2017-11-20, 20:42
Medlem
Tulliuss avatar
Skall bli spännande att se hur priserna utvecklas för spekulationslägenheterna nu i november

Pris i den ekonomiska planen: 7760'
Utgångspris: 7795'
Högsta bud just nu: 7600'

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-4-tr-12782975
2017-11-20, 20:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Här kommer skambud hagla!

" Exekutiv auktion
Bostadsrättslägenhet om 52 kvm fördelat på 2 rum och kök i den nya stadsdelen Barkarbystaden norr om Stockholm.

Vad är exekutiv auktion? Objekt som säljs vid en exekutiv auktion har blivit utmätta eftersom ägaren har obetalda skulder. Objekten säljs via Kronofogden.
Så här köper du hos Kronofogden"

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...van-2-12942776

Marknadsvärde 2,45 miljoner, haha
I verkligheten är det riktiga värdet på denna standard lgh 795-995 000 typ på en normalt värderad svensk bostadsmarknad.

Barkarbystaden är ett blivande semighetto där blattar från miljonprogramområden brevid som gör klassresa kommer bosätta sig. Redan nu är det problem där och polistillslag av grovt kriminellas lägenheter. Steril tråkig gatumiljö med 6 vånings lådor.
Senast redigerad av slemhog 2017-11-20 kl. 20:58.
2017-11-20, 20:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Vem bryr sig? Ska jag spå framtiden? Är rätt säker på att det kommer fela på vissa ställen. Kan inte du, som har så bra koll på allting, berätta för oss andra hur det ligger till då?

Att ge dig ett långt utlägg gynnar ingen. Du har varken har en MSc, eller en PhD i ekonomi, och du förstår inte ens vad som avhandlas i tråden.

Din aggressiva och väldigt frustrerade argumentation gick ut på att makro talar för ett ras och att jag är en idiot som inte håller med om det. Då kunde det vara klädsamt om du för en sekund funderade på varför marknaden under så lång tid gått emot din bild.

Men det märks tydligt att du är så extremt frustrerad över detta att du helt stängt av allt rationellt tänkande och bara gapar okvädningsord. En ilsken gorilla framstår som mer eftertänksam än du.
2017-11-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om det inte är lönsamt efter den lilla prisjusteringen vi haft, så har det inte varit någon bubbla.
Jag håller med, men det förutsätter att kommunen sänker markpriserna efter vad marknaden vill erbjuda, annars säger inte icke-byggandet någonting. Däremot kommer färre byggen att bli lönsamma med lägre prisnivå.

Citat:
Prisökningen har varit nästan lika stor för småhus som för BR. Är det bara den lilla skillnaden som är en bubbla?
En stor koncern kan rimligen bygga mer lägenheter än villor för samma uppbundna arbetsstyrka. Om man ska sälja så mycket som möjligt bygger man då flerbostadshus. Det är lätt att tänka sig att villapriser och lägenhetspriser har en stark korrelation, men villorna startade på en mycket högre prisnivå på 90talet och har blivit omsprungna av lgh i relativ ökning - ergo större bubbla på lägenheter.

Villor går inte att spekulera i på samma sätt som BRF-lägenheter heller.

Citat:
Snarare är det en hel del personer här i forumet som har en kraftig fixering vid pengar. Och kan göra den typen av överväganden.

Notera att för de som ska flytta är det mest bara positivt med nedgång. Då minskar flyttskatten.
Ja, om man köpte tex. 2010 och priserna backar till den nivån och man tänker köpa nytt som inte är billigare, är det såklart positivt.

De stora förlorarna är de som köpte till högre pris än vad priserna kommer att plana ut på.
2017-11-20, 21:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Jag känner till den historien ganska väl.

Och det är den omsättningen som gör att vi har råd att köpa saker och ting.
Minskar nu BNP så har vi råd med mindre. Kan det då möjligen leda till fallande bostadspriser?

Väldigt oklart vad du menar med "låne och bidragsdriven".

För Irland fanns två effekter:
* Finanskrisen som sänkte BNP och därmed sänkte betalförmågan för bostäder.
* En överinvestering i bostäder, framförallt för uthyrning. Var väldigt låg avkastning på det. Och en överinvestering leder till fallande priser och "stopp" i produktionen.

Produktionen av bostäder föll också med nästan 90%.

