2017-11-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ja, lite oklart hur läget skulle bli om man som förening kan hyra ut tills någon vill köpa. Presumtionshyra borde inte vara ngt problem på nybyggen iaf. Och i gamla beståndet finns det ju ägare.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM
"46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i ett fall som avses i 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när
...
10. det i annat fall inte strider mot god sed i hyresförhållanden eller av någon annan anledning är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör."

Skulle var 10. isf som skulle användas, men svårt att veta om det håller i nämnden. 6. skulle förmodligen kunna användas om uthyrningen bara sker på liten skala.
Att BRF kan hyra ut råder inget tvivel om. Oklart dock om dom kan hyra ut tidsbegränsat.

Jag drar mig nu till minnes att detta har hänt. I början på 90-talet för HSB som hade svårt att sälja. Känner inte till att det var tidsbegränsning i det fallet. Så det kan vara så att man accepterade att hyresgästen fick besittningsrätt. Med tiden så har ju hyresgästerna flyttat iaf. Och så länge de bor där får man in täckning för utgifterna så det är inget större problem.
2017-11-18, 23:59
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om nyproduktionen rubbar balansen så upphör den och det har vi redan börjat se tecken på. Det strävar alltså alltid mot balans såvida inte regler hindrar nybyggnation, för då blir det underskott.

Men nytillskottet av färdig nyproduktion tar ca två år att upphöra från det att balansen är rubbad. Detta eftersom lägenheter bokats upp av spekulanter och sedan byggs under ca två år för att sedan komma ut på marknaden (utan någon säljare som behöver tälta). Vi kan alltså vänta oss fortsatt explosion av ökat utbud långt efter att balansen rubbats. Den stora frågan just nu är hur många tusen nya bostäder som kommer hinna produceras innan bromsen du talar om får effekt. Vore intressant att höra vad du tror.
2017-11-18, 23:59
Medlem
Citat:
Nej det var inte vad jag skrev. Jag skrev att det kommer råda balans mellan köpare och säljare eftersom väldigt få kommer sälja och börja tälta. En säljare är med andra ord i regel också en köpare.

Detta säger ingenting om hur priserna ska utvecklas, varken upp eller ned och det var just min invändning att det är rätt meningslöst att stirra på hur många objekt som är till salu just nu. Detta betyder väldigt lite för om det finns ett tryck upp eller ned.
En ofta använd förklaring till priserna är förhållandet utbud kontra efterfrågan. Man behöver inte stirra på den siffran men den är en i sammanhanget relevant faktor (tror jag får medhåll av de flesta experter men du vet väl bättre här också).

Efter varje avslutad affär råder balans mellan dess parter, de som inte säljer åker bara med, både upp och ned, vad dom tycker om priserna spelar ingen roll.
2017-11-19, 00:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Men nytillskottet av färdig nyproduktion tar ca två år att upphöra från det att balansen är rubbad. Detta eftersom lägenheter bokats upp av spekulanter och sedan byggs under ca två år för att sedan komma ut på marknaden (utan någon säljare som behöver tälta). Vi kan alltså vänta oss fortsatt explosion av ökat utbud långt efter att balansen rubbats. Den stora frågan just nu är hur många tusen nya bostäder som kommer hinna produceras innan bromsen du talar om får effekt. Vore intressant att höra vad du tror.

Vi har också en befolkningsökning i t.ex. Stockholm som ökar efterfrågan så det råder nog rätt bra balans. Brist på efterfrågan för nyproducerat till priser som ligger långt över dagspriserna för det befintliga beståndet innebär heller ingen rubbad balans för det befintliga beståndet.
2017-11-19, 00:06
Avslutad
Citat:
Återigen, jag svänger mig inte med subjektiva begrepp som alla har olika uppfattning om. Varför skulle jag välja att göra det istället för att vara konkret och säga tror du att priserna faller mer än x% från någon väl definierad nivå?
Jag tar din ovilja att stipulera en definition för bostadsbubbla ssmt din övriga slingrande tystand som ett bevis för att vi har en bubbla som nu spricker. Om det inte stämmer så dags att öppna kakhålet.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Innehållslöst inlägg från Alpoxen som vanligt. Räcker med bara lite kunskap för att se att tokarna på ETC yrar. Men givet Alpoxens inlägg så läser nog hen ETC som Muhammed läser Koranen.

