2017-11-15, 16:13
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Syrien/Libanon gör exakt samma sak som USA /SDF i Raqqa.

Förklara gärna varför det ena är "samarbete", och det andra inte?

https://mobile.nytimes.com/2017/08/31/world/asia/islamic-state-isis-convoy-syria-hezbollah-lebanon.html

För Libanon och Syrien är inte världens supermakt. Det är pinsamt av USA, dom jämnade Raqqa med marken flera gånger om, men dom värdelösa kurderna klarade ändå inte av att avancera.
Citera
2017-11-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det framgår av den här artikeln

http://www.spiegel.de/international/world/islamic-state-files-show-structure-of-islamist-terror-group-a-1029274.html
Assadregimen var med andra ord Islamic States Air Force. Han hade ju en baktanke med det. Genom att eliminera rebellerna, moderater och icke-moderater, och låta IS växa, kunde han framstå som den minst extrema i Syrien. Att behöva välja mellan IS och Assadregimen är enklare än att behöva välja mellan Assad och rebellerna, som ju hade politiskt legitimitet.

Precis så gjorde Slaktaren i Damaskus, det var hans enda chans, vilket han var smart nog att inse eftersom han inte är korkad. Och han har lyckats. Han kommer bli kvar. Frågan är dock hur mycket reell makt som ligger hos honom och hur mycket som ligger hos hans herrar i Moskva respektive Teheran? Inte myclet hos honom skulle jag tro, är nog mest en marionett.
Senast redigerad av NisseD 2017-11-15 kl. 16:18.
Citera
2017-11-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
För Libanon och Syrien är inte världens supermakt. Det är pinsamt av USA, dom jämnade Raqqa med marken flera gånger om, men dom värdelösa kurderna klarade ändå inte av att avancera.

Haha, så bara för man har en rutten armé så är det inte "samarbete"? Alla arméer satsar såklart på att minska sina egna förluster samtidigt, samtidigt som det är en bonus om två motståndare dödar varandra.

Fult, men så är det.

Så, är det samarbete ena gången, så är det det den andra också. Bara att välja.
Citera
2017-11-15, 16:25
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Haha, så bara för man har en rutten armé så är det inte "samarbete"? Alla arméer satsar såklart på att minska sina egna förluster samtidigt, samtidigt som det är en bonus om två motståndare dödar varandra.

Fult, men så är det.

Så, är det samarbete ena gången, så är det det den andra också. Bara att välja.

Jag säger inte att du har fel. Vad jag säger är att jag kan köpa när den syriska militären gör det, de har trots allt hundratals olika fronter.
Men det är extremt pinsamt när världens enda supermakt tillsammans med kurderna inte klarar av att besegra Daesh, utan tvingas till förhandlingsbordet för att göra ett avtal.
Citera
2017-11-15, 17:21
Medlem
Citat:
Jag säger inte att du har fel. Vad jag säger är att jag kan köpa när den syriska militären gör det, de har trots allt hundratals olika fronter.
Men det är extremt pinsamt när världens enda supermakt tillsammans med kurderna inte klarar av att besegra Daesh, utan tvingas till förhandlingsbordet för att göra ett avtal.
Du misstolkar händelserna. USA använder IS till sin fördel, det gjorde Assad också. Min fiendes fiende är min vän som man säger. Besegra IS är enkel, det är svårare att besegra en stat. Låt terroristena göra lite av grov jobbet, och varför skulle USA hjälpa Assad?
Citera
2017-11-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalaagh
NWO-Ryssland gör "misstag" lägligt när det kommer ut info i västerländsk media som kopplar ihop daesh med USA.

Skönt att iallafall foliehatten sitter säkert på dig när det blåser såhär.
Citera
2017-11-15, 17:33
Medlem
Citat:

Tvingas? De valde det såklart för att sätta käppar i hjulet för Slaktaren i Damaskus. Spara lire egna liv samtidigt. Ren vinst för dem.

Som för Slaktaren i Damaskus när han gjorde det.

