2017-11-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Jo jag har noterat att de ligger helt fel. Dessutom visade de otroligt galet, alldeles för högt, redan från början. En månad skev de upp värdet på mitt mediokra kedjehus med 800 000 bara för att de förbättrat sin "algoritm". För övrigt har medelökningen varit på 40000kr/vecka det senaste året (160m2, sthlm förort, långt ut...). Men som sagt liten dämpning, nu i november från oktober var ökningen bara 50 000 på 4 veckor totalt i värdeökning från oktober. Något skumt med den där värdeindikatorn. Ger jag inte mycket för, nu visar den ca 2 mille fel..
Visst är det en hel del. Men de redovisar vilka försäljningar det baseras på. Sedan har dom antagligen en generell prisnivå som bas. (Jag har sett att värderingen kan ändra sig från dag till dag. Och det skulle väl antyda en en generell prisnivå i grunden).

Men har du inte själv bidragit med indata så lär det bli mer läge och boyta som styr. Tittar jag på de senaste försäljningarna som de baserar sig på så avviker inte de så mycket från min värdering. Så helt verklighetsfrämmande verkar det inte vara.
2017-11-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
En sådan BRF lär kunna hyra ut osålda BR tills köpare dyker upp. Andrahandshyrorna är ju ganska hyggliga. Borde gå bra att få kostnadstäckning, under en tid.

Finns väl ingen anledning att betala för tomma lägenheter. Eller varför skulle det inte gå att hyra ut?
Antingen hyr dom ut igen eller säljer billigt så att dom får in avgiften, att dom skulle låta bostaden stå tom lär inte hända.
Senast redigerad av kroppskultur 2017-11-18 kl. 16:55.
2017-11-18, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej sänkta priser påverkar inte boendekostnaderna för befintliga ägare som sagt. Ränteförändringar påverkar däremot. Du får lära dig skilja på olika saker.

Om du sedan spekulerar i att sänkta priser leder till högre räntor får du gärna försöka argumentera för det men oavsett din framgång med detta motsäger det inte ovanstående. Mer vanligt brukar dock vara påståenden om att prisökningar, dvs. inflation leder till högre räntor så du går lite tvärtemot här.
Sänkta priser på bostäder kommer vara pga en kreditåtstramning eller ett för högt utbud. Är det till följd av kreditåtstramning så kommer räntenivån att öka, pga mindre krediter att låna ut-> högre pris på krediter. Vilket ger högre boendekostnader på gamla lån där deras tillgång dessutom är lägre värderad vilket ger psykologiska effekter på övrig konsumtion, och därför negativt för systemets ekonomiska aktivitet.

Citat:
Ditt och många andras misstag är att ni blandar in vad ni VILL när ni bedömer vad ni tror om utvecklingen. Detta är ett nybörjarmisstag.

Jag förhåller mig till verkligheten som den ser ut och drar slutsatser från det utan att lägga in personliga preferenser om vad jag vill ska hända.

Massinvandring skapar större efterfrågan på mark på attraktiva platser. Massinvandring skapar också problemområden som de som kan vill fly från och de söker sig till bättre och tryggare områden. Jag förhåller mig till bland annat det utan att lägga in värderingar som vad jag vill. Vad andra yrar om tar inte jag ansvar för.

Helt rätt att man ska skilja på vad som ÄR och vad som BÖR vara.

Du erkänner att bostadsbubblan finns(är). Du menar på att vissa saker kommer leda till att bubblan fortsätter finnas(är). Du anser att bubblan bör finnas eftersom de finansiella konsekvenserna blir för dåliga(bör). Således anser du att vi bör flytta MENA till Norrlands skogar samt skapa ghetton för att tillfredsställa det imaginära finansiella systemet.

