2017-11-17, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Helt rätt.
MEN
5 000 i månaden är "bara" 60 kkr/år.
Ett hus sköter inte sig självt utan har oftast driftskostnader uppemot samma belopp. Speciellt ett äldre hus med äldre boende som behöver köpa en del tjänster. Även om det är i gott skick
Värme, el, VA, Sophämtning skatten osv. Det springer fort till.

Med några miljoner över räcker pengarna både till avgift OCH pensionstillskott.
3 milj är 50 års avgifter...... ;-)

Edit:
Största anledningen till att äldre inte flyttar tror jag med äldre släktingar är att man vill bo kvar så länge man kan och när man inte längre vill bo kvar är det försent. Då kan man inte flytta. Orkar helt enkelt inte. Den dagen kommer oftast väldigt oplanerat för de flesta.

De flesta äldre som bor i villor är inte intressersde av en 2a på 50kvm utan kommer sannolikt vilja ha en lgh på uppemot 100. Då brhöver man tex städhjälp på samma sätt som tidigare.

Generellt skulle jag säga att man inte direkt har högre driftskostnader i en kåk om 150kvm än i en lgh om 100 (jag hqr bott i båda) så länge kåken är i gott skick är det bara sophämtningen som diffar samt lite el. Försäkringen bara en smula dyrare men obefintligt på årsbasis. Mina driftskostnsder i en 150kvm kåk var klart mindre än i 100kvm lägenhet. *inkl avgift.

Jag skulle säga att 99% av de som inte flyttar från attraktiva kåkar undviker detta pga reavinstskatten. Man vill inte byta ner sig till något som är 22% sämre..
Citera
2017-11-17, 13:42
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Hur räknar du?

Skatten beräknas på vinsten om 4 miljoner och är 30% på 22/30 av vinsten, dvs 22 %
I detta fall 880.000.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavprivatbostad/raknautochbetalaskatt.4.233f91f71260075abe88000707 71.html

Kvar efter försäljningen har de 4120000 - eventuella kvarvarande lån.

Att det i sig inte är skäl att flytta är en annan sak. Ett gammalt par får oftast inte längre belåna huset varför pensionsförsäkringen=huset är en dålig placering om de vill använda sitt sparade kapital.

De skulle behöva en hyreslägenhet för att få nytta av kapitalet. Eller köpa sig något mycket billigare.

Gick lite snabbt på mobilen. Du har självklart rätt. Oavsett det så återstår grundproblemet. 4,1M räcker inte långt om man inte kan få tag på en hyresrätt, vilket inte är så lätt. Då blir det att byta ner sig rejält och ändå inte få nåt överskott. Därav sitter många pensionärer kvar i sina hem.
Citera
2017-11-17, 15:33
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Bara räkna egentligen. Snittpriset för en villa i Stockholm är ca 5 Miljoner.

Om ett gammalt par köpte en villa på 80-talet för miljonen så är barnen utflugna nu och de kanske överväger att flytta till lgh. Villan är avbetald och deras.

4 miljoner i vinst där 33% ska skattas. Så kvar blir 3,68Miljoner efter skatt (5-1,32).

För detta får man en 2a i Stockholm eller en sunkig 3a i en sämre förort.

Istället för att bo kvar i samma område man är van vid sen 25-30 år tillbaka. Var ligger incitamentet till att flytta?

Ja de har inga incitament, de bor kvar så länge de orkar. En del får bäras ut. Ge folk en rimlig möjlighet så kanske de flyttar tidigare. Men högskattesamhället måste plocka ut allt det kan och helst ännu mer. Därmed sätts marknadsprinciperna ur spel.

Alla manövrerar fram efter bästa förmåga i regelverket. De kan inte lita på politikerna och regelverket. Det val de gjorde kan plötsligt ändras, så att det gav dem en stor förlust.

Många äldre går just nu och hoppas på att "flyttskatten", reavinstbeskattningen ska sänkas eller tas bort helt. Politikerna bär skulden genom sina oberäkneliga kursändringar.
Senast redigerad av Returpapper 2017-11-17 kl. 15:38.
Citera
2017-11-17, 19:14
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jo, för de kan sälja och flytta till en hyresrätt om de vill?

