2017-11-21, 13:47
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Kollade snökaoset via några sidor och ja det ser ut som 3-5cm snö, här har vi fått 4-5dm och allt flyter på som vanligt.

Var bor du? Är det liknade mängd fordon och resenärer?
Essingleden har t.ex 160 000 fordon per dygn. Antalet fordon med bilpendlare i Stockholm är 350 000 till det tillkommer all övrig trafik. 1 miljon resor görs med buss, 280 000 resor med pendeltåg.
Är det samma antal hos dig så grattis. Är det mindre är det helt irrelevant att det har kommit 4-5 dm snö hos dig.
Snöröjningen kan absolut bli bättre men det är inte lika lätt att snöröja innerstaden eller Essingeleden som att skotta parkeringen utanför ICA Malmen i Pajala.
Citera
2017-11-21, 13:55
Medlem
Förstår ärligt talat inte problemet. Jag har bott i Stockholm förut, och det slår aldrig fel.
Minsta lilla snö så blir det totalt kaos.
Regnar det ordentligt så blir det direkt 40km/h på 70väg för att folk inte kan köra bil.
I norra Sverige kan det komma 3dm snö på 1h och trafiken flyter på som vanligt, förutom någon enstaka baltisk lastbil som kör fast någonstans.

Helt jävla otroligt att det varje år är samma sak nere i Stockholm.
Riktiga imbeciller rakt igenom.
Citera
2017-11-21, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Kaos i biltrafiken i Sthlm idag, är anledningen samma som förra året - den av det rödgrönrosa styret uttalat s k feministiska snöröjningen som skall prioritera ned vägar och prioritera upp gångbanor?

om de som betalar skatt som går till "feministiska snöröjningen" inte kommer till jobbet så blir det ingen feministiska snöröjning. Ekvationen är väl inte så svårt att få ihop såvida man inte är inavlat patrask och importerat japanskt bidragsäckel som aldrig haft ett jobb.
Citera
2017-11-21, 14:02
Medlem
No-n-sences avatar
Att det blir kaos beror till stor del på den höga trafikbelastningen. Det behövs inte mycket ens sommartid för att det skall bli långa köer.

I år, precis som förra året så verkar det vara yrkestrafiken som har svårt att ta sig fram och därmed stoppar upp övrig trafik. Kan det bero på dåligt utbildade chaufförer i kollektivtrafiken och många utlandsregistrerade lastbilschaufförer? Borde vi inte kunna kräva mer av yrkestrafiken?
Citera
2017-11-21, 14:04
Medlem
Det var ett jävla tjafs.

Snöröjningen förra året fungerade inte på vägarna för att bilister, inkl yrkeschaufförer, fastnat med sina bilar med sommardäck och hindrade snöröjningsfordon från att komma fram. Hur svårt kan det vara att fatta?!

Sen att gångtrafikanter och cyklister för en gångs skull skulle bli prioriterade, är ju bara bra. De betalar också skatt och borde få röjda trottoarer och cykelbanor. Tyvärr syntes inte mycket av den snöröjningen då inget fungerade i stället.
Citera
2017-11-21, 14:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Var bor du? Är det liknade mängd fordon och resenärer?
Essingleden har t.ex 160 000 fordon per dygn. Antalet fordon med bilpendlare i Stockholm är 350 000 till det tillkommer all övrig trafik. 1 miljon resor görs med buss, 280 000 resor med pendeltåg.
Är det samma antal hos dig så grattis. Är det mindre är det helt irrelevant att det har kommit 4-5 dm snö hos dig.
Snöröjningen kan absolut bli bättre men det är inte lika lätt att snöröja innerstaden eller Essingeleden som att skotta parkeringen utanför ICA Malmen i Pajala.

Men det är fortfarande politikernas fel då det är dom som bestämmer hur mycket pengar som ska gå åt för snöröjning. Jag vet inte hur många morgnar jag vaknat upp i stockholm till ett översnöat elände där det kanske började snöa 18 på kvällen innan men inte en enda jävla plogbil kommer ut förrän vid lunch dagen efter. Slår aldrig fel

Vet inte om de har dåliga avtal, eller betalar för lite men nåt är galet. I norr så åker plogbilarna ut när det snöar inte någon dag efter det har snöat
Citera
2017-11-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag kan hålla med om att vissa inte är direkt förberedda med dåliga däck, ovana förare som kanske inte kört i snö tidigare men det går inte att jämföra en väg uppe i norr där det kör några få bilar i timmen med flera tusen bilar, lastbilar, bussar osv. Jag är också från norra delen av landet men har bott i stockholm i en massa år och det är inte samma sak även om norrlänningar självklart är mycket bättre förare

Sen skall man även tänka på att vägbanor ofta håller högre temp söderut, så snön som faller tenderar att smälta och bilda ishinna istället som här uppe i norr där snön packas. Det är totalt olika väglag vi talar om.

Men som sagt, vi norrlänningar är ju överlägsna bilförare! Det kommer man ju inte ifrån!

