2017-11-19, 00:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Okej, så det är bara nyproduktion som är för dyr helt enkelt och den har en fristående balans som påverkats, för du skrev ju själv nyss: "Om nyproduktionen rubbar balansen så upphör den och det har vi redan börjat se tecken på".

"För dyr" är ett rätt märkligt begrepp för något som har marknadspris. Däremot kan man tala om en stor spread mellan köpare respektive säljares pris och stor spread leder till färre affärer. När det gäller nyproduktion är situationen också speciell på flera sätt, bostäderna finns inte ännu utan blir färdiga någon gång i framtiden och prissätts redan idag efter vad man bedömer kommer vara ett rimligt pris i framtiden. Inte sällan är heller inte köparna helt förbundna att fullfölja affären. Det är därför vanskligt att dra slutsater om det befintliga beståndet baserat på detta.

Citat:
Du tror inte att de som spekulationsköpt nyproduktion kommer vilja bli av med den då? Eller kommer de flesta av dem sitta kvar och vänta tills priserna nått upp till den nivå de måste ha för att inte gå med förlust?

Eller så backar de ur affären om inte priserna hinner nå upp till den nivån att det är lönsamt att fullfölja affären. Det går i många fall.

Citat:
Det kommer vara många nyproducerade lägenheter som i så fall kommer ut på andrahandshyresmarknaden inom kort. Eller kommer de hålla lägenheterna tomma? I så fall har vi ju verkligen äkta spekulation på marknaden enligt alla definitioner.

Jaså, presentera gärna underlag för ditt påstående om du har det för du gissar väl inte bara?

Citat:
Frågan är hur många som kommer vara tvungna att sälja och därmed sänka priset tillräckligt för att locka köpare från resten av marknaden. Det kommer ju i så fall att påverka balansen på resten av marknaden. Vad tror du?

Jag trodde du visste det eftersom du påstod "Det kommer vara många nyproducerade lägenheter som i så fall kommer ut på andrahandshyresmarknaden inom kort." men nu låter det som du gissade trots allt.

Men även om vi utgår från att dina gissningar är korrekta så nej, det blir aldrig obalans för något som prissätts av marknaden. Priset hamnar i stället på den nivån som skapar balans mellan utbud och efterfrågan.
2017-11-19, 00:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Utbud/efterfrågan fanns som en förklaringsmodell till prissättning när jag utbildade mig, jag gissar att det fortfarande gäller, har experterna skrotat modellen?

Nej självklart gäller den och jag har alltid hållit mig till den.

Citat:
Den balans jag ser som bräcklig är främst att det normalt bara är 2-3 budgivare när det kommer till avgörande (kolla gärna själv på objekt där budgivningen redovisas öppet på nätet).

På vilket sätt är det en obalans mellan utbud och efterfrågan menar du?

Citat:
Att centralbankerna för att hålla hjulen rullande ensidigt beslutat sig för ett tidigare aldrig skådat experiment med t.o.m. negativa räntor, är det det du kallar marknaden?

Vet du inte ens vad marknaden är nu, du borde kanske läsa på det innan du debatterar i forumet Nationalekonomi.
2017-11-19, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ja, 25% är oavsett skygglappar och allmän förnekelse ett rejält tapp. Inte bara en sättning utan ett ras. Då ska vi åter gå till denna trådens början och signatur Lava som tycker det är lite märkligt att ett par bekantas villa ökat i pris med över en miljon trots att de inte gjort några renoveringar. Detta var 2010. Vi hade redan då en kraftig prisgalopp som sedan lugnade ner sig lite för att senare spåra ur fullständigt. En nedgång till 2014 skulle innebära en nedgång till alldeles för höga nivåer, anser jag. Det är inte omöjligt med 50-60-70% nedgång på sina håll.
Så här säger Mäklarstatistik för oktober:
Villamarknaden visar också tecken på inbromsning. I Stor-Stockholm föll priserna -1% senaste månaden och årstakten har nu sjunkit till +4%. Villapriserna i Stor-Göteborg var under oktober oförändrade och i Stor-Malmö noterar vi en nedgång på -1%. Även här sjunker årstakten, båda områdena ligger nu på +9%, säger Per-Arne Sandegren.

