2017-11-21, 12:25
Medlem
Eller så jagar man inte överhuvudtaget. Slipper slösa sin egen energi på att försöka mörda en oskyldig varelse. Denna varelse medför lidande in i din kropp om du förtär denna. Njut av det enkla livet istället.
Citera
2017-11-21, 13:14
Bannlyst
Men bågjakt finns ju redan, vet att på tillexempel Hanö (nere i Blekinge skärgård) så är det lagligt med bågjakt, och faktiskt den enda lagliga formen av jakt på ön.

Alla i tråden skriver "compound" båge.. men heter det inte kompositbåge på svenska?
Citera
2017-11-21, 13:16
Medlem
trailblasers avatar
Ni som förespråkar detta. Hur ska utbildningen se ut? Krav på fysik, syn?

Jag menar att detta, om inte sköts korrekt, kommer leda till extrema fall av skadeskjutningar.
Nu finns det ju garanterat något smarto som ska envisas med att pilbåge inte är mycket svårare än bössa, bespara mig det, kommer aldrig tro på det. Vill veta hur utbildning och certifiering ser ut.
Kommer det ens att föras en konsekvensdebatt där man tänker på djuren, eller kommer debatten endast föras ur jägarnas intressen?
Citera
2017-11-21, 13:22
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser

Jag menar att detta, om inte sköts korrekt, kommer leda till extrema fall av skadeskjutningar.
Nu finns det ju garanterat något smarto som ska envisas med att pilbåge inte är mycket svårare än bössa, bespara mig det, kommer aldrig tro på det. Vill veta hur utbildning och certifiering ser ut.
Kommer det ens att föras en konsekvensdebatt där man tänker på djuren, eller kommer debatten endast föras ur jägarnas intressen?

Det är bevisat sedan länge att om man behärskar en pilbåge så är den minst lika dödlig som ett gevär, men det krävs ju givetvis att man omformar, alternativt lägger till pilbåge som ett frivilligt test inom jägarexamen. Där ska man givetvis, förutom precision, uppmäta styrka genom att mäta hur hårt man skjuter pilarna.

Det är lättare än du tror att mäta sådant, men givetvis ska inte bågskyttar utan kunskap ut i naturen. En av Sveriges mest aktiva forskare inom vildsvin jagar exempelvis gris med pilbåge i Kanada, även björn, och det funkar bra, men det kräver ju som sagt kunskap och en annan typ av vapenhantering.
Citera
2017-11-21, 13:35
Medlem
123....s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jägareförbundet föreslår alltså jakt med pilbåge där endast de 4 stora rovdjuren och säl undantas. Så även älg ska kunna jagas med pilbåge

Fördelar enligt Jägareförbundet:

- tyst jakt
- kortare säkerhetsavstånd
- högre andel kvinnliga jägare jämfört med när krutvapen används
- inget bly i mat eller natur
- i Danmark och Finland är acceptansen större för bågskytte bland befolkningen än för skjutvapen
- billiga träningsläger
- säkrare att döda vilt som befinner sig i eller nära bostadsområden

Tankar kring detta? Sugen på älgjakt med pilbåge?

https://www.folkbladet.nu/plus/19559...as-med-pilbage

Dom jägare som förespråkar jakt på älg med pilbåge skall avstängas från all form av jakt oavsett vapen. Det vittnar om dåligt omdöme och ett vedervärdigt förhållningsätt till allt levande att förespråka sådant barbari....
Citera
2017-11-21, 14:02
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Dom jägare som förespråkar jakt på älg med pilbåge skall avstängas från all form av jakt oavsett vapen. Det vittnar om dåligt omdöme och ett vedervärdigt förhållningsätt till allt levande att förespråka sådant barbari....

Coolt.
Förutom åsiktsbrott kan vi nu föra till ”godtyckes-omdömesbrott”

Bra där.
Citera
2017-11-21, 14:08
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Barrokt var ordet. Vad är det för jävla dumheter att jaga högvilt med pilbåge? Men det är klart, det är väl ett naturligt steg i Sveriges tillbakagång till ett medeltidssamhälle. Givetvis motiveras dessa märkligheter med något kryptiskt jämställdhets-nonsen. Min fru jagar med .308 och det går hur bra som helst. Ett misogynt skitargument att kvinnor inte skulle klara av att hantera krut och kulor.

