Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Jag är lite osäker på det juridiska. Men det är en BR. Och med skillnaden att föreningen är innehavare av bostadsrätten. Det kanske gör någon skillnad.
Jag tänkt mig tidsbegränsad uthyrning, men det kan vara så att det inte går. Motsvarande presumtionshyra borde dom kunna ta ut iaf. Brukar vara en del omsättning på sådana HR, så det borde det blir här också.
Nja, vid ombildningar så åker en BRF på hyresgäster. Så det är inget ovanligt alls. Och det borde inte vara ett stort bekymmer. Hyresintäkten borde kunna täcka, om inte hela månadsavgift och kapitalutgift, så iaf det mesta.
Hyr dom ut 1-2 år så har priserna kanske börjat krypa upp igen så då tjänar dessutom förening på detta.
Ja, lite oklart hur läget skulle bli om man som förening kan hyra ut tills någon vill köpa. Presumtionshyra borde inte vara ngt problem på nybyggen iaf. Och i gamla beståndet finns det ju ägare.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM
"46 § Om hyresvärden har sagt upp hyresavtalet eller, i ett fall som avses i 3 § tredje stycket 2, anmodat hyresgästen att flytta, har hyresgästen rätt till förlängning av avtalet, utom när
...
10. det i annat fall inte strider mot god sed i hyresförhållanden eller av någon annan anledning är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör."
Skulle var 10. isf som skulle användas, men svårt att veta om det håller i nämnden. 6. skulle förmodligen kunna användas om uthyrningen bara sker på liten skala.
Citat:
Ursprungligen postat av
kroppskultur
Vet ej hur många hyresgäster det ska vara innan det krävs yrkesmässig förvaltning, men det krävs ju ett visst antal som vill ombilda för att ombildningen ska äga rum så gränsen går nog inte under det.
Jag har ingen aning heller, men jag tänker mig att det finns en sådan gräns och att denna är ett absolutbelopp hyresrätter snarare än andel av totala antalet lgh i BRFen.