Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Okej då förstår jag bättre och det hela känns inte längre så dystert. Att de tankarna kunde infinna sig under brinnande krig är ju inte så svårt att förstå. Men lite otäckt att de judiska nationalisterna tolkar sin religion på det sätt att de är mer värda än andra särskilt med tanke på att den israeliska regeringen för tillfället är just nationalistiska judar.
Den israeliska regeringen innehåller nationalistiska israeler, men den är i sig inte nationalistisk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cabinet_of_Israel
De nationalistiska partierna är Yisrael Beitenu och The Jewish Home. Dessa är en minoritet i regeringen. Att tillägga är dock att Yisrael Beitenu är ultra-zionister, men samtidigt är pro-sekularisering av det israeliska samhället. Då vågar jag inte säga att de faktiskt anser judar som mer värda, även om de värderar israelers intressen högt. The Jewish Home är nationalister och judisk-ortodoxa, där är det mer troligt att medlemmarna värderar judar över andra.
Sedan är det väl från min sida att kalla judar som ser sig över andra folkgrupper för nationalister inte helt rätt. Dock är dessa judar nog oftast bosatta i Israel, även om det finns lite diverse lustigkurrar i segregerade judiska områden runtom i världen. Något intressant med dessa segregerade judar är att de oftast är extremt ortodoxa, och de erkänner faktiskt inte judar som är lika ortodoxa som judar.