Förövrigt är det väl knappast ett problem att folk bor i stora hus. Plats att bygga på finns det gott om ... det är tillsvidare hyreskontrakt det är brist på pga planekonomin.
Tror inte det finns gott om plats i Stockholm, stan är i det närmaste fullbebyggd. I alla fall om vi ska ha några grönområden kvar.
Eftersom vissa förespråkar att folk som bor billigt i hyresrätter ska tvingas bort, menar jag att samma borde gälla för villaboende. Du vill väl inte göra skillnad på folk och folk?
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det finns ingen "brist" på brf och villamarknaden. Nu kraschar ju priserna dessutom så familjer slipper pantsätta själen för en 3a.

Förövrigt är jag tveksam till att det ens är brist på hyresrätter, iaf inte så illa som man tror. I hyresrätterna jag bodde i på Södermalm stod runt hälften tomma. Det är reservbostäder för 68-generarionen.
Det är därför reglerna kring detta måste skärpas. Om någon flyttar ut från sin lägenhet ska denna lämnas till Bostadsförmedlingen, här finns mycket att göra. Till slut dör folk eller flyttar till äldreboenden, bara in med lägenheten på kölistan då. Det ska inte gå att fuska med detta.
Citera
2017-11-17, 19:20
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Dom flesta är inte rika! De har ett hus som är värt mycket men säljs det får de skatta bort 33% och för det får de knappt en ny bostad i nyproduktionen. Skälet till att de inte flyttar är att de inte får ekonomin att gå ihop vid en flytt. Garanterat vill de inte bo stort längre och att ett hus att städa en gång att skotta snö från. Underhåll på huset de inte själv kan sköta utan måste köpa dyra byggjobbare.

Det är bara avundsjuka vänsterslödder med fulla bidrag som vill ta ifrån de äldre vad de slitit ihop under ett helt liv trots höga skatter.
De som idag är gamla och bor i stora hus har p g a dåtidens generösa ränteavdrag närmast fått sina hus gratis. Hur kan man inte få ekonomin att gå ihop om man har ett hus värt sju miljoner och inga skulder och vill flytta till en tvårummare..?
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Bostadspolitiken är politikernas ansvar och bristerna är de orsaken till, inte äldre människor.
Det håller jag med om. Dessvärre finns många här som tycker att bostadsbristen är upp till var och en att lösa, och att politikerna inte ska lägga sig i detta.
Citera
2017-11-17, 19:24
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad tycker du de äldre ska göra med de stora reavinstskatter de tvingas betala vid en flytt? Flytten blir därmed en klar sänkning av boendestandard utan att man får en spänn i fickan. Tror fan att gamlingarna sitter i sina hus och trycker.
Inkomster ska beskattas, det är alla politiker från höger till vänster överens om. Men har man ett hus värt sju miljoner lär man klara sig ganska bra, även om man får betala en reavinstskatt på 22 %. Sju miljoner minus 22% är ungefär fem och en halv miljon. För ett hus de kanske betalat ett par hundratusen för på sjuttiotalet...de ska nog inte klaga på detta.
Citera
2017-11-17, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Inkomster ska beskattas, det är alla politiker från höger till vänster överens om. Men har man ett hus värt sju miljoner lär man klara sig ganska bra, även om man får betala en reavinstskatt på 22 %. Sju miljoner minus 22% är ungefär fem och en halv miljon. För ett hus de kanske betalat ett par hundratusen för på sjuttiotalet...de ska nog inte klaga på detta.

Fast så länge du inte tänker flytta till knäckebrödhult är det bara monopolpengar. Vad har man för glädje av en "vinst" som man aldrig realiserar? Det blir som att man får en ökning av hyran med 22% varje gång man byter hyresrätt, trots att man aldrig byter till något mer attraktivt. Eftersom bostadsmatknaden alltid ökar på löngre sikt tvingas man byta ner sig vid varje flytt. Ingen normalt funtad människa kan tycka ett sådant system är rättfärdigat.