Detta måste du argumentera för. Varför är det bättre för Sverige att vi skapar social misär för att det skapar kvantitativ ekonomisk aktivitet för tillfället med ökad BNP men sänkt BNP per capita. Är det inte bättre att vi är homogena, driftiga, satsar på kunskap samt innovation, inga ghetton, inga ökade våldsamheter?
Varför ska vi stirra oss blinda på imaginära siffror istället för att skapa kvalitativ tillvaro i vårt land?
2017-11-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sådant där gör mig å andra sidan förbannad. Vad är du för en tomte som påstår att jag försöker skapa någon djävla teori för att "tajma kollapsen". Jag har vidare "inte lyckats så bra". Alla dessa idioter som får för sig saker varför jag är på Flashback och tror sig veta vad jag håller på med.

Jag vet att det går åt helvete iallfall. Snart 30 års erfarenhet av att betrakta förfallet bara genom att gå utanför dörren samt siffrorna från SCB.

Vänta nu! Jag skrev att jag själv gärna vill tajma kollapsen.

Att den kommer tror jag vi är överens om. Och vad gäller de 30 åren av förfall har jag exakt samma erfarenhet av som du.

I dagsläget vet jag dock inte om den kommer nu eller om fem år. För fem år sedan hade jag ungefär samma inställning. Så jag kan ha fel. Det kan ta tio år till beroende på om RB själv kan styra över räntan eller inte.

Men om vi med hjälp av resonemang och logik bättre kan förstå hur ekonomin faktiskt fungerar - i detta fall om räntan kan halka uppåt snabbt trots att RB vill hålla den nere - så kan vi bättre förstå om och när det faktiskt är skarpt läge.

Jag TROR ju själv att det är skarpt läge redan nu. Men jag VET inte det. Så ett första steg är definitivt att beskriva hur det kan gå till. Och då gäller det att kunna ge ett trovärdigt scenario för vilka händelser eller mekanismer som leder till att realräntan drar iväg uppåt och/eller att kronan sjunker ordentligt.

/Johan
2017-11-18, 17:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Sänkta priser på bostäder kommer vara pga en kreditåtstramning eller ett för högt utbud.

Detta är din teori, lägg inte fram det som fakta utan för fram argument för din teori istället. Priser kan sjunka av en mängd andra orsaker, t.ex. en naturlig rekyl eller andhämtningspaus efter en stark uppgång.

Citat:
Är det till följd av kreditåtstramning så kommer räntenivån att öka, pga mindre krediter att låna ut-> högre pris på krediter. Vilket ger högre boendekostnader på gamla lån där deras tillgång dessutom är lägre värderad vilket ger psykologiska effekter på övrig konsumtion, och därför negativt för systemets ekonomiska aktivitet.

Återigen en teori från dig som inte behöver stämma. Kreditåtstramning från bankerna kan leda till att kapitalet söker andra vägar och driver upp räntorna. Det här är mer komplext än du tycks förstå.

Citat:
Helt rätt att man ska skilja på vad som ÄR och vad som BÖR vara.

Bra där att du förstått det nu.

Citat:
Du erkänner att bostadsbubblan finns(är). Du menar på att vissa saker kommer leda till att bubblan fortsätter finnas(är). Du anser att bubblan bör finnas eftersom de finansiella konsekvenserna blir för dåliga(bör). Således anser du att vi bör flytta MENA till Norrlands skogar samt skapa ghetton för att tillfredsställa det imaginära finansiella systemet.

Nämen vad hände, jag trodde du hade förstått att man bör skilja på vad man vill och hur saker är men här går du bort dig direkt. Du vill att jag ska bekräfta en bostadsbubbla men det har jag inte gjort. Jag har heller inte uttryckt att vi bör flytta MENA till Norrlands skogar och skapa getton.

Du misslyckas totalt med att skilja på hur saker är från hur du vill att det ska vara trots att det lät som du förstod vikten av att skilja på dessa alldeles nyss. Du behöver mer träning på det här.

Citat:
Detta måste du argumentera för. Varför är det bättre för Sverige att vi skapar social misär för att det skapar kvantitativ ekonomisk aktivitet för tillfället med ökad BNP men sänkt BNP per capita. Är det inte bättre att vi är homogena, driftiga, satsar på kunskap samt innovation, inga ghetton, inga ökade våldsamheter?
Varför ska vi stirra oss blinda på imaginära siffror istället för att skapa kvalitativ tillvaro i vårt land?

