Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-19, 12:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Naturligtvis, men om du VET vad killen är för ett rötägg, så kan det ju vara lämpligt att INTE åka hem till honom. Framför allt om han hotar med att döda dig. Då printar man ut alla hotelser som man fått på papper, så man har något att visa upp, och så spelar man in några av dessa hotfulla samtal på band, och sen ringer man farbror Polisen istället.

Hade säkert räckt att Tovas pappa, släkting, eller manlig vän hade bankat skiten ur killen en gång för alla, så hade han aldrig vågat gå i närheten av Tova igen.

Jag tror att hon inte såg någon väg ut ur det hela. Hon var nog övertygad om att hon skulle bli dödad hur hon än gjorde; om hon gjorde slut, om hon anmälde honom. Hon var totalt i hans våld.

Jag är fortfarande övertygad om att det var Billy som tvingade Tova att ta tillbaka anmälan om misshandel, genom hot. Han talade om för henne vad som skulle hända om hon anmälde honom... Det är min tro. Han talade om för henne vad hon skulle säga till polisen.

Hon visste att hon skulle dö. Hon försökte göra det som hon trodde skulle vara det minst farliga. Att göra som Billy sa. Åka hem till honom.
Citera
2017-11-19, 12:29
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hon visste att hon skulle dö. Hon försökte göra det som hon trodde skulle vara det minst farliga. Att göra som Billy sa. Åka hem till honom.
precis. exakt samma känsla har jag.
undra när vi får se fup..
betala åtta tusen, nja..
Citera
2017-11-19, 12:36
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Den där Billy har raggat på mig via Tinder för några år sedan. tror det var under 2015. Tänkte direkt då att det var ngt fel på honom. Inte en mördare men fick känslan av att han var gränsös och en looser i sitt eget liv. Ville gärna förhäliga sig själv på olika sätt. Och den där Liljaskolan som han gått på är en riktig trashskola, producerar bara volovraggae och annat patrask.
Förjävligt att han ska ha gjort detta mot den där tjejen Tova. Hoppas han får livstid.

Vad skrev han? Vad var det som gjorde att du fick en negativ känsla för honom?
Citera
2017-11-19, 12:38
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Jag tror att hon inte såg någon väg ut ur det hela. Hon var nog övertygad om att hon skulle bli dödad hur hon än gjorde; om hon gjorde slut, om hon anmälde honom. Hon var totalt i hans våld.

Jag är fortfarande övertygad om att det var Billy som tvingade Tova att ta tillbaka anmälan om misshandel, genom hot. Han talade om för henne vad som skulle hända om hon anmälde honom... Det är min tro. Han talade om för henne vad hon skulle säga till polisen.

En vettig pappa skulle samlat ihop några gubbar som spöade skiten ur det här rötägget, det hade sannolikt hjälpt.
Pappan skulle sedan tagit ett allvarligt samtal med sin förvirrade dotter.
I det fall killen efter detta fortsatt tagit kontakt med dottern slagit ihjäl honom.
Jag trodde det fanns riktiga karlar i norrland.
Vad är det för fel på folk?
Citera
2017-11-19, 14:27
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
En vettig pappa skulle samlat ihop några gubbar som spöade skiten ur det här rötägget, det hade sannolikt hjälpt.
I det fall killen efter detta fortsatt tagit kontakt med dottern slagit ihjäl honom.

Detta prettosnack hör man då och då, men det man aldrig hör är att det händer
att man går i lag och visar pondus mot idioter, Det händer bara bland zigenare
och andra underliga folkslag.
Prettosnack är bara prettosnack är inget annat än snack.
Citera
2017-11-19, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar

Billy är troligen inte en kille som gillar att bli kränkt.

Tror att han har en sådan personlighet som skulle lägga all skuld på Tova för vad som hänt. Och nu ska hon få betala....

Efter en förnedrande "omgång" skulle Tova aldrig kunna vara ensam, alltid behöva titta bakom axeln. Kränkt och "fråntagen" makten gör gärningsmannen än farligare. Man kan inte leva ett så skyddat liv att man aldrig är ensam helt och hållet.

Att "prata Tova tillrätta", skulle inte heller hjälpa. Vet inte hur man kan tvinga en 19-åring? Billy skulle leta upp henne, passa på henne. När hon gick till bussen, när hon kom från skolan. När hon blev ensam i huset.

Tyvärr är samhällets stöd för personer i Tovas sits alltför bristfälligt. Flytta, skyddat boende, skyddad identitet, inte ens det hjälper alltid.

Att döda någon, är det lösningen menar du?
Citera
2017-11-19, 15:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jo, men självklart är materialet redan digitaliserat innan åtal väcks i varje mål. Har svårt att tro att man författar FUP på skrivmaskin och sedan står och kopierar originalet så att alla berörda skall få varsin kopia.

Jag är inte säker på att det är lagligt att debitera allmänheten tusentals kronor för ett material som omfattas av offentlighetsprincipen.

Tror HusvagnSvensson vet besked.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Varför just en journalist? Det är bara att knalla in på domstolen och kopiera den eller be dom skicka den till en domstol på din ort, så du kan ta del av den.
Tror du har rätt att kopiera den också för den delen.

