2017-11-18, 23:52
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vilket är mest rimligt säg själv vad du tycker:

1. att orsaken till tiden övergår tiden?
2. att orsaken till tiden inte övergår tiden?
3. att det inte finns en orsak till tiden?
4. att det inte finns en början på tiden?

Eller ange eget förslag.

Här är några alternativ då det gäller förklaringen till universums existens:

1. Universum av tid/rum/energi/materia har ingen början

2. Universum av tid/rum/energi/materia har en början och om den har vissa egenskaper kan den självstarta utan extern påverkan

3. Icke tid/rum/energi/materia är ett instabilt tillstånd och kommer att sönderfalla till ett universum av tid/rum/energi/materia varav vissa dör på kort tid medan andra med vissa egenskaper överlever på lång sikt.

4. Vi lever i ett matematiskt universum där den metafysiska verklighetens beskaffenhet består av matematiska strukturer och lokala universa är en manifestation av en delmängd av dessa strukturer

5. Universum är ett resultat av design av en abstrakt entitet med intention som kan kallas för gud

6. Etc.

7. Det finns alternativ som jag ännu inte har fantasi nog att komma på

Vilken/vilka av dessa scenarier eller kombinationer av scenarier finner jag mest trolig? Inte en susning, har inte tillräckligt med input och epistemologiska metoder för att avgöra detta. Förklaringar till universums existens ligger utanför vår erfatenhets-sfär och därför kan inte vår intuition guida oss att utvärdera olika antaganden i denna frågeställning. ”Jag vet inte” finner jag därför den mest rationella positionen. Så därför anser jag att kosmologiska argumentet för en hypotetisk guds existens fallerar.
Citera
2017-11-19, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Ett tips. Om du nu ska framföra ett kosmologiskt gudsbevis. Använd det som finns Kalamargumentet, det är åtminstonde logiskt och går att bemöta.
Ditt egenpåhittade Skit ...ja jag är ledsen men det är vad det är... skit. Dina premisser är fel dina slutsatser är fel..o.s.v. o.s.v...för att parafrasera Bogomil..Lär dig elementär logik.
Den typen av kritik har ingen inverkan på min tankebyggnad eftersom den inte innehåller någon argumentation som bemöter vad jag tror på.

Men jag ska följa ditt tips och säga vad jag tycker om Kalamargumentet:

Jag tror på att Kalamargumentet är sant; att universum har en början och en orsak, jag tror också att universum är lika med all tid, rum och materia.

Men däremot tror jag inte på att Gud eller några andra abstrakta entiteter, eller "metalagar" som aldrig uppkommit utan som bara "är" och har funnits i oändlighet, plötsligt blivit kausala och skapat Big Bang.

Jag tror inte på detta eftersom att: 1. Skulle något existera en oändlighet före ett event så skulle det aldrig komma fram till detta event. 2. Om någon livlös omedveten funktion som är evig skulle ha ens den minsta sannolikhet att ha en inverkan så skulle den inverkan vara precis lika evig. 3. Jag tror inte ens att det existerat något "innan" tiden, där någon kausalitet är möjlig.

För övrigt tror jag, av olika skäl, inte på att tiden skulle sakna början: 1. Det skulle innebära en oändlig regression av händelser och det är filosofiskt och matematiskt ovederhäftigt. 2. Det finns inget observerat som tyder på det, däremot tyder allt på att det har en början. 3. Intuitivt förstår jag att tiden måste ha en början, men inte nödvändigtvis ett slut.

Vad tror du?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-11-19 kl. 08:44.
Citera
2017-11-19, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Här är några alternativ då det gäller förklaringen till universums existens:

1. Universum av tid/rum/energi/materia har ingen början

2. Universum av tid/rum/energi/materia har en början och om den har vissa egenskaper kan den självstarta utan extern påverkan

3. Icke tid/rum/energi/materia är ett instabilt tillstånd och kommer att sönderfalla till ett universum av tid/rum/energi/materia varav vissa dör på kort tid medan andra med vissa egenskaper överlever på lång sikt.

4. Vi lever i ett matematiskt universum där den metafysiska verklighetens beskaffenhet består av matematiska strukturer och lokala universa är en manifestation av en delmängd av dessa strukturer

5. Universum är ett resultat av design av en abstrakt entitet med intention som kan kallas för gud

6. Etc.

7. Det finns alternativ som jag ännu inte har fantasi nog att komma på

Vilken/vilka av dessa scenarier eller kombinationer av scenarier finner jag mest trolig? Inte en susning, har inte tillräckligt med input och epistemologiska metoder för att avgöra detta. Förklaringar till universums existens ligger utanför vår erfatenhets-sfär och därför kan inte vår intuition guida oss att utvärdera olika antaganden i denna frågeställning. ”Jag vet inte” finner jag därför den mest rationella positionen. Så därför anser jag att kosmologiska argumentet för en hypotetisk guds existens fallerar.
Jag tycker inte att något av alternativen du presenterat är trovärdigt. Därför, om det nu endast fanns dessa alternativ (uttalade) att välja mellan, så skulle jag också tycka att det var mest rationellt att säga "jag vet inte".
Citera
2017-11-19, 09:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hade orsaken till tiden funnits i oändlighet så hade tiden inte haft en början.

Dels är denna dikotomi bara retorik, och dels är den inte ett 'guds'-bevis.
Citera
2017-11-19, 09:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför skulle nån "köpa" ad hoc-premissen, att det finns en extrakosmisk(transcendendent) "orsak", som på köpet är/kallas 'gud'?