Det är väl en bit kvar till -25%

Och så här säger datainsamlarna på SCB för oktober:
Statistiknyhet från SCB 2017-11-09 9.30

Småhuspriserna steg med 2 procent under den senaste tremånadersperioden augusti – oktober 2017, jämfört med den föregående perioden maj – juli 2017. På årsbasis, senaste tremånadersperioden jämfört med motsvarande period ett år tidigare, har priserna stigit med 9 procent.

Måste väl vara fake news då antar jag.
Senast redigerad av Alpha101 2017-11-19 kl. 00:44.
2017-11-19, 00:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men hur trög är du, jag har svarat flera gånger nu att jag föredrar objektiva begrepp som betyder något konkret istället för flum som betyder olika beroende på vem som använder ordet. Varför ställer du en flumfråga istället för något konkret i stil med: tror du att priserna ska falla med x% från den nivån som gäller idag?

Bubbla är ett rätt värdelöst ord som det inte går att ge någon vettig innebörd till men det skulle väl vara något i stil med priser långt över marknadspris. Då vi har marknadspris har vi enligt en sådan definition ingen bubbla.

Du har skrivit i denns tråd i flera år som heter "Bostadsbubbla i Sverige?". Varför har du bemödat dig att skriva här om du inte har en uppfattning i vad begreppet 'bostadsbubbla' innebär? Du har erkänt att vi har en bostadsbubbla enligt min definition. Sedan hävdar du att vi inte har en bostadsbubbla enligt... ja enligt vilken definition din suedi?!

Sedan att ge en konkret fråga i form av matematiska termer är även det subjektivt. Matematikens ontologiska status objektivt oberoende av oss är obefintlig.https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/matematik_var_finns_den.pdf&ved=0ahUKEwi3r923osnXA hVKblAKHV8xDHEQFgg1MAM&usg=AOvVaw0-kIdAxUcCzD0H9VAikL-8 (för den intresserade om finansvärlden som kulturellt fenomen finns ett kort stycke i denna text författad av Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet)
Den mest grundläggande frågan vi berört är alltså den om de matematiska
objektens natur och existens. Den mest extrema hållningen hämtar inspiration
från Platons idévärld. De matematiska objekten existerar inte bara i vår värld
utan till och med oberoende av vår värld, i en slags transcendent mening. Denna
syn kan givetvis kritiseras för att vara ovetenskaplig. Som Lakoff och Núñez
påpekar skiljer en platonistisk syn på matematiken sig inte nämnvärt från en
tro på Gud. Båda är omöjliga att föra i bevis.
Matematik finns inte bevisat som objektivt, således blir din eftersökta objektivitet även det subjektivitet och vi kan därmed förkasta den frågeställningen du efterfrågar om vi ska vara konsekventa.

Återigen, vi har inget marknadspris på bostäder. Priset är styrt av centraliserade krafter. Så du kan inte hänvisa till marknadspriser för att förklara att vi inte har en bostsdsbubbla.
2017-11-19, 00:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du har skrivit i denns tråd i flera år som heter "Bostadsbubbla i Sverige?". Varför har du bemödat dig att skriva här om du inte har en uppfattning i vad begreppet 'bostadsbubbla' innebär?

Är du en moderator som bestämmer vilka som får debattera här? Jag har åtskilliga gånger frågat bubbelbabblare om hur de definierar ordet bubbla men ni har aldrig lyckats enas, är det mitt problem?

Citat:
Du har erkänt att vi har en bostadsbubbla enligt min definition. Sedan hävdar du att vi inte har en bostadsbubbla enligt... ja enligt vilken definition din suedi?!

Du skrev att bubbla enligt din definition var stigande priser, och ja det har vi haft. Att jag tycker du har en usel definition hindrar inte att jag ser att du med din definition anser att det är en bubbla just eftersom vi haft stigande priser.

