2017-11-18, 16:13
  #14545
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hyresmarknaden är ju en katastrof med svartkontrakt, hållande av gamla hyresrätter i familjer etc. Varför ska skattebetalarna subventionera ett svinbilligt boende i mycket attraktiva lägen?
Det finns inga subventioner på gamla hyreslägenheter. Att hyrorna är relativt låga beror på att husen är betalda och inte har några kapitalkostnader. Hyresgästerna betalar alltså vad det kostar, och ligger ingen annan till last. Att sen vissa är avundsjuka på detta är en helt annan sak.
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bättre att marknaden får bestämma vad det kostar att bo.
När marknadskrafterna ska avgöra priset blir det tillgång och efterfrågan som styr. Då efterfrågan är betydligt större än tillgången blir det ett prisrally på hyresrätter, som slutar med hyror som bara de rikaste kan betala. Gissa vem som tjänar på ett sånt system?
Citera
2017-11-18, 19:22
  #14546
Medlem
slemhogs avatar
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresnamnden-synar-skyhoga-hyreskrav/

Hyresvärden Restad Gård AB vill höja rejält, upp till nästan 7 000 kronor i månaden, för tiotalet lägenheter. Senaste förhandlingen med Hyresgästföreningen strandade i vintras. I dag blev hyreskravet en fråga som hyresnämnden fick ta ställning till.
Hyresgästerna och värden stod långt ifrån varandra och det stod genast klart att det inte kunde bli tal om någon snabb överenskommelse på plats.

Så mycket vill Restad Gård AB höja hyrorna per månad
• 791 kronor för en två på 58 kvadrat (nuvarande hyra: 3 317 kr.)
• 1 248 kronor för en tvåa på 78 kvadrat (nuvarande hyra: 4 277 kr.)
• 1 892 kronor för en trea på 78 kvadrat (nuvarande hyra: 4 283 kr.)
• 2 504 kronor för en fyra på 105 kvadrat (nuvarande hyra: 5 808 kr.)
• 4 742 kronor för en fyra på 120 kvadrat (nuvarande hyra:4 277 kr.)
• 5 229 kronor för en sexrummare på 160 kvadrat (nuvarande hyra: 6 104 kr.)
• 6 779 kronor för en femma på 175 kvadrat (nuvarande hyra:5 616 kr.).

Här håller jag med värden för engångsskull, nuvarande hyror är ju löjligt låga. 3300 kr för 58 kvadrat och dom vill höja till 4100 det blir gnäll haha. 5600 kr månaden för en våning lika stor som en villa.
Man kan ju inte bedriva välgörenhet som hyresvärd.

Dom största lgh kan man dock dra ner höjningen en del på.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-11-18 kl. 19:24.
Citera
2017-11-18, 20:41
  #14547
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresnamnden-synar-skyhoga-hyreskrav/

Hyresvärden Restad Gård AB vill höja rejält, upp till nästan 7 000 kronor i månaden, för tiotalet lägenheter. Senaste förhandlingen med Hyresgästföreningen strandade i vintras. I dag blev hyreskravet en fråga som hyresnämnden fick ta ställning till.
Hyresgästerna och värden stod långt ifrån varandra och det stod genast klart att det inte kunde bli tal om någon snabb överenskommelse på plats.

Så mycket vill Restad Gård AB höja hyrorna per månad
• 791 kronor för en två på 58 kvadrat (nuvarande hyra: 3 317 kr.)
• 1 248 kronor för en tvåa på 78 kvadrat (nuvarande hyra: 4 277 kr.)
• 1 892 kronor för en trea på 78 kvadrat (nuvarande hyra: 4 283 kr.)
• 2 504 kronor för en fyra på 105 kvadrat (nuvarande hyra: 5 808 kr.)
• 4 742 kronor för en fyra på 120 kvadrat (nuvarande hyra:4 277 kr.)
• 5 229 kronor för en sexrummare på 160 kvadrat (nuvarande hyra: 6 104 kr.)
• 6 779 kronor för en femma på 175 kvadrat (nuvarande hyra:5 616 kr.).

