Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Nej, det är mest sannolikt för att liv och intelligens är det mest komplexa som uppstått i denna världen samt att det mest sannolikt är intelligens som har det som krävs för att skapa något immateriellt som övergår tiden. Hade det inte varit liv och intelligens som låg bakom så vore det en grov överdrift av världen att framkalla detta.
Varför skulle det vara en överdrift? Har du någon annan variation att förhålla dig till i frågan?
Förstår du inte att för att lösa ett problem föreslår du en oändligt komplexare lösning som "bara är där" utan annan anledning än cirkeltänkande? Med tanke på den ökande komplexiteten av saker i Universum så ser vi att precis i början av expansionen är allting i sina minsta beståndsdelar som senare kombineras och görs komplicerade exponentiellt över tid, men din lösning föreslår början som en tidlös förmodligen allsmäktig och allvetande medveten varelse. Var fan kom den ifrån? Jo, från andra sidan av tiden, bara sådär. Dessutom ger du alltså den varelsen egenskaper som aldrig tidigare observerats existera. Varför? För att det löser alla problem och svarar på alla frågor. Vad bekvämt.
Citat:
Den Gud som beskrivs genom mitt argument motbevisas inte av evolutionen, tvärtom. Evolution är det rimliga förloppet mellan den kosmiska begynnelsen som skaparen orsakat och skaparens egen jordiska kropp som uppstått i tiden.
Det är det rimliga förloppet i alla scenarior, men varför skulle det vara mer rimligt eller till och med bevisa din tes eller din tes bevisa guden? Vad SKILJER ditt påstående från en naturalistisk förutsägelse?
Citat:
Det har ett större förklaringsvärde och färre motsägelser, därför är det mer sannolikt.
Nej, doktrinen och de texter jag har i åtanke är tydliga och rättframma i frågan.
Så om jag löser ett problem med att säga att en allsmäktig supervarelse gjorde det, då är det mer sannolikt för det är lättare för en allsmäktig supervarelse att göra det, för den är allsmäktig och kan göra allt. Ser du inte cirkelresonemanget här? Det går ju att applicera på allt för att slippa hitta en realistisk lösning baserad på saker vi faktiskt observerat.