2017-11-21, 14:50
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Vad som teoretiskt skulle ställas för krav vet vi inte, sannolikt skulle det bli som Danmark, med jägarexamen, och bågjägarexamen med skjutprov såklart.

”Fysiska” prov,,,tja det brukar vara ett energikrav, och sedan skall du då sätta pilen i målet..
Klarar du det så vet jag inte vilka fysiska krav som är rimliga..

En ”konsekvensdebatt” först redan genom befintlig lagstiftning.

Jag har testat att spänna båge några gånger. Anledningen till att jag nämnde just krav på fysik är att det tär djävulskt på armar/nacke att hålla bågen spänd en längre tid, förutom att man kommer börja darra förr eller senare beroende på styrka, alltså en situation som kommer att inträffa där man i princip är stilla och väntar in djuret i rätt läge med bågen spänd.
Kommer en liten tanig tjej klara påfrestningen, kommer en äldre herre klara det? I det jämställda Sverige befarar jag att man vill inkludera alla, även om det nu är på djurens bekostnad.
Citera
2017-11-21, 14:54
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag har testat att spänna båge några gånger. Anledningen till att jag nämnde just krav på fysik är att det tär djävulskt på armar/nacke att hålla bågen spänd en längre tid, förutom att man kommer börja darra förr eller senare beroende på styrka, alltså en situation som kommer att inträffa där man i princip är stilla och väntar in djuret i rätt läge med bågen spänd.
Kommer en liten tanig tjej klara påfrestningen, kommer en äldre herre klara det? I det jämställda Sverige befarar jag att man vill inkludera alla, även om det nu är på djurens bekostnad.

Compound bågar är lätta att hålla spända då de är växlade. Men jag håller med om att svaga och gamla inte ska få jaga med båge. Bågjakt är endast för de starkaste, tuffaste och bästa jägarna.
Citera
2017-11-21, 15:01
Medlem
Tallyhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flierman
Jägare som förespråkar pilbåge och det så kallade "säkerheten" med detta har noll koll och en empatiförmåga som en död.

1. Djuren kommer att få lida eftersom en stor andel skjuter som kråkor
2. Det handlar uteslutande om människans nöje och egoism, bara det säger allt om det sjuka.
3. Jägarförbundet jobbar för sina nöjen och deras så kallade "respekt" för djuren ger jag inte mycket för. Ungefär lika mycket som jag ger för samernas och deras vedervärdiga rovdjushat.

Jag håller med dig totalt. Det är relativt lätt att lära sig att skjuta med en compound. Den stereotypa machojägaren kommer att köpa sig den flådigaste bågen och skjuta provet och sen kommer han anse sig vara den jägare i jaktlaget med mest prestige, för hans jaktsätt är det "äkta". Känns fånigt att köra något jämställdighetskort

Kan inte förstå hur detta skulle tjäna något annat syfte än att få in mer cash i jaktbranschen och att ett gäng gubbar ska få känna sig tuffa.
Citera
2017-11-21, 15:26
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Efter att ha sett dina efterföljande inlägg så inser jag att det spelar ingen roll vad man länkar till och presenterar, för du kommer oavsett inte att ändra ståndpunkt, dessutom är du generellt okunnig om vissa saker, men du skiter uppenbarligen i det.

Hint.
Pilen du ser i rådjuret du länkar till är alltså skjuten med ett LUFTGEVÄR.

Argumentationen blir fullständigt efterbliven om jag skulle anföra samma typ av argumentation om vanlig jakt och klaga på skadeskjutningar där någon använt en .22 LR.

Skäms ta mig fan .

Presentera undersökningarna med fördelar av jakt med pilbåge. Det är ingen som hindrar dig att länka till dessa. Eller har du inga länkar?
Citera
2017-11-21, 15:29
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
Nej , träffar du en hjort i halsen eller magen så förblöder den bra mycket snabbare än om du sätter en kula i magsäcken.

Jaså? Och hur blir det med en andra pil om djuret springer iväg skadat? Är det inte snabbare att ladda om geväret och skjuta ett till skott som dessutom har längre räckvidd?
Citera
2017-11-21, 15:58
Medlem
48ans avatar
Helt otroligt vad många okunniga experter som hittar till "Jakt och fiske" bara för att en tråd kommer upp på heta ämnen. Läs på lite innan ni uttalar om jakt. Det är mera tror än vetand här i denna tråd.
Citera
2017-11-21, 15:58
Jag jagar på höstarna på traditionellt vis med skjutvapen men skjuter även emellanåt som hobby målskytte med båge och pil (bra båge och hög anslagsenergi, för att vara pilbågsskytte på hobbynivå). Men i min värld, i Sverige, idag, är det inte ok att jaga djur med pil och båge och jag kan inte förstå Jägareförbundets utspel. Jakt på djur skall bedrivas så effektivt som möjligt (i grova drag), därför är exempelvis små kalibrar och handeldvapen inte tillåtna för större vilt mer än i undantagsfall. Man väljer på samma sätt rätt hagelstorlek vid fågelskytte och undviker långa håll. Detta för att avfångningen skall vara så effektiv som möjligt. Att då introducera bågskytte är befängt. Säkert jättespännande att smyga omkring med bågen i skogen, men en missriktad pil som sätter sig i magsäcken och djuret springer vidare... nope, inte i min skog i vart fall.

Säkert ett utspel avsett att locka stadsbor och lajvare ut i skogen, men helt fel väg enligt mig.
Citera
2017-11-21, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallyho
Jag håller med dig totalt. Det är relativt lätt att lära sig att skjuta med en compound. Den stereotypa machojägaren kommer att köpa sig den flådigaste bågen och skjuta provet och sen kommer han anse sig vara den jägare i jaktlaget med mest prestige, för hans jaktsätt är det "äkta". Känns fånigt att köra något jämställdighetskort

Kan inte förstå hur detta skulle tjäna något annat syfte än att få in mer cash i jaktbranschen och att ett gäng gubbar ska få känna sig tuffa.