På hemsidan står det så här så jag hade nog först frågat vem den här varianten är till för och i text, men det gäller också att få ett beslut av domstolen och att dom preciserar vem som är berättigad. För annars skriver dom att dom inte har skyldighet att ge ut någon FU elektroniskt. Det stämmer också, men det innebär samtidigt att man inte kan servera andra och inte alla.

http://www.hudiksvallstingsratt.domstol.se/Tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Huvudforhandling-i-mal-B-1071-17/

Åklagaren har också en viss skyldighet dit kan man vända sig också med en begäran.

Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Är vi kvar i medeltiden fortfarande eller? hur fan kan inte FUP skickas digitalt?? det är sånt jävla snack om att allt ska vara miljövänligt och sådant så kan inte ens en FUP skickas digitalt.... detta borde väl gå att anmäla på något sätt?

Det är tyvärr för alla nyfikna så att:

1) Myndigheter har inte någon skyldighet att lämna ut handlingar av olika slag i digital form
2) Myndigheter har rätt att begära ersättning motsvarande självkostnadspris för papper och kopiering så snart man kommer över ett visst antal sidor. Omfattande handlingar som en FUP kan därför bli kostsamma att få ut, det är inte förvånande att det talas om 8 000 kronor i detta fall

Om jag förstått saken rätt så lämnar tingsrätten i detta fall inte ut FUP elektroniskt. Vi som följer en del rättsfall här kan bara konstatera att det varierar mellan olika domstolar hur de ser på frågan. Kanske gör de också olika bedömningar från fall till fall. Även om några journalister skulle ha fått FUP elektroniskt så är det sannolikt utsiktslöst att försöka driva nån slags rättsprocess om det. Den som vill läsa FUP här får alltså antingen punga ut med tusenlapparna, eller bege sig till Hudiksvalls tingsrätt och begära att få studera handlingarna där på plats. Det ska man normalt sett ha rätt till.
Citera
2017-11-19, 15:33
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är tyvärr för alla nyfikna så att:

1) Myndigheter har inte någon skyldighet att lämna ut handlingar av olika slag i digital form
2) Myndigheter har rätt att begära ersättning motsvarande självkostnadspris för papper och kopiering så snart man kommer över ett visst antal sidor. Omfattande handlingar som en FUP kan därför bli kostsamma att få ut, det är inte förvånande att det talas om 8 000 kronor i detta fall

Om jag förstått saken rätt så lämnar tingsrätten i detta fall inte ut FUP elektroniskt. Vi som följer en del rättsfall här kan bara konstatera att det varierar mellan olika domstolar hur de ser på frågan. Kanske gör de också olika bedömningar från fall till fall. Även om några journalister skulle ha fått FUP elektroniskt så är det sannolikt utsiktslöst att försöka driva nån slags rättsprocess om det. Den som vill läsa FUP här får alltså antingen punga ut med tusenlapparna, eller bege sig till Hudiksvalls tingsrätt och begära att få studera handlingarna där på plats. Det ska man normalt sett ha rätt till.

Lite sjukt när vi skattebetalare betalat hela utredningen inklusive advokater etc
Citera
2017-11-19, 15:49
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Billy är troligen inte en kille som gillar att bli kränkt.

Tror att han har en sådan personlighet som skulle lägga all skuld på Tova för vad som hänt. Och nu ska hon få betala....

Efter en förnedrande "omgång" skulle Tova aldrig kunna vara ensam, alltid behöva titta bakom axeln. Kränkt och "fråntagen" makten gör gärningsmannen än farligare. Man kan inte leva ett så skyddat liv att man aldrig är ensam helt och hållet.

Att "prata Tova tillrätta", skulle inte heller hjälpa. Vet inte hur man kan tvinga en 19-åring? Billy skulle leta upp henne, passa på henne. När hon gick till bussen, när hon kom från skolan. När hon blev ensam i huset.

Tyvärr är samhällets stöd för personer i Tovas sits alltför bristfälligt. Flytta, skyddat boende, skyddad identitet, inte ens det hjälper alltid.

Att döda någon, är det lösningen menar du?

Ja, jag skulle nog säga att det enda sättet att säkert skydda sig ifrån en sådan individ är att slå ihjäl honom innan han slår ihjäl en själv. Det är givetvis farligt, och något långt ifrån alla är kapabla till. Men sannolikt ändå betydligt farligare att låta bli.
Citera
2017-11-19, 16:15
Medlem
Fjalliss avatar
Så störd och oavsett straff kommet han tycka att hon fick vad hon förtjänade. Crazy shit, svårt när föräldrar låtit droger och boende varit självklarhet.
Citera
2017-11-19, 16:22
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja, jag skulle nog säga att det enda sättet att säkert skydda sig ifrån en sådan individ är att slå ihjäl honom innan han slår ihjäl en själv. Det är givetvis farligt, och något långt ifrån alla är kapabla till. Men sannolikt ändå betydligt farligare att låta bli.

Ja den slutsatsen är numera självklar, givet utkomsten som blev, men hade man lika lätt dragit den slutsatsen före?
Citera
2017-11-19, 17:12
Medlem
Är det bara jag som känner att detta fallet kan sluta med ett ”Lex Linda Chen” där ”Brott mot griftefriden” kan bevisas men inte själva mordet (alt. dråpet.) Tänker främst på BF:s hälso-app som visat att han varit uppe två längre perioder under natten. Det är ju redan vida känt att GM behövt relativt lång tid på sig att binda fast kroppen i sänken, ro ut i vattnet och sänka kroppen och sedan bränna upp bevis. Då är ju appen ett relativt bra bevis som pekar mot att BF forslat bort kroppen...men det säger ju tyvärr INGENTING om själva dödandet :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in