Citat:
Jag påpekar bara att den är långt ifrån rationellt bevisad, så det inte glöms bort.
Citat:
En människa i tiden som agerar utanför tiden. En tidsresande människa.
Jag sa inget om en tidsresande människa.
Citat:
Vilket blir precis lika mycket oändlig regression som det du kritiserat som osannolikt, fast man lägger till en övernaturlig entitet med krafter utöver det vanliga. Samma skit, fast mer komplicerat. I onödan, utan belägg.
Det är orsaken till begynnelsen som är skapad genom en människa. Att A skapade B som genom evolution gav upphov till A som skapade B som...
Citat:
En utgångspunkt som inte är belagd eller bevisad. Så vi inte glömmer det.
följer slutsatsen som var utgångspunkten; "orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden".
Citat:
Har han det? Verkligen?
Jag refererar till Jesus Kristus som är född människa och som med sina egna händer lagt världens grund.
Citat:
Fast det var ju Herren, inte sonen som "lade jordens grund", enligt mytologin.
Jesus har sin förhärligade kropp som inte är jordisk också och som har egenskaper högt över människans, men det var som människa/människoson han lade världens grund och det vittnar han själv om från sin himmelska tron:
Citat:
Kan han inte börja med att sluta vara en mytologisk vandringssägen och lägga korten på bordet? Det är svårt att ära någon som verkar lika fiktionell som Odysseus.
Det är också därför Gud lägger sådan oerhörd vikt vid att Sonen ska äras. Han säger att den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern. Det är så pass viktigt för Gud att äran ska tillfalla människosonen att människans frälsning t.o.m. beror av det. Den som förnekar att Jesus är Kristus och född människa är fördömd. Den som inte bekänner att Jesus är Kristus kommen i köttet räknas som en antikrist.