Här håller jag med värden för engångsskull, nuvarande hyror är ju löjligt låga. 3300 kr för 58 kvadrat och dom vill höja till 4100 det blir gnäll haha. 5600 kr månaden för en våning lika stor som en villa.
Man kan ju inte bedriva välgörenhet som hyresvärd.

Dom största lgh kan man dock dra ner höjningen en del på.
Har svårt att tala om hyrorna i Vänersborg...
Jag bor själv i en trea i en Stockholmsförort och betalar runt 4000 i månaden för min bostadsrätt, så det är väl vad det kostar att hålla huset. Vet inte varför det skulle kosta mer än 4 283 kr att bedriva verksamheten i ett liknade hus i Vänersborg. Varför ska fastighetsägaren helt plötsligt behöva nästan 2000kr mer per lägenhet? Ska han köpa hus i Bahamas kanske..?
Citera
2017-11-18, 21:21
  #14548
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Har svårt att tala om hyrorna i Vänersborg...
Jag bor själv i en trea i en Stockholmsförort och betalar runt 4000 i månaden för min bostadsrätt, så det är väl vad det kostar att hålla huset. Vet inte varför det skulle kosta mer än 4 283 kr att bedriva verksamheten i ett liknade hus i Vänersborg. Varför ska fastighetsägaren helt plötsligt behöva nästan 2000kr mer per lägenhet? Ska han köpa hus i Bahamas kanske..?

Fastighetsägaren måste få någon vinst.
Jag tycker det där är för låga hyror och hade lackat om jag ägde det huset själv. Såna där låga hyresnivåer drar ner synen om bruksvärdesprincipen. Det ska va skäliga hyror, inte kommunism och välgörenhet men det ska inte heller vara rovdrift som nyliberalerna vill ha.
6000 kr för en paradvåning är sjukt billigt.
Den där 2an som höjs till 4200 är ju fortfarande också väldigt billig. Bor ett par där kostar det 2100 kr i månaden och dom flesta tjänar iaf 27-30 000 brutto.
Citera
2017-11-18, 21:30
  #14549
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det finns inga subventioner på gamla hyreslägenheter. Att hyrorna är relativt låga beror på att husen är betalda och inte har några kapitalkostnader. Hyresgästerna betalar alltså vad det kostar, och ligger ingen annan till last. Att sen vissa är avundsjuka på detta är en helt annan sak.

När marknadskrafterna ska avgöra priset blir det tillgång och efterfrågan som styr. Då efterfrågan är betydligt större än tillgången blir det ett prisrally på hyresrätter, som slutar med hyror som bara de rikaste kan betala. Gissa vem som tjänar på ett sånt system?

Så varför är det mer rättfärdigat att person X ska få lottovinsten än person Y? Så länge vi reglerar hyrorna mycket lägre än marknadsvärdet förloras en intäkt. Den mellanskillnaden hade kunnat tillfalla andra men hamnar nu i fickan på de få som får hyra.
Citera
2017-11-19, 07:25
  #14550
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fast det är ju inte riktigt sant. Vem har sagt att det ska vara gratis att flytta? Om du vill flytta till en bostad i samma prisklass får du alltså låna mer pengar för att täcka upp för reavinstskatten. So what? Du har fortfarande tjänat massor på ränteavdrag och prisutveckling. Take it or leave it, du sitter inte i sjön direkt.

Problemet med det nya skattesystemet är att det skapar inlåsning och högre priser, iom att det är extremt ofördelaktigt att röra på sig.

Själv tycker jag inte att det är rimligt att man ska beskattas bara för att man flyttat.

Flyttar man till en bostad med samma pris eller dyrare borde ingen skatt alls tas ut.
Citera
2017-11-19, 08:44
  #14551
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fast det är ju inte riktigt sant. Vem har sagt att det ska vara gratis att flytta? Om du vill flytta till en bostad i samma prisklass får du alltså låna mer pengar för att täcka upp för reavinstskatten. So what? Du har fortfarande tjänat massor på ränteavdrag och prisutveckling. Take it or leave it, du sitter inte i sjön direkt.