Nu har BNP återhämtat sig och priserna är på väg att återhämta sig. Iaf tillbaka till läget innan överinvesteringen.
BNP faller då utlåningen minskar och ekonomin saktar ned= omsättningen minskar.
Kan ske om du får en prischock på exempelvis energi med. Det hände vid oljekrisen på 70 talet.
Irland har kunnat expandera sina offentliga investeringar och konsumtion pga generösa EU bidrag, precis som Spanien eller Grekland med för den delen.

Nu har du fått svar 4 gg på samma fråga.
2017-11-20, 21:15
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
1. Du besvarar inte de frågor du får
2. Du skriver som en ilsken hormonstinn gorillahanne och med sådana går det inte att debattera

Du skriver som en bitter man ur arbetarklassen, med ett för högt intellekt, som är bitter över sin egen situation. Du saknar kunskaper inom ämnet vilket ger dignoll vilja att argumentera mot mina påståenden.
Jag vet vad jag talar om, jag säger inte att en sak är säker, men jag målar upp mycket roliga bilder av hur morgondagen må se ut.
Jag antar att du heller inte levde under 90-talskrisen. Det skulle gett dig ett perspektiv, då normala Svenssons med för hög belåning inte kom ifrån sina hem för att det krävdes på 15-40% årsänta som året innan låg på 7-8%.

Du vet inte hur snabbt saker händer, och du förstår inte varför detta är en kris.

Men visst, jag skriver ilsket. Jag argumenterar inte med känsloargument, och jag vet inte hur jag ska få dig att förstå. Så visst, jag är smått ilsken. Har du ens läst ekonometri? Eller annan grundläggande lärar för att först hur saker och ting i sammhället matematiskt hänger ihop?
2017-11-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Du tror inte att en yttre påverkan som får börsen att svaja och bostadsmarknaden att bli osäker påverkas av att hushållen är högt belånade? Att det leder till ytterligare ekonomisk stagnation och problem för många människor i samhället?
Två fall:
A) Alla bor i HR och fastighetsbolagen har belåningen.
B) Som nu. Hushållen har en del av belåningen i fall A).

Varför skulle B) vara mer bekymmersam i det avseendet än A). Kapitalkostnaden skall betalas i båda fallen och räntan tickar in hos pensionsfonderna och spararna i båda fallen.

Får att få det mindre känslig i det avseende skulle du behöva föra in Fall C, där vi alla bor mindre och mer spartansk till lägre boendeutgift.

Citat:
Jag hör inga massiva protester mot subventioner av HR. Visst pratar (de f.d.) Allianspartierna till och från om att slopa bruksvärdeshyra men det är inte någon avgörande fråga för svenska folket, verkar det som.

Det finns många områden i politiken där man kan använda samma argumentation. Nu är det dock inte frivilligt att betala skatt på sin inkomst och vad man får för sina skattepengar kan man ha synpunkter på (fråga bara Leif Östling). Det finns en uppsjö av utgiftsområden där jag hellre skulle behållit mina pengar för mig själv än att finansiera det via skattsedeln. Och återigen gäller det då att hitta företrädare i politiken som driver en ekonomisk politik som jag vill se.
Ditt ”test” är bara trams.
Min test är synnerligen relevant. Den visar just vad folk är villiga att betala.
Det du för fram är vad folk tycker att andra kan betala.
Min test gör det mer konkret att det är just dom själva som skall stå för subventionen.

Citat:
Nej, en boendeutgift på under 3000 kronor bör inte vara något problem för de flesta människor. Men eftersom det saknas ekonomisk plan och inga andra uppgifter heller finns att tillgå kring det finansiella för just det objekt du länkade, kan man inte säga att den boendeutgiften kommer att hålla i sig över tid. Den kan då orsaka ett problem om den som köpt bostaden har låg disponibel inkomst och räknat med att boendeutgiften inte ska öka.
Taxorna kan väl höjas oavsett var man bor. Så oförändrad avgift kan man inte räkna med.

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...lgh-2-12177475
Här har vi en annan nyproduktion som gjort så att den mesta skulden verkar ligga i BRF. Här kan det väl vara större risk att avgiften ändras beroende på ränta. Men som tidigare sagt. Det spelar ju ingen större roll vem som sitter på kapitalutgift. Den boende åker på att betala i vilket fall.
Här hamnar man på 1179/kvm och år. Överfört till 34 kvm blir det 3340/månad. Mer än så kostar det inte. Och jag har svårt att se det stora bekymret med det. Eller varför det skulle behöva krascha till lägre utgift per månad.