Förklarade inte jag vad som var fel. Om du inte förstår den enkla förklaringen bör du då inte dra lite slutsatser om din förmåga. Och agera därefter.
Muhammed var analfabet och kunde därför inte läsa. Du vill, likt svenne-en-paradox, importera dessa analfabeter till islamister från mena till våra norrländska urskogar för att fortsätta stimulera denna bostadsbubbla. Ni vill därmed sänka detta land genom attskapa no-go zoner och ghetton.
2017-11-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Fortfarande verkar folk tro att inflyttningen till Stockholm ska fortsätta som tidigare. Men ingenting tyder på det:

Sveriges kvinnor per åldersklass (tusental):
16-åringar: 51
17-åringar: 51
18-åringar: 50
19-åringar: 51
20-åringar: 51
21-åringar: 54
22-åringar: 58
23-åringar: 63
24-åringar: 66
25-åringar: 69
26-åringar: 71
27-åringar: 72
28-åringar: 69

SCB-statistik per den 31 december 2016, med respektive åldersklass uppflyttad ett år (dvs som läget kan antas vara just idag, förutom det senaste årets invandringsnetto).

=>
Låt oss förenklat säga att bland 15-20-åringarna är det 50 tusen kvinnor per årgång, bland 25-30-åringarna är det 70 tusen kvinnor per årgång. Detta är en enorm skillnad för allt vad bostadssituationen i Stockholm anbelangar.

Vi ser också att barnafödandet går ner i Stockholms län. Det enda som ger bränsle till folkökningen i Stockholm nu är (den utomeuropeiska) invandringen. Allt tyder på att livskvaliteten i huvudstaden sjunker för varje år. Och när nu också hela bostadssektorn svalnar framöver så dras en väldig massa arbetsplatser bort från regionen, löner faller etc.

Som chefen på Kungsleden sa i veckan, så är det svårt att se vilket klientel som ska köpa alla 4-5 MSEK lägenheter som kommer att bjudas ut när folk flyttar in i nyproduktionen. Snarare blir det 3-4 eller 2-3 miljonerslägenheter av detta.
Stockholm är Europas snabbast växande huvudstad sägs i media.
Vill minnas att ungefär hälften är födelseöverskott. Och hälften är nettoinflyttning.

Inflyttningen kan ju bromsas om det blir lågkonjunktur. Och om vänstern är för grinig och jävlas med arbetskraftsinvandrare.

Dock lär partiledningarna vilja att Stockholm tar någon slags position på den globala kartan. Och inte blir i världen som Arjeplog är i Sverige).

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
En annan fråga jag ställer mig är hur folk i säg 60-årsåldern som sitter med miljonlån ska klara att amortera ner dessa med sina kommande ynkliga pensioner. Man har ju helt utgått ifrån att det ska gå att sälja till hittillsvarande priser. Vid ett prisfall kan folk i denna grupp hamna "under water" och då blir det att sälja villan som har rasat i pris, försöka lösa lånet, och sedan trycka ihop sig på färre kvadratmeter. Det skulle inte förvåna om det uppstår ett låneproletariat bland pensionärerna, så mycket som det har lånats på senare år.
Men varför skulle 60-åringar amortera? Lämnar inte dom tillräcklig till arvingarna?
2017-11-19, 00:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
En ofta använd förklaring till priserna är förhållandet utbud kontra efterfrågan. Man behöver inte stirra på den siffran men den är en i sammanhanget relevant faktor (tror jag får medhåll av de flesta experter men du vet väl bättre här också).

Efter varje avslutad affär råder balans mellan dess parter, de som inte säljer åker bara med, både upp och ned, vad dom tycker om priserna spelar ingen roll.

Du får gärna presentera underlag för att du får medhåll av de "flesta experter" så att det inte bara är en fantasi du går och drar på. Men visst finns det många "experter" som pratar strunt, väldigt många har t.ex. i åratal förutspått att nu alldeles strax ska räntorna stiga men marknaden har ignorerat dessa "experter" och marknaden har som oftast fått rätt.

I övrigt är det lite oklart vad du eventuellt inte håller med mig om angående "balansen". Du verkar trots allt liksom jag anse att det råder balans mellan parterna.
2017-11-19, 00:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag tar din ovilja att stipulera en definition för bostadsbubbla ssmt din övriga slingrande tystand som ett bevis för att vi har en bubbla som nu spricker. Om det inte stämmer så dags att öppna kakhålet.

