Citat:
Jag funderar lite på om det är någon som kan rekommendera den här podden? Och om, vilket avsnitt kan vara inkörsport?
Ja, jag har läst alla böckerna, sett alla dokumentärerna och filmatiseringarna, etc.
Men funderar på om detta är ännu podd med medelst svammel och trams, eller om den faktiskt är värd att lyssna på.
Ja, jag har läst alla böckerna, sett alla dokumentärerna och filmatiseringarna, etc.
Men funderar på om detta är ännu podd med medelst svammel och trams, eller om den faktiskt är värd att lyssna på.
Jag rekommenderar avsnitten med Horace Engdahl och Lena Andersson.
Verkar som att ofta sitter de och dricker vin och kedjeröker under inspelningarna, så visst kan det bli lite svamligt.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Han skrev manus till en tv-deckare. Tyvärr så blev manuset refuserat, jag tror det inte var "tillräckligt politiskt korrekt" eller någonting i den stilen.
Jag tror helt seriöst stig Larsson inte har hantverkskunnande att skriva ett fungerande genrestycke
Dvs en spänningsbaserad kriminalhistoria med någorlunda bred potential
Jag gillar hans tv-dramer pga dialog och humor - men allvarligt talat är de i regel jättekonstiga i framförandet. Ta tex Grötbögen. Jag tycker den är kanonunderhållning men framförandet är som porrfilmsdialog eller tredje klassens såpopera. Samma med hans andra tv-dramer
Ändå älskar jag dem konstigt nog. Men skulle gissa att majoriteten inte uppskattar den där extremt skrivna slow motion naturalismen
Nu hittar jag på lite typisk stig Larsson-dialog:
"Jag tänkte att... ja..."
"Vaddå..? Tänkte du..."
"Ja kanske lite.. då alltså, på stjärten"
"Stjärten?"
"Ja om du kunde ta den här pinnen då"
"Ja..."
"Och så.. ja, så trycker du in den i min stjärt"
"Men.. det är väl.. förbjudet?"
Ursprungligen postat av Pezten
Han skrev manus till en tv-deckare. Tyvärr så blev manuset refuserat, jag tror det inte var "tillräckligt politiskt korrekt" eller någonting i den stilen.
Jag tror helt seriöst stig Larsson inte har hantverkskunnande att skriva ett fungerande genrestycke
Dvs en spänningsbaserad kriminalhistoria med någorlunda bred potential
Jag gillar hans tv-dramer pga dialog och humor - men allvarligt talat är de i regel jättekonstiga i framförandet. Ta tex Grötbögen. Jag tycker den är kanonunderhållning men framförandet är som porrfilmsdialog eller tredje klassens såpopera. Samma med hans andra tv-dramer
Ändå älskar jag dem konstigt nog. Men skulle gissa att majoriteten inte uppskattar den där extremt skrivna slow motion naturalismen
Nu hittar jag på lite typisk stig Larsson-dialog:
"Jag tänkte att... ja..."
"Vaddå..? Tänkte du..."
"Ja kanske lite.. då alltså, på stjärten"
"Stjärten?"
"Ja om du kunde ta den här pinnen då"
"Ja..."
"Och så.. ja, så trycker du in den i min stjärt"
"Men.. det är väl.. förbjudet?"
Haha!
Stig har berättat om en Polischefs reaktion - då han för denne återgav en scen ur manuset, som handlade om ett brott och flykten därefter.
Polischefen ska tydligen blivit helt förbryllad och sagt något i stil med - men hur kunde du komma på det där?
Det var visst så att SVT bl.a. tyckte serien hade för stereotypa gärningsmän, utomeuropeiska dvs.
Tycker det är mycket trist att detta mångfaldstänk ska tillämpas in absurdum, tänker till exempel på Midnattssol.
Hade gärna sett Stigs manus filmatiseras, hade varit ett stort nöje.
Finns även ett filmmanus av Stig som heter "Ut i snön" som inte filmatiserats.