Om man däremot vill köpa sig en villa i Djursholm eller en lägenhet i Vasastan så kostar det desto mer. Men då betalar man för läge. Och då kan man naturligtvis åka på en reaförlust om viljan att betala för det läget minskar. Men det är ett val dom gör.

Citat:
Du har antingen problem med läsförståelsen eller så drar du medvetet slutsatser ur det jag skriver som inte stämmer, i syfte att misskreditera det jag skriver. Jag vet inte vilket som är värst, antagligen det senare. Du har dels citerat en ofullständig mening och medvetet eller omedvetet helt missförstått vad jag skrivit.

Min observation var att byggkostnaden för BR varit högre än för HR. Ett antagande man kan göra efter den observationen är att BR-köpare efterfrågar högre materiell standard. Om BR-köpare av någon anledning inte längre efterfrågar samma materiella standard bör det kunna bidra till lägre byggkostnader eller i vart fall dämpande ökning.
Jag gick tillbaka och tittade och anser att det är väldigt klart att du spekulerar i att köpare åker på att betala för något de inte vill ha. "en påtvingad kostnadsökning som bostadsköpare inte kan komma ifrån" skriver du. Hur skulle jag kunna tolka det på annat sätt än att kunden betalar för något denne inte önskar? Just "påtvingad kostnadsökning" kan väl inte tolkas på så många sätt.

Citat:
Så bra. Då kan vi vara överens om att lönekostnaderna för att bygga visserligen bidragit till ökad totalkostnad men som andel varit om inte marginell så i vart fall betydligt lägre än andra orsaker.
Den slutsatsen kan man väl inte dra. Har t ex andelen arbetstimmar ökat så stiger lönekostnaderna.
Det vi kan se är att faktorkostnaderna ökar. Men jag känner jag inte till vad i dom som står för ökningen. Det är iaf inte uppenbart för mig att det är råvaror och skatter som står för ökningen.

Citat:
Nej, det är inte alls uppenbart. Priserna kan inte sjunka under produktionskostnad. Innan det skulle inträffa avstannar produktionen. Priserna kan bara öka i takt med att produktionskostnaden (inkl viss vinst) ökar. Vilket den gör, och inte kommer att sluta göra. Därför är det helt riskfritt att utveckla bostäder. Byggarna tar väl då betydligt mer risk som binder upp kapital i dyr maskinell utrustning och om efterfrågan skulle falla, står med väldigt mycket bundet kapital som dessutom ingen annan efterfrågar.
Låter som du är ironisk.

Priser kan sjunka under vad det kostar att producera nytt. Då blir produktionen ringa. Några som är beredd att betala för lyxen med nyproducerat. (Sådana som åker första klass på flyg).

Det skulle kunna hända om vi åker på befolkningsminskning. Och folk inte vill flytta. Då får många byggjobbare och hantverkare mfl se sig om efter alternativa sysselsättningar.

Citat:
Helt avhängigt av risken naturligtvis. För relativt riskfri verksamhet skulle jag nog nöja mig med 1-2% realavkastning. Ökar risken ökar naturligtvis avkastningskravet. Och då priserna inte kan falla under produktionskostnaderna, annat än möjligtvis marginellt temporärt, skulle BR-utveckling vara en synnerligen bra investering med den avkastning man idag kan se och som man sett de senaste åren.
Hm, är det riskfritt är väl det rimliga att man får betala förvaringskostnad. -0.1% eller så.
Men BR utveckling sitter på risk. En betydande sådan. Speciellt när man inte kan försäkra bort delar av den till "spekulanter". Ett grovt estimat för en av utvecklarna visade att ett prisvall på 6% räcker för att dom ska börja gå med förlust.
Och det är väl skälet till att utvecklarna rasat på börsen. När uppgången stannat av är vinsterna borta. Den sk bubblan är non-existing.
2017-11-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag var sarkastisk i min förra replik. Att sjunkande priser i själva verket är stigande priser är ingen analys, det är en omöjlighet.

Du har rätt i att den mekanism du beskriver fungerar som du säger (banala samband mellan pris och efterfråga som balanserar varandra) men bara på sunda marknader i någorlunda balans. Det vi har här och som vi diskuterat i 40000 inlägg är en bubbla, ingen normal marknad alls.

Att hävda att en sjuk patient ska svara på stimuli på samma sätt som en frisk patient tyder på djup okunskap.

