Citat:
Ursprungligen postat av
pretty-spry
Eller så var polisen din lite lat.
Detta kan åklagaren få ut från teleoperatören:
Call records
SMS records
GPS pings
Cell Tower usages
IP address logs
Web traffic logs
https://www.quora.com/When-police-obtain-cell-phone-records-whats-contained-in-those-records
Orkar inte googla på svenska just nu... Men, hursomhelst så finns allt du gör på mobilen sparat hos mobiloperatören.
Desto mer jag tänkte på det här med sparad information, desto argare blev jag.
Så jag försökte inhämta fakta. Vilket inte var så lätt.
Ovanstående som du hänvisat till är väl från USA. I Sverige har vi ju lagar som styr väldigt tydligt och klart vad som får sparas eller inte. Lagar finns som styr t ex telefonavlyssning.
Då borde det finnas lagar och författningar kan man tycka som styr lagring av sms hos telefonoperatörerna.
Jag
tror inte att man får spara textinnehåll. Sen
om det görs är en annan sak. Detta är vad jag hittade nu, men man får gräva mer för att få ett riktigt svar.
Från Mobil 2012:
https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Integritet/Regler/Lagring-av-uppgifter/
Efter ett beslut i EU. Har nu blivit lag efter beslut i riksdagen.
Citat:
Dagens beslut innebär att bland andra mobiloperatörerna måste lagra uppgifter om sina kunders samtal, sms och datatrafik i ett halvår.
Uppgifterna som ska lagras omfattar vilka personer som kommunicerat med varandra, vid vilken tidpunkt och var de befunnit sig. Även uppgifter om obesvarade samtal ska lagras. Innehåll i samtal eller meddelanden ska däremot inte lagras av operatörerna.
(Min fetning)
Post och telestyrelsen
https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Integritet/Regler/Lagring-av-uppgifter/
"1. Vilka uppgifter om mig finns hos min operatör?
Kontakta din operatör för att få reda på vilka uppgifter just den operatören lagrar eller behandlar på annat sätt.
Till de uppgifter som operatörerna vanligen behandlar hör:
Uppgifter om abonnemang, t.ex. vem som är abonnent och uppgifter om abonnentens nummer och adresser.
Uppgifter som beskriver en viss kommunikation, t.ex. uppgifter som rör ett telefonsamtal som ringts eller kommunikation mellan datorer/telefoner på internet. Det kan röra sig om uppgifter om avsändarens och mottagarens telefonnummer eller IP-adresser, samt tidpunkt och plats för samtalet eller kommunikationen.
Uppgifter som visar den geografiska positionen för en användares utrustning, t.ex. mobiltelefon."
"Utgångspunkten i lagen om elektronisk kommunikation är att trafikuppgifter ska tas bort när de inte längre behövs för att överföra ett elektroniskt meddelande. Operatörerna får fortsätta att behandla uppgifterna om de avidentifieras, dvs. att all information som kan koppla uppgifterna till en viss person tas bort.
"I några fall får trafikuppgifter som kan kopplas till en användare eller abonnent fortsätta att behandlas under viss tid:"
bl a för fakturering,marknadsföring men även om en domstol har beslutat att uppgifterna får hämtas in genom s.k. hemlig avlyssning eller hemlig övervakning av elektronisk kommunikation"