2015-10-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Helvetet/paradiset, hot och belöning du vet.
Historien är full av exempel på människor som begår vidrigt onda handlingar i Guds namn, men jag antar att dom ej är religiösa på "rätt sätt" enligt dig.
Ja, jag tror att det finns en obefintlig del av de kristna som står för de handlingarna. Och folk som är emot kristendomen använder den lilla minoriteten som ett exempel på det negativa i Kristendomen.

Jag står för Bibeln och tolkar den mitt sätt och folk som till exempel mördar och skadar folk är enligt mig inte religösa på "rätt sätt"
Citera
2015-10-03, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har det med ett 'guds'-bevis att göra?
Ingenting, för man måste tro det och känna det

Antingen så är du kristen och tror det eller så är du inte kristen och behöver inte bry dig huruvida han finns eller inte.
Citera
2015-10-03, 09:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Ingenting, för man måste tro det och känna det

Vad har det med "bevis" att göra?
Citera
2015-10-03, 09:35
Medlem
[quote=Bogomil|54900970][quote=HakiMaki|54898513]Vad menar du med övernaturlig sadistisk och kontrollerande övervakare ?
Citat:

För min del: Demiurgen.
Jojo, men det har inget med min religion att göra.
Citera
2015-10-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad har det med "bevis" att göra?
Ingenting fortfarande, jag försöker inte ens bevisa att Gud finns. Så du kan sluta citera vad jag skriver och fråga efter bevis.

Vi kan inte bevisa att Gud finns. Det är just därför det kallas att man: "tror"
Citera
2015-10-03, 09:54
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ingenting fortfarande, jag försöker inte ens bevisa att Gud finns. Så du kan sluta citera vad jag skriver och fråga efter bevis.

Vi kan inte bevisa att Gud finns. Det är just därför det kallas att man: "tror"

Vore det inte lättare att helt enkelt försöka vara hygglig utan att vrida en massa hittepå från sexualneurotiska gubbar från brons- och järnåldern för att det ska passa din egen uppfattning? Du tar ju bara en lång omväg till en punkt du hade hamnat på ändå.
Citera
2015-10-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Vore det inte lättare att helt enkelt försöka vara hygglig utan att vrida en massa hittepå från sexualneurotiska gubbar från brons- och järnåldern för att det ska passa din egen uppfattning? Du tar ju bara en lång omväg till en punkt du hade hamnat på ändå.
Förklara vad som är "Hittepå"

Så halshuggningar är den korta vägen till punkten ? Och den som du stöttar ?
Citera
2015-10-03, 10:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
jag försöker inte ens bevisa att Gud finns.

Aaah, men din "agnosticism" är i så fall båda otydlig OCH insinuerande.
Citera
2015-10-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
hört talas om helvetet ? Finns en religion som hotar glatt med " brinna i helvetet " det är en Gud som påstår det.
Gud förlåter så misstag kan man göra. Och om du inte tror på det, varför ska du då bry dig om att brinna i helvetet när det enligt din uppfattning inte ens existerar.

(Nu tror inte jag på helvetet som någon källare med eld och en djävul)

Jag tror att du kommer lida mer i detta livet genom att inte leva enligt Gud. Och det kommer vara straffet.
Citera
2015-10-03, 10:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förklara vad som är "Hittepå"

Pseudo-objektiva metafysiska spekulationer ... eller "vittnande" om subjektiv TRO (i ett "bevis"-sammanhang).
Citera
2015-10-03, 10:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud förlåter så misstag kan man göra.

Och vad har dina ad hoc premisser med "bevis" att göra?
Citera
2015-10-03, 10:30
Medlem
Citat:
Det negativa är när det finns flera religioner. Hade alla varit kristna så hade religionen inte varit ett problem... Fler skulle mått bättre, fler skulle känna gemenskap och att tillhöra något. Vissa gör det genom att gå med i kriminella gäng, men hade man trott på Gud så hade pengar och makt varit värt 0. Du hade känt dig delaktig i något som gör att du växer som människa, alla som möts är där av samma anledning, ingen dömer dig etc. Det är ett stort problem bland invandrare (självklart även svenskar) som hamnar i utanförskap och därför går med i gäng för att där blir de accepterade, men genom att skada andra...

Jag är tveksam till att Breivik var Kristen, för isåfall hade han gått emot Bibeln. Men att anledningen i sig är Religion tvivlar jag inte på. Men attentatet ska inte jämföras med kristendomen, utan mer olika religioner i samma värld.

Nu får du det att låta som att kristna människor har ett felfritt beteende. Det finns ingen sanning i det. Folk som tror på gud är minst lika pengakåta och makthungriga. Kristna som grupp i världen utmärker sig inte som bättre människor än andra. Snarare tvärtom med böghat och andra dömande åsikter. Kristendom har inte gett upphov till goda människor. Det har goda människor gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in