Personligen är jag däremot ingen anhängare av subjektiva ord som är så innehållslösa att det inte går att få en uppslutning om vad de betyder och därför skulle jag aldrig säga att vi har en bubbla. Jag skulle uttrycka mig på betydligt mer objektivt sätt.

Citat:
Sedan att ge en konkret fråga i form av matematiska termer är även det subjektivt. Matematikens ontologiska status objektivt oberoende av oss är obefintlig.https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/matematik_var_finns_den.pdf&ved=0ahUKEwi3r923osnXA hVKblAKHV8xDHEQFgg1MAM&usg=AOvVaw0-kIdAxUcCzD0H9VAikL-8 (för den intresserade om finansvärlden som kulturellt fenomen finns ett kort stycke i denna text författad av Nationellt centrum för matematikutbildning, Göteborgs universitet)
Den mest grundläggande frågan vi berört är alltså den om de matematiska
objektens natur och existens. Den mest extrema hållningen hämtar inspiration
från Platons idévärld. De matematiska objekten existerar inte bara i vår värld
utan till och med oberoende av vår värld, i en slags transcendent mening. Denna
syn kan givetvis kritiseras för att vara ovetenskaplig. Som Lakoff och Núñez
påpekar skiljer en platonistisk syn på matematiken sig inte nämnvärt från en
tro på Gud. Båda är omöjliga att föra i bevis.
Matematik finns inte bevisat som objektivt, således blir din eftersökta objektivitet även det subjektivitet och vi kan därmed förkasta den frågeställningen du efterfrågar om vi ska vara konsekventa.

Hur mycket har du druckit?

Citat:
Återigen, vi har inget marknadspris på bostäder. Priset är styrt av centraliserade krafter. Så du kan inte hänvisa till marknadspriser för att förklara att vi inte har en bostsdsbubbla.

Det är klart vi har ett marknadspris då priset sätts av marknaden.
2017-11-19, 00:55
Medlem
Citat:
Muhammed var analfabet och kunde därför inte läsa.
Nu var det inte profeten som åsyftades. Han behöver väl inte läsa den. Hur tänkt du egentligen.
Utan det som åsyftades var en troende.

Citat:
Du vill, likt svenne-en-paradox, importera dessa analfabeter till islamister från mena till våra norrländska urskogar för att fortsätta stimulera denna bostadsbubbla. Ni vill därmed sänka detta land genom attskapa no-go zoner och ghetton.
Nu producerar du bara rena fantasier. Du är i fel delforum för det. Du, Alpoxen och några till här borde i stället hålla till i delforum för konspirationsteorier.

Citat:
Se här ovan bara som exempel.
Matematik är baserat på definitioner. Därför går det just att göra bevis.
Du har ingen som helst koll och yrar bokstavligen.
Senast redigerad av Alpha101 2017-11-19 kl. 00:58.
2017-11-19, 00:56
Medlem
Citat:
Nej självklart gäller den och jag har alltid hållit mig till den.

På vilket sätt är det en obalans mellan utbud och efterfrågan menar du?

Vet du inte ens vad marknaden är nu, du borde kanske läsa på det innan du debatterar i forumet Nationalekonomi.

Nu säger du att utbud/efterfrågan fortfarande spelar roll, nyss bad du mig att visa på att experter tror på modellen?

Jag säger att priserna snabbt kan ändras, har du en attraktiv bostad till salu som i nuläget, normalt i bästa fall lockar 2-3 budgivare, så är den sårbar för ändringar i folks betalningsvilja & -förmåga, prova igen om ett par månader med samma pris så kanske ingen ens bryr sig om att gå på visning.

Jag hävdar att centralbankernas räntesättning och massiva stödköp av obligationer inte är ett resultat av några marknadskrafter utan tillkomna i ren desperation med syfte hålla hjulen rullande, det går så länge som det går.
Senast redigerad av Externalist 2017-11-19 kl. 00:59.
2017-11-19, 01:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu säger du att utbud/efterfrågan fortfarande spelar roll, nyss bad du mig att visa på att experter tror på modellen?

