2017-11-23, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Trevligt, vissa var ju tvungna att tömma spargrisen för ett boende. Skön eftermiddagsläsning för oss med nyköpta bostäder... inga 7 år i kö där inte. Dessutom ska man betala ohyrans räkningar via skattesedeln Kraschar bostadsmarknaden på riktigt tror jag inte inbördeskrig är långt borta.

Tyvärr....går svenskarna med på vad som helst utan att någonsin slå tillbaka. Invandrarna får gratis boende men du och jag, bägge två antar jag, ska vara nöjda därför att vi är privilegierade för att vi är vita.
2017-11-23, 17:49
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu är det officiellt. Överproduktion av lägenheter ska fyllas med flyktingar. I Uppsala där man byggt sönder stan har byggföretaget Atrium Ljungberg slagit sig ihop med kommunen, arbetsförmedlingen m fl för att fylla sina tomma lägenheter.

Programmet går i korthet ut på att nyanlända som har fått uppehållstillstånd matchas med praktikplatser hos Atrium Ljungberg eller hyresgäster och leverantörer till företaget. Deltagarna erbjuds lägenheter i Atrium Ljungbergs nyproducerade hyresrätter i Gränbystaden och faddrar till respektive deltagare utses bland företagets medarbetare. I programmet ingår även samhällsorientering och om möjligt utbildning i yrkessvenska.

https://www.di.se/debatt/uppsala-vi-ger-nyanlanda-praktik-och-lagenhetskontrakt/

Faktum är att jag bara gått och väntat på en sån här osmaklig nyhet! Hur fan tror dom att gemene man skall öppna sitt hjärta till nyanlända när dom gör såhär?
2017-11-23, 18:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Det är inte otänkbart med någon form av toxic asset relief program där mängder av luftslottsvärderade bostäder köps upp av staten för att hålla priset kvar på fantasinivåer. Dock så finns det problem med det. Att köpa 10 000 lägenheter skulle inte lösa mycket av invandrarnas bostadsbrist och skulle täcka upp för cirka 7 veckor av byggande men skulle kosta som försvarsmaktens årsbudget.
Du slår huvudet på spiken, att stoppa ett boprisras går tillfälligt. Långsiktigt tar skattepengarna slut.
2017-11-23, 18:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Såg att skuldkvoten stigt och att 260.000 st hushåll har en skuldkvot på över 600 %.
Samtidigt är det fler hushåll som sänker sin belåning än som ökar.
Trots det ökar antalet högt skuldsatta hushåll.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Nyheter/2017/Hushallens-skulder-fortsatter-att-oka-snabbare-an-inkomsterna/
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-11-23 kl. 18:33.
2017-11-23, 18:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sverige körde en höginflations ekonomi i 25 år trots att skuldsättningen steg och arbetslösheten ökade. Samtidigt eroderades köpkraften.
Inte så att vi inte hade nationalekonomer som var med och gav råd.

Att köra en lågräntepolitik i högkonjuntur bygger bubblor. Den minskar dessutom omvandlingstrycket i ekonomin.
Skönt på kort sikt, men skadar konkurrenskraften på längre sikt.

Jodå jag är med på huvudtesen här.

Men det hela måste betraktas relativt - och faktum är ju att hela västvärlden kör lågräntepolitik.

Om jag förstått detta rätt så är det ett medvetet experiment för att råda bot på problemet med deflation som i sin tur är ett resultat av låga födelsetal i västvärlden.

Personligen hade jag väl föredragit att vi löste det problemet och sedan arrangerade ekonomin efter respektive lands behov. Men som bekant vill makthavarna inom det rådande systemet behålla det som det är så de kan fortsätta utöva makt.

Däremot är det väl mycket som tyder på att det uppstår obalans och stora kapitalflöden om reporäntan börjar skilja alltför mycket mellan olika västländer.

FED har exempelvis börjat höja reporäntan. Medan ECB ligger kvar på noll och vi på minusränta.

Frågan är när det kommer att leda till kapitalflykt och därmed kronfall?

Eller kommer FED att stanna upp för att vänta in ECB och övriga västländer?

/Johan
2017-11-23, 18:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jodå jag är med på huvudtesen här.