Nej jag har inte argumenterat för vad vi borde göra här utan bara redogjort för hur jag ser verkligheten.
2017-11-18, 17:29
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Visst är det en hel del. Men de redovisar vilka försäljningar det baseras på. Sedan har dom antagligen en generell prisnivå som bas. (Jag har sett att värderingen kan ändra sig från dag till dag. Och det skulle väl antyda en en generell prisnivå i grunden).

Men har du inte själv bidragit med indata så lär det bli mer läge och boyta som styr. Tittar jag på de senaste försäljningarna som de baserar sig på så avviker inte de så mycket från min värdering. Så helt verklighetsfrämmande verkar det inte vara.

Håller med om att den ej kan skilja på ett dåligt hus som ligger bland en majoritet av bra hus inom samma område. Enstaka försäljningar kan påverka mycket på kort sikt (upp och ned). Dock onekligen en spektakulär relativ värderingsökning senaste året (oavsett bra eller dåligt hus). Man kan undra hur mycket sådana här värderingstjänster bidrar till att öka resp sänka priser? Dvs driva en prisutveckling i sig.
2017-11-18, 17:29
Medlem
Citat:
* Det lär vara så att en del av BNP utgörs av bostadsbyggande. Men om bostadsbyggande krymper innebär väl inte det med nödvändighet att de som arbetar med det blir arbetslösa och att folk slutar spendera. Skulle t ex kunna bli så att en del företag gör nyemissioner (och folks pengar går dit) och så bygger man kontor i stället. Det skulle då lämna BNP opåverkad till beloppet.

* Sedan är jag väl inte så övertygad om att bostadsbyggandet står för särskilt mycket av innovationer och rationaliseringar att det skall nämnas när man talar om tillväxt. Hade vi sett fallande byggnadskostnad hade jag väl varit lite mer öppen för den tanken.

Det är korrekt, men om bostadsbyggandet går ner tror jag inte att det kommer kompenseras i tillräckligt stor utsträckning av annat, som jag skrivit tidigare har byggbolagen en helt annan marknad än bostadsutvecklarna dock, infrastruktur, samhällsfastigheter, kommersiella fastigheter, eller varför inte allmännyttan. I en skakig marknad är det sådana beställare man vill ha då risken är betydligt lägre än om ordern kommit in från t ex en mindre, nischad bostadsutvecklare. Underskottet på samhällsfastigheter är välkänt, men i vissa delar är det även brist på kontor.

Det är i princip rekordlåga vakanser i min stad, och det kan man ju se som en positiv marknadsindikator, men precis som bostadsbrist kan det vara tillväxthämmande, brist på lokaler för företag när dom expanderar eller avsaknad av lokaler om företag vill etablera sig. "allt" nytt som blir färdigt är i princip fullt uthyrt i relativt tidiga skeden av processen, just nu är det ungefär 60 000 m2 i produktion som kommer färdigställas 2019 och 45% är redan uthyrt.

Bygg och bostadsmarknaden har varit för överhettad, det har varit sådant tryck så det är svårt att få in anbud på en del projekt vilket är rätt talande. Byggbolagen skulle klara en krasch betydligt bättre än bostadsutvecklarna då deras orderböcker kan fyllas på av beställningar från annat håll, jag har nämnt Serneke i tråden tidigare, deras orderbok består till 51% av beställningar från det allmänna.
2017-11-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Småhus(dvs villor, radhus etc) står för 20-30% av nyproduktionen. Småhusproduktionen subventionerades brutalt utav staten under tidigare byggboomer, t ex 70-talet. Sammantaget kan man nog påstå att det var 0 spänn ut i räntor. När staten tog sitt förnuft tillfånga och kapade subventionerna sjönk nyproduktionen av nya villor med uppåt 80%.

Det är synd att både villor, radhus parhus klumpas ihop i statistiken åker man runt i nya områden så är det inte många villor man ser mest parhus.

