2017-11-14, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Nämn en (1) religion som inte är ”påhittad” tack!

Om du är ateist, varför är du ens här? Du förstår inte religion, det är som att diskutera färger med en färgblind. Tror du all religion är påhittad?

"Jag tror inte på Gud, jag vet" - Carl Jung (en av förfäderna till modern psykologi).

Jag söker en religiös diskussion, inte en diskussion med ateistapor.
Citera
2017-11-14, 20:44
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaagh
Om du är ateist, varför är du ens här? Du förstår inte religion, det är som att diskutera färger med en färgblind. Tror du all religion är påhittad?

"Jag tror inte på Gud, jag vet" - Carl Jung (en av förfäderna till modern psykologi).

Jag söker en religiös diskussion, inte en diskussion med ateistapor.
Du kunde alltså inte nämna en enda religion som inte var påhittad.
Citera
2017-11-14, 20:54
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll om man ljuger för sig själv eller inte? Det är ändå påhittat. Judendom är en påhittad religion som följs av ett folk som inte ens är det judiska folket utan khazarer.
Rubriken i din tråd börjar med frågan ”Är judendomen en påhittad religion?” Alla kan då jämföra frågan med det fetstilta i din replik ovan. Du vill alltså inte diskutera, utan missionera. Det lämnar mig kall.
Citera
2017-11-14, 21:00
Medlem
Studioworkss avatar
Det var ju du, kalaagh, som utgick från att judendomen var påhittad.
Ett sådant påstående bör innebära att det finns andra religioner som inte är det, annars faller din utgångspunkt.
Så om inte diskussionen ska dö bör du ställa judendomen mot en icke påhittad religion.
Seså!
Citera
2017-11-14, 21:02
Medlem
alla religioner är påhittade precis som all vetenskap är påhittad.
Citera
2017-11-14, 21:16
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aner0990
alla religioner är påhittade precis som all vetenskap är påhittad.
Nihilistiskt. Coolt!
Citera
2017-11-14, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Rubriken i din tråd börjar med frågan ”Är judendomen en påhittad religion?” Alla kan då jämföra frågan med det fetstilta i din replik ovan. Du vill alltså inte diskutera, utan missionera. Det lämnar mig kall.

Nej, det är en fråga som jag vill diskutera. Framförs giltiga argument så tar jag till mig av dem.
Citera
2017-11-14, 21:37
Bannlyst
Citat:
Det var ju du, kalaagh, som utgick från att judendomen var påhittad.
Ett sådant påstående bör innebära att det finns andra religioner som inte är det, annars faller din utgångspunkt.
Så om inte diskussionen ska dö bör du ställa judendomen mot en icke påhittad religion.
Seså!

Så man kan inte diskutera judendom separat? Ateistapor alltså....på lägsta nivån.......
Citera
2017-11-14, 21:40
Bannlyst
Citat:
Du kunde alltså inte nämna en enda religion som inte var påhittad.

Finns säkert trådar om det. Detta är en annan diskussion. Självklart finns det en riktig religion, men apor förstår inte sånt. Men jag vill diskutera en annan sak här.
Citera
2017-11-14, 22:01
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Så man kan inte diskutera judendom separat? Ateistapor alltså....på lägsta nivån.......
Absolut kan man det, men det var inte judendomen som sådan du ville diskutera.
Dina frågor var:
1. Vilka är källorna till judendomens skrifter?
2. Är judendomen påhittad?

1. Är en ren kunskapsfråga som du kan läsa dig till svaret på. Googla eller gå till ett bibliotek.
2. Är en fråga du själv försöker ge svar på genom referenser tidigare i texten. Men frågan kan inte besvaras om du inte ställer ”påhittad religion” i förhållande till ”icke påhittad religion” för att veta vilket värde vi ska lägga i ordet ”påhittad”.
Gör du inte det är frågeställningen dödfödd.
Ducka inte när det blir jobbigt, du framstår bara som oseriös.
Seså!
Citera
2017-11-14, 22:07
Bannlyst
Citat:
Absolut kan man det, men det var inte judendomen som sådan du ville diskutera.
Dina frågor var:
1. Vilka är källorna till judendomens skrifter?
2. Är judendomen påhittad?

1. Är en ren kunskapsfråga som du kan läsa dig till svaret på. Googla eller gå till ett bibliotek.
2. Är en fråga du själv försöker ge svar på genom referenser tidigare i texten. Men frågan kan inte besvaras om du inte ställer ”påhittad religion” i förhållande till ”icke påhittad religion” för att veta vilket värde vi ska lägga i ordet ”påhittad”.
Gör du inte det är frågeställningen dödfödd.
Ducka inte när det blir jobbigt, du framstår bara som oseriös.
Seså!

Jo, ateistapa. Man kan visst diskutera judendom separat. Du förstör min tråd, medvetet?
Citera
2017-11-14, 23:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jahve

Läser lite om Jahve som är judarnas gud, trodde jag, men tydligen har de flera gudar.

Så nu är judendom inte monoteistisk.

Vidare läser jag att denna gud (litet g eftersom det är en falsk sådan) har ändrat gestalt:

Från henoteistisk till monoteistisk. Antagligen sammanfallande med kristendom eller islam. Slutsatsen man drar är ju att religionen verkar påhittad. Vad är källan till deras skrifter? Är judendom en religion som de själva skapat, åt sig själva?

Kabbala är obiblisk och falsk judendom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in