En vinst är att betrakta som en vinst först när den realiseras. Därför vore det enda rättvisa isf att beskatta de som inte köper en likvärdig eller dyrare bostad X år efter försäljning. Det är ju just av den anledningen man får göra vissa uppskov av reavinstskatten. För även politikerna vet att det är åt helvete annars.
Senast redigerad av flanders 2017-11-17 kl. 20:08.
Citera
2017-11-17, 20:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Fast så länge du inte tänker flytta till knäckebrödhult är det bara monopolpengar. Vad har man för glädje av en "vinst" som man aldrig realiserar? Det blir som att man får en ökning av hyran med 22% varje gång man byter hyresrätt, trots att man aldrig byter till något mer attraktivt. Eftersom bostadsmatknaden alltid ökar på löngre sikt tvingas man byta ner sig vid varje flytt. Ingen normalt funtad människa kan tycka ett sådant system är rättfärdigat.
Fast det är ju inte riktigt sant. Vem har sagt att det ska vara gratis att flytta? Om du vill flytta till en bostad i samma prisklass får du alltså låna mer pengar för att täcka upp för reavinstskatten. So what? Du har fortfarande tjänat massor på ränteavdrag och prisutveckling. Take it or leave it, du sitter inte i sjön direkt.
Citera
2017-11-17, 22:01
Avslutad
Citat:
Fast det är ju inte riktigt sant. Vem har sagt att det ska vara gratis att flytta? Om du vill flytta till en bostad i samma prisklass får du alltså låna mer pengar för att täcka upp för reavinstskatten. So what? Du har fortfarande tjänat massor på ränteavdrag och prisutveckling. Take it or leave it, du sitter inte i sjön direkt.

Nej. Oxh just av den anledningen kommer jag, och alla äldre som sitter och ruvar på sina bostäder, sitta lugnt i båten och inte flytta mer än absolut nödvändigt.
Citera
2017-11-17, 22:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Nej. Oxh just av den anledningen kommer jag, och alla äldre som sitter och ruvar på sina bostäder, sitta lugnt i båten och inte flytta mer än absolut nödvändigt.
Det är helt ok, så gör jag också. Mina föräldrar bor fortfarande i samma lägenhet som de bott i de senaste 40 åren, mina svärföräldrar flyttade till sin sommarstuga nyligen. Men det gillar inte "kurt-sune" som tycker att alla som bor billigt i hyresrätter ska tvingas iväg med marknadshyror. Dessa lägenheter ska gå till bättre bemedlade, så att fastighetsägarna kan göra ännu större vinster.
Citera
2017-11-17, 23:55
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Tror du jag äger ett semesterbostad i Spanien och har motorbåtar, premiummöbler och fina bilar för att jag är kommunist?
Ja. Som du själv erkänner i nästa mening:
Citat:
Jag vill ENDAST att bostadsmarknaden ska fungera som den alltid gjort förut
Du är en gråsosse som ingenting fattar om var ekonomin är. Du drömmer dig tillbaka till en aldrig existerande fantasivärld om hur Tage Erlander reglerade hyror och Stefan Ingves reglerar räntan så att allting blir bra. Du ÄR en kommunist! Du är bara lite för dum i huvet för att fatta det själv.

Du säger att du vill att det ska vara bra. Och det är åtminstone en bra ambition. Det är tyvärr inte så många som håller med om den "rasistiska" värderingen numera. Så långt är vi eniga. Saker borde vara bra.

Sen är det en helt annan sak att du ingenting fattar om hur en ekonomi blir bra. Det är synd. men du kanske lär dig en dag.
Citera
2017-11-18, 07:42
Avslutad
Citat:
Det är helt ok, så gör jag också. Mina föräldrar bor fortfarande i samma lägenhet som de bott i de senaste 40 åren, mina svärföräldrar flyttade till sin sommarstuga nyligen. Men det gillar inte "kurt-sune" som tycker att alla som bor billigt i hyresrätter ska tvingas iväg med marknadshyror. Dessa lägenheter ska gå till bättre bemedlade, så att fastighetsägarna kan göra ännu större vinster.

Hyresmarknaden är ju en katastrof med svartkontrakt, hållande av gamla hyresrätter i familjer etc. Varför ska skattebetalarna subventionera ett svinbilligt boende i mycket attraktiva lägen? Bättre att marknaden får bestämma vad det kostar att bo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in