2017-11-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalaagh
I den judiska kabbalan är inte Jahve den högste guden, utan en av tio utstrålningar (Sefirot) som kommer från den dolde, högsta guden En-Sof (Den utan slut).

Så nu är judendom inte monoteistisk.
I så fall så skiljer sig Judendomen inte helt från Aristoteles och Platons teologiska system. Att det mellan oss och den "Orörde röraren" eller "Den Ende" finns en mängd olika gudar och gudinnor och att det är någon av dessa gudar som skapat den fysiska världen. Kabbalah'n verkar istället ha organiserat dessa krafter som sfärer enligt ett "livets träd" som dock alla ursprungligen härstammar från eller representerar olika kvalitéer hos Ein Sof, varefter malchut, den lägsta sfären i trädet, formar denna fysiska värld. Har för mig att jag läst nånstans att Kabbalah inspirerats från Platon, men är osäker på om det stämmer.
Senast redigerad av Heliarchos 2017-11-15 kl. 00:13.
Citera
2017-11-15, 00:37
Medlem
Citat:
I den judiska kabbalan är inte Jahve den högste guden, utan en av tio utstrålningar (Sefirot) som kommer från den dolde, högsta guden En-Sof (Den utan slut).[url]
Jag kan dock inte hitta några belägg för att vad du säger här ovan stämmer. Däremot att YHVH är ett av G-d's namn, inte ett namn på en av Hans emanationer. G-d's 10 emanationer heter i turordning Kether, Hokmah, Binah, Hesed, Gevurah, Tifereth, Netsah, Hod, Yesod och Malchut. Du borde verkligen läsa på innan du sprider en massa felaktiga uppgifter. Dåligt!
Citera
2017-11-15, 06:38
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Jag kan dock inte hitta några belägg för att vad du säger här ovan stämmer. Däremot att YHVH är ett av G-d's namn, inte ett namn på en av Hans emanationer. G-d's 10 emanationer heter i turordning Kether, Hokmah, Binah, Hesed, Gevurah, Tifereth, Netsah, Hod, Yesod och Malchut. Du borde verkligen läsa på innan du sprider en massa felaktiga uppgifter. Dåligt!
Och inte kan han nämna någon icke-påhittad religion heller.
Citera
2017-11-15, 07:15
Medlem
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jahve

Läser lite om Jahve som är judarnas gud, trodde jag, men tydligen har de flera gudar.

Vidare läser jag att denna gud (litet g eftersom det är en falsk sådan) har ändrat gestalt:

Från henoteistisk till monoteistisk. Antagligen sammanfallande med kristendom eller islam. Slutsatsen man drar är ju att religionen verkar påhittad. Vad är källan till deras skrifter? Är judendom en religion som de själva skapat, åt sig själva?
Jag har en nyhet för dig, alla religioner utan undantag är påhittade. Likaledes är moses och jebus också påhittade.
Citera
2017-11-15, 07:23
Medlem
King-kuntaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jag har en nyhet för dig, alla religioner utan undantag är påhittade. Likaledes är moses och jebus också påhittade.
"Nyhet"? Väldigt originell inlägg måste jag säga.
Citera
2017-11-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King-kuntaa
"Nyhet"? Väldigt originell inlägg måste jag säga.
Ja det tycker jag eftersom du uppenbarligen inte tror att alla religioner är påhittade, då
måste någon som jag informera dig.
Citera
2017-11-15, 08:29
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jahve

Läser lite om Jahve som är judarnas gud, trodde jag, men tydligen har de flera gudar.

Vidare läser jag att denna gud (litet g eftersom det är en falsk sådan) har ändrat gestalt:

Från henoteistisk till monoteistisk. Antagligen sammanfallande med kristendom eller islam. Slutsatsen man drar är ju att religionen verkar påhittad. Vad är källan till deras skrifter? Är judendom en religion som de själva skapat, åt sig själva?

Påståendet saknar källhänvisning i artikeln. Det är dessutom felaktigt. Ein sof utgår från Gud. Sefirot är kabbalisternas sätt att förklara det.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kabbala är obiblisk och falsk judendom.

Hur många kabbalistiska texter har du läst, och i så fall vilka?
Citera
2017-11-15, 09:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du är ateist, varför är du ens här?

Citat:
Du förstår inte religion, det är som att diskutera färger med en färgblind.

Falsk analogi. Och iövrigt är postulatet att endast teister etc har "auktoritet" till att diskutera teism etc tills vidare bara ... just ... ett postulat.

Citat:
Tror du all religion är påhittad?

En del religion etc ÄR rena spekulationer, fantiserande och/eller inbillad "esoterism".

En del är ofalsifierbar.

Citat:
Jag söker en religiös diskussion, inte en diskussion med ateistapor.

Aaah; en endast för ja-sägare tråd.
Citera
2017-11-15, 09:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aner0990
alla religioner är påhittade precis som all vetenskap är påhittad.

Falsk analogi. Och om du vill diskutera vetenskapsteori eller allmän epistemologi, så finns en sån diskussion redan på andra mer lämpliga tråder.
Citera
2017-11-15, 09:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Självklart finns det en riktig religion, men apor förstår inte sånt. Men jag vill diskutera en annan sak här.

Så att det "Självklart finns det en riktig religion" är en ad hoc-premiss, du byggar ditt argument på, men denna ad hoc-premiss får inte ifrågasättas?
Citera
2017-11-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Absolut kan man det, men det var inte judendomen som sådan du ville diskutera.
Dina frågor var:
1. Vilka är källorna till judendomens skrifter?
2. Är judendomen påhittad?

1. Är en ren kunskapsfråga som du kan läsa dig till svaret på. Googla eller gå till ett bibliotek.
2. Är en fråga du själv försöker ge svar på genom referenser tidigare i texten. Men frågan kan inte besvaras om du inte ställer ”påhittad religion” i förhållande till ”icke påhittad religion” för att veta vilket värde vi ska lägga i ordet ”påhittad”.
Gör du inte det är frågeställningen dödfödd.
Ducka inte när det blir jobbigt, du framstår bara som oseriös.
Seså!
Nämn en (1) religion som inte är ”påhittad” tack!
Nu kanske du opponera på att naturfolks andlighet med shamaner och "vilda örter"
(tänk lsd och liknande)
inte i var mans mun kan kallas för religioner.
Men om så vore fallet, skulle jag villa ge dig det, och endast det som ett ex på en religion som inte efter alla sunda bedömningar, kan på sin höjd kallas för någon form av elementär handbok i livet.
För de som behöver.
Citera
2017-11-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk analogi.
Religiositet kan mycket väl vara genetiskt betingad. Kan mycket väl tänka mig att vissa har den genetiska uppsättning som krävs för att kunna bli religiösa medan andra inte har den. Precis som vilken annan förmåga som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in