https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresnamnden-synar-skyhoga-hyreskrav/
Hyresvärden Restad Gård AB vill höja rejält, upp till nästan 7 000 kronor i månaden, för tiotalet lägenheter. Senaste förhandlingen med Hyresgästföreningen strandade i vintras. I dag blev hyreskravet en fråga som hyresnämnden fick ta ställning till.
Hyresgästerna och värden stod långt ifrån varandra och det stod genast klart att det inte kunde bli tal om någon snabb överenskommelse på plats.
Så mycket vill Restad Gård AB höja hyrorna per månad
• 791 kronor för en två på 58 kvadrat (nuvarande hyra: 3 317 kr.)
• 1 248 kronor för en tvåa på 78 kvadrat (nuvarande hyra: 4 277 kr.)
• 1 892 kronor för en trea på 78 kvadrat (nuvarande hyra: 4 283 kr.)
• 2 504 kronor för en fyra på 105 kvadrat (nuvarande hyra: 5 808 kr.)
• 4 742 kronor för en fyra på 120 kvadrat (nuvarande hyra:4 277 kr.)
• 5 229 kronor för en sexrummare på 160 kvadrat (nuvarande hyra: 6 104 kr.)
• 6 779 kronor för en femma på 175 kvadrat (nuvarande hyra:5 616 kr.).
Här håller jag med värden för engångsskull, nuvarande hyror är ju löjligt låga. 3300 kr för 58 kvadrat och dom vill höja till 4100 det blir gnäll haha. 5600 kr månaden för en våning lika stor som en villa.
Man kan ju inte bedriva välgörenhet som hyresvärd.
Dom största lgh kan man dock dra ner höjningen en del på.