Herregud.
Varför inte titta på länder där det är tillåtet istället för att måla upp någon påhittad bild i huvudet?

I Kanada existerar ingenting av det du nämnde.
Man behöver inte ens klara något skjutprov för att få jaga här, vare sig mer kulvapen eller båge.

Detta till trots så är det inga problem. Staten behöver faktiskt inte reglera allt. Sunt förnuft och etiska regler jägare sinsemellan räcker långt.
Duktiga jägare söker sig till bågjakten och fäller bytet från 15 meter....

Din beskrivning passar bättre in på konventionella jägare.
Vem som helst kan väl ta jaktlicens och köpa en bössa och springa runt och skjuta från något jakttorn?

Övertro på vapen och sin egen förträfflighet leder säkerligen till bra mycket mer skadeskjuten vilt än bågjägare.

Mycket snack om att vi som inte har problem med bågjakt har noll empati och skall tas ifrån rätten att jaga. Är ni allvarliga?

Efter dessa år utomlands är det lätt att glömma hur mycket Svensson älskar sina förbud och vilka otroligt höga hästar han sätter sig på...😮

Dömmer ut alla jägare i Kanada och USA som empatilösa monster.
Återigen, det fungerar bra här och ser ingen anledning till varför det inte skulle göra det i Sverige.

Skadeskjutna djur är dessvärre en del av jakten, även med kulvapen.
Jag själv sköt en vitsvanshjort på 95 kg förra året. Träffade bra men den han in i buskaget.
Var bara att vänta 20 min sen spåra den 50 meter in där den låg död.

Det är en del av jakten.
Har man problem med det kan man stoppa in tampongen, dra på sig skinny jeansen och dra till Starbucks och köpa en Latte Machiato istället.
Givetvis är man vegan😉
Citera
2017-11-21, 16:12
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Jaså? Och hur blir det med en andra pil om djuret springer iväg skadat? Är det inte snabbare att ladda om geväret och skjuta ett till skott som dessutom har längre räckvidd?

Du ska träffa det du skjuter på också , tror inte många hinner ladda om en kula och sätta den på ett springande djur, har nog aldrig sett någon ladda om en kula på direkten efter första skottet , utan det ska stå och tittas innan man gör en ny mantel rörelse...
Citera
2017-11-21, 16:44
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Herregud.
Varför inte titta på länder där det är tillåtet istället för att måla upp någon påhittad bild i huvudet?

I Kanada existerar ingenting av det du nämnde.
Man behöver inte ens klara något skjutprov för att få jaga här, vare sig mer kulvapen eller båge.

Detta till trots så är det inga problem. Staten behöver faktiskt inte reglera allt. Sunt förnuft och etiska regler jägare sinsemellan räcker långt.
Duktiga jägare söker sig till bågjakten och fäller bytet från 15 meter....

Din beskrivning passar bättre in på konventionella jägare.
Vem som helst kan väl ta jaktlicens och köpa en bössa och springa runt och skjuta från något jakttorn?

Övertro på vapen och sin egen förträfflighet leder säkerligen till bra mycket mer skadeskjuten vilt än bågjägare.

Mycket snack om att vi som inte har problem med bågjakt har noll empati och skall tas ifrån rätten att jaga. Är ni allvarliga?

Efter dessa år utomlands är det lätt att glömma hur mycket Svensson älskar sina förbud och vilka otroligt höga hästar han sätter sig på...😮

Dömmer ut alla jägare i Kanada och USA som empatilösa monster.
Återigen, det fungerar bra här och ser ingen anledning till varför det inte skulle göra det i Sverige.

Skadeskjutna djur är dessvärre en del av jakten, även med kulvapen.
Jag själv sköt en vitsvanshjort på 95 kg förra året. Träffade bra men den han in i buskaget.
Var bara att vänta 20 min sen spåra den 50 meter in där den låg död.

Det är en del av jakten.
Har man problem med det kan man stoppa in tampongen, dra på sig skinny jeansen och dra till Starbucks och köpa en Latte Machiato istället.
Givetvis är man vegan😉

Tack du skrev allt som jag skulle skriva.

---
Ni som tror det är idioter och avskum som jagar med båge. Kolla in Cameron hanes. Han skulle kunna vara tvillingsjäl med Gandhi.
Senast redigerad av fuska 2017-11-21 kl. 16:48. Anledning: T9
Citera
2017-11-21, 17:07
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
Du ska träffa det du skjuter på också , tror inte många hinner ladda om en kula och sätta den på ett springande djur, har nog aldrig sett någon ladda om en kula på direkten efter första skottet , utan det ska stå och tittas innan man gör en ny mantel rörelse...

Och då går det snabbare med en pilbåge i en sådan situation?
Citera
2017-11-21, 17:36
Medlem
Ni som är imot jakt med båge ,gå in och kolla en jaktfilm med pilbåge så kommer ni förstå fördelarna,ni pratar om skadeskjutningar mm,jag skulle påstå att det är bra mycket lättare att skadeskjuta med gevär än med båge då du har större marginal att missa med gevär då du skjuter från betydligt längre avstånd,och med båge är det bra mycket mer övning än med bössa som gäller.

Jag tror de flesta här inte ens vet om att det även sitter sikte på pilbågar, eller vilken bra precision och slagkraft det är i en båge.

Går detta igenom kommer jag garanterat jaga med båge anser att det är mer rättvist då man faktist måste komma nära o inte skjuta från distans,man ger djuret en större chans att komma undan helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in