Men hur trög är du, jag har svarat flera gånger nu att jag föredrar objektiva begrepp som betyder något konkret istället för flum som betyder olika beroende på vem som använder ordet. Varför ställer du en flumfråga istället för något konkret i stil med: tror du att priserna ska falla med x% från den nivån som gäller idag?

Bubbla är ett rätt värdelöst ord som det inte går att ge någon vettig innebörd till men det skulle väl vara något i stil med priser långt över marknadspris. Då vi har marknadspris har vi enligt en sådan definition ingen bubbla.
2017-11-19, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ok, intressant. Så säg att hyran är 3 ggr avgiften. Isf sätter det gränsen för andel hyresrätter till ca. 18%.

Om hyran är lägre än så tror jag det är ganska ovärt köpa över huvud taget? Vad kan gränsen tänkas gå för hyra gentemot avgift + kapitalkostnader? 3 ggr tog jag ur röven.
Vi kan väl ta en ur högen
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-norra-munktellstaden-eskilstuna-kommun-mobacksgatan-12545536
Pris: 970 K Avgift/månad: 1719 kr/mån
Säg att BRF har en ränta på 1% Då blir det 808 kr/månad
Dvs 2527/månad i hyra för 28 kvm. (Men man måste ta in mer för värme, avlopp, renhållning mm).

BRF borde väl få in så de klarar sig.
Senast redigerad av Alpha101 2017-11-19 kl. 00:23.
2017-11-19, 00:19
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Vi har också en befolkningsökning i t.ex. Stockholm som ökar efterfrågan så det råder nog rätt bra balans. Brist på efterfrågan för nyproducerat till priser som ligger långt över dagspriserna för det befintliga beståndet innebär heller ingen rubbad balans för det befintliga beståndet.

Okej, så det är bara nyproduktion som är för dyr helt enkelt och den har en fristående balans som påverkats, för du skrev ju själv nyss: "Om nyproduktionen rubbar balansen så upphör den och det har vi redan börjat se tecken på".

Du tror inte att de som spekulationsköpt nyproduktion kommer vilja bli av med den då? Eller kommer de flesta av dem sitta kvar och vänta tills priserna nått upp till den nivå de måste ha för att inte gå med förlust? Det kommer vara många nyproducerade lägenheter som i så fall kommer ut på andrahandshyresmarknaden inom kort. Eller kommer de hålla lägenheterna tomma? I så fall har vi ju verkligen äkta spekulation på marknaden enligt alla definitioner.

Frågan är hur många som kommer vara tvungna att sälja och därmed sänka priset tillräckligt för att locka köpare från resten av marknaden. Det kommer ju i så fall att påverka balansen på resten av marknaden. Vad tror du?
2017-11-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielTosh
Ni läser väl Kortsikt, va?

Om man vill ha lite faktabaserad argumentation för omväxlings skull.

[i]Jag har under många år hävdat att

1, priserna till största del är en funktion av lånens storlek.

2, Storleken på lånen bestäms av lånelöftena.
Varför har då inte bostadspriserna stigit i samma takt som lönerna?

Om man inte har extra utgifter är det lönen som avgör. Och så har det varit länge.

Problemet med den här typen av texter är att någon bara sitter och hittar på. En enkel tanke som tar max en sekund falsifierar rubbet.
2017-11-19, 00:30
Medlem
Citat:
Du får gärna presentera underlag för att du får medhåll av de "flesta experter" så att det inte bara är en fantasi du går och drar på. Men visst finns det många "experter" som pratar strunt, väldigt många har t.ex. i åratal förutspått att nu alldeles strax ska räntorna stiga men marknaden har ignorerat dessa "experter" och marknaden har som oftast fått rätt.

I övrigt är det lite oklart vad du eventuellt inte håller med mig om angående "balansen". Du verkar trots allt liksom jag anse att det råder balans mellan parterna.
Utbud/efterfrågan fanns som en förklaringsmodell till prissättning när jag utbildade mig, jag gissar att det fortfarande gäller, har experterna skrotat modellen?

Den balans jag ser som bräcklig är främst att det normalt bara är 2-3 budgivare när det kommer till avgörande (kolla gärna själv på objekt där budgivningen redovisas öppet på nätet).

Att centralbankerna för att hålla hjulen rullande ensidigt beslutat sig för ett tidigare aldrig skådat experiment med t.o.m. negativa räntor, är det det du kallar marknaden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in