Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Som jag ser det är det ingen mening att åberopa big bang serier eller ”pre-big bang” kosmos eftersom detta matematiskt sett visats vara icke sannolikt och därför kan skalas bort av
Ockhams rakkniv: "The 2003 Borde-Guth-Vilenkin paper shows that “almost all” inflationary models of the universe will reach a boundary in the past – meaning our universe probably doesn’t exist infinitely into the past." Men även om sannolikheten för en tid före tiden skulle vara större än noll (vilket jag inte tror), så finns det ett mer rimligt alternativ, enligt min åsikt. ...
Om du läser länken till ett tidigare inlägg till en annan användare som jag redan hänvisat dig till i mitt förra inlägg (och i flera inlägg tidigare) så kommenterar jag Vilenkin och gav exempel på konkurrerande kosmologisk modell till inflationsteorin som inte uppfyller de kriterier som kräver att tiden har en börjar. Jag får dessvärre hänvisa dig dit så slipper jag återupprepa mig. Dock kan jag säga såhär: Skulle inflationsteorin såsom definierad i 2003 Borde-Guth-Vilenins publicering bli en empiriskt vältestad falsifierbar teori skulle jag luta åt att tiden har en början. Fram tills dess är positionen "jag vet inte".
Det som kommer att fälla avgörandet angående huruvida tiden har en början eller inte i framtiden ur ett vetenskapligt perspektiv är observation, så ur ett vetenskapligt perspektiv är det mig veterligen fortfarande en öppen fråga huruvida tiden har en början eller inte. Kanske kommer vi att kunna avgöra frågan vetenskapligt eller inte i framtiden. Huruvida vi kan avgöra frågan enbart genom ett filosofiskt resonemang ställer jag mig mera tveksam till, eftersom detta ligger helt utanför vår erfarenhets-sfär och vår intuition är därför otillräcklig i att guida våra antaganden.
Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
... Just därför menar jag att orsaken till tiden måste vara skapad i tiden och samtidigt vara av "högre natur" än det fysiska.
Du ber om det omöjliga. Men vi behöver inte veta hur, det räcker med att bygga på sannolikheter:
Vi vet att det har skett, tiden har uppkommit, och det är mer sannolikt att det finns en orsak än att det skett utan orsak. En orsak som är tillverkad i tiden där det finns kausalitet och agenter som kan skapa, är mer sannolik än en orsak från ingenstans, där tiden inte existerar, och där ingen kausalitet och inga agenter finns. ...
När du påstår att ”tiden har en orsak” förstår jag inte vad det betyder, eftersom orsaks-samband i vår värld kräver tid. För mig blir det problematiskt med en "orsak" om den saknar kausal relation till "verkan". Så när du säger ”orsak” (som jag kallar X) då det gäller tidens uppkomst betyder det uppenbarligen inte samma sak som då vi talar om orsak i den värld vi upplever och i den fysikaliska världen. Därför kan jag inte avgöra huruvida tiden har en ”orsak” eller inte om inte detta begrepp tydligare definieras. Och dessutom har den inget förklaringsvärde om inte detta begrepp definieras.
När man talar om ”sannolikhetsbedömningar” på icke definierade och icke falsifierbara begrepp är det ett mått på ens egna subjektiva övertygelser, inte ett mått på sannolikheten hur sakernas tillstånd ser ut i verkligheten. Dessutom är inte Ockham’s rakkniv som tumregel relevant att applicera på icke definierade begrepp, eftersom sådana begrepp saknar ett förklaringsvärde.
Om du istället för "orsak" skulle formulera dig att ifall tiden hypotetiskt har en början innebär det att det existerar en entitet X som möjliggör att universum av tid/rum/energi/materia uppstår, skulle jag kunna köpa det. Men utan att specificera mera vilka egenskaper denna princip har och på vilket sätt dessa egenskaper möjliggör universum av tid/rum/energi/materia har den inget förklarande värde, påståendet blir ju bara "X möjliggör universum att uppkomma". Och utan att specificera dessa egenskaper i falsifierbara termer går det inte att ha kunskap om denna entitets egenskaper. Sådana frågor som vilken natur och egenskaper X har blir fortfarande: "Jag vet inte."
Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
... Ja.
Nej, i denna hypotes räcker det med att universum gav upphov till en fysisk person Y, för den personen att tillverka X.
Ja.
Ja.
Nej, inget annat än halva B.
Stämmer på sätt och vis, men jag vill snarare formulera det så här: När Y skapade X så blev villkoren för den värld som frambringat Y (och allt annat) uppfyllda.
För mig ser din förklaringsmodell fortfarande ut som ett universum som skapar sig själv: X (en transcendent entitet) orsakar universum som orsakar Y (en intelligent agent) som orsakar X som orsakar sig själv (universum). Om du kritiserade i ett tidigare inlägg att ett hypotetiskt ”självstartande” universum är kontraintuitiv och finner det därför inte troligt anser jag att samma kritik gäller även din modell.
Nu anser jag inte att ”kontraintuitivt” är giltig kritik då det gäller en förklaringsmodell till universums existens, eftersom varje form av förklaringsmodell kommer att vara kontraintuitiv eftersom detta är utanför vår erfarenhets-sfär.
Däremot har jag följande kritik mot dina postulat och förklaringsmodell:
1. Har tiden en början eller inte?
Svar: Ur ett vetenskapligt perspektiv än så länge mig veterligen en öppen fråga.
2. Har tiden en ”orsak” om tiden hypotetiskt har en början?
Svar: Så länge inte ”orsak” kan definieras då det gäller tidens hypotetiska början anser jag inte att det går att besvara denna fråga.
3. Vilken natur och egenskaper har tidens hypotetiska ”orsak”?
Svar: Jag anser inte att det går att besvara så länge som denna ”orsak” inte definierats, annat än att den inte förmodligen är en kausal relation mellan denna ”orsak” och tidens uppkomst eftersom ingen tid existera innan tiden om tiden hypotetiskt har en början. Vilka övriga egenskaper den har går inte att besvara förrän dess att ”orsaken” definieras och den kan ställas upp som en falsifierbar hypotes.
4. Har tidens hypotetiska ”orsak” själv en början i tiden eller är den tidslös?
Svar: Detta kan tyckas vara ett märkligt påstående att X orsakar tiden men behöver samtidigt tid för att uppstå, vilket kan tyckas vara en paradox eller logisk motsägelse. Men eftersom ”orsak” inte är definierat går det inte att utvärdera om denna paradox är en äkta logisk motsägelse.
Dina övriga postulat om att den hypotetiska orsaken till universums uppkomst är skapad av en intelligent agent och sen börjar argumentera för att denne intelligente agent är Jesus blir irrelevant att diskutera så länge inte 1-3 kan besvaras och paradoxen i 4 lösas.
----------------------------------
Jag vidmakthåller att så länge hypoteser om universums existens är icke falsifierbara och eftersom detta befinner sig långt utanför vår egen erfarenhets-sfär kan man bara spekulera och den mest rationella positionen anser jag vara ”jag vet inte”. Med andra ord anser jag att även den klassiska "kosmologiska argumentet" för en hypotetisk guds existens (och inte enbart din speciella variant av argument för en hypotetisk guds existens) fallerar och diskvalificerar sig som bevis så länge det är på detta sätt.