Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja säkerligen.
Men hittar man mobilen kan finnas graverande bevis i den, som bilder, sms, snap-chat- konversation mm (även om bilderna försvinner efter en stund, finns text innehåll kvar).

Om det är som urtavlan säger att mottagaren av ett sms har "skrivits över"med nytt sms i sin telefon, finns kanske innehållet enbart i den andres telefon.

Bilder och SMS finns hos mobiloperatören, de också. Allt som blivit uppbackat, och eller gått över nätet, finns att få fram, samt förstås trianguleringshistoriken/GPS läge.

Många oplanerade brott kan snabbt lösas genom att kolla folks telefontrafik.
Citera
2017-05-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretty-spry
Bilder och SMS finns hos mobiloperatören, de också. Allt som blivit uppbackat, och eller gått över nätet, finns att få fram, samt förstås trianguleringshistoriken/GPS läge.

Vi fick lämna in en mobil till polisen för att de skulle kolla upp sms-konversationer/bildskickningar - av en helt annan anledning än i detta fall - o då fick de inte fram allt pga att de hade raderats o att utrymmet "skrivits över" med nya sms osv.
Citera
2017-05-30, 17:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Då har jag missuppfattat det.
Trodde t ex att bilder bara fås fram om man sparat dm t ex i iCloud, om telefonen saknas. Att få fram sms text utan telefonen var nytt för mig. Samtalstrafiken vet jag att man kan få fram, exakt tid, längd, till och från vilken telefon och till vilken mast den kopplats upp.
Senast redigerad av notknapparen 2017-05-30 kl. 17:44.
Citera
2017-05-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Vi fick lämna in en mobil till polisen för att de skulle kolla upp sms-konversationer/bildskickningar - av en helt annan anledning än i detta fall - o då fick de inte fram allt pga att de hade raderats o att utrymmet "skrivits över" med nya sms osv.

Då hade ni inte automatisk uppbackning av telefonen till molnet. (kan ju även vara skönt att ha om mobilen tappas eller blir stulen)

Men visst kan åklagaren begära att teleoperatören lämnar ut uppgifterna.
Citera
2017-05-30, 18:26
Medlem
Citat:
Då hade ni inte automatisk uppbackning av telefonen till molnet.

Det har du förmodligen rätt i 🙂
Citera
2017-05-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Det har du förmodligen rätt i 🙂

Eller så var polisen din lite lat.

Detta kan åklagaren få ut från teleoperatören:

Call records
SMS records
GPS pings
Cell Tower usages
IP address logs
Web traffic logs
https://www.quora.com/When-police-obtain-cell-phone-records-whats-contained-in-those-records

Orkar inte googla på svenska just nu... Men, hursomhelst så finns allt du gör på mobilen sparat hos mobiloperatören.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-05-30 kl. 18:39.
Citera
2017-05-30, 18:47
Medlem
Citat:

Njae, det skulle jag inte säga - han ville mer än gärna få en anledning i skrift att åka o "ta hand" om personen som var "andrepart" i konversationerna, men det var ju å andra sidan inte han som kollade telefonen - den skickades till något labb uppåt landet.
Citera
2017-05-30, 19:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Call records
SMS records
GPS pings
Cell Tower usages
IP address logs
Web traffic logs
https://www.quora.com/When-police-obtain-cell-phone-records-whats-contained-in-those-records

Orkar inte googla på svenska just nu... Men, hursomhelst så finns allt du gör på mobilen sparat hos mobiloperatören.

I ett fall som detta känns det bra.
Men i övrigt, hmm. Inte så säker...
Tack för info iaf.
Citera
2017-05-30, 19:47
Bannlyst
Citat:

Call records
SMS records
GPS pings
Cell Tower usages
IP address logs
Web traffic logs

Nej det finns det absolut inte.
Citera
2017-05-30, 19:53
Medlem
Citat:

Call records
SMS records
GPS pings
Cell Tower usages
IP address logs
Web traffic logs

Med call and sms records, menas det väl endast tidpunkter för skickade sms och samtal. De sparar väl inte info om vad som stått i sms:en?
Citera
2017-05-30, 23:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Call records
SMS records
GPS pings
Cell Tower usages
IP address logs
Web traffic logs

Desto mer jag tänkte på det här med sparad information, desto argare blev jag.
Så jag försökte inhämta fakta. Vilket inte var så lätt.
Ovanstående som du hänvisat till är väl från USA. I Sverige har vi ju lagar som styr väldigt tydligt och klart vad som får sparas eller inte. Lagar finns som styr t ex telefonavlyssning.
Då borde det finnas lagar och författningar kan man tycka som styr lagring av sms hos telefonoperatörerna.

Jag tror inte att man får spara textinnehåll. Sen om det görs är en annan sak. Detta är vad jag hittade nu, men man får gräva mer för att få ett riktigt svar.

Från Mobil 2012:
https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Integritet/Regler/Lagring-av-uppgifter/
Efter ett beslut i EU. Har nu blivit lag efter beslut i riksdagen.

Citat:
Dagens beslut innebär att bland andra mobiloperatörerna måste lagra uppgifter om sina kunders samtal, sms och datatrafik i ett halvår.
Uppgifterna som ska lagras omfattar vilka personer som kommunicerat med varandra, vid vilken tidpunkt och var de befunnit sig. Även uppgifter om obesvarade samtal ska lagras. Innehåll i samtal eller meddelanden ska däremot inte lagras av operatörerna.
(Min fetning)

Post och telestyrelsen
https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Integritet/Regler/Lagring-av-uppgifter/

"1. Vilka uppgifter om mig finns hos min operatör?

Kontakta din operatör för att få reda på vilka uppgifter just den operatören lagrar eller behandlar på annat sätt.
Till de uppgifter som operatörerna vanligen behandlar hör:

Uppgifter om abonnemang, t.ex. vem som är abonnent och uppgifter om abonnentens nummer och adresser.
Uppgifter som beskriver en viss kommunikation, t.ex. uppgifter som rör ett telefonsamtal som ringts eller kommunikation mellan datorer/telefoner på internet. Det kan röra sig om uppgifter om avsändarens och mottagarens telefonnummer eller IP-adresser, samt tidpunkt och plats för samtalet eller kommunikationen.
Uppgifter som visar den geografiska positionen för en användares utrustning, t.ex. mobiltelefon."
"Utgångspunkten i lagen om elektronisk kommunikation är att trafikuppgifter ska tas bort när de inte längre behövs för att överföra ett elektroniskt meddelande. Operatörerna får fortsätta att behandla uppgifterna om de avidentifieras, dvs. att all information som kan koppla uppgifterna till en viss person tas bort.
"I några fall får trafikuppgifter som kan kopplas till en användare eller abonnent fortsätta att behandlas under viss tid:"
bl a för fakturering,marknadsföring men även om en domstol har beslutat att uppgifterna får hämtas in genom s.k. hemlig avlyssning eller hemlig övervakning av elektronisk kommunikation"
Citera
2017-05-31, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag tror inte att man får spara textinnehåll. Sen om det görs är en annan sak. Detta är vad jag hittade nu, men man får gräva mer för att få ett riktigt svar. "

Tack för att du sökte på detta.

Tycker det låter konstigt att de ska ha nersparat, det folk skriver i sms osv, MEN är dum nog att tro på det jag läser, många gånger. Tycker också att det är konstigt att polisen inte använde sig av det i "vårt fall", om det nu finns..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in