Men det hela måste betraktas relativt - och faktum är ju att hela västvärlden kör lågräntepolitik.

Om jag förstått detta rätt så är det ett medvetet experiment för att råda bot på problemet med deflation som i sin tur är ett resultat av låga födelsetal i västvärlden.

Personligen hade jag väl föredragit att vi löste det problemet och sedan arrangerade ekonomin efter respektive lands behov. Men som bekant vill makthavarna inom det rådande systemet behålla det som det är så de kan fortsätta utöva makt.

Däremot är det väl mycket som tyder på att det uppstår obalans och stora kapitalflöden om reporäntan börjar skilja alltför mycket mellan olika västländer.

FED har exempelvis börjat höja reporäntan. Medan ECB ligger kvar på noll och vi på minusränta.

Frågan är när det kommer att leda till kapitalflykt och därmed kronfall?

Eller kommer FED att stanna upp för att vänta in ECB och övriga västländer?

/Johan
Större delen av Europa sitter fast i den vansinniga euron.
ECB skall dock precis som Fed minska de kvantitativa lättnaderna dvs sakta reducera sina obligationsköp.
Fed kommer annullera en mindre del av lösta obligationer istället för att ge ut nya i dess ställe, vilket kommer minska penningmängden. Dock i liten och försiktig takt.

Oavsett så måste varje land finjustera penningpolitiken efter egna förutsättningar. Att gasa i nedförsbacke som Sverige gör kan bara sluta som för prästens lilla kråka.
2017-11-23, 18:39
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-i-Sverige/
Här kan du se illustrerat hur reallöner ändrats i Sverige under några decennier. I över 20 år har de varit stigande.
Så det jag gör ovan är att göra ett väldigt pessimistiskt antagande om stillastående reallöner.

Så nej det är inte så att reallönerna sjunker långa perioder. Istället är det så att reallönerna ökat närmast monotont sedan ca 1995.

Skulle jag anta reallöneökning så som det varit i 20+ år skulle skuldminskning gå betydligt fortare.

Det här ett rakt citat från din egen länk ovan:

"En viktig slutsats som kan dras utifrån dessa siffror är att lönebildningen inte lyckades leverera reallöneökningar under tiden från 1970-talet fram till 1990-talskrisen."
2017-11-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ditt återkommande skiprat.
Och det är vad du klarar av att respondera när du exponeras för fakta.

Citat:
"Ekonomifakta" är dessutom inga fakta utan en sida som tillhandahålls av gamla SAF, idag Svenskt Näringsliv.
De använder data från SCB. Och det är en information du fått till skänks många ggr. Men hur är det med förmågan att ta emot information?

Citat:
Existerar inga reallöneökningar!
SCB visar att lönerna stiger mer än priserna.
Kan man konsumera mer om lönerna stiger mer än priserna?

Det är en fråga som du inte klarar av att svara på.
Och att du inte kan svara på den borde ge dig en tankeställare om hur djupt din sjukdom gått.
2017-11-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Det är helt klart så att vi i mångt och mycket lever på lån idag.
Hur då "lever på lån"?
Menar du att våra nettotillgångar minskar?

Citat:
Detta trots att det finns personer i detta forum som ihärdigt hävdar att vi är rikare än någonsin.
Passar bra att SCB-data för 3:e kvartalet kom idag. Följande ställningsvärden har vi:
[PHP]Tillgångar:
Kontanter 43 mdr
Utlåning till banker mm 1 769 mdr
Obligationer 127 mdr
Direktägda aktier 2 222 mdr
Fondinnehav 1 169 mdr
BR innehav 2 622 mdr
Tjänstepensioner 2 738 mdr
Premiepensioner 1 118 mdr
(några mindre poster också)
Totalt Tillgångar 13 402 mdr

SKULDER
Lån 3 949 mdr
(några mindre poster också)
Totalt Skulder 4 091 mdr

Finansiell nettoförmögenhet: 9 311 mdr[/PHP]
Och då får man komma ihåg att fastigheter inte ingår. Lägger man till de får man öka på med ca 8000 mdr.