Ja. Det där feminist och jämlikhetssnacket köper jag inte. Som sagt så finns det bra många kvinnliga jägare i Sverige redan. Det är liksom inte som det var för 70 år sedan.
Jag brukar säga att det kräver sin man eller kvinna att skjuta skarpt på ett så stort vilt som älg men tusan om dom börjar skjuta med pilbåge.
Det känns liksom tio ggr råare plus att det måste ju vara hur lätt som helst att skadskjuta djuret.
Citera
2017-11-21, 14:09
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser

Vad som teoretiskt skulle ställas för krav vet vi inte, sannolikt skulle det bli som Danmark, med jägarexamen, och bågjägarexamen med skjutprov såklart.

”Fysiska” prov,,,tja det brukar vara ett energikrav, och sedan skall du då sätta pilen i målet..
Klarar du det så vet jag inte vilka fysiska krav som är rimliga..

En ”konsekvensdebatt” först redan genom befintlig lagstiftning.
Citera
2017-11-21, 14:25
Medlem
123....s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Coolt.
Förutom åsiktsbrott kan vi nu föra till ”godtyckes-omdömesbrott”

Bra där.

Exakt! Gäller det liv och död och onödigt lidande så måste regelverken tolkas hårt!
Sådana här pajsare gäller det att stämma fort i bäcken med innan det eskalerar med ännu mera avskyvärda ideér.
Vad kommer härnäst, "fallgropar med vässade pinnar som sticker upp"? ....
Citera
2017-11-21, 14:33
Medlem
fliermans avatar
Jägare som förespråkar pilbåge och det så kallade "säkerheten" med detta har noll koll och en empatiförmåga som en död.

1. Djuren kommer att få lida eftersom en stor andel skjuter som kråkor
2. Det handlar uteslutande om människans nöje och egoism, bara det säger allt om det sjuka.
3. Jägarförbundet jobbar för sina nöjen och deras så kallade "respekt" för djuren ger jag inte mycket för. Ungefär lika mycket som jag ger för samernas och deras vedervärdiga rovdjushat.
Citera
2017-11-21, 14:38
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flierman
Jägare som förespråkar pilbåge och det så kallade "säkerheten" med detta har noll koll och en empatiförmåga som en död.

1. Djuren kommer att få lida eftersom en stor andel skjuter som kråkor
2. Det handlar uteslutande om människans nöje och egoism, bara det säger allt om det sjuka.
3. Jägarförbundet jobbar för sina nöjen och deras så kallade "respekt" för djuren ger jag inte mycket för. Ungefär lika mycket som jag ger för samernas och deras vedervärdiga rovdjushat.

Det handlar om kontroll av vem som får skjuta och vad med hjälp av vapenlagen.
Det är stora pengar som ligger i vilt och jaktlagen är få och platserna hårt hållna.
Citera
2017-11-21, 14:42
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Tänk om blattegängen med vill jaga tyst nu då istället för att skjuta?!
Bågar, Compound eller vanlig pilbåge är i regel för stora för att kunna gömma väl offentligt. Dessutom tar pilar mer plats än patroner och det är betydligt svårare att hantera för en som inte tränat mycket på just pilbåge.

Armborst är dock i klass med skjutvapen, men något besvärligare att ladda om. För en kriminell är det fortfarande patroner som gäller.

Gauss vapen blir mer och mer populärt i de mer teknologiskt vassa kriminella gängen, då de är fullkomligt ljudlösa och ammunitionen tar mycket liten plats. De är svagare än vanliga skjutvapen så det lär dröja innan de får något större spridning.

Fördelen är att man kan bygga dem själv lätt hemma med hjälp av ett knippe mobiltelefon batterier och magneter. Tål inte väta och hanteras därför inte av militär (än).
Senast redigerad av ModerRota 2017-11-21 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in