Citat:
Jag har inte angett en sådan premiss.

Så vart kommer 'gud' in i ditt resonemang?
Citera
2017-11-19, 09:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo, det följer från att "orsaken (som övergår tiden) är skapad i tiden".

Citat:
Detta besynnerliga logikfel blir inte mera korrekt av att bli upprepat.

Citat:
Men nu är detta en slutsats från ett argument.

Citat:
Vänligen bemöt premisserna i det argumentet med din kritik

Jag har kritiserat dina premisser vid flera tillfällen, men behövar tydligen upprepa mig:

1. Generellt opererar du med mistaget, att Jesus ad hoc-premissade existens och "funktion" kan användas som ett axiomatisk underlag.

2. Sen användar du ordet "orsak" mycket svävande, allt beroende på vad som passar bäst in i dina demagogiska konstruktioner. Iblant är Jesus transcendent, iblant inte; iblant har "orsaken" kosmisk ursprung, iblant extrakosmisk (transcendent).

3. Hur kan något som "övergår tiden" skapas i tiden?
Citera
2017-11-19, 09:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilket är mest rimligt säg själv vad du tycker:

1. att orsaken till tiden övergår tiden?
2. att orsaken till tiden inte övergår tiden?
3. att det inte finns en orsak till tiden?
4. att det inte finns en början på tiden?

Eller ange eget förslag.

Jag kan inte se att DINE premisser i sin (tills vidare) pseudologiska och demagogiska form öht ger anledning till nån "rimlighets"-bedömning.

Så jag kan endast rekommendera dig, att du gör din semantik mera precis, specifik och logisk och mindre demagogisk och sen reformulerar dina frågor.
Citera
2017-11-19, 09:38
Medlem
Citat:
Dels är denna dikotomi bara retorik,
Men du bemöter inte den "retoriken" med en argumentation som kan bevisa för mig att den inte är trovärdig, om du nu tycker det?
Citat:
och dels är den inte ett 'guds'-bevis.
Ett enda argument kan inte besvara alla frågor.
Citat:
Så vart kommer 'gud' in i ditt resonemang?
På den plats som logiskt följer i kedjan av de argument som du fortfarande inte bemöter i rätt ordning.

Det verkar inte som att du och jag kommer längre nu. Jag svarar andra istället såvida du inte kommer med något relevant.
Citera
2017-11-19, 09:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troendemann
Kanske, jag vet inte säkert men jag är säker på att gud har sina anledningar.
Men om man inte vill leva med gud vill man ens ha en tro på honom då?

Jag har märkt att de perioder jag inte brytt mig om gud har jag inte märkt av han heller.

men nu när jag börjat läsa bibeln mer och börjat älska gud mer och mer igen så har jag märkt av honom mer också. Det är fantastiskt hur god min herre är som trots att jag är så ond, orenare och sjukare tankar än ni kan föreställa er, syndat fruktansvärt mycket även efter jag blivit troende, så har gud inte övergivit mig utan väntat på mig, ingen mäniska skulle stannat kvar med mig om de visste mina tankar, det bevisar guds otroliga kärlek, och hur mycket vi är värda för honom och hur han överflödar av nåd för de som kommer till honom och vill leva med honom.

Och vad har det med 'guds'-bevis att göra? Anser du att det är "bevis" du presenterar?

Förklara i så fall vad det är DU avser med konceptet "bevis".
Citera
2017-11-19, 09:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tror på att Kalamargumentet är sant; att universum har en början...

Citat:
...och en orsak,

Försök så tydligt, precist och specikt du kan att definiera denna orsak ... och presentera sen belägg för den.
Citera
2017-11-19, 09:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hade orsaken till tiden funnits i oändlighet så hade tiden inte haft en början.

Citat:
Dels är denna dikotomi bara retorik,

Citat:
Men du bemöter inte den "retoriken" med en argumentation som kan bevisa för mig att den inte är trovärdig,

Det räcker med att påpeka, att det är en falsk dikotomi, du presenterar.

Men eftersom du inte förstår elementär logik, förstår du givetvis inte heller varför.
Citera
2017-11-19, 10:01
Medlem
Citat:
Jag har kritiserat dina premisser vid flera tillfällen, men behövar tydligen upprepa mig:
Inte vad jag sett. Att kritisera i form av att bara säga ad-hoc, ologiskt eller cirkelargument osv. utan att ge en förklaring på vilket sätt det är skulle vara så, är inte en relevant kritik.

Citat:
1. Generellt opererar du med mistaget, att Jesus ad hoc-premissade existens och "funktion" kan användas som ett axiomatisk underlag.
Nej, det gör jag inte. Jag har endast jämfört slutsatsen om att det är en människa som sannolikt lagt världens grund (enligt argumenten) med vad bibeln säger om Jesus och visat att det korrelerar.

Citat:
2. Sen användar du ordet "orsak" mycket svävande, allt beroende på vad som passar bäst in i dina demagogiska konstruktioner. Iblant är Jesus transcendent, iblant inte; iblant har "orsaken" kosmisk ursprung, iblant extrakosmisk (transcendent).
Hur kan man diskutera med en människa som är historielös och hela tiden "glömmer" vad man sagt. Jesus är född som människa genom vilken Gud skapade det som blev världen(enligt bibeln). Efter hans död har han en himmelsk kropp som har egenskaper som vida övergår människan (enligt bibeln).

Citat:
3. Hur kan något som "övergår tiden" skapas i tiden?
Genom att en människa tillverkar det t.ex.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-11-19 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in