2017-11-17, 13:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Vad du än tycker om det så var det detta som var utgångspunkten.
Jag påpekar bara att den är långt ifrån rationellt bevisad, så det inte glöms bort.
Citat:
Jag sa inget om en tidsresande människa.
En människa i tiden som agerar utanför tiden. En tidsresande människa.
Citat:
Det är orsaken till begynnelsen som är skapad genom en människa. Att A skapade B som genom evolution gav upphov till A som skapade B som...
Vilket blir precis lika mycket oändlig regression som det du kritiserat som osannolikt, fast man lägger till en övernaturlig entitet med krafter utöver det vanliga. Samma skit, fast mer komplicerat. I onödan, utan belägg.
Citat:
följer slutsatsen som var utgångspunkten; "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden".
En utgångspunkt som inte är belagd eller bevisad. Så vi inte glömmer det.
Citat:
Jag refererar till Jesus Kristus som är född människa och som med sina egna händer lagt världens grund.
Har han det? Verkligen?
Citat:
Jesus har sin förhärligade kropp som inte är jordisk också och som har egenskaper högt över människans, men det var som människa/människoson han lade världens grund och det vittnar han själv om från sin himmelska tron:
Fast det var ju Herren, inte sonen som "lade jordens grund", enligt mytologin.

Citat:
Det är också därför Gud lägger sådan oerhörd vikt vid att Sonen ska äras. Han säger att den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern. Det är så pass viktigt för Gud att äran ska tillfalla människosonen att människans frälsning t.o.m. beror av det. Den som förnekar att Jesus är Kristus och född människa är fördömd. Den som inte bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet räknas som en antikrist.
Kan han inte börja med att sluta vara en mytologisk vandringssägen och lägga korten på bordet? Det är svårt att ära någon som verkar lika fiktionell som Odysseus.
Citera
2017-11-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag påpekar bara att den är långt ifrån rationellt bevisad, så det inte glöms bort.
Det är din åsikt. Själv tycker jag premisserna till argumentet är mer rationella än deras negation. (1)
Citat:
En människa i tiden som agerar utanför tiden. En tidsresande människa.
Orsaken som är skapad och som övergår tiden har jag aldrig påstått att det är han själv, det kanske räcker med det som han skapat, men det vet jag inte.
Citat:
Vilket blir precis lika mycket oändlig regression som det du kritiserat som osannolikt, fast man lägger till en övernaturlig entitet med krafter utöver det vanliga. Samma skit, fast mer komplicerat. I onödan, utan belägg.
Om orsaken är skapad i tiden och övergår tiden så är det ETT skeende som är en fullkomlig förklaring, finns ingen ändlös regression i det. Inga övernaturliga entiteter är åberopade heller, endast en människa, och vi vet ju att människor existerar.
Citat:
En utgångspunkt som inte är belagd eller bevisad. Så vi inte glömmer det.
Se. (1)
Citat:
Har han det? Verkligen? Fast det var ju Herren, inte sonen som "lade jordens grund", enligt mytologin.
Sonen ÄR Herren, Gud är EN person.

Citat:
Men om Sonen säger han:
Gud,
din tron består
i evigheters evighet,
och ditt rikes spira
är rättens spira.
9 Du älskar rättfärdighet
och hatar orättfärdighet.
Därför, Gud, har din Gud
smort dig med glädjens olja
mer än dina medbröder.

10 Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.

11 De ska gå under,
men du ska bestå.
De ska alla nötas ut som kläder,
12 du ska rulla ihop dem
som en mantel
och de ska bytas ut
som kläder.
Men du är densamme,
och dina år har inget slut.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2017-11-17 kl. 14:44.
Citera
2017-11-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kan han inte börja med att sluta vara en mytologisk vandringssägen och lägga korten på bordet? Det är svårt att ära någon som verkar lika fiktionell som Odysseus.
Han har gjort det, genom sitt eget ord och genom profeter, vittnen och apostlar. Men du tror inte på dem.
Citera
2017-11-17, 18:08
Medlem
Jag tror att ateister egentligen inte vill ha eller se några riktiga bevis.

Samtidigt tror jag att det finns troende som kan ge sådana bevis, som svårligen kan ifrågasättas.

Jag tycker att det finns så mycket som talar för att Gud
finns, att det borde redan vara uppenbart att kristendomen inte är rappakalja.
Vilken idiot som helst borde förstå att det med Jesus inte är skitsnack.
Man kan vara oense om detaljerna, men att han funnits borde ju stå ganska klart för alla vid
det här läget. Alla som inte åtminstonde har hört talas om Jesus Kristus, betraktar jag som en imbecill.
Tro det eller ej, men jag har träffat på en sån stackars människa. Det enda jag tänkte om snubben
är att han måste vara en idiot.
Citera
2017-11-17, 18:49
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag tror att ateister egentligen inte vill ha eller se några riktiga bevis.

Samtidigt tror jag att det finns troende som kan ge sådana bevis, som svårligen kan ifrågasättas.

