Citat:
Ursprungligen postat av
Tallyho
Jag håller med dig totalt. Det är relativt lätt att lära sig att skjuta med en compound. Den stereotypa machojägaren kommer att köpa sig den flådigaste bågen och skjuta provet och sen kommer han anse sig vara den jägare i jaktlaget med mest prestige, för hans jaktsätt är det "äkta". Känns fånigt att köra något jämställdighetskort
Kan inte förstå hur detta skulle tjäna något annat syfte än att få in mer cash i jaktbranschen och att ett gäng gubbar ska få känna sig tuffa.
Herregud.
Varför inte titta på länder där det är tillåtet istället för att måla upp någon påhittad bild i huvudet?
I Kanada existerar ingenting av det du nämnde.
Man behöver inte ens klara något skjutprov för att få jaga här, vare sig mer kulvapen eller båge.
Detta till trots så är det inga problem. Staten behöver faktiskt inte reglera allt. Sunt förnuft och etiska regler jägare sinsemellan räcker långt.
Duktiga jägare söker sig till bågjakten och fäller bytet från 15 meter....
Din beskrivning passar bättre in på konventionella jägare.
Vem som helst kan väl ta jaktlicens och köpa en bössa och springa runt och skjuta från något jakttorn?
Övertro på vapen och sin egen förträfflighet leder säkerligen till bra mycket mer skadeskjuten vilt än bågjägare.
Mycket snack om att vi som inte har problem med bågjakt har noll empati och skall tas ifrån rätten att jaga. Är ni allvarliga?
Efter dessa år utomlands är det lätt att glömma hur mycket Svensson älskar sina förbud och vilka otroligt höga hästar han sätter sig på...😮
Dömmer ut alla jägare i Kanada och USA som empatilösa monster.
Återigen, det fungerar bra här och ser ingen anledning till varför det inte skulle göra det i Sverige.
Skadeskjutna djur är dessvärre en del av jakten, även med kulvapen.
Jag själv sköt en vitsvanshjort på 95 kg förra året. Träffade bra men den han in i buskaget.
Var bara att vänta 20 min sen spåra den 50 meter in där den låg död.
Det är en del av jakten.
Har man problem med det kan man stoppa in tampongen, dra på sig skinny jeansen och dra till Starbucks och köpa en Latte Machiato istället.
Givetvis är man vegan😉