I Årsta och Enskede har man ju lyckats få riva stora fina trävillor för att bygga parhus/lägenheter.
2017-11-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Är inte säker på att jag håller med om att 10% vakans är lika med 10% högre avgift. Föreningens lån blir dock större och kostnaden för det måste naturligtvis delas ut på medlemmarna. Förr, på en prisstigande marknad, var det bra att alla inte köpte. Då kunde föreningen sälja ett tag senare med vinst. Nu riskerar istället föreningen att sälja med förlust om det blir så att marknaden går in i en prismässigt nedgående spiral. Om man inte får sålt eller uthyrt så kan det blir dyrt för de som bor där.

Ja. Det gäller verkligen att vara försiktig idag om du köper nytt eller om din hyreslägenhet är på väg att ombildas till Br.

// CC
Ja, tomma lägenheter är ju något billigare än bebodda dito. El, värme, vatten osv.

Citat:
En sådan BRF lär kunna hyra ut osålda BR tills köpare dyker upp. Andrahandshyrorna är ju ganska hyggliga. Borde gå bra att få kostnadstäckning, under en tid.

Finns väl ingen anledning att betala för tomma lägenheter. Eller varför skulle det inte gå att hyra ut?
Det är klart en BRF kan vara hyresvärd, men då får ju hyresgästerna besittningsskydd. Blir ju inte andrahandsuthyrning, då.

§46 jordabalken.

Finns inget undantag för "ekonomisk förening som tillfälligt behöver kassaflöde i väntan på bättre tider".

Jag tror inte BRFer är särskilt sugna på att va hyresvärdar och administrera och sköta om hyresrätter. Det är ju näringsverksamhet och kräver en helt annan struktur än en amatörförening.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det är oftast utvecklaren som står för det. Dvs det finns oftast(om inte alltid) garantier.
Ja, har också läst sådana avtal i ekonomiska planer. Jag undrar dock hur mycket sådana löften är värde för tex. Oscar Properties byggen om ngt år? Lite som att köpa sig en försäkring mot totalt kärnvapenkrig. När den behövs är den värdelös.
2017-11-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Antingen hyr dom ut igen eller säljer billigt så att dom får in avgiften, att dom skulle låta bostaden stå tom lär inte hända.
Hyr de ut kan de ju inte sälja så jag antar att sälja billigt kommer vara vanligast. Om man ska hyra ut i ngn större skala krävs ju anställda eller ngn underleverantör som sköter lägenheterna och är knappast ngt en BRF vill befatta sig med i ngn större skala.
2017-11-18, 18:11
Medlem
Trillskes avatar
Äntligen är bananen tillbaka. Kanske var då ryktena sanna, det är trots allt lördag?
Likt jag rådde Bagdad Alpha: håll någon i handen inför nästa HOX-uppdatering. Det är då en rätt unik "andningspaus". Faktum är att vi är nästan halvvägs mot den krasch på nominella -25 svenne själv spenderat 1-2 år på att beskriva är omöjligt. Jag som föreslog 60% sannolikhet för ett sådant scenario var något av en "dum bubbelbabblare". Det låter inte som en speciellt intelligent analys om "andningspauser" kan komma halvvägs. Nu menar jag inte att någon påstått att Svenne är intelligent, formuleringarna är såklart retoriska.

Ett markant prisfall har vi redan. Vi som inte lever i dåtiden utan förhåller oss till verklighetens data bör snarare reflektera över huruvida vi kommer undan att detta påverkar ekonomin i övrigt. Nästa intressanta punkt är som sagt Januari, då det mer eller mindre alltid innebär stigande priser. Vi vi se om det blir en fortsatt "andningspaus" eller inte.
Senast redigerad av Trillske 2017-11-18 kl. 18:16.
2017-11-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Hyr de ut kan de ju inte sälja så jag antar att sälja billigt kommer vara vanligast. Om man ska hyra ut i ngn större skala krävs ju anställda eller ngn underleverantör som sköter lägenheterna och är knappast ngt en BRF vill befatta sig med i ngn större skala.
Många brf som är ombildade har hyresrätter så det är inga problem, men dom säljer nog hellre, då får dom in pengar som betalar lånen dom tog vid ombildningen plus avgift.
Senast redigerad av kroppskultur 2017-11-18 kl. 18:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in