Du skriver så förvirrade inlägg att det ibland är svårt att förstå vad du menar, jag du har kanske svårt att förstå det själv antar jag.

Citat:
Jag säger att priserna snabbt kan ändras, har du en bostad till salu som i nuläget, normalt i bästa fall lockar 2-3 budgivare, så är den sårbar för ändringar i folks betalningsvilja & -förmåga, prova igen om ett par månader med samma pris så kanske ingen ens bryr sig om att gå på visning.

Ja det är klart att priserna kan ändras snabbt, du slår in öppna dörrar här.

Citat:
Jag hävdar att centralbankernas räntesättning och massiva stödköp av obligationer inte är ett resultat av några marknadskrafter utan tillkomna i ren desperation med syfte hålla hjulen rullande, det går så länge som det går.

Jaha, intresseklubben noterar. Hade du någon poäng du ville framföra, t.ex. vad räntorna skulle vara om det var på annat sätt?
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-11-19 kl. 01:06.
2017-11-19, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ja, 25% är oavsett skygglappar och allmän förnekelse ett rejält tapp. Inte bara en sättning utan ett ras. Då ska vi åter gå till denna trådens början och signatur Lava som tycker det är lite märkligt att ett par bekantas villa ökat i pris med över en miljon trots att de inte gjort några renoveringar. Detta var 2010. Vi hade redan då en kraftig prisgalopp som sedan lugnade ner sig lite för att senare spåra ur fullständigt. En nedgång till 2014 skulle innebära en nedgång till alldeles för höga nivåer, anser jag. Det är inte omöjligt med 50-60-70% nedgång på sina håll.

En sättning på 70% hade inneburit att ett par på 30 år boende i min stadsdel, som köper en 3 RoK, genomsnittslöner(för sin åldersgrupp i min stadsdel), maxbelåning, 3% ränta och en väldigt aggressiv amorteringsplan på 10 år hade lagt 33% av hushållets disponibla inkomst på boendet, efter 5 år 27%, efter 10 år är dom skuldfria, och lägger ca 6% av inkomsten på boendet. Totala räntekostnader efter avdrag hade hamnat på ungefär 125 000.
2017-11-19, 01:09
Avslutad
Citat:
Är du en moderator som bestämmer vilka som får debattera här? Jag har åtskilliga gånger frågat bubbelbabblare om hur de definierar ordet bubbla men ni har aldrig lyckats enas, är det mitt problem?
Man tycker att någon som lägger ner så mycket tid på att diskutera en 'bostadsbubbla' har någon slags uppfattning om vad en 'bostadsbubbla' innebär. Det är som att jag ska diskutera SDs nya motion utan att förstå vad en motion innebär. Seså fram med din definition av 'bostadsbubbla' nu, har vi en ja eller nej, om ja riskerar den att spricka nu? Jag har nu frågat dig rakt ut flera gånger. Det blir spännande att se om du vågar svara den här gången.

Citat:
Du skrev att bubbla enligt din definition var stigande priser, och ja det har vi haft. Att jag tycker du har en usel definition hindrar inte att jag ser att du med din definition anser att det är en bubbla just eftersom vi haft stigande priser.

Personligen är jag däremot ingen anhängare av subjektiva ord som är så innehållslösa att det inte går att få en uppslutning om vad de betyder och därför skulle jag aldrig säga att vi har en bubbla. Jag skulle uttrycka mig på betydligt mer objektivt sätt.
Ge då en bättre definition, som efterfrågas ovan. Vågar du din fega suedi? Eller kommer du framstå som en slingrande feg orm som inte kan ge svar på tal? Upp till bevis.

Citat:
Hur mycket har du druckit?
Nationellt centrum för matematik på Göteborgs universitet bevisar i sak att matematik är ett subjektivt fält. Dissa inte mig för att tillvaron bevisligen inte stämmer överens med din uppfattning om den.

