Citat:
Här är några alternativ då det gäller förklaringen till universums existens:
1. Universum av tid/rum/energi/materia har ingen början
2. Universum av tid/rum/energi/materia har en början och om den har vissa egenskaper kan den självstarta utan extern påverkan
3. Icke tid/rum/energi/materia är ett instabilt tillstånd och kommer att sönderfalla till ett universum av tid/rum/energi/materia varav vissa dör på kort tid medan andra med vissa egenskaper överlever på lång sikt.
4. Vi lever i ett matematiskt universum där den metafysiska verklighetens beskaffenhet består av matematiska strukturer och lokala universa är en manifestation av en delmängd av dessa strukturer
5. Universum är ett resultat av design av en abstrakt entitet med intention som kan kallas för gud
6. Etc.
7. Det finns alternativ som jag ännu inte har fantasi nog att komma på
Vilken/vilka av dessa scenarier eller kombinationer av scenarier finner jag mest trolig? Inte en susning, har inte tillräckligt med input och epistemologiska metoder för att avgöra detta. Förklaringar till universums existens ligger utanför vår erfatenhets-sfär och därför kan inte vår intuition guida oss att utvärdera olika antaganden i denna frågeställning. ”Jag vet inte” finner jag därför den mest rationella positionen. Så därför anser jag att kosmologiska argumentet för en hypotetisk guds existens fallerar.