Nu säger en del att: "ja, men allt är inte uniformt fördelat".
Nej, det finns slösare som bor i HR och konsumerar upp allt. Och det är deras beslut.
Men det förändrar inte saken. Mycket av detta är ganska jämn fördelat.
BR är utspritt på upp till en per person. (Mycket ovanligt att någon har flera).
Tjänstepensioner och premiepensioner är tämligen jämn fördelat.
Det som kan vara mer koncentrerat är direktägda aktier. Drar vi helt rått bort direktägda aktier så landar nettotillgångar på över 7000 mdr ändå.
Så den invändningen är ganska irrelevant.

Citat:
Vad gäller Sverige. Trots denna enorma rikedom läser vi artiklar som nedan. Nästan en fjärdedel av svenskarna skulle ha svårt att klara en oväntat utgift på 15 tkr. Dubblar vi summan till 30 tkr skulle en tredjedel få problem. 15-30 tkr. Det är småpengar och om det stämmer är det illa. Riktigt illa.
Som man frågar får man svar. Men villaägare som i snitt lägger 15% av nettolönen på boende kommer de ha svårt att klara en utgift på 15 KSEK?

Men vad drar ni för slutsatser från den egna plånboken?
Hur många här skulle få svårt att klara en oväntad utgift på 15 KSEK?

Citat:
Jag ska dock tillägga att jag har lite svårt att tro på statistiken. Det kommer om inte annat morgondagens Svarta Fredag att bevisa.
Folk med "religiösa" föreställningar får ofta svårt med verkligheten.
2017-11-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Jag fattar inte. Om marknaden nu är på g ner, varför inte lägga utgångspriset under listpriset? Då har de ju iaf en chans få en budgivning som drar iväg eftersom ngr idioter tror de gör ett fynd.
Hur lätt är det att få tillstånd en budgivning på något i 70 MSEK-klassen?

Det är nog snarare så att vederbeörande räknar med att det kan ta ett år eller två att sälja.
2017-11-23, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu är det officiellt. Överproduktion av lägenheter ska fyllas med flyktingar. I Uppsala där man byggt sönder stan har byggföretaget Atrium Ljungberg slagit sig ihop med kommunen, arbetsförmedlingen m fl för att fylla sina tomma lägenheter.

Programmet går i korthet ut på att nyanlända som har fått uppehållstillstånd matchas med praktikplatser hos Atrium Ljungberg eller hyresgäster och leverantörer till företaget. Deltagarna erbjuds lägenheter i Atrium Ljungbergs nyproducerade hyresrätter i Gränbystaden och faddrar till respektive deltagare utses bland företagets medarbetare. I programmet ingår även samhällsorientering och om möjligt utbildning i yrkessvenska.

https://www.di.se/debatt/uppsala-vi-ger-nyanlanda-praktik-och-lagenhetskontrakt/

Det är exakt det här som är planen och som säkert kommer att ske nu. Kommunerna kommer köpa upp tomma bostadsrätter, alternativt ombilda Brf till hyresrätter. Det som byggs framöver kommer också att vara hyresrätter. Inom kort kommer det säkert läggas fram förslag på nya fantasifulla "subventioneringar" och ett "nytt kösystem", där nyanlända får förtur. Konsekvensen kan bli ett ökat bestånd av hyresrätter, vilket dämpar prisstegring på bostadsrätter. Genom kommunens köp blir det kanske inte heller någon bubbla som briserar, men frågan är vad skattebetalarna säger? För det är de som redan jobbar hårt som betalar. Att kommunerna "investerar" i bostäder är också vanskligt, då en bostadskrasch ändå kan komma, och då försvinner skattebetalarnas pengar. Frågan är också – tolererar folk detta? Människor som sitter förslavade av de enorma privatlånen, och en enorm stadsskuld ... de kanske undrar – vad var det som hände?
2017-11-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Det här ett rakt citat från din egen länk ovan:

"En viktig slutsats som kan dras utifrån dessa siffror är att lönebildningen inte lyckades leverera reallöneökningar under tiden från 1970-talet fram till 1990-talskrisen."
Och?
Facket och (S) tyckte att det vara en bra ide att inte låta folket få reallöneökningar. Så är det inte nu.
Men då jag ville ta höjd för vänsterpolitik så la jag mig på 0 i reallöneökning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in