Men kom då inte och klaga på att pensionärer bor kvar i stora hus trots att de inte behöver och därmed undanhåller mycket boyta för de som har behov av mere. Acceptera läget utan gnäll om att det är bostadsbrist. Take it or leave it, du sitter inte i sjön direkt.
Citera
2017-11-19, 09:47
  #14552
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men kom då inte och klaga på att pensionärer bor kvar i stora hus trots att de inte behöver och därmed undanhåller mycket boyta för de som har behov av mere. Acceptera läget utan gnäll om att det är bostadsbrist. Take it or leave it, du sitter inte i sjön direkt.

Ett annat problem är att de äldre inte får låna upp hur som helst iom att lånemöjligheterna baseras på inkomst som i det här fallet är pension.

Tammer får hela tiden sin egen skit uppkörd i ansiktet.
Citera
2017-11-19, 10:43
  #14553
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så varför är det mer rättfärdigat att person X ska få lottovinsten än person Y? Så länge vi reglerar hyrorna mycket lägre än marknadsvärdet förloras en intäkt. Den mellanskillnaden hade kunnat tillfalla andra men hamnar nu i fickan på de få som får hyra.

Vid marknadshyror hade den mellanskillnaden samlats hos ett fåtal redan rika hyresvärdar istället för utspritt hos den stora massan (hyresgäster) och minskat konsumtionsutrymme. Detta skapar sämre konjunktur då rika personer inte konsumerar på samma sätt från sitt stora överflöd och sparar medans "arbetarna" skickar iväg sina kulor och dom flesta har inget kvar vid den 25e. Detta är basic economic principles som högern neglierar pga av personlig girighet.

"förlorar en intäkt" Du är allt bra efterbliven du.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-11-19 kl. 10:46.
Citera
2017-11-19, 10:49
  #14554
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men kom då inte och klaga på att pensionärer bor kvar i stora hus trots att de inte behöver och därmed undanhåller mycket boyta för de som har behov av mere. Acceptera läget utan gnäll om att det är bostadsbrist. Take it or leave it, du sitter inte i sjön direkt.

Man höjer nettokostnaderna för dina pensionärer och även dig i din socialist BR så kommer ni börja röra på er och anpassa storleken på ert boende, samtidigt kommer bostadspriserna rasa än mer än dom redan gör nu, vilket är bra.

Föresten, har du dragit från bostadsbubble tråden när dina prisprognoser gick åt helvete och du står som ett fån i dagsläget?
Det var exakt det jag förutspådde skulle ske.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-11-19 kl. 10:51.
Citera
2017-11-19, 10:56
  #14555
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Man höjer nettokostnaderna för dina pensionärer och även dig i din socialist BR så kommer ni börja röra på er och anpassa storleken på ert boende, samtidigt kommer bostadspriserna rasa än mer än dom redan gör nu, vilket är bra.

Föresten, har du dragit från bostadsbubble tråden när dina prisprognoser gick åt helvete och du står som ett fån i dagsläget?
Det var exakt det jag förutspådde skulle ske.

Jaså hur skulle du kunna höja kostnaderna för mig tror du din bidragsparasit? Det är snarare så att bidragssamhället kollapsar nu med massinvandringen och då ryker ditt bidragsliv, du får stå på egna ben helt enkelt eller ramla omkull. Blir förmodligen de senare eftersom du aldrig lärt dig att klara dig själv.
Citera
2017-11-19, 11:00
  #14556
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså hur skulle du kunna höja kostnaderna för mig tror du din bidragsparasit? Det är snarare så att bidragssamhället kollapsar nu med massinvandringen och då ryker ditt bidragsliv, du får stå på egna ben helt enkelt eller ramla omkull. Blir förmodligen de senare eftersom du aldrig lärt dig att klara dig själv.

Man tar bort dina räntebidrag du parasiterar på, inför 30-år amortering på allas bostadslån som andra länder, man höjer fastighetskatten igen på Bostadsrättsföreningar som det var innan 2007 varvid månadsavgifterna går upp.
Man tar bort fri prissättning av andrahandsuthyrning och samma regler som hyresrätt och slopar ROT. Sen höjs räntan nu med start nästa år.

Nja, bidragssystemen lär aldrig ryka, men du menar det kanske blir svårare för mina möjligheter/planer sen att mellan jobb sitta på akassa i min costa del sol lgh i ett halvår med en snygg blond tjej och glassa och återhämta sig? Jag tror inte det, men vi får se
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-11-19 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in