alla andra, inklusive plogbilarna. Rent generellt så kan man dela in idioterna i 3 kategorier:

1. Dom som ännu inte bytt vinterdäck
2. Dom som fortsätter köra alldeles för fort och hetsa trots snön och halkan
3. Dom som helt enkelt är dumma i huvudet och inte ska köra bil.

Dessa 3 är huvudanledningen till varför det blir kaos varje år. År ut och år in.

Stockholm är en trång stad och några idioter räcker för att lamslå hela staden.
Senast redigerad av fittslem 2017-11-21 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in