Enda skillnaden är att han började. Tveksamt om USA/SDF kunnat med detta om inte ham öppnat för den här typen av skitbeteende.
Senast redigerad av NisseD 2017-11-15 kl. 18:10.
Citera
2017-11-15, 17:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Syrien/Libanon gör exakt samma sak som USA /SDF i Raqqa.

Förklara gärna varför det ena är "samarbete", och det andra inte?

https://mobile.nytimes.com/2017/08/31/world/asia/islamic-state-isis-convoy-syria-hezbollah-lebanon.html
Slaktaren NisseD tror förstås att NY-Times bara skriver sanningar och således är detta sant.
Att det strider fullkomligt mot logiken i kriget, förstår du antagligen inte, för du har ju ingen koll överhuvudtaget.

Assad, SAA, Ryssland strider mot IS, Nusra och de övriga jihadisterna.

USA samarbetar med IS, Nusra och de övriga grupperna. "Befrielsen" av Raqqa var ett skådespel för omvärlden. SDF och USA fick medias fokus under flera månader. Nu kommer sanningen om befrielsen fram: Raqqa jämnades i princip med marken medan IS med sina familjer fick fri lejd genom SDF-området.
Citera
2017-11-15, 17:46
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
USA har garanterat noll intresse av några syriska oljekällor. Däremot så är de garanterat intresserade av att IS slåss mot slaktaren i Damaskus. Och att SDF blir så stora som möjligt.

Och vad var skälet till att man ockuperar nordvästra Syrien? Bekämpa DAESH(dvs terrorister), samma DAESH som de låter gå fri. Det är väl klart att de vill att PKK(en annan terrororganisation) ska kontrollera oljekällorna...

USA vill inget annat att förlänga lidandet för folket i mellanöstern. Det är deras enda mål och ambition, skapa krig och instabilitet så att de kan vara där så länge de kan. Dels för att ha militär närvaro vid oljan och dels för att Israels motståndare ska vara så svaga som möjligt. Allt detta död och elände för 8 miljoner judar och girighet...
Citera
2017-11-15, 17:52
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Du misstolkar händelserna. USA använder IS till sin fördel, det gjorde Assad också. Min fiendes fiende är min vän som man säger. Besegra IS är enkel, det är svårare att besegra en stat. Låt terroristena göra lite av grov jobbet, och varför skulle USA hjälpa Assad?

Citat:
Tvingas? De valde det såklart för att sätta käppar i hjulet för Slaktaren i Damaskus. Spara lire egna liv samtidigt. Ren vinst för dem.

Som för Slaktaren i Damaskus när ham gjorde det.

Enda skillnaden är att han började. Tveksamt om USA/SDF kunnat med detta om inte ham öppnat för den här typen av skitbeteende.

USA tvingades förhandla. Kurderna var skitdåliga och kunde inte avancera trots att USA jämnat staden med marken flera gånger om. Det är pinsamt av en supermakt. Att ni sen försöker rättfärdiga det genom att jämföra med Syriens svårt sargade militär säger en del om er.
Citera
2017-11-15, 18:03
Medlem
Citat:
USA tvingades förhandla. Kurderna var skitdåliga och kunde inte avancera trots att USA jämnat staden med marken flera gånger om. Det är pinsamt av en supermakt. Att ni sen försöker rättfärdiga det genom att jämföra med Syriens svårt sargade militär säger en del om er.
"
Syriens svårt sargade militär" har Hizbollah, Iran och Ryssland på sin sida och är bättre beväpnade än kurderna. Jag tror Rysslands flyg kan mäta sig med USA:s.
Senast redigerad av tfalken 2017-11-15 kl. 18:58.
Citera
2017-11-15, 18:10
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
"
Syriens svårt sargade militär" har Hizbollah, Iran och Ryssland på sin sida och är bättre beväpnade en kurderna. Jag tror Rysslands flyg kan mäta sig med USA:s.

Kurderna har USA, EU och Israel på sin sida. Amerikanska specialtrupper strider med kurderna. Du kan absolut inte jämföra USA:s flygvapen med det ryska. Rysslands flyg är bra och effektivt, troligen världens näst bästa. Men det är fortfarande ljusår bakom USA:s flygvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in