2016-12-22, 21:09
Medlem
Citat:
Jag funderar lite på om det är någon som kan rekommendera den här podden? Och om, vilket avsnitt kan vara inkörsport?

Ja, jag har läst alla böckerna, sett alla dokumentärerna och filmatiseringarna, etc.

Men funderar på om detta är ännu podd med medelst svammel och trams, eller om den faktiskt är värd att lyssna på.

Jag rekommenderar avsnitten med Horace Engdahl och Lena Andersson.
Verkar som att ofta sitter de och dricker vin och kedjeröker under inspelningarna, så visst kan det bli lite svamligt.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Han skrev manus till en tv-deckare. Tyvärr så blev manuset refuserat, jag tror det inte var "tillräckligt politiskt korrekt" eller någonting i den stilen.

Jag tror helt seriöst stig Larsson inte har hantverkskunnande att skriva ett fungerande genrestycke
Dvs en spänningsbaserad kriminalhistoria med någorlunda bred potential

Jag gillar hans tv-dramer pga dialog och humor - men allvarligt talat är de i regel jättekonstiga i framförandet. Ta tex Grötbögen. Jag tycker den är kanonunderhållning men framförandet är som porrfilmsdialog eller tredje klassens såpopera. Samma med hans andra tv-dramer
Ändå älskar jag dem konstigt nog. Men skulle gissa att majoriteten inte uppskattar den där extremt skrivna slow motion naturalismen

Nu hittar jag på lite typisk stig Larsson-dialog:

"Jag tänkte att... ja..."
"Vaddå..? Tänkte du..."
"Ja kanske lite.. då alltså, på stjärten"
"Stjärten?"
"Ja om du kunde ta den här pinnen då"
"Ja..."
"Och så.. ja, så trycker du in den i min stjärt"
"Men.. det är väl.. förbjudet?"

Haha!
Stig har berättat om en Polischefs reaktion - då han för denne återgav en scen ur manuset, som handlade om ett brott och flykten därefter.
Polischefen ska tydligen blivit helt förbryllad och sagt något i stil med - men hur kunde du komma på det där?

Det var visst så att SVT bl.a. tyckte serien hade för stereotypa gärningsmän, utomeuropeiska dvs.
Tycker det är mycket trist att detta mångfaldstänk ska tillämpas in absurdum, tänker till exempel på Midnattssol.
Hade gärna sett Stigs manus filmatiseras, hade varit ett stort nöje.
Finns även ett filmmanus av Stig som heter "Ut i snön" som inte filmatiserats.
Citera
2017-03-20, 18:33
Medlem
Griskissens avatar
Är det någon som vet hur det är med Stig nuförtiden? Mycket länge sedan man hörde något om honom...
Citera
2017-03-20, 20:29
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griskissen
Är det någon som vet hur det är med Stig nuförtiden? Mycket länge sedan man hörde något om honom...

Varannan fredag släpps en pod där han är med och pratar.
Citera
2017-03-21, 10:45
Medlem
Griskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Varannan fredag släpps en pod där han är med och pratar.

Åh fan. Ja, där ser man. Trodde han var nästintill död, ärligt talat.
Citera
2017-03-27, 21:30
Medlem
Har lyssnat på den där poden för första gången ikväll, avsnittet med Therese Bohman.
Helvete vad plats Stig Larsson tog.

Bohman verkar vara en fantastiskt trevlig och ödmjuk person som kan ta folk - en antites till samtidens hispiga åsiktskorridor.

Cyril hade jag aldrig hört talas om innan, men verkar vara en härlig typ.
Citera
2017-04-13, 19:47
Medlem
Shalashaskas avatar
I höst kommer en fotobok, men text av Stig, som heter Folk på ön vilken handlar om original på Lilla Essingen. Verkar lamt.
Citera
2017-04-18, 12:27
Medlem
EvaDahlgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
I höst kommer en fotobok, men text av Stig, som heter Folk på ön vilken handlar om original på Lilla Essingen. Verkar lamt.

Men vafan, blir det ingen deckare?? Stig Larsson hyllade ju Liza Marklund för något år sedan och i samband med det sa han sig vilja själv skriva en kriminalroman (eller någonting sådant). De enda Stig Larsson-deckare vi får nu är ju skrivna av David Lagercrantz!
Senast redigerad av EvaDahlgren 2017-04-18 kl. 12:30.
Citera
2017-04-18, 12:37
Medlem
swimp78s avatar
Lika bra det.
Seriösa författare som tänker att "nu ska jag skriva en deckare" lyckas ytterst sällan
Folk underskattar hur mycket man måste älska och respektera genrekonventioner

Jag tror inte stig har handlaget att skriva annat än stig
Citera
2017-04-19, 17:39
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Lika bra det.
Seriösa författare som tänker att "nu ska jag skriva en deckare" lyckas ytterst sällan
Folk underskattar hur mycket man måste älska och respektera genrekonventioner

Jag tror inte stig har handlaget att skriva annat än stig

Frågan är om han ens kan skriva som Stig längre. Den pinsamt svamliga självbiografin var ju en katastrof.
Citera
2017-04-19, 17:50
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Frågan är om han ens kan skriva som Stig längre. Den pinsamt svamliga självbiografin var ju en katastrof.

ja, det var lite tråkigt, jag läste den i urval i ett stadsbibliotek och orkade inte ens låna hem den.
Förr i världen hade han en gåva men nu var det mest pinsamt.
Citera
2017-11-16, 18:08
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska

Nu har den kommit ut. Att döma av de recensioner jag läst verkar den innehålla en hel del osorterat pladder om ditt och datt, ungefär som självbiografin. "Stig Larsson tänker högt", var en rubrik
Men jag blir ändå lite sugen på porträtten av dom luggslitna stammisarna på Rosa Drömmar som han trivs så bra tillsammans med. Det är också dom avsnitten som får mest beröm.
Citera
2017-11-16, 19:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Nu har den kommit ut. Att döma av de recensioner jag läst verkar den innehålla en hel del osorterat pladder om ditt och datt, ungefär som självbiografin. "Stig Larsson tänker högt", var en rubrik
Men jag blir ändå lite sugen på porträtten av dom luggslitna stammisarna på Rosa Drömmar som han trivs så bra tillsammans med. Det är också dom avsnitten som får mest beröm.

Läste recensionen i DN imorse och döm av min förvåning av att den gode Larsson skrivit en ny bok, dock ingen roman, tyvärr men en bok ändock. Skall inhandlas och sedan ställas i bokhyllan tillsammans med mina andra böcker av Larsson. Den samlingen börjar att ta sig, vilket jag är glad för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in