Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
* Det lär vara så att en del av BNP utgörs av bostadsbyggande. Men om bostadsbyggande krymper innebär väl inte det med nödvändighet att de som arbetar med det blir arbetslösa och att folk slutar spendera. Skulle t ex kunna bli så att en del företag gör nyemissioner (och folks pengar går dit) och så bygger man kontor i stället. Det skulle då lämna BNP opåverkad till beloppet.
* Sedan är jag väl inte så övertygad om att bostadsbyggandet står för särskilt mycket av innovationer och rationaliseringar att det skall nämnas när man talar om tillväxt. Hade vi sett fallande byggnadskostnad hade jag väl varit lite mer öppen för den tanken.
Det är korrekt, men om bostadsbyggandet går ner tror jag inte att det kommer kompenseras i tillräckligt stor utsträckning av annat, som jag skrivit tidigare har byggbolagen en helt annan marknad än bostadsutvecklarna dock, infrastruktur, samhällsfastigheter, kommersiella fastigheter, eller varför inte allmännyttan. I en skakig marknad är det sådana beställare man vill ha då risken är betydligt lägre än om ordern kommit in från t ex en mindre, nischad bostadsutvecklare. Underskottet på samhällsfastigheter är välkänt, men i vissa delar är det även brist på kontor.
Det är i princip rekordlåga vakanser i min stad, och det kan man ju se som en positiv marknadsindikator, men precis som bostadsbrist kan det vara tillväxthämmande, brist på lokaler för företag när dom expanderar eller avsaknad av lokaler om företag vill etablera sig. "allt" nytt som blir färdigt är i princip fullt uthyrt i relativt tidiga skeden av processen, just nu är det ungefär 60 000 m2 i produktion som kommer färdigställas 2019 och 45% är redan uthyrt.
Bygg och bostadsmarknaden har varit för överhettad, det har varit sådant tryck så det är svårt att få in anbud på en del projekt vilket är rätt talande. Byggbolagen skulle klara en krasch betydligt bättre än bostadsutvecklarna då deras orderböcker kan fyllas på av beställningar från annat håll, jag har nämnt Serneke i tråden tidigare, deras orderbok består till 51% av beställningar från det allmänna.