Och att det är i princip obefintlig snöröjning hjälper ju inte till. I bästa fall är det någon idiot som häller salt eller grus i djupsnön.
Att köra i 1dm slask är INTE samma sak som att köra i 1-5dm pudersnö! Så vi skall vara ganska glada här uppe att vi slipper det mesta slasket iaf. Vi brukar kunna få någon enstaka gång vart annat år då det kommer mycket blöt snö, och då är det inte roligt att köra bil hur van bilförare du än är!
Citera
2017-11-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag är inte riktigt säker på om du menar att det blir säkrare säkrare till fots med den feministiska snöröjningen i Stockholm, eller om du talar om någon helt annan snöröjning. Det lät i alla fall inte på många fotgängare och kollektivtrafiksresenärer här i Stockholm förra vintern att det skulle ha blivit säkrare att ta sig fram till fots med den nya feministiska snöröjningen. Om den feministiska plogningens invigning förra året från feminismens och politiska korrekthetens främsta fanförare Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article23889514.ab

När trottoarer m.m. sedan äntligen blev plogade och sandade, så blev det bilvägarnas tur. Nu kunde förvisso äntligen bussarna gå, men istället plogade man då igen trottoarer och busskurer med snövallar. Du får gärna förklara hur det blir säkrare och bättre för fotgängarna att man först plogar rent trottoaren, för att sedan ploga bilvägen och fylla trottoaren med en snövall. Det är sådant som vi icke-feminister inte begriper.

Sedan vet jag inte riktigt vad fjällen har med det hela att göra. Jag tvivlar på att bilvägarna i fjällen är plockerade med hundratusentals personbilar, bussar, lastbilar, långtradare m.m. som gatorna och kringlederna i Stockholm. Det är inte snön som är ogenomtränglig, utan alla miljarder ton skrot på vägen.

Tror du försöker övertolka det jag skrev i nån iver att försöka hitta fel när det inte finns nåt fel i det jag skrev.

Enkelt förklarat, så är det viktigt att fotgängare och cyklisten kan ta sig fram säkert, för att de ska kunna göra det på vintern så behövs bra snöröjning som prioriterar detta.

Givetvis är det viktigt att vägarna också snöröjs, men det är betydligt enklare för de flesta att se till att de är väl förberedda på vinterväglag och har bra vinterdäck på sin bil i god tid.

Många fotgängare kan inte ta sig fram utan stora besvär om det inte plogats och sandats ordentligt, t ex äldre. De flesta bilar klarar att ta sig fram i 10 cm snö om man bara har ordentliga däck och lite vinterkörvana.

Vad exakt som ska plogas först och prioriteras mest kanslåke får vägas från plats till plats och fall till fall. Oavsett vilket man plogar först så finns ju risken att man sen plogar ut snö där man plogade tidigare. Detta kan såklart undvikas om man inte är totalt korkad, och oavsett vad man började att ploga först. Så din fråga är egentligen irrelevant och bara ett sätt för dig att bjäffa lite...

Personligen så står jag gärna ut med att det plogas först på gångbanor (i många fall men inte alla och alltid, för det beror på...) och klarar att köra fast det inte är nyplogat på vägen.

Vad fjällen hade med det att göra? Ja, jag bara beskrev att jag och många andra kan klara att köra på vägar med betydligt sämre väglag än efter en snöyra i Sthlm där stadsborna så ofta får stora problem.
Citera
2017-11-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Att det blir kaos beror till stor del på den höga trafikbelastningen. Det behövs inte mycket ens sommartid för att det skall bli långa köer.

I år, precis som förra året så verkar det vara yrkestrafiken som har svårt att ta sig fram och därmed stoppar upp övrig trafik. Kan det bero på dåligt utbildade chaufförer i kollektivtrafiken och många utlandsregistrerade lastbilschaufförer? Borde vi inte kunna kräva mer av yrkestrafiken?

Om man inte tar sitt körkort som alla andra utan genom att handla det svart så blir det utmaningar. I Malmö snöar det inte då ofta men jag har aldig sett någon svensk eller vit taxichaufför i Malmö. En gång var det en taxichaufför som spelade islamistlåtar som handlade om att man skulle "straffa" alla otrogna och efter det slutade jag åka taxi och handla av muslimer eller där muslimer jobbar.
Citera
2017-11-21, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam
Förstår ärligt talat inte problemet. Jag har bott i Stockholm förut, och det slår aldrig fel.
Minsta lilla snö så blir det totalt kaos.
Regnar det ordentligt så blir det direkt 40km/h på 70väg för att folk inte kan köra bil.
I norra Sverige kan det komma 3dm snö på 1h och trafiken flyter på som vanligt, förutom någon enstaka baltisk lastbil som kör fast någonstans.

Helt jävla otroligt att det varje år är samma sak nere i Stockholm.
Riktiga imbeciller rakt igenom.

Varför är det så? Är det själva vägarna? För mycket trafikanter? Eller ren inkompetens rent allmänt?
Citera
2017-11-21, 14:32
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Kollade snökaoset via några sidor och ja det ser ut som 3-5cm snö, här har vi fått 4-5dm och allt flyter på som vanligt.

Citat 2016
Jämställd snöröjning ifrågasatt
Sen ett år tillbaka gäller så kallad jämställd snöröjning, eller feministisk snöröjning, i Stockholms stad. Det innebär att cykel- och gångbanor – där det bedömts att kvinnor tar sig fram i störst utsträckning – ska prioriteras när det kommer till snöröjning.

https://www.expressen.se/nyheter/det-ar-uppenbart-att-det-inte-har-fungerat/

Är detta som gäller fortfarande Miljöpartiet
Citera
2017-11-21, 14:35
Medlem
Overminds avatar
Finns ingenting att se här. Samma sak varje år. År in och år ut. Folk är dumma i huvudet. Sthlm vilken jävla skithåla.

Har Löfven uttalat sig något ännu om detta trafikkaos? Några politiska reaktioner? Åkesson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in