Bubblor har uppkommit och spruckit på liknande sätt otaliga gånger genom historien. De följer mönster, efter en kraftig uppgång följer en lika kraftig nedgång.

Med ditt resonemang (att de sjunkande priserna skapar stigande efterfråga och därmed prisökning) skulle aldrig bubblan kunna byggas upp. Obalanserna skulle aldrig kunna uppstå. Men nu är vi här.

Jag vet och tyckte det kändes lite skojigt att vara diskret sarkastisk tillbaka

Nej vi har absolut inte en marknad i balans nu eftersom så hög andel av objekten som läggs ut till försäljning inte säljs.

Bubblan har skapats av att priserna har stigit till en så hög nivå att utbudet har blivit för stort samtidigt som efterfrågan minskat och fortsätter minska tills vi ser en balans i marknaden. Alltså finns det inget i min teori som hindrar att en bubbla byggs upp, bara en tes om att när den spricker så kommer efterfrågan begränsa prisernas nedgång.

Om det stämmer att en kraftig uppgång följs av en lika kraftig nedgång, så undrar jag när menar du att uppgången började. På viss sikt är den tydligaste bottnen de senaste decennierna 1994 sedan följt av ett mindre hack i kurvan i mitten av 2008 och sidledsrörelse under 2009. Så när började uppgången?
2017-11-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Alltså, du ser inte poängen. Visst, vi snackar extremer i Stockholm.
Kolla den procentuella värdestegringen i de kommuner du nämner. Ställ det i relation till reallöneökningen.

Där har du bomben. Tjänar inte folk dubbelt så mycket, så finns det andra anledningar till att dom tror att dom kan dubbla sin belåning. På vissa ställen är Sverige +400% medan reallöneökningen (Ökning av lön efter inflation) uppnått 28%.

Allting kommer vara bra så länge allting är som idag. Det finns ingen chans för ekonomin att klara morgondagen om räntan var 2-6% högre. Detta är problemet.
En bolåneränta runt 3% funkar inte om staterna kommer upp i en inflation runt 3%. Då köper de som idag köper bostadsobligationer heller amerikanska statsobligationer, då de är säkrare. Därav så är denna marknad snart passé, och alla kommer skylla på någon annan när arbetslösheten närmar sig 20%.

Vill du dela med dig om dina tankar kring hur Riksbanken kommer hantera räntan låt säga de närmaste 5 åren?

Vad är sannolikheten för att räntan blir 2-6 % högre inom X tidshorisont?

Jag har skrivit om mina tankar i det ämnet och det skulle vara intressant att höra någon annans resonemang.
2017-11-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Om det stämmer att en kraftig uppgång följs av en lika kraftig nedgång, så undrar jag när menar du att uppgången började. På viss sikt är den tydligaste bottnen de senaste decennierna 1994 sedan följt av ett mindre hack i kurvan i mitten av 2008 och sidledsrörelse under 2009. Så när började uppgången?

Tittar man nationalekonomiskt på det hela började avvikelsen tydligt 1999/2000.
2017-11-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Varför skulle priserna ner när det i princip är fullt på marknaden, befolkningstillväxten är större än bostadsbyggandet. Folk måste bo så det blir att betala dyra hyror.

Varför måste byggbolagen locka med 100k SEK rabatt per rum i nyprod? Folk måste ju bo...
2017-11-20, 22:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Vill du dela med dig om dina tankar kring hur Riksbanken kommer hantera räntan låt säga de närmaste 5 åren?

Vad är sannolikheten för att räntan blir 2-6 % högre inom X tidshorisont?

Jag har skrivit om mina tankar i det ämnet och det skulle vara intressant att höra någon annans resonemang.

De frågorna är väldigt lätta att svara på. Med tanke på de bundna marknadsräntorna är det extremt osannolikt att vi får så kraftiga räntehöjningar under överskådlig tid. Ta en titt på 10-åringen t.ex.: https://www.avanza.se/index/om-index...5/10-ars-ranta

Varje gång den tickar upp någon tiondels procent skriker bubbelbabblarna för full hals att nu stiger räntorna, sälj allt innan det är för sent. Sedan när den faller tillbaks igen är det knäpptyst. Verkligheten är att den legat stabilt mellan 0 och 1% i snart 3 års tid nu och att binda sig till en så låg ränta i 10 år gör man bara inte om man inte är väldigt säker på att det int blir några betydande uppgångar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in