Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Har faktiskt trott att du har begripit det där med psykopati, men nu blir jag ju tveksam. Psykopat är inget man BLIR helt plötsligt - eller bestämmer sig för att bli inför en viss uppgift eller situation man vill uppnå. Nån slags metod man tar till eller nåt.... så är det INTE.
Psykopati är medfött, en brist i hjärnan som t.o.m kan ses på MR-röntgen (kan även till viss del vara förvärvad under vidriga uppväxtförhållanden men det händer INTE alls ALLA med dålig barndom) .
Flera faktorer samverkar och det kan skönjas tidigt i ett barns liv vart det är på väg. Börjar med extremt trotssyndrom, fortsätter med uppförandestörning osv fram till 18 års ålder då man kan diagnosticera en person som psykopat eller ej. Kan ju finnas annat som inte stämmer, oftast då någon neuropsykiatrisk diagnos som är på "high level".
Då, och endast då barnet är litet, har man en chans att motarbeta tendenserna till en viss del, men det kommer tyvärr aldrig ske med till fullo goda resultat. Man kan inte ändra ett medfött bettende, Bara lindra dss skadeverkningar. Men med psykopater går det INTE.
Ingen annan än dessa individer, eller möjligen en mycket svårt psykiskt sjuk person i psykos, kan begå ett sånt brott som vi alla antar att PM har begått.
För Bundys del debuterade Psykopatin sent ,27 år. Och han klassades som en klass 1 psykopat.
Jag antar att hans kriminella bana började då men självklart hade han arvet från födseln.
De flesta fullblodspsykopater utmärker sig tidigt med kriminell livstil redan i tidiga ungdomsåren.
Om jag förstått det rätt kan slag i frontalloben i vuxen ålder tex misshandel ge sådana problem.
Ligger länkar på engelska utlagda här i tråden.
Tex. Christer Petterson.
Det jag funderat när det gäller PM är om han varit tex NPD med låg empati från början, kan det då blivit värre efter en huvudskada i frontalloben tex? De skulle röntga skallen samt även titta på Schizofreni vid undersökningen som jag fattade danska läkaren. Så vi kanske blir förvånade när väl resultatet kommer om vi får veta det.
PM har inget kriminellt i bagaget som någon känner till iallafall.