Jag tycker att det finns så mycket som talar för att Gud
finns, att det borde redan vara uppenbart att kristendomen inte är rappakalja.
Vilken idiot som helst borde förstå att det med Jesus inte är skitsnack.
Man kan vara oense om detaljerna, men att han funnits borde ju stå ganska klart för alla vid
det här läget. Alla som inte åtminstonde har hört talas om Jesus Kristus, betraktar jag som en imbecill.
Tro det eller ej, men jag har träffat på en sån stackars människa. Det enda jag tänkte om snubben
är att han måste vara en idiot.

En gång läste jag ett en inlägg där författaren påstod att det finns massor med bevis för gud, men som vanligt klarade inte personen av att presentera ett enda. Tro det eller ej, men jag läste verkligen ett sådant inlägg. Det enda jag tänkte om denna snubbe är att han nog inte tänkte efter speciellt mycket när han skrev inlägget.
Citera
2017-11-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
En gång läste jag ett en inlägg där författaren påstod att det finns massor med bevis för gud, men som vanligt klarade inte personen av att presentera ett enda. Tro det eller ej, men jag läste verkligen ett sådant inlägg. Det enda jag tänkte om denna snubbe är att han nog inte tänkte efter speciellt mycket när han skrev inlägget.

Ha ha..

Det kanske är så att vi troende av hänsyn till sakernas tillstånd, INTE VILL ge er några bevis.

Det skulle leda till att ateisterna måste ifrågasätta sin världsbild.

När folk bad Jesus att han skulle ge dom ett tecken, så blev Jesus ilsk och sade att de bara
skulle få se Jona teccken...vad det är sen vet jag inte riktigt.
Senast redigerad av pk2 2017-11-17 kl. 18:59.
Citera
2017-11-17, 19:06
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ha ha..

Det kanske är så att vi troende av hänsyn till sakernas tillstånd, INTE VILL ge er några bevis.

Det skulle leda till att ateisterna måste ifrågasätta sin världsbild.

När folk bad Jesus att han skulle ge dom ett tecken, så blev Jesus ilsk och sade att de bara
skulle få se Jona teccken...vad det är sen vet jag inte riktigt.

Fast vad menar du? Att det skulle vara negativt att behöva ifrågasätta sin världsbild? Om någon kunde presentera bevis för att gud existerar så skulle inte jag ha några problem med att det skulle gå emot min världsbild.
Citera
2017-11-17, 19:29
Medlem
Citat:
Fast vad menar du? Att det skulle vara negativt att behöva ifrågasätta sin världsbild? Om någon kunde presentera bevis för att gud existerar så skulle inte jag ha några problem med att det skulle gå emot min världsbild.

Om man får sådana bevis som övertygar en själv personligen, så finns det sen ingen återvändo.
Att bli kristen eller troende innebär att man måste ifrågasätta en hel del av vad man hållit
för sant innan.
Citera
2017-11-17, 19:30
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Om man får sådana bevis som övertygar en själv personligen, så finns det sen ingen återvändo.
Att bli kristen eller troende innebär att man måste ifrågasätta en hel del av vad man hållit
för sant innan.

Ja om det finns goda belägg för det så är ju de något väldigt positivt, så jag ser inte några problem? Varför hålla tillbaka dessa bevis?
Citera
2017-11-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ja om det finns goda belägg för det så är ju de något väldigt positivt, så jag ser inte några problem? Varför hålla tillbaka dessa bevis?

För det första så är man snudd på idiotförklarad i Sverige som troende. Det sekulära samhället
vill inte riktigt befatta sig på allvar med det där med Gud. I allmänhet vill folk inte att deras världsbild
ifrågasätts. Sen har folk en förutfattad mening, de tror att kristendom är värdelöst.
Citera
2017-11-17, 19:50
Medlem
inneskos avatar
Citat:
För det första så är man snudd på idiotförklarad i Sverige som troende. Det sekulära samhället
vill inte riktigt befatta sig på allvar med det där med Gud. I allmänhet vill folk inte att deras världsbild
ifrågasätts. Sen har folk en förutfattad mening, de tror att kristendom är värdelöst.

Ja och den stora anledningen till det är väl för att man tror på något som det inte finns några som helst bevis för? Men nu menar ju du att du har så starka bevis för detta så att de till och med "göms undan", vilket låter helt oförståeligt. Om du bara lägger fram dessa bevis så idiotförklaras du nog inte.
Citera
2017-11-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ja och den stora anledningen till det är väl för att man tror på något som det inte finns några som helst bevis för? Men nu menar ju du att du har så starka bevis för detta så att de till och med "göms undan", vilket låter helt oförståeligt. Om du bara lägger fram dessa bevis så idiotförklaras du nog inte.

Om man lägger fram bevis, så omkullkastar det många sekulära, så att säga
vetenskapligt belaggda sanningar. Fast vetenskapen rör sig mot att det religiösa kan vara sant.
Åtminstonde kvantfysiken gör det.
Senast redigerad av pk2 2017-11-17 kl. 20:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in