Citat:
Det är klart vi har ett marknadspris då priset sätts av marknaden.
Nej, priset sätts av amorteringskrav och räntenivåer, som bestäms av centraliserade krafter. Det är inget marknadspris. Det är planekonomisk stimulation.
2017-11-19, 01:09
Medlem
Citat:
Jag säger att priserna snabbt kan ändras, har du en attraktiv bostad till salu som i nuläget, normalt i bästa fall lockar 2-3 budgivare, så är den sårbar för ändringar i folks betalningsvilja & -förmåga, prova igen om ett par månader med samma pris så kanske ingen ens bryr sig om att gå på visning.
När jag tittade runt i avsikt att flytta 2013 så hade priserna i stort sett stått still i flera år. Ibland var jag ensam på visningarna. Ibland kom inga bud. Ibland kom sk skambud.
Men priserna rasade inte. Istället stod de i stort sett still. För att sedan dra iväg ganska kraftigt.

Ert problem är att ni har bestämt er för att priserna ska rasa. Och letar skäl för att de tillfälligt inte rasa.
Då går er slutledning fel iom att ni inte tar in all relevant information.

Några saker som flagrant ignoreras:
* Boendeutgifter för HR vs BR skiljer knappt. Varför skulle då BR rasa?

* Folk talar om prisras men kan inte tala om hur dom kan producera bostäder till "ras-priset". Varför skulle då bopriserna rasa?

* Folk säger att priserna drivits upp av krediter, och underförstått då ligger över priset för att producera nytt. Men varför har då inte produktionen dragit iväg för flera år sedan.

* Folk säger att priserna sätts av hur mycket bankerna lånar ut. Men bankernas utlåning har varit kopplad till lönen. Hade detta varit sant så hade priserna stigit i takt med lönen. Men så har det inte varit riktigt.
2017-11-19, 01:11
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Eller så backar de ur affären om inte priserna hinner nå upp till den nivån att det är lönsamt att fullfölja affären. Det går i många fall.

Vore intressant att undersöka hur ofta det kan ske. Känner du till något fall där någon kunnat göra detta när väl bygget satt igång? Och hur många tror du är "många"?
Tror du vi kommer få se många byggprojekt där spekulanterna backat ur de närmaste två åren då?

Citat:
Jag trodde du visste det eftersom du påstod "Det kommer vara många nyproducerade lägenheter som i så fall kommer ut på andrahandshyresmarknaden inom kort." men nu låter det som du gissade trots allt.

Du kanske missade att det står "i så fall", dvs jag frågade dig om vad du tror om olika eventualiteter, varav jag även nämnde fler än den ovan. Det innebär inte att jag påstår att det kommer bli så.
Det intressanta är vad vi tror kommer ske med alla spekulationslägenheter. Tror du att spekulanterna kommer 1. dra sig ur innan bygget är klart 2. sänka priserna tills de hittar köpare dvs ta köpare från resten av marknaden och därmed påverka "balansen" 3. hyra ut i andrahand 4. sitta med tomma lägenheter?
Troligen en kombination av alla dessa, men det innebär i så fall också att vi måste fråga oss hur stor effekten av dem som väljer att sälja "till varje pris" blir på priserna i resten av beståndet.

Citat:
Men även om vi utgår från att dina gissningar är korrekta så nej, det blir aldrig obalans för något som prissätts av marknaden. Priset hamnar i stället på den nivån som skapar balans mellan utbud och efterfrågan.

Jag har inte sagt något om någon "obalans". Du använde ordet "balans" före mig. Vad menar du själv med att "balansen rubbas"? Jag antar att det innebär att priset förskjuts åt något håll.

"Balansen krävs det däremot extremt mycket för att rubba eftersom väldigt få kommer sälja och börja tälta."
Jag menar att många faktiskt försöker och kommer försöka sälja utan att köpa något och utan att behöva börja tälta. Du menar själv att balansen rubbats när det gäller nyproduktion, vore trevligt om du ville precisera vad du menar med det. Har nyproduktion en egen balans som inte påverkar resten av beståndet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in